Norway

Top 10 Travel Destinations Telemark
Show all

Geopark

August 14, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 23 °C

Der Geopark lud uns per Hinweis an der Straße ein. Es war so schön, dass wir erst unsere Fotosession starteten, um anschließend noch unsere Badesachen aus dem Auto zu holen und in der seichten Bucht baden gingen.Read more

Dag 9: Åmli - Haugsjåsund

August 22, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 16 °C

Na de rustdag in verband met de lichte blessure bij Christel besloten we om vandaag wel weer op pad te gaan. Christel gaf aan dat het nog niet over was, maar gezien de weinige hoogtemeters wilde ze wel op pad gaan. Ze durfde het nog niet aan om ook de kar te trekken dus die taak lag wederom bij Wesley.

We probeerden wat eerder te vertrekken door het ontbijt in eerste instantie over te slaan om vervolgens in Åmli te ontbijten bij een bakkerij. Daarvoor moesten we wel eerst 6km afleggen. Dat bleek het wel waard want de broodjes waren erg lekker.

Na 15km kozen we een mooi plekje uit voor de lunch en werden de beentjes even wat rust gegund. Christel gaf aan dat het prima ging met haar been. Nu is het wel zo dat ze het been nog niet aan het belasten was.

In een rustig tempo gingen we door, kwamen we langs het mooiste huis dat we tot nu toe hebben gezien in Noorwegen, om vervolgens rond 15:30 uur op een camping aan te komen. Met mooi uitzicht over het water begonnen we even later met 'koken'. Echt koken doen we thuis al te weinig, onderweg gaan we er helemaal niet aan beginnen. Ideaal die gevriesdroogde maaltijden. Beetje heet water erbij, even wachten en klaar. En sommigen smaken nog best goed ook!

Vandaag was een relatief makkelijke dag ondanks de 30km. Morgen staat een tocht van 22km gepland. Deze is dan wel korter maar naar verwachting wordt deze een stuk zwaarder gezien de 300 hoogtemeters in een klim van bijna 10km lang. De echte uitdaging komt nog een dag later waarbij we nog een hogere berg over moeten om bij Fyresdal te komen. Hopelijk kan Christel dan de kar ook weer af en toe meeslepen.

Dag 10: Haugsjåsund - Kilegrend

August 23, 2022 in Norway ⋅ ☁️ 15 °C

We wilden vandaag extra vroeg vertrekken, omdat ons wel een klimmetje te wachten stond. Toen de wekker om 6:30 uur ging en we ons in kleren gehezen hadden en de tentdeur open deden, werden we omringd door een witte mistige wereld. We besloten wel de spullen in te pakken, om vervolgens in een soort washok te ontbijten en te wachten tot de mist was weggetrokken. We hebben wel lampjes op onze helmen en de kar, maar met deze mist leek ons dat niet zichtbaar genoeg om al te vertrekken.

Rond 10:00 uur vertrokken we uiteindelijk. Wesley zou nog een dag de kartrekker gaan zijn. Het uitzicht was deze dag prachtig, het asfalt wat minder. Zeker met het afdalen was het goed opletten op scheuren en gaten en was het asfalt ook nog eens heel ribbelig. Het was gelukkig een rustige weg, waardoor we een beetje om de scheuren en gaten heen konden slalommen. We vonden op deze manier een 2 a 3km afdaling toch minder prettig dan het klimmen.

Beneden aangekomen kwamen we bij een meer, waar we nog even een zijpad namen om te kijken. Een super mooie plek om te wildkamperen. Gezien de campers, waarschijnlijk een bekende plek. We besloten wel door te gaan naar de oorspronkelijke eindbestemming, gezien de tocht die morgen op het programma staat.

We waren mooi op tijd op onze eindbestemming, zo rond 14:00 uur en konden daardoor nog lekker genieten van de omgeving en het weer en rustig aan doen met de tent opzetten.

Morgen wacht een pittige dag richting Fyresdal. Dat wordt op tijd slapen om weer vroeg op pad te gaan.

Dag 11: Kilegrend - Fyresdal

August 24, 2022 in Norway ⋅ ☁️ 16 °C

De wekker zetten om 6:30 uur om zo vroeg op pad te kunnen maar vervolgens horen dat het regent. Dan ga je kijken wat het weerbericht voor de dag is en zie je dat het blijft regenen tot 9:30 uur. Prima, wachten we dat af. Het is 9:30 uur en het regent nog steeds. Weerbericht zegt nu regen tot 10:30 uur. Ook goed, doen we nog even een kaartspelletje en gaan we dan de tent opruimen en op pad. Om 10:30 uur regent het nog steeds. Nu zegt het weerbericht dat het tot 11:30 uur blijf regenen. Nou vooruit maar dan gaan we wel lunchen voor we vertrekken.

Om 11:30 uur was het eindelijk droog en zou het ook droog blijven. Snel de tent opruimen, eten en vertrekken. Om 13:30 uur konden we eindelijk gaan maar niet voordat Wesley eerst nog werd verrast door de kar en daardoor de balans verloor en achterover viel. Gelukkig geen schade bij de spullen of hemzelf.

