Oman
Mīnā’ Şalālah

Salalah, Oman!

October 15, 2019 in Oman ⋅ ⛅ 29 °C

Wau! .... das war Klasse heute!....
      " Die Karibik des Orients!"
      Super Ausflug... mit dem Jeep ging's in die Berge... eindrucksvoll! Zwischen den Felsschluchten tiefe Täler! Alles kahl und karg.... und dann sind wir Offroad eine Schotterpiste vom Berg abwärts zum Strand gefahren ! Staubig aber traumhaft!
      Unsere Fahrer war ein sehr netter junger Mann der gut englisch sprach! Er hat uns über sich und sein Land berichtet und auch nach unserem Land gefragt ! Es war sehr interessant!
      Und dann ein Naturstrand mit schneeweißem Sand und türkisfarbem Wasser.... Brandung! ...... ohne Worte! Eine kleine Gruppe ganz allein am Strand ohne Liegestühle, ohne alles .... nur Natur! Wunderschön!....
      Die Omais hatten einige Sonnenschirme mit !
      Das Wasser war himmlisch.... der Sand.... himmlisch! Sonnenschirm brauchte nur Henner! Ich war nur in der Brandung im indischen Ozean... das werde ich wahrscheinlich nie mehr wieder erleben! Ich habe es genossen ! Und Gott gedankt das ich es erleben durfte!....
      Die Sonne geht unter und wir starten zum nächsten Ziel!

Tasty Camel Milk

January 26, 2023 in Oman ⋅ ☁️ 73 °F

I may have passed on the “Pocari Sweat,” but I did pick up some camel milk, date milk, and a lemon mint beverage.

The lemon mint is a bit sweet, but when mixed with seltzer water it’s wonderfully quenching!

The camel milk is yummy, too. This morning, I had it over ice as a mixer with a beautiful double espresso. So good!

At home, when I make a weak espresso drink for my grandkids, I call it Cowboy Coffee. (My dad did the same thing for me when I was little, so it’s a family tradition.)

They love it!

I suppose, however, since I’m using camel milk that I shall call this beverage, “Bedouin Milk.”

Tomorrow, I plan to mix an iced espresso with date milk.

Salalah

October 26, 2018 in Oman ⋅ ☀️ 30 °C

2018-10-26 fredag

Salalah är Omans näst största stad och har ambitionen att bli den förhärskande hamnstaden i landet. Hamnområdet ser därför ut som en stor byggarbetsplats. Huvudstaden heter Muscat vilket blir vår nästa anhalt.

Landet Oman har c:a 5 miljoner invånare varav ungefär hälften är gästarbetare. Dessa har inte tillgång till invånarnas samhällsservice som tex sjukvård. Större delen av ytan, c:a 85%, är öken, berg upptar c:a 10% och de resterande 5% är odlingsbar mark. Den odlingsbara marken är längs kusterna. Landet har oljefyndigheter och mineraler som exporteras. En annan viktig inkomstkälla är Frankincense, kådan från ett speciellt träd som samlas och främst används som rökelse. Oman är ett omtyckt semesterland, inte bara för närområdet utan attraktivt även för folk i Europa. Det är sandstränderna som lockar.

Den nuvarande härskaren sedan mer än 50 år är Quabos bin Said. Han kan närmast beskrivas som en upplyst despot. Han är mycket omtyckt då han har förbättrat folkets levnadsförhållanden. Medellivslängden har ökat drastiskt, barnadödligheten har minskat och alla barn går i skolan. Han är dock gammal, har cancer och inga naturliga arvingar så vad som händer den dag han dör/avgår är skrivet i stjärnorna.

Vi hängde på Pia som lotsade tio av oss till den gamla delen av staden. Skyttelbussen gick endast till hamnens terminal. Resten av sträckan fick vi ta taxi. Landet har ett starkt taxifackförbund och det är det som motsätter sig att skyttelbussarna får köra turisterna längre än så.
      Pia förhandlade med den äran och vi fick ett bra paketpris för ungefär två mil in till gamla stan och tillbaka. Förarna satt på en servering och väntade på oss medan vi strosade runt i Souq’en (souq=bazar).

Henrik handlade en fez-liknande mössa efter proffsig prutning och jag gjorde ett köpförsök på ett tyg men prutningen gick inte hem så jag blev lottlös. Vi hann gå till stranden och jag badade fötterna, troligen enda badet på den här resan.

Under färden mellan hamnterminalen och gamla stan såg vi många vackra hus och trädgårdar och överallt såg det rent och fräscht ut. Palmer växte frodigt i parkerna, vägarna var breda och släta. Allt gav intrycket av ett välordnat samhälle.

10.4. Strandleben in salalah

April 10, 2017 in Oman ⋅ 🌙 29 °C

ruhige nachtfahrt ohne piratenüberfall in den grossen naturhafen der hauptstadt der weihrauchprovinz dhohar.
      die geplante stadtbesichtigung mit Moscheen, sultanpalästen , shouks etc. scheiterte bei vielen und auch uns
      an den geforderten preisen der taxen. 50 € je strecke und wagen für die 25 km zur innenstadt war uns einfach zuviel
      (am Ende einer Reise wird halt das Budget knapper). als alternative sind wird zu einem strandresort gefahren und
      haben dort den heissen tag an den Pools bzw. am menschenleeren breiten Sandstrand mit allen hotel-
      Annehmlichkeiten verbracht (s. fotos).
      kurz vor Mitternacht dann weiter der jemenitischen Küste entlang, um dann das rote Meer ganz bis ins jord.
      aqabar zu durchqueren, wo wir in 3 tagen einlaufen sollen.
      nach dem restprogramm war dies heute bereits die letzte strandepisode.

martin

Mīnā’ Şalālah, Mina' Salalah