Norway
Breifeltkarten

Dag 7: Op halve kracht voorbij Dølemo

August 20, 2022 in Norway ⋅ ☀️ 16 °C

Na een redelijke nachtrust zagen we de volgende ochtend dat we niet alleen waren. Er was een camperbusje bij ons gaan staan en heeft op dezelfde plek de nacht doorgebracht.

Om 7:30 uur stonden we op, waarna we een beetje traag op gang kwamen. De nacht ervoor hadden we, zoals elke dag, de route voor de volgende dag doorgenomen. Focus daarbij is altijd, waar gaan we slapen. Dat leek voor deze dag een uitdaging te kunnen worden. Op 15km zat wel een potentiële plek. Na in de ochtend nog eens goed naar de route te kijken viel ons op dat de eerste 20km vooral dalen zou worden. Dan vonden we maar 15km doen wel erg weinig en aangezien het een erg mooie dag qua weer zou worden, ook een beetje zonde.

Met een schuin oog op het weer van zaterdag op zondag en ook zondag overdag, gingen we het liefst naar een camping toe. Er was veel regen voorspeld voor de komende nacht met mogelijk ook onweer. Alleen de eerste camping op de route was 38km verderop in het dorpje Dølemo. Dat is normaal niet haalbaar voor ons. Maar het profiel van die route liet ook zien dat het niet een al te zwaar parcours zou zijn. Dus vol goede moed maar beginnen aan de 38km, mocht dat toch niet lukken dan maar ergens anders een plekje zoeken.

Zoals gezegd kwamen we wat traag op gang, mede door de route perikelen. Net voor 11:30 uur vertrokken we dan toch eindelijk. De eerste 15km had Wesley de kar en na een uurtje zaten die er al op. We stopten even en daar besloten we te gaan lunchen. Een prachtig uitzicht over het water op, wat later bleek, de potentiële plek voor een overnachting die we de dag ervoor hadden bepaald.

Christel nam de kar over en was krap 500m onderweg toen het mis ging. Bij het wisselen van het skaten naar het diagonalen gebeurde er iets in haar been waardoor ze lichte pijn ervaarde bij het afzetten. Ze kon dus in elk geval niet meer verder met de kar. Na wat testrondjes zonder kar had ze er wel vertrouwen in om verder te kunnen. Afzetten met haar linkerbeen ging nog steeds niet echt maar daar was wel omheen te werken. Wesley nam de kar dus weer over.

Gestaag gingen de kilometers voorbij. Zolang Christel aangaf dat het goed ging, gingen we verder. Over een mooie glooiende weg tussen Mykland en Åmli, in een prachtige omgeving. Hier kregen we het echte langlaufgevoel.

Om 16:30 uur, zo'n 5 uur na vertrek zaten de 38km erop. Aankomend bij de camping een plekje gezocht en eerst wat gaan eten. Tijdens het eten viel ons op dat ongeveer 6km verderop 'Visit Wilderness' zit. Die waren we al eens eerder tegen gekomen bij het plannen van routes. De camping waar we nu stonden was ook maar één groot grasveld en verder weinig mooie natuur. Ook met het oog op een eventuele rustdag de volgende dag was die plaats geschikter. Christel gaf aan dat het voor haar wel te doen was omdat de route er naar toe ook voornamelijk dalen was. Dus vertrokken we om 18:00 uur weer vanaf de camping op weg naar 'Visit Wilderness'. Daar kwamen we om 18:45 uur aan en kunnen we overnachten in een mooie hut in een schitterende omgeving.

Het is dus nog onduidelijk hoe de volgende dag eruit gaat zien. Hopelijk herstelt Christel goed en heeft ze het met deze lange tocht niet veel erger gemaakt.

Breifeltkarten