Norway
Máhkarája

Der Heimweg beginnt...

June 25, 2023 in Norway ⋅ ⛅ 21 °C

Heute Morgen deutlicher Nebel überm so idyllischen See. 9 Grad und 148 Prozent Luftfeuchtigkeit, fiese Mischung.
      Wir steigen gefühlt als letztes Team aus den Federn, außer der Teamchef, der hat schon zwei Stunden versucht Fische zu fangen. Wir verarzten noch kurz Britta, die sich einen Dreifachangelhaken in der Hand versenkte. Ein Glück haben wir Pflaster dabei! 😁
      Obwohl wir als letztes aus den Federn kommen, verlassen wir den Platz als erstes.
      Das Material leidet, die erste Isomatte ist kaputt, die neugekaufte ist Mist, die Matte vom Feldbett liegt seitlich auf den Stützbeinen auf, die sich wiederum des Nachts so sehr in meine Hüfte drücken, dass mir abwechselnd beide Arme einschlafen. Heute mal mit beiden Isomatten versuchen.
      Der Weg führt uns heute nach Finnland, da ist der Sprit teurer, also vorher nochmal den "günstigen" norwegischen Sprit tanken. Einige Kilometer weiter dann erstmal Frühstück auf einem Rastplatz am See, alles so hübsch hier.
      Weiterreise, wir überqueren die Grenze, Polizei sehen wir nicht. Überhaupt gab es Grenzposten bisher nur in Dänemark, da stand mal einer und hat geguckt, einen Ausweis mussten wir aber noch nie zeigen. Dafür haben wir beim Grenzübertritt eine Stunde verloren. Wir haben sie noch gesucht, aber die war weg. Gerüchten zufolge finden wir die Stunde erst in Polen wieder... Wir ermitteln weiter. 👮‍♂️
      Ziel für heute ist ein Campingplatz südlich von Inari, da trifft sich die halbe Rallye, weil es eine Aufgabe gemeinsam zu erfüllen gibt. Sind nur zwei Stunden, heute sind wir gut in der Zeit. 😌

• Suomageaidnu, Karasjok kommune,

May 31, 2019 in Norway ⋅ 🌧 6 °C

Zo mooi als het weer 's morgens was, zo beroerd in de loop van de dag. Vissers gaan ook niet verder de zee op dan dat ze bij een plotse weeromslag weer tijdig in de baai kunnen zijn.
      Veel regen onderweg dus, maar bij aankomst in Karasjok was het vrijwel droog. Veel vrijwel lege wegen met een letterlijk eenzame fietser. Dat hij/zij sterk moge zijn.
      We hebben onderdak in een mooi groot huis, met wél een hoog "Zweeds" gehalte, maar ook bijzondere apparaten, zoals deze schoenen droger. Toen die van de kinderen weg waren hebben we onze eigen snowboots er maar onder gezet. De plek van ons bed is wat 'tent'-achtig. Alleen het doek is beduidend harder. Wel een royale privé zithoek.
      We hebben het rijk alleen vandaag. Na de was en het ontbijt gaan we Karasjok, en m.n. de Saami cultuur verkennen.

• Afstanden, sleutels en muskieten

June 1, 2019 in Norway ⋅ 🌧 4 °C

Afstanden en reistijden zijn hier meer dan fors.
      Onze host vertrekt zo meteen omdat haar zoontje een voetbaltoernooi heeft in Alta. Zo'n 3 uur rijden, Enkele Reis!
      En al eerder hoorden we: je kind naar Kindergarten: zomers een half uur, winters tot wel 3 uur. (Afgelopen jaar was de weg bij Nordkapp nog een tijdje dicht in Juni, wegens sneeuwval.)
      Alta is zowel voor deze regio als ook voor het noorden - ook 3 uur- het commerciële centrum. Boodschappen zijn nog wel binnen 30 kmtr te halen. Maar kleding, opticien, garage, enz. -> 3 uur one way. Dat is heel normaal. " We zijn het gewend" is de reactie als we onze verbazing hierover uiten.
      Dit werkt alleen bij een sterk sociaal netwerk. Bij pech of wat dan ook: één telefoontje naar familie of vrienden is genoeg.

"Nee, ik sluit de deur nooit af. Als jullie uitgaan, laat de sleutel aan de buitenkant zitten. Er kan bv iemand langsrijden die nodig naar de WC moet. Of auto pech heeft" , Maar als onze gastvrouw een week weggaat, sluit ze wel.
      Toch een andere houding: iemand kan je huis nodig hebben vs iemand kan je huis leeghalen.

Muggen: laten we het afkloppen: de héle reis nog geen mug gezien. Maar in de zomer kan het hier wel verschrikkelijk zijn. Maar als je al dat water ziet....
      We vroegen ons af: hoeveel warmbloedigen hebben die miljoenen muggen nodig om te overleven?

Máhkarája, Mahkaraja