Efterårstur til Alperne 2021

August - November 2021
A 81-day adventure by Passepartout Read more

Møn-Stendal (Sachsen-Anhalt) ca 400 km

August 25, 2021 in Germany ⋅ ☁️ 18 °C

Vi starter vores tur mod de franske alper, på det de danske meteorologer kalder årets første efterårsdag. Og noget tyder på at vildgæssene har hørt efter, for de første er landet i dag, da vi kører forbi markerne ved dæmningen over til Bogø. Det er også blæsende og koldt på sejlturen til Puttgarten og videre ned gennem Nordtyskland. Vi har lagt en rute, der skal bringe os gennem Tyskland uden om den gængse vej ned over Hamburg, Hannover, Frankfurt osv. Vi kører derfor lidt længere mod øst, men uden at komme helt over på Berlin-Leipzig-München ruten, så efter Lübeck kører vi mod Schwerin-Perleberg og ender i den lille by Stendal, nord for Magdeburg i Sachsen-Anhalt (tidligere DDR).
    Det er et område, hvor kirkerne har to kirketårne, og i Stendal er der ikke mindre end tre kirker!
    Vi holder sammen med et par andre autocampere, på en stor gratis grusparkeringsplads i et grønt område, der nok engang har været byens markedsplads, og måske også der hvor et omrejsende cirkus, kunne slå sig ned.

Gennem Tyskland til Schwarzwald

August 26, 2021 in Germany ⋅ ☀️ 15 °C

Det er virkelig en fin rute, vi har kørt i dag, synes vi. De sidste mange år, har vi siddet meget i kø på motorveje ned gennem Tyskland, både med autocamper og med lille bil. I år har vi i stedet kørt på mindre motorveje og motortrafikveje, men med nærmest ingen trafik og ikke væsentlig længere. Den tid vi plejer at holde stille i en kø, har vi i stedet brugt på strækninger gennem landsbyer, og på den måde set meget mere! En del af ruten gik gennem det tidligere Østtyskland, og selvom det er ved at være mange år siden, at de to lande blev genforenet, kan man godt genkende levn fra de store landbrugskollektiver, når man passerer gennem landsbyer. Vi kørte via Magdeburg, Erfurt, Wurzburg og Stuttgart og først ved Villingen-Schwenningen drejede vi over mod Feldberg i retning mod Basel.
    I alt ca 765 km, og de sidste 50 km skifter landskabet, og pludselig er vi oppe i 1100 meters højde. Passepartout kan jo også ligeså godt begynde at komme i form! Vi overnatter på en tom parkering ved en skilift i Feldberg, Schwarzwald.

Schweiz

August 27, 2021 in France ⋅ ⛅ 13 °C

Sidste år kørte vi gennem de franske Jura-bjerge på vej ned mod Alperne. I år ville vi tage ruten gennem Schweiz, men uden om motorvejene, så lige nord for Basel, kørte vi et smut ind i Frankrig (Saint-Louis), hvor vi købte en croissant og drak formiddagskaffe! Men derfra krydsede vi så over grænsen til Schweiz på nogle små veje, og kørte gennem det Schweiziske Jura, som minder meget om det franske. Hyggelige landsbyer, græsmarker og køer! Det er noget af en kontrast til vinområdet nede ved søen Neuchatel, som vi fortsatte igennem på vej mod Geneve. Her er det det rige Schweiz med private små havne, villaer og slotte! I Geneve havde vi lidt myldretrafik, men vi ville videre til Frankrig, så vi fortsatte over grænsen ved Annemasse. Her begyndte vi så at lede efter et sted at holde, men der var ikke så mange steder, og pladserne var små og optaget. Det er første gang, vi oplever det. Vi endte helt oppe i Le Grand Bornand, hvor en af Alpeetaperne på Tour de France også endte i år, men som vi især kender fra skiskydning. Byen er center for langrend i Frankrig, med en stor skiskydningsarena og massevis af store hytter og hoteller i Alpestil. Vi parkerede faktisk på selve skiskydningsbanen, men fik lidt senere klemt også inde oppe på den indrettede autocamperplads, hvor vi faldt i søvn med duften af hø og nyslået græs fra de omkringliggende græsmarker.Read more

