Norway
Vassvenda

Gamle Strynefjellsvegen

June 19, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 7 °C

Und noch ein Offroadschmankerl streift unseren Weg. Da es hier eine Längenbeschränkung gibt, müssen wir den Schäfi schweren Herzens, aber um des Abenteuers Willen kurz alleine zurücklassen. Der erneut unbefestigte Weg ist auf beiden Seiten von hohen Schneemassen gesäumt und führt uns sogar durch ein Skigebiet. Schade, unsere Skier haben wir nicht eingepackt!
      Nach einer guten Stunde kehren wir durch viele Tunnels schnell zum Schäferwagen zurück. Dieser hat in der Zwischenzeit neue Fans gefunden, die uns sogleich über ihn ausfragen. Daumen hoch kann man mit ihm ohnehin hervorragend einsammeln! 😁👍

Kamperen aan de Gamle Strynefjellsvegen

June 26, 2023 in Norway ⋅ ⛅ 17 °C

Hoewel er redelijk veel andere toeristen in de omgeving waren, vonden we toch vrij makkelijk een plek waar we potentieel konden genieten van het alleen zijn hier. Er stond wel een auto in de buurt geparkeerd, maar die mensen stonden kennelijk gewoon even te genieten van het uitzicht, want ze vertrokken toen wij net van onze fietsen waren afgestapt voor wat onderzoek voor plaatsing van de tent. Immers, op afstand kan het er geweldig uit zien maar je moet altijd toch even van de weg af, door de bosjes, om een vlak stukje vinden, liefs met zacht gras of mos, en te kijken of de grond niet te drassig is... maar dat was het, dus we hoefden hier alleen nog maar ons zakdoekje neer te leggen.

Het opzetten van de Dikke Agnes ging steeds efficiënter. Binnen no time stond ons huisje en vanaf dat moment kan je in principe aan de slag met wassen, schone en warme kleren aantrekken, koken, eten en tenslotte natuurlijk fotografie en/of reisverslagen typen. In de praktijk loopt dat echter altijd net wat anders. "Alles tegelijk!" roepen we dan nog wel eens in wanhoop naar elkaar, immers, als de zon schijnt en je oog ziet ineens een briljante foto, dan móet die genomen worden. Of als een beest langskomt, dan moet je al helemaal al het andere uit je handen laten vallen natuurlijk. Bovendien hadden we biertjes gekocht, en met een biertje aan ons eigen meertje zitten leek ons ook wel wat. En misschien konden we wel zwemmen in plaats van wassen? En oja, Matthijs' slaapmatje moest gecontroleerd worden op lekken en geplakt, dan kon hier ook goed bij het water. En als dat klusje gedaan was konden we misschien ook nog wat fotograferen in het avondlicht. So much to do!

We deden het allemaal en alles tegelijk, en we genoten.

In de wolken op de oude Strynefjellsweg

June 27, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 10 °C

Die ochtend leverde het openen van de tent een heel nieuw uitzicht op, we keken namelijk op een enorme witte muur. De wolken waren vannacht in het dal blijven hangen en zo kleurrijk en schitterend het gisteravond nog was, zo saai grijs was het nu. Gelukkig regende het niet, maar deze mist moest wel optrekken, anders zou de rest van de rit alsnog een beetje in het water vallen, zogezegd. En zelfs een wandelingetje met de camera's zou nu een beetje zinloos zijn. We besloten heel rustig in te pakken in de hoop dat het zou opklaren.

En dat deed het! Althans, naarmate we ons prepareerden voor vertrek konden we steeds verder om ons heen kijken, en met wat voorzichtige zonnestralen op de omgeving kwam er ook steeds meer kleur terug. Tijd om weer op de fiets te stappen dus, en de rest van deze magische route af te leggen.

De smalle gravelweg kronkelde verder en in ongeveer iedere hoek en elke mogelijke parkeerplaats langs het pad stond wel een campervan. Die hadden we toch mooi ontlopen op onze fijne plek aan het meer. Wat we echter ook hadden ontlopen was de échte dikke mist. Want die bleek hier verderop, net achter een heuveltje, nog te hangen. En heel hardnekkig ook. Binnen no time was het zicht nog maar nihil. Oké, lampjes aan dan maar, op hun felste stand. Ik was blij dat ik op het nippertje nog een - hopelijk mooie - foto had gemaakt van het Vassvendtjønnin meer. Niet lang daarna kon ook alle regenkleding aan, want die fijne druppeltjes kwamen overal. Aan de rand van mijn helm hing al snel een kralenketting van regendruppels, en er stak ook een windje op die koud aanvoelde op onze natte lijven. Het ergste was dat er niets meer van de omgeving te zien was, afgezien van Matthijs' achterlicht en eventuele kuilen in de weg. We passeerden een oude man met een baard die vlakbij zijn gammele, rode auto met een grote camera foto's stond te maken (ik vroeg me zeer af waarvan) en we zwaaiden. Later zouden we hem nog eens tegenkomen op de weg en zwaaiden we opnieuw.

