Norway

Ome Jaap, Stella Polaris en de visser

February 29 in Norway ⋅ ☁️ 3 °C

Vrienden van Gulo Gulo - dag 5 Godfried Bomans had een notoir vrijgezelle, zeer eigenzinnige en een tikkie zonderlinge oom. Ome Jaap. Deze ome Jaap had het al op jonge leeftijd goed bekeken met de vakanties van de rest van de familie: een vreselijk gedoe. Ook was het hem opgevallen dat al deze stoere wereldreizende familieleden bij terugkomst vooral benadrukten hoe blij ze waren dat ze weer thuis waren. Het leek Ome Jaap veel beter gewoon en vooral ongestoord thuis te blijven. Of hooguit een weekje twee dorpen verderop naar een riant hotel te gaan. Daar was het immers dichtbij thuis, overzichtelijk en tenminste meer van hetzelfde. Maar ome Jaap had ook geen zin in lastige vragen en veel aanloop over wat hij dan tijdens de vakantie had beleefd.. Wel had ome Jaap een oplossing: hij was al vroeg begonnen om aan alle familieleden, vrienden en bekenden te vragen om toch vooral veel ansichtkaarten van hun reizen mee te nemen (die hij direct ongezien opbergde) en de bijbehorende postzegels voor zijn niet bestaande postzegel verzameling. Vervolgens wachtte hij elk jaar totdat de rest van de familie was vertrokken naar verre oorden. Dan pas kwam ome Jaap in actie. Hij koos in alle rust een uiterst spectaculaire internationale bestemming uit, schreef elke ochtend thuis aan de keukentafel op één van de bijbehorende ansichtkaarten een adembenemend reisverhaal, plakte een postzegel van het betreffende land er op, deed de kaart in de brievenbus op de hoek van de straat en ging vervolgens - op zijn gemak en heerlijk ongestoord - eens rustig de dagelijkse krant lezen met een heerlijk kopje DE-koffie. Is jarenlang goed gegaan, geen vuiltje aan de lucht: iedereen was er heilig van overtuigd dat Ome Jaap zomers met doods verachting alle hoge bergtoppen van Europa en verder aan het beklimmen was. Zo kan het dus ook. Ik moest gisteren toch weer vaak aan ome Jaap denken. Bijvoorbeeld bij het passeren van de poolcirkel op een onmetelijke hoogvlakte vol met sneeuw en ijs en zeker ook bij onze overzeese oversteek naar de Lofoten. Dat laatste ging namelijk - kort samengevat - zo. We arriveerden na een prachtige rit keurig op tijd (voor de boot van 15.15 uur) in Bodø: 14.00 Snel werd duidelijk dat onze lieve heer ten tijde van de schepping van Bodø geheel door zijn inspiratie heen was. Een grauwe gure bedoening met die typische gezelligheid van een moderne havenstad. Het onafzichtelijke stadionnetje van de plaatselijke FC sprong er bijvoorbeeld zo maar architectonisch bovenuit. We keuvelden - al wachtend naast de strak op op de kade tegenover de klaarliggende veerboot opgelijnde Volvo - uiterst gemoedelijk met mede rallyrijders en langslopende internationale passagiers van het even verderop afgemeerde Hurtigruten cruiseschip. Strak 15.15 uur gingen we met prachtig weer het zeegat uit richting volle zee. Na een half uur klotsen plots de onverstaanbare kapitein: iets met “problemen” en “de motor” en “keren om”. Het bijbehorende vrij vertaalde verhaal was dat er wel eens een meterslange lijn/kabel van een zalmvisser in de schroef kon zitten…Enfin: boot gedraaid en wij weer terug naar Bodø. Daar aangekomen alles + iedereen van de boot af en weer keurig opgesteld op de kade. Inmiddels was het 17.00 uur, donker/koud/sneeuwachtig en waren we weer terug bij af. Letterlijk. Maar ook de Noren kennen het geheim van “floep-floep” oftewel “høp-høp”. Ene boot leeg, hup aan de kant, hup direct duikers met lampen het water in, hup niet getreuzeld direct een andere boot klaarleggen en hup onmiddellijk volladen die boot. Oftewel om 18.00 uur voeren we nogmaals - maar nu in een soort storm en in het stikduister - uit naar de Lofoten. Stella polaris - prachtig te zien vanaf het achterdek - wees ons hoog boven de Grote Beer de weg, dat wel.. Op de Lofoten (inmiddels 22.30..) meer stikduister, meer wind en meer sneeuw. Toen nog 1,5 uur over een onnavolgbare weg naar onze hut en eenmaal aangekomen zette kok Arends keurig om 23.55 de zalmhap op tafel. De dis en het gesprek aan de dis waren opvallend kort: we lagen er helemaal af en vóór het toetje in ons nest. Daargelegen bedachten we ons - zoals ome Jaap al wist: “De kunst van het leven is thuis te zijn alsof men op reis is”!!Read more