Hauteluce - Col du Joly

August 28, 2021 in France ⋅ ⛅ 6 °C

I år er vi kommet ind i de nordlige Alper i Haute-Savoie, som er lidt mere turistet end Maurienne-dalen som vi udforskede sidste år, men efter at have kørt igennem nogle skisportssteder (La Cluzat, Flumet og Crest-Voland) kom vi over i Beaufortain-regionen, og fulgt en vej op forbi Hauteluce, der endte i passet Col du Joly, hvor vi kunne holde med udsigt til Mont Blanc og spise frokost! Vi har så endelig fået gået den første lille vandretur i eftermiddag op mod toppen Mont Joly, og kom ned til malketid, så nu er alle køerne på markerne heroppe blevet malket, og mælken er blevet samlet sammen her i passet, hvor tankbilen var kommet op for at hente den, så der nu kan blive lavet beaufort-ost! Skyerne har lagt sig om toppen af Mont Blanc, men der er aftensol i passet, og to græssende muldyr.Read more

Vandring ved Col du Joly

August 29, 2021 in France ⋅ ⛅ 11 °C

Vi har tilbragt natten i passet Col du Joly. I morges kl. 5:00 begyndte kobjælderne omkring os at ringe, og kl. 7:00 kom mælkebilen tilbage for at hente mælk fra morgenmalkningen. Så var det vist på tide at stå op! Det kan godt være, jeg skriver en del om køer, men der er også ca. 4000 af dem her i Beaufortain, og landbruget spiller stadig en stor rolle her i området. Bjergskråningerne er meget grønne af græs, og når man vandrer hen over græsset, opdager man også alle de forskellige urter og blomster, som vokser i græsset, og som køerne spiser, og som er med til at give mælken - og osten - sin helt egen smag!

Vi købte en bog med vandreture i Savoie sidste år. Den er god til at lade sig inspirere af, og den kommer også med forslag til ruter, som ikke er markeret og med på skiltene. Så i dag, gik vi en tur, nærmest helt for os selv, selvom passet vi holdt i, midt på dagen blev fyldt med biler og dagsgæster. Det var en rigtig flot tur, med udsigt til Mont Blanc på hele den først del op til passet Col de la Fenetre. Hertil går de fleste, men så går de tilbage igen samme vej. Vi fortsatte til det næste pas; Col de la Cicle, hvor vi så 5 stenbukke, og derfra rundt på en vinterrute over la Grande Pierriere, og tilbage til Col du Joly. I morges var der ikke en sky over Mont Blanc massivet, ved middagstid var toppene indhyldet i skyer. Sådan var det også i går, og sådan er det vist rigtig tit.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-du-jol…

Vi kørte så til byen Beaufort og videre på vejen mod Bourg-St-Maurice over passet Cormet de Roseland. Vi holder nu i en lille dal, med en samling af huse der hedder Les Chapieux. Her er også et stort, fladt græsareal, hvor man kan campere frit med telt eller autocamper. Det er meget populært, men også flot, og ideelt til flere vandreture!

La Ville des Glacier. Vandring

August 30, 2021 in France ⋅ ⛅ 9 °C

Vi har efterhånden vandret en del ture her i Frankrig op til et pas med grænse til Italien, og dagen i dag var ingen undtagelse (Col de la Seigna). Vi kørte de første 4 km på cykel, hvilket tog ca 45 minutter! Det var hårdt, men på asfaltvej, og vi vidste det ville være dejligt at have cyklerne, når vi skulle tilbage. Her tog det så bare 5 min at komme ned!

