Norway

Top 10 Travel Destinations Årdal
Show all

Slapen naast een waterkrachtcentraletje

July 2, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 9 °C

Op een zeker moment werd het toch tijd om uit te gaan kijken naar een kampeerplekje. Probleem alleen was dat dit pad liep langs een vrij verticale rotswand naar boven én naar beneden. Weinig potentie voor een plek om ons zakdoekje neer te leggen. We zagen her en der wel wat vlakke stukjes, maar de vraag was hoe je daar kon komen. Hoe bereikbaar was dat met of zonder fiets? Soms leek het ook te drassig voor de tent, of toch vals-plat, of te dichtbij een afgrond (ik zag mezelf al slaapwandelend in de diepte storten)... of dus te ver van het pad vandaan. Zodoende duurde het misschien wel een half uur of langer voordat we een plek vonden die we te voet zouden inspecteren.

Er was een gek huisje bij een beek op een relatief hoge maar vlakke rotspartij, waar we eerst langs reden, het bruggetje over, voordat we besloten om hier een kijkje te gaan nemen. Het huisje zag eruit als een woon- of vakantiehuis, maar dan eigenlijk veel te klein om echt in te kunnen wonen. Eigenlijk meer ter grote van een schuurtje of elektriciteitshuisje-formaat, en dan toch met een gezellig schuin dakje erop. We durfden er daarom wel naartoe te gaan. Als er mogelijk mensen verblijven blijf je uit de buurt, maar dit zag er niet per se bewoond uit. En vanaf een paar meter lager bezien was het er vlak dus zou de tent misschien in de "achtertuin" kunnen. Mogelijk was er ook begroeiing? Dat konden we vanaf het pad niet zien. Maar er was sowieso stromend water en dat hadden we nodig voor het eten en het toiletteren. Dus we leunden de fietsen tegen het gesteente, en liepen een redelijk ver eind terug naar waar we de rotspartij konden beklimmen die ons geleidelijk omhoog, richting het huisje, zou brengen. We moesten daarvoor nog redelijk wat klauteren. Het gesteente was soms spekglad door het vochtige mos dat erop groeide, er zaten ook wat spleten in de stenen waar je je enkel nog wel eens in zou kunnen verstuiken, en belangrijkste nog: hier was totaal geen geschikte plek voor de tent te vinden. Wel was het een leuk uitstapje geweest. Het huisje bleek een soort waterkering-achtige functie te hebben. De beek liep er aan de ene zijde in, en aan de andere zijde uit. Het zachte gebrom van een generator kwam net boven het geruis van het water uit. De tent konden we misschien wel op een vlak stuk rots in de buurt zetten, maar helemaal zeker waren we hier ook niet van. Bovendien: lig je dan comfortabel? Liever hadden we toch een grasveldje of, nog mooier, een bedje van mos onder onze luchtbedden... En we bedachten ook dat we de fietsen hier waarschijnlijk niet omhoog konden tillen, dus dan moesten we alles apart naar boven brengen en de fietsen op het pad achterlaten. Dat hoefde niet zo'n probleem te zijn, we waren slechts 4 wandelaars tegengekomen op deze route en ze zouden daar echt prima kunnen staan. Maar ideaal was het ook niet. Kortom, best leuk om iets meer te weten te komen over dit mysterieuze huisje op onbekend terrein, maar niet geschikt om te slapen.

Even verderop zagen we weer zo'n huisje bij een beek, dit keer niet op de vlakke rotsen maar aan een begroeid zijpad van de hoofdroute. Dit was trouwens ook de eerste "afslag" die we zagen na kilometerslang alleen de opties rechtdoor of terug te hebben gehad. We reden het pad in, waar ik al snel besloot af te stappen vanwege het struikgewas, de prikkelbosjes, hoge graspollen en diepe plassen die het fietsen lastig maakten, om een meter of 30 verderop alweer het einde van dit paadje te bereiken. Direct naast het generatorhuisje, dat bovenop de beek was gebouwd, was een stukje vlak gras waar de tent perfect kon staan. We twijfelden eigenlijk geen moment. Hier zouden we gaan overnachten.

Het moet een uurtje of 20:30 uur zijn geweest dat we onze maaltijden-in-zak aten, klaargemaakt met water uit de rivier genaamd Fannegjelselvi.