Christel doet nog voorzichtig met haar been dus Wesley mocht wederom de kar trekken vandaag. We konden gelijk aan de bak. De klim begon eigenlijk direct na het verlaten van de camping. Lichtelijk gefrustreerd ging Wesley in relatief hoog tempo de eerste kilometers van de berg op. Verderop op de klim kwamen nog een paar gemeen steile stukken van boven de 20%. Ook dat was te doen maar van harte ging het niet. Nadat we een keer of drie dachten nu wel eens boven te zijn konden we aan de afdaling beginnen. Maar niet voor we eerst van het prachtige uitzicht hadden genoten over het grote meer.

De afdaling was goed te doen. Enige vervelende was de staat van het asfalt. Zelfs België zou zich nog schamen voor dit wegdek. Het was dus goed uitkijken om zo gaten en scheuren te ontwijken. Uiteindelijk is dit goed gegaan en kwamen we rond 18:00 uur aan in Fyresdal. Onderweg bleek wel dat de achterband van Wesley erg versleten is inmiddels door al het remmen. Kijken wat we daar morgen aan kunnen doen.

We hebben de B&B in Fyresdal opgezocht en verblijven daar twee nachten. Hierdoor kunnen we goed uitrusten, het materiaal weer in orde maken en genieten van de mooie omgeving.

Dag 12: Fyresdal

August 25, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 17 °C

Vandaag stond in het teken van bijkomen van de tocht van gisteren. Na een heerlijke warme douche en ontbijt vertrokken we in de ochtend voor een wandeling om Fyresdal te verkennen.

We zijn richting het meer gewandeld. Een mooie omgeving, waar ons opviel dat het water naar ons idee normaal hoger hoort te staan. Of zou dit het nieuwe normaal zijn? Ook viel ons de hoeveelheid "grill" plaatsen op. Deze mochten echter nu niet gebruikt worden omdat open vuur momenteel verboden is door de droogte.

Na de heerlijke wandeling hebben we even rustig gezeten bij het sportcafé en onder genot van warme chocolamelk wezen kijken hoe onze route er de komende dagen uit kan gaan zien.

Terug bij de bed en breakfast hebben we geluncht en is Wesley aan de slag gegaan met de skikes. De achterwielen op de skikes waar we mee remden heeft hij omgewisseld met de voorwielen. Dit omdat de achterbandjes behoorlijke slijtage hebben ondervonden door de lange afdalingen. Als voorband kunnen ze nog prima dienst doen.

In de avond hebben we nog even door het dorpje gewandeld langs de huizen die er ooit heen zijn verhuisd en hebben we gegeten bij het plaatselijke restaurantje. Veel dingen zijn duur in Noorwegen maar 30 euro per persoon voor een grote maaltijd, een halve liter cola en onbeperkt koffie viel ons heel erg mee.

We hebben een wildkampeerplek gevonden op 37km afstand. Daar hopen we morgen heen te gaan. We willen graag richting Skien/Porsgrunn maar dat betekent dat we 30km per dag moeten gaan doen. We gaan zien of we dat vol kunnen houden.

Dag 13: Fyresdal - Vrådal

August 26, 2022 in Norway ⋅ 🌧 16 °C

Regen, regen en regen zouden we vandaag krijgen volgens de weerberichten. Dat klopte wel aardig. Hoewel we ook droge perioden hebben gehad, regende het erg veel. Maar eerst terug naar het begin van de dag.

De eigenaren van de Bed & Breakfast vonden het maar bijzonder dat wij zo'n tocht doen. Ze wilden graag een foto voor hun Facebook pagina dus mochten we eerst poseren voor vertrek. Daarna gingen we eerst richting een sportcafé in het dorp. Daar werkte vandaag een nederlandse vrouw, dochter van één van de clubleden van de rolskivereniging. Na een lekkere koffie met taart en wat kletsen vertrokken we rond 11:20 uur dan toch voor onze tocht van deze dag.

De tocht was over de eerste 20km weinig bijzonders. Daarna kwamen we op een leuke weg langs een meer. Hier zou ook de overnachtingsplek aanliggen die we uitgezocht hadden. Helaas waren de laatste 6km over een onverharde weg en dat was in de regen niet zo leuk. Aangekomen bij de plek blijkt er al een camper te staan. Na uitzoeken of we nog verder konden naar het dorpje om te overnachten, bleek dat we twee opties hadden. De eerste optie was 200m terug gaan, daar had Christel een plek gezien waar we konden overnachten. De andere optie was naar het dorpje gaan en daar 200 euro voor een hotelkamer betalen. Nou is deze vakantie niet goedkoop maar het geld groeit ons ook niet op de rug.

In de hevige regen de tent opzetten werd het dus want voorlopig zou het ook niet droog worden. Christel had een plan bedacht en dat voerden we opzich best prima uit. De tent stond snel en daarna konden we beginnen met onszelf droogmaken, andere kleren aan doen en de bedden gereedmaken.