Svolvaer

June 22, 2022 in Norway ⋅ ☁️ 8 °C

Der Tag beginnt sonnig und wir fahren von Ballstad nach Svolvær. Wir haben eine Bootstour in den Trollfjord mit Seeadlern gebucht. Zuerst werden wir mit Wind- und Wasserschutzanzügen, Schutzbrillen und Handschuhen ausgestattet, wir sehen aus als würden wir auf ein Polarexpedition gehen😂. Diese Tour der Lofoten Explorer ist wirklich sehr zu empfehlen. Die Seeadler sind eindrücklich und auch der Trollfjord, welcher nur per Schiff erreichbar ist, ist ebenfalls sehenswert. Unser Tourguide war super, er hat uns sehr viele Infos über die Seeadler und die Gegend gegeben, mit tollem Humor. Er ist mit dem Schnellboot bei der Hin- und Rückfahr wirklich schnell und extra über Wellen gefahren, dies fand ich echt cool, Spass pur.
      Auf dem Rückweg haben wir einen Umweg über Laukvik gemacht, diese Seite der Küste ist ebenfalls sehr faszinierend, das Wetter war dort mit starkem Wind und nun wieder etwas bewölktem Himmel zwar eher rau, aber schön.
      Die Lofoten sind echt toll und es gibt so viel zu entdecken und zu sehen, es ist echt traumhaft schön hier😍.

Ankunft in Ballstad

August 31, 2023 in Norway ⋅ ☀️ 15 °C

Eine traumhafte Unterkunft. Es ist eine ehemalige Fischerhütte in einem kleinen idyllischen Hafen. Vor unserer Hütte ankert schon das Boot für unsere morgige RIB-Safari. Und das Wetter passt bisher auch. 17 Grad, hatten wir nicht mit gerechnet. 👍🚣‍♂️🌞 Auf dem einen Bild seht Ihr die Trockengestelle für den Stockfisch. Der wird hier im Winter gefangen, ausgenommen und dann zum trocknen auf diese Gestelle gehangen. Ist dann bestimmt ein geiler Duft in der Luft. 🤣Read more

Große Trauer

September 1, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 14 °C

Leider wurde unsere RIB-Safari kurzfristig storniert, weil die Mindestteilnehmeranzahl von 6 Personen nicht zusammenkam. Leider sehr traurig. Aber Friedi hat wenigstens Trockensitzen gemacht. Als Ersatz ist Sauna angesagt. 😪🚣‍♂️👍Morgen fahren wir dafür wieder Fähre von Moskenes nach Bodø, ist ja auch ein Boot und fährt sogar länger. 👍Read more

June 21, 2022 in Norway ⋅ ☁️ 8 °C

Als wir aufwachen in Reine regnet es und wir beschliessen das Vikinger-Museum in Borg zu besuchen. Wir waren nicht die Einzigen mit dieser Idee, das Museum war zur Mittagszeit total überfüllt, was auch das w-lan und die Audios in diversen Sprachen an den Anschlag brachte. Das Museum und auch der Outdoorbereich mit dem Vikingerschiff waren sehenswert und interessant.
      Nach diesem Besuch sind wir direkt zu unseren nächsten Airbnb-Wohnung gefahren und es war an der Zeit mal unsere Wäsche zu waschen. Auch diese Wohnung ist toll, es hat Alles was man braucht und eine tolle Aussicht. Wir haben uns dazu entschieden auch hier 2 Nächte zu bleiben.

6.nometne

August 13, 2018 in Norway ⋅ ⛅ 9 °C

Laiks joprojām nemīlīgs. Arī rītdienas laika prognoze pabojājusies. Šonakt lēmām par labu hostelim, lai arī mašīnā tīri labi izgulējāmies. Vējš ir pierimis, bet tāpat dzestrs. Šodien jau varēja redzēt smukus skatus, mākoņi paklīda un vienu brīdi uzspīdēja pat saule. Hostelī silti, wi-fi un mēs varam mazliet pastrādāt. Ir ko darīt, proti. Rīt lai vai lietus, iesim kāpt kalnā un gulēt teltī pludmalē. Šodien vakariņās vārsim kartupeļus un cepsim desas. Jānim rīt dzimšanas diena, tādēļ viņš atļāvās nopirkt sev 1 pudeli aliņu pa 5 eur. Vakariņās brangi pieēdīsimies, lai rīt spēks kāpt. Vispār sapratu, ka grūti krāmēt koferi ar drēbēm, kad mājās ir +29, bet galamērķī saka, ka būs +13. Realitātē galamērķī +9, bet windchill liek sajusties kā +4. Man vismaz ir cimdi, bet diemžēl nav lietusbikses. Kaut kā jau tiksim galā, cerams bez klepus un angīnas.Read more

Lässt man ihn einmal ne Unterkunft buche

February 23, 2023 in Norway ⋅ ❄️ 0 °C

Bucht er gleich nen ganzen Farbkreis

Unsere Bunte Fischerhütte auf den Lofoten

June 30, 2019 in Norway ⋅ ⛅ 10 °C

Today was a better day, with virtually no rain and some sunshine. Following recommendations from a number of people, we did the hike up to Ryken. About 8km return and a 500m climb. Very beautiful. Spending the night in a waterfront room in Ballstad before heading back to Svolvær tomorrow.Read more

Stockfische

September 1, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 14 °C

Bei unserer Wanderung haben wir sogar noch ein paar alte Stockfische hier hängen gesehen. 👍🤣🐋🐟🦈

April 7, 2022 in Norway ⋅ ☁️ 3 °C

Der Stellplatz in Ballstadt gefällt uns sehr gut. Wir haben einen tollen Blick auf die Stadt, beobachten Fischer, die ihren Dorschfang ausladen und zur Krönung tauchen am Abend noch Polarlichter auf.