Haarspeldjes

July 1, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 12 °C

Op de Tindevegen was ik toch zo heerlijk aan het fietsen. Vanaf de eerste top, waar ineens toch wat toeristen geparkeerd stonden voor kiekjes van het mooie uitzicht, via weer zo'n lange afdaling waar je stiekem net iets te hard gaat, tot bijna op de tweede top. Het was wat bewolkt geworden maar de omgeving bleef mooi, ondanks de grote elektriciteitsmasten die ineens in het landschap waren verschenen. Maar precies op een stukje asfalt waar gewaarschuwd was voor het stijgingspercentage, stak plots een dermate koude en loeiharde wind op dat ik ineens niet meer vooruit kwam. Ik moest zelfs een klein stukje lopen om de bocht door te komen. Matthijs stond daar stil en had zijn telelens in zijn handen. Wat had hij gezien? Hij dacht dat er rendieren liepen. Was niet zo. Bleken wandelaars. Jammerrrrr. Maar een goed moment om even afgestapt te zijn, want ineens begon het te spetteren en nu konden we meteen onze regenjasjes pakken en raincovers over de rugzakken doen.

Even verderop was een slagboom (vegbom) bij een tolhuisje (bomstasjon) en voor het eerst deze vakantie moesten we een barrière slechten. Fietsers mogen overal gratis komen maar deze slagboom was wel dicht. Ik besloot er onderdoor te gaan, mijn fiets diagonaal houdend en mijn rugtas alsnog tegen de boom denderend, Matthijs koos iets eleganter voor de smalle doorgang langs de slagboom. Achter ons was intussen een auto komen te staan. Béétje gênant.

Daarna volgde nóg een geweldige afdaling en ineens regende het keihard. Maar zo snel als de regen was begonnen, zo snel was het ook weer voorbij. Bovenaan een verzameling haarspeldbochten scheen de zon alweer. Oké, nog maar een fotootje dan!

Statt wandern lange Fahrt zum Hjellefors

July 16, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 11 °C

Wir haben gut geschlafen aber Regen und Sturm begleiten uns die ganze Nacht und auch am Morgen regnet es weiter, wir sind froh dass wir nicht im Zelt übernachten müssen sondern den Pickup haben. Aber irgendwann ist innen drin auch alles nass und klamm und wir müssen auch den Pickup am Morgen im nassen Zustand reisefertig machen und nach einer Lagebesprechung ist klar: Wir haben keine Lust auf einen weiteren Regenwandertag und wollen lieber eine größere Strecke mit dem Auto zurückzulegen. Wir fahren durchs norwegische Gebirge fast direkt an den Gletschern vorbei und sind überrascht, wie viel Schnee oben auf den Passhöhen doch noch liegt. Wir haben uns als Übernachtungsziel dann den Hjelleforsen vorgenommen in der Hoffnung, dass man sich dort im Wasserfall waschen und baden kann und wir ruhig übernachten können, und für morgen schon mal eine kleine Wanderung avisiert bei der es nicht so schlimm ist wenn das Wetter nicht so schön ist. - Weil der Wetterbericht leider auch für morgen wieder schlechtes Wetter und viel Regen vorhersagt!Read more

Waar gaan we slapen?

July 1, 2023 in Norway ⋅ ⛅ 12 °C

We hadden genoten van de Tindevegen, maar er is een tijd voor fietsen en er is een tijd voor ontspannen. Het was al laat, en we kwamen in de buurt van de plek die we tijdens onze voorbereidingen als eindpunt in de navigatie hadden ingeprogrammeerd. Dus het moment kwam dichtbij om tent op te zetten, te eten, slapen.... Met Google Maps in satellite view hadden we steeds gezocht naar potentiële kampeerplekken, waaronder hier, maar je wist nooit zeker of het ook daadwerkelijk wat zou zijn. Dus Matthijs hield allerlei slagen om armen en opperde zelfs om ergens aan de weg te stoppen waar het vlak genoeg was, en daar gewoon de tent op te zetten. Het was immers een mooie weg. Maar slapen in de berm zag ik nog niet per se zitten. Ik stelde me het motorgeraas van het verkeer in de avond al voor. "Ik zou toch ietsje idyllischer willen staan," zei ik hem daarom. We passeerden nog wat veldjes waar wel vlakke stukjes te zien waren, maar de plantjes die er groeiden duidden op drassigheid, zo leerde onze ervaring. Dus we besloten in elk geval door te rijden naar het beoogde plekje op de kaart, en dan zouden we daar wel zien of het nog nodig was om terug te gaan of desnoods verder te zoeken.