Morgen gaan we verder. Waarschijnlijk niet al te vroeg om vervolgens eerst een paar kilometer naar het eerste dorpje te doen, wellicht daar lunchen en dan verder richting Drangedal. Daar verwachten we zondag aan te komen.

Die erste Etappe

August 27, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 21 °C

Der erste Tag ist nach 20h Fahrerei vorbei! Jetzt heißt es entspannen und genießen! Und da muss man natürlich mal ausprobieren welche der als sauren Süßigkeiten deklarierten Köstlichkeiten wirklich sauer sind 😊Read more

Dag 14: Is dit het einde?

August 27, 2022 in Norway ⋅ ☀️ 19 °C

Na alle regen van gisteren, stonden we vanochtend op met een lekker zonnetje. Zo konden we daadwerkelijk van de mooie plek genieten in plaats van alleen de binnenkant van de tent zien.

We hebben alle natte spullen even rustig de tijd gegeven om wat te drogen terwijl we ontbeten en rustig zaten. Wesley keek ondertussen wat het routeplan voor vandaag ging worden Daarna begonnen we met de tent droogmaken, de plas water uit de cab te halen. Helaas is de hoes niet waterdicht en de vuilniszak die we eronder hadden gelegd hielp onvoldoende.

Toen we gereed waren om te vertrekken, was het al rond 14:15 uur. We besloten eerst richting het dorpje Vrådal te gaan voor een verlate lunch en dan verder te plannen. We merkten allebei zodra we op de rolski's stonden, dat onze wielen bij het remmen raar stuiterden. Gestopt, maar konden eigenlijk niets vinden. De remmen dan maar iets anders stellen maar dit loste het niet heel erg op. Zo waren we al gauw weer 30 minuten verder. Toch maar gewoon gaan, was ons motto.

Bij het café in het dorp hebben we lekker gegeten en besloten we naar een camping in het dorp te gaan, gezien het tijdstip. Schijnbaar hadden we deze gisteren over het hoofd gezien anders waren we wel doorgegaan.

In de kilometer van het café naar de camping ging het mis. We stonden even stil voor de afslag en daarna wilde Wesley weer afzetten en viel bijna voorover. Hij viel vervolgens na gestuntel weer bijna. Bleek het achterste wiel compleet vast te staan.

Lopend bij de camping aankomend snel kijken wat er exact mis is. De afstandsbus en tevens onderdeel van het blokkersysteem in het achterwiel zat compleet vast in het blokkeerlager. De andere drie achterwielen ook gecontroleerd, deze zaten nog niet vast maar heel geweldig zag het er ook niet meer uit.

We hebben één reserve blokkeerlager dus we kunnen het vastgelopen wiel repareren. Vraag is alleen vertrouwen we het om daarna weer op pad te gaan? Of zitten de andere drie straks ook ineens vast?

Dat wordt iets om over na te denken vanavond en ook als we het niet vertrouwen, wat dan?

Impression vom ersten Campingpl

August 28, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 13 °C

Impressionen vom ersten Campingplatz. War grundsätzlich ganz schön, wir wurden jedoch wiederholt von einheimischen Campern genervt, die mit uns über die deutsche Politik oder den Sinn von Hybrid-Fahrzeugen diskutieren wollten.

Weisheit des Tages: Wenn jemanden von vornherein negativ auftritt, lohnt sich die Diskussion erst garnicht.

Dag 15: Vrådal

August 28, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 15 °C

Vandaag hebben we een soort van uitgeslapen. Want tja rolskiën zat er niet in vandaag. Het zonnetje scheen al vroeg, maar de wind zorgde er in de ochtend voor dat het nog wat frisjes aan kon voelen.

Op zondag is bijna alles in Noorwegen gesloten. Er was wel een foodtruck open waar we tegen de avond gegeten hebben. Waar we gisteren nog bedacht hadden misschien een kano te huren, was ook dat geen optie want ook dat bleek niet open. Dus dan maar een beetje aan en in het water zitten en de Formule 1 volgen via een liveblog.

Ons vervolgplan is geworden om morgen naar een autogarage zo'n 2km verderop te wandelen. In de hoop dat zij ons kunnen helpen met het schoonmaken en weer invetten van lagers, zodat we weer op pad kunnen. Dat wordt morgen weer een wekker zetten, omdat ze als het goed is om 8:00 uur open zijn.

Als we de Skikes dan weer gereed hebben dan gaan we onze weg vervolgen via fietsroute 2 langs het Telemark kanaal. Op die route komen we al snel haarspeldbochten naar beneden tegen. Dat stuk zullen we waarschijnlijk voor de zekerheid gaan lopen, op Google Maps zien die bochten er nogal spannend uit. Voor nu hebben we nog geen tweede plan mocht het morgen niet lukken om de Skikes weer gereed te krijgen.

Telemark fylke, Telemark