Norway

Top 10 Travel Destinations Nordland Fylke
Show all

Vliegende deuren, Narvik en springs

February 29 in Norway ⋅ 🌬 3 °C

Vrienden van Gulo Gulo - dag 6 Na een opvallend lange nacht in onze vissershut klauterden we naar buiten om ons eerst eens bij daglicht te verbazen over ons verblijf. De hut bleek een grasdak te hebben, een twee onder één kap te zijn, voor het grootste deel op metershoge palen boven de zee te staan en dat alles temidden van een haven. Bovendien stond de Volvo op haar beurt bij nader inzien zodanig naast de hut geparkeerd dat we diezelfde haven volmaakt hadden geblokkeerd. Dat allemaal hadden we bij onze nachtelijke aankomst ff gemist. Niet getreurd: het was prachtig weer en hoog boven ons zweefden ondertussen wel 4 (!) zeearenden onmiskenbaar als 4 vliegende deuren (ze hebben niet alleen hele lange maar vooral ook - over de volle lengte - heel brede vleugels en dat levert als silhouet een deur op…) rond een witte bergtop. Daar knapt een vogelaar en ook een niet-Vogelaar direct van op. We gingen dus goedgemutst op weg. Nog maar net onderweg plots een eland voor de auto. Precies in de seconde van alle commotie die dat opleverde (waarneming, vol op de rem , opwinding, geschreeuw, wijzen, haast, foto’s maken enzovoort) ging m’n telefoon: een bevriende autohandelaar. Ik riep: “man, ik zit op een eiland en zie een eland!” Hij vroeg daarop: “wat zeg je, zie je de heiland”? Waarop ik verbaasd uitriep: “De heiland? Nee, een eland!” Enfin, na deze dagstart vol natuurgeweld en consternatie direct verder op pad naar een voor TopGear adepten must see locatie: het op een uitstekende rots in zee gelegen voetbalveld van Henningsvær. Na een rondje rotsklimmen voor de onvergetelijke foto, een potje voetbal tegen het trombose-been en een korte check van onze achterlichten ( door de toevallig plots ter plekke verschenen technische bezemwagenmijnheer van de rally; in het dagelijks leven ADAC service monteur..)!, kuierden we nog even door Henningsvaer. Leuke haven met leuke vissers. Volop in bedrijf; nergens koffie. Dan tenminste een verse vis scoren; nergens vis te koop. Dan eerst nog maar wat loszittende onderdelen achter het rechter voorwiel verwijderd en zonder koffie en vis op pad richting Narvik. Na een paar honderd kilometer door, over en onder een waanzinnig landschap (de Lofoten zijn echt fantastisch) hoorden we een verontrustende tik rechtsachter. De analyses van onze mecacien en Arends bleken (bij een bezoek aan plaatselijke garage vol met volledig zwijgzame Noren) juist te zijn: kleine spring (binnenveer) rechtsachter gebroken. Snel de gebroken onderdelen verwijderd, Arends achterin en aan de linkerkant (bleek ie ook prima uit de verf te komen) en weer verder. Ter hoogte van Narvik zagen we - vanaf de andere zijde van de fjord: helaas daarin geen haring vangende Orca’s gezien; ook geen daarvan uitrustende Orca’s overigens - Narvik. We wilden net afslaan naar de stad toen de Voorzienigheid ons influisterde: “die stad krijg je nog wel te zien : doorrijden, planken, branden en gas op die lolly!” en dus brachten we op ruime afstand beleefd een saluut aan de stad (“even wuiven”) en karden we lekker in één beweging - door een heuse avondsneeuwjacht - naar Tromsø. Daar bleken we een uiterst luxe appartement te hebben geboekt, met hoekbank en een enorm TV-scherm. Ook wel eens lekker. Niet veel later lagen we dus - samen met de Voorzienigheid - heerlijk onderuit op de hoekbank een film op Netflix te kijken: Narvik (een indrukwekkende film over de gebeurtenissen en in en rondom Narvik in mei 1940: gaat dat zien en let vooral op de landschappen..) En dat dan ook nog eens met op schoot een geslaagde persiflage van boerenkool. Boerenkool? Ja, boerenkool! Dat had zelfs de Voorzienigheid niet zien aankomen!
      Morgen op naar Alta..