Ik was blij dat we het pinnetje op de kaart hadden gevolgd. Want zo kwamen we op de beste wildkampeerplek ooit uit. Een klein weggetje in, de hoek om, achter een grote rots die daar zomaar lag, was een vlak grasveldje omringd door lage begroeiing - hoog genoeg om privacy te hebben vanaf de weg bezien, en er was bovendien een compleet geprepareerd kampvuur met een soort van takken geknutselde stellage er omheen. De Dikke Agnes kon hier perfect staan, en als we durfden... konden we zelfs een vuurtje ontsteken! Het leek alleen zó perfect, alsof dit door iemand was achtergelaten om hier terug te keren. We stonden in dubio, moesten we dit wel doen? We gingen het doen. Er was geen stromend water hier maar vlakbij hoorden we een beek en een stukje lopen hadden we er graag voor over. En dan maar hopen dat er intussen niemand anders zou komen om deze plek alsnog op te eisen.

Changing plans, again??

July 2, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 12 °C

Eerst moesten we nog een stukje afdalen naar een nabijgelegen dorp. Daar hoopten we een stevige lunch te kunnen vinden om een goede bodem te leggen voor de heftige maar geweldige klim die zou volgen. De afdaling was weer schitterend. Bijna in het dal kwamen we nog wat sportieve Noren tegen die omhoog aan het (snel)wandelen waren of zelfs hardlopen. Respect! Maar het dorp waar we terecht kwamen, Øvre Årdal, was uitgestorven. Het was ook zondag, misschien lag het daar aan. En het begon wat te spetteren. Hmm. Inderdaad een goed moment om ergens naar binnen te gaan. We hielden halt bij een bakkerij waar enig leven leek te zijn. Daar konden we inderdaad terecht voor lunch. Eerst maar eens een lekkere koffie bestellen en zoeken naar tafeltje met een stopcontact nabij. Alle tafeltjes waren nog leeg, op de enige plek met stroom ernaast na. Daar zaten al twee meiden, druk met elkaar in gesprek terwijl ze aan een smoothie respectievelijk cappuccino lurkten. We verexcuseerden ons, maar gingen toch maar aan het tafeltje er pal naast zitten. We hadden stroom nodig. Je zag die meiden denken: great, twee mufruikende, gekke toeristen in fietsoutfits die allerlei apparaten in het stopcontact komen stoppen, daar gaat onze gezellige koffiedate. Wij deden intussen maar of we het allemaal heel normaal vonden.

Terwijl we wachtten op onze grote bestelling (waaronder omeletten en smoothies) zagen we hoe het weer buiten maar slechter en slechter werd. En met de toenemende regen nam ook onze twijfel over de komende route toe. Wat te doen? Die dodenweg op terwijl het pijpenstelen regent? Zouden we dan opnieuw zo'n ervaring krijgen als we hadden op de Gamle Strynefjellsvegen, en het uitzicht waarvan je weet dat het magnifiek is weer mislopen? Moesten we ons plan uitstellen, hier een hotel zoeken en dan duimen voor beter weer op maandag? Of moesten we wèl door naar onze volgende bestemming, maar dan via de "veilige weg" door de vallei? Urenlang hebben we hierover lopen dubben. Het weerbericht op verschillende websites dertig keer gecheckt. Zes keer "een definitief besluit" genomen om wel/toch niet te gaan. Totdat Matthijs op een zeker moment naar de wc ging en mij vanaf daar appte: "Misschien moeten we het toch gewoon doen. Het klaart op overal vanaf 16:00 uur ongeveer... Ik weet niet, vind het zoooo zonde om niet te doen. Klimmen wordt een hel. Dat wel. Maar tent opzetten kunnen we denk ik droog. En als het zicht dan toch goed is vanaf 16:00 / 17:00 uur..."

En zo geschiedde.

In bad

July 2, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 9 °C

Toen we wakker werden voelde ik me vies. Na de fietstocht van gisteren was ik door mijn zenuwen niet alleen ongewassen gebleven, ik stonk nu ook naar houtrook. Immers, waar een kampvuur is is rook, en die komt altijd naar jou als omstander toewaaien, ongeacht de daadwerkelijke windrichting. Dus ik moest eraan geloven. Na een kopje koffie en een ontbijtje met brokjes, liep ik aan de hand van mijn veel stoerdere vriend naar de beek waar hij gisteren al was geweest voor een wasbeurt.

