Norway
Laugarberget

Dag 14: Is dit het einde?

August 27, 2022 in Norway ⋅ ☀️ 19 °C

Na alle regen van gisteren, stonden we vanochtend op met een lekker zonnetje. Zo konden we daadwerkelijk van de mooie plek genieten in plaats van alleen de binnenkant van de tent zien.

We hebben alle natte spullen even rustig de tijd gegeven om wat te drogen terwijl we ontbeten en rustig zaten. Wesley keek ondertussen wat het routeplan voor vandaag ging worden Daarna begonnen we met de tent droogmaken, de plas water uit de cab te halen. Helaas is de hoes niet waterdicht en de vuilniszak die we eronder hadden gelegd hielp onvoldoende.

Toen we gereed waren om te vertrekken, was het al rond 14:15 uur. We besloten eerst richting het dorpje Vrådal te gaan voor een verlate lunch en dan verder te plannen. We merkten allebei zodra we op de rolski's stonden, dat onze wielen bij het remmen raar stuiterden. Gestopt, maar konden eigenlijk niets vinden. De remmen dan maar iets anders stellen maar dit loste het niet heel erg op. Zo waren we al gauw weer 30 minuten verder. Toch maar gewoon gaan, was ons motto.

Bij het café in het dorp hebben we lekker gegeten en besloten we naar een camping in het dorp te gaan, gezien het tijdstip. Schijnbaar hadden we deze gisteren over het hoofd gezien anders waren we wel doorgegaan.

In de kilometer van het café naar de camping ging het mis. We stonden even stil voor de afslag en daarna wilde Wesley weer afzetten en viel bijna voorover. Hij viel vervolgens na gestuntel weer bijna. Bleek het achterste wiel compleet vast te staan.

Lopend bij de camping aankomend snel kijken wat er exact mis is. De afstandsbus en tevens onderdeel van het blokkersysteem in het achterwiel zat compleet vast in het blokkeerlager. De andere drie achterwielen ook gecontroleerd, deze zaten nog niet vast maar heel geweldig zag het er ook niet meer uit.

We hebben één reserve blokkeerlager dus we kunnen het vastgelopen wiel repareren. Vraag is alleen vertrouwen we het om daarna weer op pad te gaan? Of zitten de andere drie straks ook ineens vast?

Dat wordt iets om over na te denken vanavond en ook als we het niet vertrouwen, wat dan?

Dag 15: Vrådal

August 28, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 15 °C

Vandaag hebben we een soort van uitgeslapen. Want tja rolskiën zat er niet in vandaag. Het zonnetje scheen al vroeg, maar de wind zorgde er in de ochtend voor dat het nog wat frisjes aan kon voelen.

Op zondag is bijna alles in Noorwegen gesloten. Er was wel een foodtruck open waar we tegen de avond gegeten hebben. Waar we gisteren nog bedacht hadden misschien een kano te huren, was ook dat geen optie want ook dat bleek niet open. Dus dan maar een beetje aan en in het water zitten en de Formule 1 volgen via een liveblog.

Ons vervolgplan is geworden om morgen naar een autogarage zo'n 2km verderop te wandelen. In de hoop dat zij ons kunnen helpen met het schoonmaken en weer invetten van lagers, zodat we weer op pad kunnen. Dat wordt morgen weer een wekker zetten, omdat ze als het goed is om 8:00 uur open zijn.

Als we de Skikes dan weer gereed hebben dan gaan we onze weg vervolgen via fietsroute 2 langs het Telemark kanaal. Op die route komen we al snel haarspeldbochten naar beneden tegen. Dat stuk zullen we waarschijnlijk voor de zekerheid gaan lopen, op Google Maps zien die bochten er nogal spannend uit. Voor nu hebben we nog geen tweede plan mocht het morgen niet lukken om de Skikes weer gereed te krijgen.

Dag 16 ochtendupdate: We kunnen weer!

August 29, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 15 °C

Gisteravond voor dat we naar bed gingen nog even tandenpoetsen en naar het toilet. We hadden de langlaufschoenen nog buiten laten staan want deze zijn nog steeds erg nat. Bij terugkomst ontbreken er ineens twee schoenen. Al snel zien we er één verderop liggen. De ander ligt daar niet bij. Na een poosje zoeken loopt Christel de andere kant op en ziet daar ineens wat liggen. De andere schoen lag zo'n 15m verderop aan de andere kant van de tent. Geen idee wat daar is gebeurd.

Rond 1:00 uur in de nacht wordt Wesley wakker van een bewegende tent. Eerst denkt hij dat het de wind is maar als hij daarna weer hetzelfde hoort realiseert hij zich dat er iets of iemand aan de tent aan het schudden is bij de voorste deur. Christel wordt ook wakker en ziet even later een schaduw dat lijkt op een kat langs de tent lopen. We hebben daarna niks meer gemerkt. Misschien was de kat op zoek naar langlaufschoenen?

De bedoeling was dat Wesley deze ochtend rond 7:30 uur wandelend vertrok naar de autogarage, dat werd uiteindelijk 8:00 uur. Daar aankomend zit de deur op slot. Er hangt een briefje dat men buiten de deur is. Er zit wel iemand in de shop en die doet de deur open. Na het uitleggen van het probleem zegt hij dat ze eigenlijk gesloten zijn, maar loop maar even mee.

Na wat zoeken naar de juiste spullen kon Wesley gebruik maken van de werkplaats en eigenlijk alles wat hij maar nodig had. Een uur na aankomst waren twee wielen weer klaar voor gebruik en kreeg Christel het bericht dat het wel goed ging komen en ze dus vast kon beginnen met de tentspullen op te ruimen. Ondertussen was ze al naar de supermarkt geweest om de voorraad van ontbijt en lunch aan te vullen.

Om 10:45 uur waren alle vier achterwielen weer gereed. Het lager dat vastgelopen was, is helaas wel gesneuveld. Dat betekent dat we nu geen reserve meer hebben maar hopelijk hebben we die ook niet meer nodig.

Laugarberget, Q31253994