Ome Jaap, Stella Polaris en de visser

February 29 in Norway ⋅ ☁️ 3 °C

Vrienden van Gulo Gulo - dag 5 Godfried Bosmans had een notoir vrijgezelle, zeer eigenzinnige en een tikkie zonderlinge oom. Ome Jaap. Deze ome Jaap had het al op jonge leeftijd goed bekeken met de vakanties van de rest van de familie: een vreselijk gedoe. Ook was het hem opgevallen dat al deze stoere wereldreizende familieleden bij terugkomst vooral benadrukten hoe blij ze waren dat ze weer thuis waren. Het leek Ome Jaap veel beter gewoon en vooral ongestoord thuis te blijven. Of hooguit een weekje twee dorpen verderop naar een riant hotel te gaan. Daar was het immers dichtbij thuis, overzichtelijk en tenminste meer van hetzelfde. Maar ome Jaap had ook geen zin in lastige vragen en veel aanloop over wat hij dan tijdens de vakantie had beleefd.. Wel had ome Jaap een oplossing: hij was al vroeg begonnen om aan alle familieleden, vrienden en bekenden te vragen om toch vooral veel ansichtkaarten van hun reizen mee te nemen (die hij direct ongezien opbergde) en de bijbehorende postzegels voor zijn niet bestaande postzegel verzameling. Vervolgens wachtte hij elk jaar totdat de rest van de familie was vertrokken naar verre oorden. Dan pas kwam ome Jaap in actie. Hij koos in alle rust een uiterst spectaculaire internationale bestemming uit, schreef elke ochtend thuis aan de keukentafel op één van de bijbehorende ansichtkaarten een adembenemend reisverhaal, plakte een postzegel van het betreffende land er op, deed de kaart in de brievenbus op de hoek van de straat en ging vervolgens - op zijn gemak en heerlijk ongestoord - eens rustig de dagelijkse krant lezen met een heerlijk kopje DE-koffie. Is jarenlang goed gegaan, geen vuiltje aan de lucht: iedereen was er heilig van overtuigd dat Ome Jaap zomers met doods verachting alle hoge bergtoppen van Europa en verder aan het beklimmen was. Zo kan het dus ook. Ik moest gisteren toch weer vaak aan ome Jaap denken. Bijvoorbeeld bij het passeren van de poolcirkel op een onmetelijke hoogvlakte vol met sneeuw en ijs en zeker ook bij onze overzeese oversteek naar de Lofoten. Dat laatste ging namelijk - kort samengevat - zo. We arriveerden na een prachtige rit keurig op tijd (voor de boot van 15.15 uur) in Bodø: 14.00 Snel werd duidelijk dat onze lieve heer ten tijde van de schepping van Bodø geheel door zijn inspiratie heen was. Een grauwe gure bedoening met die typische gezelligheid van een moderne havenstad. Het onafzichtelijke stadionnetje van de plaatselijke FC sprong er bijvoorbeeld zo maar architectonisch bovenuit. We keuvelden - al wachtend naast de strak op op de kade tegenover de klaarliggende veerboot opgelijnde Volvo - uiterst gemoedelijk met mede rallyrijders en langslopende internationale passagiers van het even verderop afgemeerde Hurtigruten cruiseschip. Strak 15.15 uur gingen we met prachtig weer het zeegat uit richting volle zee. Na een half uur klotsen plots de onverstaanbare kapitein: iets met “problemen” en “de motor” en “keren om”. Het bijbehorende vrij vertaalde verhaal was dat er wel eens een meterslange lijn/kabel van een zalmvisser in de schroef kon zitten…Enfin: boot gedraaid en wij weer terug naar Bodø. Daar aangekomen alles + iedereen van de boot af en weer keurig opgesteld op de kade. Inmiddels was het 17.00 uur, donker/koud/sneeuwachtig en waren we weer terug bij af. Letterlijk. Maar ook de Noren kennen het geheim van “floep-floep” oftewel “høp-høp”. Ene boot leeg, hup aan de kant, hup direct duikers met lampen het water in, hup niet getreuzeld direct een andere boot klaarleggen en hup onmiddellijk volladen die boot. Oftewel om 18.00 uur voeren we nogmaals - maar nu in een soort storm en in het stikduister - uit naar de Lofoten. Stella polaris - prachtig te zien vanaf het achterdek - wees ons hoog boven de Grote Beer de weg, dat wel.. Op de Lofoten (inmiddels 22.30..) meer stikduister, meer wind en meer sneeuw. Toen nog 1,5 uur over een onnavolgbare weg naar onze hut en eenmaal aangekomen zette kok Arends keurig om 23.55 de zalmhap op tafel. De dis en het gesprek aan de dis waren opvallend kort: we lagen er helemaal af en vóór het toetje in ons nest. Daargelegen bedachten we ons - zoals ome Jaap al wist: “De kunst van het leven is thuis te zijn alsof men op reis is”!!Read more