De beek bleek zo fantastisch als Matthijs gisteren al had verteld, en ik toen voor het gemak even had genegeerd. Je kon er inderdaad komen via het karrenspoor naar het eenzame huisje in de weide, maar die lag toch nog wel een eindje verderop. En vanaf een afstandje bezien zag het er daar uitgestorven uit. Het water kon je bereiken door eerst een bruggetje over te gaan en daarna over enkele grote rotsen te klauteren. De beek startte met een flauwe waterval en liep verder over gigantische rostblokken die zacht afgesleten waren door stromend water dat er misschien wel eeuwenlang overheen had gevloeid. Daarna volgde een verrassend horizontaal stuk en tenslotte stroomde het water het hoekje om, verder naar beneden. Op dat horizontale stuk was een kom ontstaan dat op een natuurlijk zwembad van marmer leek. Het deed me bijna denken aan zo'n luxe spa. Op de bedding lagen geen losse stenen of takken noch was er algenaanslag te zien. Het water was prachtig helder en zag er zo uitnodigend uit dat alle aarzeling van me af was gegleden, ik alle kleding uittrok en zonder gêne in bad ging. Wel wat voorzichtig natuurlijk, gebruikmakend van mijn handen, want ook zonder algen had het glad kunnen zijn en bovendien was het water aardig koud. Het hielp wel dat Matthijs me voor was gegaan. Matthijs prijsde mijn dappere daad expres heel theatraal en we lachten hard om elkaars kreten om de kou. Nee, ik denk niet dat ik ooit een goeie Wim Hoffer word. Maar niemand kan ontkennen dat je toch een soort energieboost krijgt van zo'n koude doop.

Maar na deze baddersessie werd het hoog tijd om de tent in te pakken en koers te zetten naar onze volgende bestemming. Want er stond ons heel wat te wachten. Op de planning stond namelijk een bergweg met maar liefst 42 haarspeldbochten, die leiden naar een gravelpad gelegen op 1.000 meter hoogte. Daarom heet die weg Tusenmeteren, wat 'duizend meter' betekent. De legendarische bergweg wordt ook wel de Noorse versie van de Boliviaanse dodenweg ('s werelds gevaarlijkste weg) genoemd, althans, zo gaat de mythe. De Tusenmeteren werd meer dan honderd jaar geleden aangelegd, het kostte bijna 30 jaar om 'm te bouwen, en hoewel hij na de opening in 1934 nog de "mooiste weg van Europa" werd genoemd kwam deze bergweg na de oorlog en de jaren die volgden in de vergetelheid. In de sixties werd er een veiliger alternatief aangelegd lager in de vallei, en in de daaropvolgende 60 jaar kwam de oude bergweg zelfs totaal in verval door aardverschuivingen en erosie. In 2020 echter werd er geld ingezameld om 'm te restaureren. En een jaar later (dus nog maar 2 jaar geleden!) ging deze ooit vergeten weg weer open, speciaal voor fietsers en wandelaars. Echter, vanwege de ouderdom van het traject, het hooggelegen smalle pad langs verticale hellingen en de aardverschuivingen die er nog regelmatig plaatsvinden in dit afgelegen gebied, is het geen weg voor risicomijders. Dat was de weg die wij vandaag zouden nemen.

Étape 54 : Galbydge - Ovre Ardal

Tracé GPS 2 : https://strava.app.link/BWN7TZ0Absb

Distance course : 8,4 km
      Dénivelé : 500 m D+
      Tracé GPS : https://strava.app.link/L85KuA4Absb

Ce matin j'ai mis un réveil, sinon je pense que j'aurais passé trop de temps ici vu le confort du lit.
      Je me prépare pour me mettre en route en attaquant direct dans le dur : une côte de 13 km à 10% de moyenne. Avec les quelques replats et le début moins pentu, autant dire qu'on est sur du 15% presque non stop.
      En 1h10 je suis en haut, à 1 900m d'altitude, au pied des glaciers et avec une vue sur la vallée encaissée d'où je viens.

Je mets mes chaussures de course et c'est parti pour de nouvelles aventures. L'idée est de prendre encore de l'altitude histoire de quitter la station de ski d'été et de faire un sommet autour du Gallopigen, le sommet du pays à plus de 2 400 m.
      En moins d'une heure j'arrive sur un petit point de vu où je croise deux belges avec qui on parle une bonne demie heure. Quelle chance, ils sont en Norvège depuis 10 jours et n'ont pas eu de mauvais temps.

Je les lâche pour prendre encore un peu d'altitude et faire un sommet à 2 200 m.
      De loin ça parait très encaissé mais en haut c'est juste un plateau avec de la roche volcanique.

