Oman
Firq

Manah, Harat Al Bilad heritage site

December 13, 2022 in Oman ⋅ ☀️ 22 °C

Bevor wir die 900 km nach Salala angehen, holen wir noch ein paar Sachen Carrefour in der großen Mall von Nizwa. Dann geht die Motorkontrollleuchte an.

Mein Can-Bus Adapter sagt mir, der Kupplungssensor hätte sich gemeldet. Ich lösche den Fehler und dann schauen wir mal ob er wiederkommt.

Es geht nach Manah, dort gibt es eine alte Lehmstadt. Innerhalb der alten Stadtmauer sind 270 Häuser und 3 Moscheen. Ein Teil davon wurde restauriert und kann besichtigt werden. Wir waren zur Mittagszeit da und alles war zu. Aber an der Tür hing eine Telefonnummer, die haben wir angerufen und 5 min später kam der Aufseher und ließ uns rein.
      Er meint nächstes Jahr würde man weiter restaurieren.

Man kann sich im Restaurierten Bereich frei bewegen und in die Häuser gehen. Die sind ganz schön verwinkelt.
      Das Highlight sind die drei Moscheen mit jeweils einer toll verzierter Wand.

Van Wadi Damm naar Nizwa, Oman

February 13, 2018 in Oman ⋅ 🌬 18 °C

Vlak voor we gingen slapen, beslisten we om de buitentent in de auto te leggen. Beste beslissing van de avond, want zo konden we in slaap vallen terwijl we naar de sterren keken en werden we rustig wakker met het opkomen van de zon (behalve dat om half vijf de oproep tot het ochtendgebed door de streek galmde).

Na een rustig ontbijtje verkenden Jona en ik de Wadi Damm. Een beetje op rotsen klauteren (en merken dat in vertikaal wat te kort kom om sommige rotsen op te kunnen) en natuurlijk "zwembaden" te zien die er erg uitnodigend uitzagen, om dan na een drie kwartier aan te komen bij de bron van de "rivier". Gekenmerkt door een grote palmboom en een mooi natuurlijk zwembadje. We zagen daar ook een kingfisher chillen aan het water, supermooi!

Na een snackje en wat pootjebaden, klauterden we terug naar de auto. We besloten om richting Nizwa te rijden. Eerst maakten we nog een korte stop bij de Beehive Tombs, tombes die bijna 5000 jaar oud zijn en Unesco werelderfgoed zijn. Indrukwekkende structuren die de stop zeker waard waren.

In Nizwa aangekomen hebben we eerst lekker gegeten en dan een hotel geboekt. We hadden nood aan een chill namiddag, en een echt bed en douche. Het goedkoopste bleek een appartement met twee slaapkamers, twee badkamer, keuken en living te huren. Wat een luxe tegenover onze tent!

We rustten eventjes uit en gingen dan richting het fort van Nizwa en hun bekende souqs. Mooi fort, met ernaast een mooie moskee. En de souqs waren ook fijn, een beetje winkelen op de groentemarkt, kruidenmarkt en langs de visverkoop gegaan. Ook de dadelwinkel was indrukwekkend. Zo veel verschillende soorten dadels! Lekker lekker.

Voor de rest deden we niets bijzonders, vooral genieten van het niks doen :)

Firq