Norway
Moyodden

Dag 23: Hove - Grimstad

September 5, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 15 °C

De laatste week alweer. Aangezien het niet zo ver meer is naar Kristiansand kunnen we rustig aan doen. We vertrokken dan ook pas om 11:00 uur, althans dat was de bedoeling. Geheel tegen de weersverwachting kwam er een enorme regenbui over. Deze hebben we uitgewacht en zo tegen twaalven vertrokken we alsnog.

We schreven eerder al dat er een aantal rolski segmenten (tijdslussen in de app Strava) lagen kort bij onze verblijfsplaats. Daar kwamen we nu ook weer langs. We konden het niet laten om toch een poging te wagen voor een plekje in de top 10, tot vandaag hadden 59 mensen een tijd genoteerd op dit segment. Het betrof een segment van ongeveer 400m met eerst een kleine afdaling gevolgd door een klimmetje. De laatste meters waren vlak. Eerst was het de beurt aan Christel. Toen ze terugkwam schudde ze al van 'nee'. Ze had veel misslagen dus het was geen goede poging. Desondanks stond ze met die poging al wel op de 2e plaats bij de vrouwen. Om in de totaalstand in de top 10 te komen moesten er nog minimaal 5 seconden af. Daarna ging Wesley voor een top 10 plaats. Het ging best goed en hij kon ook niet sneller zo vertelde hij maar het resultaat kon hij nog niet in zien. De route van de dag wordt namelijk opgenomen op het horloge van Wesley en dus kon hij pas aan het einde van de route zien of hij snel genoeg was. Even geduld dus nog. Christel besloot een tweede poging te wagen. Ze had het idee dat deze sneller was maar ging dat nog niet controleren. Een half uur later tijdens de lunch werd ze toch nieuwschierig en bleek dat ze 4 seconden sneller was gegaan. Ze kwam dus 1 seconde tekort voor een top 10 plaats in de gemengde stand. Alsnog een goede prestatie.

We vervolgden onze weg die geheel langs een drukke autoweg liep, zo af en toe wel een mooi uitzicht over de zee maar verder was er weinig bijzonders te zien. Of zijn we verwend geraakt de afgelopen drie weken? Na 28km kwamen we aan bij de camping die we voor ogen hadden. Na 45 minuten een beetje zwerven over de camping kwamen we tot de conclusie dat de camping gesloten is voor iedereen behalve seizoensplaatsen. Dit staat ook wel op de website, maar alleen in het Noors. In hun eigen Engelse en Nederlandse vertaling staat dat ze open zijn tot 1 december en niet 1 september. Sowieso valt ons op dat de meeste campings gesloten zijn per 1 september. We hadden twee opties. 6km verder gaan naar een andere camping die wel open leek. Of hier blijven, tent neerzetten en morgenvroeg maar zien of er dan iemand is waar we kunnen betalen. Eventueel kunnen we altijd nog wat in de brievenbus gooien. We staan nu dus op en gesloten camping met hier en daar wat mensen met een seizoensplaats.

Nu de route van vandaag afgerond kon worden, kon ook Wesley zien of zijn poging goed genoeg was. En dat was het. Een 4e plaats bij de mannen en een 5e plaats in het totaaloverzicht. Staat er toch maar mooi een Nederlandse naam tussen al die Noren.

Morgen gaan we richting Lillesand. Daarna willen we via Birkeland terug naar Kristiansand.

Moyodden