Start auf „Landebahn 80“ …

February 28 in Norway ⋅ ☁️ 2 °C

… auf dem „Flug“ nach Fauske 🇳🇴 Wir fahren gerade unter dem Tower vom Flughafen Bodø durch. Bei Sonnenschein ☀️ fahren wir weiter Richtung Norden. Insofern gefällt uns der Plan B für heute ganz gut, denn auf den Lofoten ist das Wetter richtig mies.Read more

Norwegian hero called Kjell

February 28 in Norway ⋅ ☁️ -5 °C

Heute haben wir was erlebt, was man nicht in Worte fassen kann… nach Stunden des Wartens und dem horrenden Angebot das Auto für schlappe 1000€ abschleppen zu lassen, kam der Held der Nacht namens Kjell, der uns nach mehrmaligen Versuch des Überbrückens vom Auto mit zu sich auf seinem Campingplatz in seine Hütte mitgenommen hat. Dort wärmen wir uns zu diesen frühen Morgenstunden auf und beratschlagen, wie wir weiter vorgehen werden. Schlaf??? Wird überbewertet 😞😂Die Batterien laden… doch sind sie auch wirklich das Problem für die Panne? Wir berichten 🔜Read more

Gestrandet in Bodø

February 27 in Norway ⋅ ☁️ 2 °C

Die geplante Überfahrt mit der Fähre von Bodø nach Moskenes um 1.45 Uhr fällt sturmbedingt aus. Damit ist der Tag auf den Lofoten leider ersatzlos gestrichen. 😩

Wir übernachten nun kurzerhand in Bodø und morgen geht es dann nach Bognes und von dort mit der Fähre nach Lødingen, damit wir wenigstens unsere gebuchte Unterkunft erreichen.Read more

Man hilft wo man kann…

February 27 in Norway ⋅ ☁️ 1 °C

Auf dem Rückweg vom „Saltstraumen“ sind wir an einem liegengebliebenen Audi aus unserem Teilnehmerfeld vorbeigekommen.

Natürlich haben wir angehalten und unsere Hilfe angeboten. Das Filmteam, das die Rallye begleitet und mit dem eigenen Fahrzeug bereits gestern liegengeblieben war, ist jetzt wieder gestrandet. Außer uns waren noch drei weitere Autos zum helfen da. Zwei haben sich um das Abschleppen gekümmert und ein Team aus der Schweiz und wir haben das Filmteam samt sehr umfangreichen Gepäck nach Bodø gefahren. Der Volvo war bis auf den letzten Millimeter vollgepackt und zwei große Reisetaschen haben wir noch auf dem Dach festgegurtet.Read more

Stärkster Gezeitenstrom der Welt

February 27 in Norway ⋅ ☁️ 1 °C

Auf dem Weg zur Fähre nach Bodø haben wir unsere Route kurz verlassen, um den „Saltstraumen“ zu besuchen.

Durch diesen nur 150 Meter schmalen Sund fließen im Wechsel der Gezeiten jeweils 400 Millionen Liter Wasser und bilden dabei Strudel von bis zu 10 Metern Durchmesser und 4 Metern Tiefe. Eine unglaublich beeindruckende Naturgewalt.Read more

Dag 4

February 27 in Norway ⋅ ☁️ 2 °C

Vilhelmina ➡️ Bodø

Ken je die grap van die ferry van Bodø naar de Lofoten?
      Die ging niet..