Shit zeg, dit was balen. Deze machtig mooie omgeving liepen we mis, ook al waren we er wel. We rolden verder, langs eventuele natuurspektakels, mogelijk adembenemende vergezichten en denkbare idylle, zetten de afdaling in over een waarschijnlijk epische bergweg met haardspelden en hoorbare maar onzichtbare watervallen erlangs, en bijna 1.000 meter lager kwamen we zeiknat, ijskoud en allebei redelijk chagrijnig pas weer uit deze waardeloze wolk. Ongeveer 20 kilometer lang aan potentieel briljante landschapsfoto's waren aan onze natte neuzen voorbij gegaan.

We fristen op en trokken droge kleren aan in de wc van een supermarkt, en gingen vanaf daar op zoek naar een leuk koffietentje. In mijn hoofd maakte ik een aantekening van plek nummer 2 om nog eens terug te keren.

Nachthimmel Panorama

July 3, 2018 in Norway ⋅ ⛅ 8 °C

Interessanter Blick aus dem Fenster zwischen der kurzen Zeitspanne zwischen Sonnenuntergang und - Aufgang um 1:30

Während man noch die Spuren des Sonnenunterganges erkennt, macht die Sonne sich bereits etwas weiter rechts im Bild auf den Weg in den neue Tag.Read more

Die Strasse 258

July 17, 2018 in Norway ⋅ 🌙 17 °C

Wer den Geiranger besucht, fährt meistens nur an dieser Strasse vorbei. Der Umweg wurde mir von einem norwegischen Motorradfahrer empfohlen. Was für eine Strasse! Während 19 km Schotter sind mir 3 Fahrzeuge entgegekommen. Die Aussicht und Ruhe ist unglaublich. Eine Natur, wo der Blick lieber neben, als auf der Strasse ist. Hierbei machte ich die Planung irgendwo bei Bismo ein Campingplatz zu finden. Nahe Bismo angekommen, fragte ich bei den 🇨🇭 Kollegen, ob sie im Trockenen sind. Es kam ein Bild von einer Hütte und ein Angebot für ein Bett! Das wäre mein erstes seit Riga. Mit Brot, Elchwurst, Dessert und Bier im Supermarkt eingedeckt, fuhr ich zurück. Liege nun im Bett in einer beheizten Hütte, was für ein Luxus. Wie Manu schon am Geiranger sagte, bis später! 1000 Dank für diese Gastfreundschaft.

——————
      Who visits the Geiranger, usually pass by this road. The detour was recommended to me by a Norwegian motorcyclist. What a street! During 19 km gravel 3 vehicles came to me. The view and tranquility is incredible. A nature where the view is better next to, than on the road. Here I made the planning somewhere to find a campsite at Bismo. When I arrived near Bismo, I asked the swiss colleagues, if they were in the dry. There came a picture of a cabin and an offer for a bed! That would be my first since Riga. I organized bread, moose sausage, dessert and beer in the supermarket and drove back. Lie in bed in a heated cabin, what a luxury. As Manu said on Geiranger, see you later! 1000 thanks for this hospitality.

Auf dem Pass

July 2, 2018 in Norway ⋅ ☀️ 13 °C

Wir fahren auf der zunächst gut ausgebauten, frisch geteerten alten Passstraße in engen Serpentinen immer weiter nach oben. An jeder Biegung verändert sich die Aussicht. Immer wieder sehen wir Wasserfälle und türkis blaue Seen und atemberaubende Aussichten in tiefe Täler hinunter. Die Straße ist eng, einspurig. Irgendwann ist nur noch der alte Belag drauf, und dann gar keins mehr... Aber es gibt immer wieder Ausweichstellen, und da kaum Verkehr ist, ist das kein Problem.Read more

Nachtlager hoch oben

July 2, 2018 in Norway ⋅ ☀️ 11 °C

Wir wählen als nachtlager einen kleinen Parkplatz hoch oben in den Bergen. Die schmale, seit ca 10 km unbefestigte Straße führte uns an türkis blauen Bergseen, Wasserfällen und schneebedeckten Bergspitzen vorbei. Nach vorne öffnet sich die Landschaft ein wenig, in der Ferne sieht man ein hohes Bergmassiv. Zu beiden Seiten ragen mehr oder weniger hohe Spitzen auf. Das Wetter ist gut, der Himmel klar, ein mäßiger Wind geht, der sich gegen 23:00 Uhr verstärkt. Das Gelände ist mit einer kargen Vegetation bewachsen. In ca 200 m Entfernung entspringt ein Bergbach aus einem See. Wir wandern runter, es ist nicht schwierig. Beim überqueren des Flussbettes gibt ein Stein nach und ich rutsche ins Wasser. Zum Glück kann ich mich mit den Händen abfangen, so dass nichts passiert...Read more

Vassvenda