Vandreruten startede ved den lille samling af huse, der hedder Villes des Glaciers, og som ligger for enden af dalen, med flere gletschere hængende ned af bjergene omkring den. Ruten er en del af en vandrerute rundt om Mont Blanc, der går igennem både Frankrig, Italien og Schweiz, og tager ca en uge. Vi mødte en fyr på vej op, som var på vej rundt på sin femte tur i træk! Han havde vandret siden starten af august, og bare besluttet at han ville vandre hele måneden. Vi nåede ikke helt at få en forklaring, på hvorfor han så havde gået den samme rundtur nu snart fem gange, men han må jo have haft sine grunde!

I toppen af passet sad vi og nød udsigten, da en flok får med hyrde og hund kom forbi. Hyrden havde ikke mindre end 1500 får, som han hver dag gik mellem 500 og 1000 højdemeter op med, dog til nye græsskråninger hver dag! Vi glemte at spørge ham, om han talte sine får hver aften, inden han skulle sove… Men han fortalte, at han kom nede fra Aix i Provence, og at han om ca 14 dage, skule have dem fragtet med lastbil derned, hvor de så overvintrer. Det er den moderne udgave af landbrugsformen Transhumance, hvor bønderne flytter sig mellem et sommer- og et vinterområde med deres dyreflokke, men i lidt større målestok end almindelig sæterdrift. I gamle dage gik de faktisk hele vejen med dyrene.

Se vandreturen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/ville-des-…

Vi har nu forladt det smukke Beaufortain, og er kørt ned i det område af Savoie, der hedder Tarentaise, for at udforske vandrestierne her.

Haute-Tarentaise. Vandring

August 31, 2021 in France ⋅ ☀️ 20 °C

Vi har gået en meget flot og varieret vandretur i dag, og ligesom sidste år, bliver det virkelig svært at vælge en favorittur, for hver dag overrasker med nye udsigter og indtryk. I morges kørte vi op til den lille Hameau (som er en samling af huse, men mindre end en landsby) La Savonne ved Sainte-Foy-Tarentaise. Det var den stejleste og smalleste vej endnu på denne tur, og Passepartout levede smukt op til sit navn! Vi gik så en rundtur op til et pas (Col de Montseti) og søen Lac Noir, men både på vej op og ned, gik vi gennem det fineste sæterlandskab, med virkelig mange gamle huse. Nogle lå i ruiner, men flere var blevet restaureret og beboet. Det sidste stykke af turen gik langs en gammel nedlagt kanal i den øverste del af tynd skov. Her var der sol, varmt og et mylder af græshopper, guldsmede og sommerfugle.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/vallon-de-…

Det ser ud til på vejrudsigten, at vi får to dage mere med godt vejr, inden der er et uvejr på vej. Så dem har vi besluttet at tilbringe her i Haute-Tarentaise, inden vi så lige skal nå over passet Col de l’Iseran til Bonneval og Haute-Maurienne dalen, hvor vi så må vente på bedre vejr igen.

Val d’Isere. Vandring

September 1, 2021 in France ⋅ ⛅ 11 °C

Val d’Isere er lidt af en spøgelseby her 1. September. Den udgør ellers sammen med nabobyerne Tignes og Les Arcs verdens største skiområde, med plads til flere hundrede tusinde skiløbere på pisterne om dagen! Men sommerturisme kommer slet ikke op i den målestok, og nu er sommersæsonen også ved at være slut hernede, så der er fredeligt både på parkeringspladser og vandrestier!

Vi gik Le Tour du Mont Roup i dag. En fin rundtur omkring en knold på 2.770 m. gennem dale med nok flere tusinde Marmot (alpe-murmeldyr). Antallet er vurderet på, at det nok kun er en brøkdel vi ser, selvom de sikkert allesammen ser os! I passet valgte vi heldigvis at gå de sidste 100 meter op på selve toppen af Mont Roup, selvom der ikke var sti. Det er virkelig det hele værd, og giver noget helt andet til turen, da man pludselig får udsigt ud over hele området - og over til Mont Blanc igen - selvom det nu er fra en anden side. Det var også lige under toppen, at jeg næsten trådte på en Edelweiss!

Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/mont-roup-…

Vi er nu kørt videre op mod Col de l’Iseran og holder ved en parkering ved broen Pont Saint-Charles i 2000 meters højde, og for første gang har vi aftensol ind i bilen. Det skal nu nok blive koldt lige så snart solen forsvinder, og vi går en klar nat i møde her på årets første efterårsdag!

Enden af dalen Val d’Isere. Vandring

September 2, 2021 in France ⋅ ☁️ 12 °C

Floden Isere har sit udspring fra en gletscher (Glacier des sources de l’Isere), der ligger for enden af den dal vi gik ind af i dag. Lige på den anden side af gletscheren, og det bjerg den hænger på, ligger refugiet Le Carro, hvor vi var forbi sidste år. Og ikke langt fra det, har floden Arc sit udspring. Det er lidt vildt at tænke på, at de to floder (Arc og Isere), som løber gennem de to dominerende dale af Savoie (Tarentaise og Maurienne), og som løber sammen til en flod helt ude ved Aiton over 120 km længere nede, udspringer næsten sammen sted!

Det var en slags kongeetape i dag, fra Pont Saint-Charles indtil Refuge de Prariond, videre op til passet Col de la Galise og endelig toppen Grand Cocor på 3.034 m. Der var sol og kold modvind, især lige under passet. I selve passet var det forbløffende stille, men skyerne kom drivende fra Italien, så vi kunne ikke se så meget den vej. På Frankrigs-siden blev det ved med at være klart, og vi så et par springende stenbukke, og en chamois der lå og hvilede sig - det plejer at være omvendt!

Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/gorges-du-…

Vi er åbenbart ved at være i form, for turen var slet ikke så hård, som vi havde troet, og vi var tidligt nede, og havde god tid til at køre op igennem passet Col de l’Iseran og ned til landsbyen Bonneval-sur-Arc. Her var vi også sidste år, og det er hyggeligt at komme tilbage til noget man kender lidt, og så er det også bare en rigtig charmerende og stille lille landsby. Sidste år var der jo meget lukket ned pga. Corona. I år har vi kunne sidde på en lille fortovscafe og spise pandekage med blåbærsyltetøj, og i morgen er det vist hviledag!

Lanslevillard - Modane - Aussois

September 3, 2021 in France ⋅ 🌧 12 °C

Vi har taget en rolig dag ned i gennem dalen Haute-Maurienne forbi Jackys barndoms- og ungdomsminder.

I Lanslevillard var vi oppe forbi huset La Taniere, som har tilhørt Pierres familie, og hvor de som unge stod på ski i weekender og ferier, på og uden for pisterne! Vi holdt også nytår der for nogle år siden. Længere nede af vejen ved Bramans, fortalte Jacky, at under den der bro ved floden l’Arc, havde han som barn fanget sin største fjeldørred på 505 gram! I Grønland plejer vi nu ellers at angive størrelsen i kilo! Lidt længere fremme var der en grusvej, der førte op i skoven, hvor han kunne huske, at de plejede at samle hindbær og skovjordbær. Og endelig nede i Modane, gik vi rundt i byen, hvor han udpegede sin gamle skole, markedspladsen hvor han solgte ost, de forskellige butikker, mest slikbutikkerne! Og hans frisør - der hvor han helst ikke ville klippes for meget!

Vi har haft tørrevejr indtil sidst på eftermiddagen, så kom der lidt regn, og vi er kørt op på et lille plateau ved landsbyen Aussois, hvor vi også var sidste år. Holder nu ved en stor græsmark fyldt med de fine lilla Høsttidløs i blomst i stille regn.