Vandaag de dag goed begonnen met een klein hoofdpijntje van de biertjes van gisteren.
      Gelukkig verdween die bij de mannen als sneeuw voor de zon (pun intended) toen er ge-icedrift mocht worden op een dichtgevroren meer. Net twee kleine jongetjes.
      Na deze challenge weer een goede 8 uur gereden door een schilderachtige omgeving in zowel Zweden als Noorwegen.
      Tussen de middag pauze gehouden in een verrassend mooi wintersportdorpje, jammer genoeg iets te ver rijden voor onze skivakanties..
      Bij aankomst in Bodø werd helaas al snel duidelijk dat de ferry die we vannacht zouden pakken naar de Lofoten niet kon vertrekken door slecht weer.
      Zuur: het is daar schijnbaar prachtig.
      Minder zuur: slapen in een bed in plaats van op een stoel op een ferry.

De statistieken:
      - potdorie nog steeds 0 rendieren
      - 1 bezoekje aan de kerstman op de poolcirkel
      - 4 uur lang stiekem de Kink top 1500 gedraaid voordat Sean begon te zeuren
      - 11 verdiepingen omhoog naar onze hotelkamer. Alaaf.
      - 1 Zweeds balletje op de valreep soldaat gemaakt

Het plan voor morgen is nog niet gesmeed, maar dat het een mooie dag wordt dat kan niet missen!

Nach kurzem Überlegen FV17

February 20 in Norway ⋅ ☁️ 2 °C

Ja jetzt fahren wir noch den Rest der FV17 den wir letztes Mal ausgelassen haben. nun das Wetter ist wie es ist bewölkt 🌥️ schneeregen am Schluss nur noch Regen ☔️ und über 30 grad wärmer als wir auch schon hatten 🤣🫣 aber seit Oktober hatten wir das ja nicht mehr 🤣 unser heutiger Stellplatz ist wieder mal Vik 😏🌧️🌧️Read more

Fv17 Küstenstrasse südwärts

February 20 in Norway ⋅ ☁️ 3 °C

Dienstag, 8.30 Uhr, -5 Grad
      bewölkt…

Wir haben beschlossen Richtung Süden auf der touristischen Küstenstrasse Fv17 zu fahren, trotz Regen, Schnee, Graupel oder was auch immer gerade runter kommt.🫣❄️🌧️
      Via Drevjemoen, nördlich von Mosjøen, durch den knapp 11 Kilometer langen Toventunnel nach Leira, erreichen wir die Fv17.
      Heisst…wir steigen quasi in der unteren Hälfte der Fv17 ein, wo wir die letzten Male vom Norden her kommend wegen widrigem Wetter die Kurve nach Mosjøen gekratzt haben.

Als erstes überfahren wir die imposante, 1’065 Meter lange Schrägseilbrücke „Helgelandsbrua“ nach
      Sandnessjøen auf der Insel Alsta.
      Hier trinken wir in der Shell Tankstelle einen Cappuccino mit Osterdeko🐣???…schon?
      Na…wenigstens ist die Weihnachtsdekoration🎄weg…!
      Von hier aus schlängeln wir uns der Küste entlang bis nach Tyøtta.
      In Tyøtta müssen wir mit der modernen Elektro-Fähre für knapp eine Stunde aufs Europäische Nordmeer wo wir dann in Forvik anlegen.
      Die kurze Kreuzfahrt führt uns mitten durch den Küstennahen Schärengarten, zwischen kleinen Inseln und Felsen durch.
      Schade nur, dass die umliegende Küstenlandschaft mit den beeindruckenden Bergen in Wolken und Nebel verschwindet.

Ehrlich…ich…für mich…finde ja eigentlich diesen Fährabschnitt der Fv17 am schönsten. 🥰
      Es ist schon ein spezielles Erlebnis vom Fenster oder vom Sonnendeck aus die imposante Inselwelt so nahe an sich vorbei ziehen zu lassen.

Ab Forvik cruisen wir auf der kurvigen Küstenstrasse knapp 18 Kilometer bis zur nächsten Fähre in Andalsvågen.
      Nach der 20 minütigen Überfahrt sind wir in Horn.
      Jaaa…und der Schnee mindert sichtbar. Stellenweise, wo es fast kein Schnee mehr hat, sind Bauern daran, die von Wind und Wetter verwehten Äste aus dem Kulturland zu entfernen.

Mitten in Vik bleiben wir heute Nacht auf einem Parkplatz in der Nähe der Kirche.
      Den ganzen Tag über war die Temperatur um die +5 Grad, überall taut es, darum verwundert es uns nicht, dass es am Abend Regnet…😏

Nordland Fylke, Nordland