New Zealand
Sydney Cove

Regnskog på Stewart Island

February 4, 2020 in New Zealand ⋅ 🌧 10 °C

Det blir snart tjatigt att upprepa men... WOW, ännu en dag med fantastiska upplevelser!

Stewart Island är Nya Zeelands tredje största ö, lite större än Öland. 85% av ön är nationalpark, Raikura National Park med små vikar och stränder, bushtäckta kullar, klippig kust och inhemskt fågelliv. Här finns inga rovdjur, vilket har inneburit att fåglarna inte har utvecklat förmågan att flyga vilket i sin tur medför att de fåglar som finns här stannar kvar på ön. Man övervakar också ön så att det inte ska komma hit några rovdjur. Exempelvis finns det råttfällor på många ställen. Skulle man upptäcka en råtta i en fälla så sätts det in stora insatser för att bekämpa detta.

Vi vaknade i dag till ett regnigt Stewart Island. Efter frukosten, som serveras vid ett långbord tillsammans med övriga gäster, tog vi på våra regnkläder och gick ut. Här finns många vandringsleder, allt från 30-minuterspromenader till 4-dagarsturer, alla tydligt utmärkta. Vi gick en härlig entimmes-runda genom tät regnskog upp mot en utsiktsplats. Synd att det regnade, kan tänka mig utsikten en klar och solig dag.

Efter en stunds torkande på rummet styrde vi därefter stegen till färjeterminalen för nu skulle vi vara med på en ”inlet cruise with guided walk on Ulva Island”. Båten fylldes med en stökig och högljudd grupp människor från Israel. Tack och lov slapp vi att gå med dem på vår ”guided walk”.

Båten tog oss längs kusten förbi ett stort antal öar i närheten. Efter en liten stund kom vi fram till Ulva Island. Ön är en nationalpark som skyddas mot all mänsklig påverkan och rovdjur så att både fåglar och växter kan utvecklas och leva ett skyddat liv. Vi var en liten grupp på 10 personer som gick en intressant runda med vår guide. Han visade och berättade om fåglar och växter längs vägen och till slut kom vi fram till en strand. Men där blev det stopp. Vid nedgången till stranden låg en stor sälhona. Guiden berättade att sälar bits och förflyttar sig snabbare än vi kan springa. Så det blev till att vända på klacken och gå samma väg tillbaka.

På eftermiddagen var vi tillbaka på rummet igen och när vi sitter här med en kopp kaffe och beundrar utsikten så kommer en stor kakadua gående förbi! Det är ena upplevelsen efter den andra😊.

I kväll ska vi iväg på en Kiwi-spotting-tur men mer om det i morgon.
    /Gb

Lena Peth

Så häftigt👍🤗

Gun-Britt Maulin

Ja, vi har wow-upplevelser varje dag👍😃🎉!

Lena Peth

Så kul med olika djur när man vandrar🚶🏻‍♀️🚶🏻‍♀️🚶🚶😍

Ulva Island

April 19, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 27 °C

Heute ging es mit dem Wassertaxi nach Ulva Island. Das Besondere an dieser Insel ist, dass sie ein Vogelreservat ist, frei von allen Raubtieren, wie Possums oder Ratten. Also so, wie Neuseeland ursprünglich aussah. Und die Vogelwelt ist einfach unglaublich! Die Farbenvielfalt und die Klangvielfalt ist wundervoll. Da die Vögel keine Raubtiere zu fürchten haben und wir Naturfreunde ihnen ja natürlich auch nichts antuen haben sie auch keine Angst. Die Vögel, vor allem der Stewart Island Robin (der kleine Graue) kommen ganz nah an einen heran. Der Weka am Strand kam bis auf ein paar Zentimeter heran, liegt aber höchstwahrscheinlich daran, dass er erkannt hat, was ich da gerade leckeres aus meinem Beutel geholt habe. Aber man sollte die Vögel dort natürlich auf keinen Fall füttern. Auch die Pflanzenvielfalt im Regenwald ist einfach atemberaubend.
    Das Allerbeste kommt aber gleich im nächsten Blogspot 😉

KIWI

April 19, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 27 °C

Ja Kiwi! Und nicht nur einen oder zwei, sondern gleich drei Kiwi sind mir über den Weg gelaufen. Ich kann es immer noch nicht glauben.
    Der Kiwi ist ja eigentlich nachtaktiv, aber auf Ulva Island ohne Feinde ist das ja gar nicht nötig und so laufen sie dort auch tagsüber herum. Es ist gar nicht so einfach ein gutes Foto zu machen, weil die Kiwi auf ihren kräftigen Beinen doch ganz schön schnell sind.
    Und so habe ich am Ende meines Trips doch noch wilde Kiwi gesehen. Ein weiteres Must Do abgehakt.

Ulva Island

January 1, 2016 in New Zealand ⋅ ☀️ 13 °C

Als kerstcadeautje onze tweede Kiwi gezien! Het beest overdag bijna een uur kunnen observeren. Wat wel opmerkelijk is voor een nachtdier in het wild...

Sanne Ruyts

Dat ziet er daar ook wel ideaal uit voor teken!

1/19/16Reply

Nice!