Je redescends tranquillement vers mon vélo après avoir bien profité, puis pareil à la descente, je profite des beaux paysages.
      Je récupère mes affaires que j'avais laissé chez mes hôtes de la veille puis je me fais même inviter à manger, on me dit que j'ai besoin de force. J'ai donc le droit à une grosse assiette de pates qui sera utile pour la suite.

Je les remercie chaleureusement puis prends la route pour les 90 derniers kilomètres. Je sens que j'ai pas beaucoup mangé dans l'effort ce matin puisque j'ai faim d'entrée malgré l'assiette de pates.
      Au bout de 5 km je case un rayon et je m'apprête à traverser juste des hauts plateaux, donc il n'y a rien pour réparer. De plus c'est Armand qui a les clés allen, je peux rien faire. Je repars donc avec mon frein arrière qui frotte pour une montée de 900m de D+. Cette sensation est horrible, je force mais n'avance pas. Ça sera ça tout le long du parcours qui ne possède pas un mètre de plat.

À 60 km je m'arrête complètement affamé, c'est un des jours les plus durs physiquement avec ce freinage forcé, j'hésite à m'arrêter ici mais il me reste une montée de 400 m et une autre de 200 m. Je me lance, c'est toujours dur mais ça le fait. Ensuite c'est juste 1 300 m de descente pour rejoindre le niveau de la mer.
      Malgré la difficulté c'est une des plus belles routes que j'ai fait tout du long avec des enchainements de cols au milieu de nulle part.

L'arrivée se fait après 21h, dans une ville trop importante pour trouver de bons spots. A plus de 23h je déciderai donc de poser mon matelas sur du goudron à coté d'un entrepôt. Toute façon il ne pleut plus ces jours et je suis explosé de fatigue donc ça suffit !

Was komm heute Nacht aus dem Tunnel???

July 15, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 9 °C

Mit der Stellplatzsuche ist das so eine Sache. Wir haben zwar eine coole App empfohlen bekommen, aber der eigene Anspruch treibt einen immer weiter und weiter. Manche Plätze bieten nicht die Aussicht, manche sind zu voll und manche haben nicht mal einen Platz für 🚻😝.
      Heute haben wir uns für einen unheimlichen aber zugleich wunderschönen Stellplatz entschieden.
      Zum Essen gibt es leckere Käse-Lauch-Suppe 👍👩‍🍳
      Ansonsten war der Tag ehr fahr-technisch produktiv, hier und da mal angehalten und gestaunt, gewundert und beneidet🤪
      Bergen (wo wir Di. mit der Fähre abfahren) ist nur noch 250km entfernt, so können wir die nächsten Tage entspannen und weiter genießen 🥰🇳🇴❤️

Angekommen am riesigen Sognefjords

August 31, 2021 in Norway ⋅ ⛅ 19 °C

Nachdem es vom Berg wieder runter ging sind wir zum ersten Mal am Sognefjord angekommen. Schon von den Serpentinen aus konnten wir das wunderschöne blaue Wasser sehen, dass uns den restlichen Tag begleitet hat. Auch Flåm liegt an diesem Fjord, zumindest an einem Arm von diesem Fjord. Der Sognefjord ist der längste (204 Kilometer) und gleichzeitig tiefste (1308 Meter) Fjord Europas. Er verästelt sich in viele kleinere Seitenarme wie zum Beispiel den Aurlandsfjord, wo auch Flåm liegt, den Lustrafjord oder den Nærøyfjord (der schmalste Fjord Europas).Read more

Gerianger und Fahrt durch Jotunheimen

August 21, 2020 in Norway ⋅ ☁️ 9 °C

Heute sind wir den halben Tag noch in Geiranger geblieben und haben uns überlegt einen Bootstour durch den Fjord zu machen 🚤. Wir sind also mit einem Speedboat für etwa eine Stunde durch den wunderschönen Fjord, vorbei an vielen Wasserfällen und riesigen Felswänden gefahren 🥰. Das war echt schön! Dann sind wir weiter Richtung Flåm gefahren. Der Weg führte durch den Jotunheimen Nationalpark und das war atemberaubend! 😯 Riesig hohe Berge (wir waren zum Teil auf 1300m), karge Landschaft und blaue Gletscher 🏔. Dazu hatten wir fast schon ein kleines Unwetter🌧. Es war super windig und hat total geregnet, das war schon beängstigend auf so hohen Bergen aber auch irgendwie schön 🙃. Angekommen sind wir dann gegen 9 in Årdal auf einem kleinen Campingplatz. 😊Read more

Årdal, Ardal