Efterårstur til Alperne 2021

August - November 2021
A 81-day adventure by Passepartout Read more

Sidste etape

November 13, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 7 °C

Vi kører det sidste stykke gennem Tyskland mod Fehmern i gråvejr og lidt regn, men vi kan ikke klage over det vejr, der har fulgt os de sidste 2 1/2 måned. Vi har ikke haft ret mange hele regnvejrsdage, og vi har haft masser af sol. Vandredagene i Alperne sidder stadig dybt i min bevidsthed. En følelse af varme, sol, fysisk velvære, ro i sjælen og simpelt liv, som jeg kan leve på længe. At vandre er menneskets oprindelige bestemmelse…

Vi kommer til Møn, efter det er blevet mørkt, men Hybenhuset er også en god base at have, og den er netop vores det næste stykke tid :)

Belgien, Holland og Tyskland - mod nord

November 12, 2021 in Germany ⋅ ☁️ 7 °C

Der var rimtåge i morges, men solen brød hurtigt igennem, og bidrog til et flot landskab langs med floden La Meuse, som vi kørte langs med hele vejen ind i Belgien og til Maastricht i Holland. Vi gjorde et kort stop ved Dinant i Belgien og gik lidt der, men Holland var vi lige pludselig kommet næsten igennem, så vi fortsatte ind i Tyskland ved en lille grænseovergang ved Velo/Straelen og er så kørt nord om Ruhr-distriktet over mod Münster, hvor vi lige akkurat nåede at parkere ved en sø, som vi kunne gå rundt om, inden solen forsvandt helt. De sidste dage, er solen gået ned 1/2 time tidligere for hver dag, efterhånden som vi har bevæget os mod nord og øst, og vi er ikke engang hjemme endnu!Read more

Les Ardennes - sidste dag i Frankrig

November 11, 2021 in France ⋅ 🌙 4 °C

Den 11. November er feriedag i Frankrig. Dagen for våbenhvile og afslutning på 1. Verdenskrig. Vi havde planlagt lidt efter det, så vi kunne køre ud af Paris uden myldretrafik, og det gik fint! Det var koldt og klart i Paris, men ude på de flade marker nord for Paris kom tågen rullende ind og temperaturen har holdt sig under 4 grader hele dagen!

Vi gjorde et stop i den lille by Laon, som er en middelalderby med en ret fantastisk katedral. Den er fra 1100-tallet, og det er virkelig flot, hvordan de har kunne bygge hernede dengang, når man sammenligner med de små, landsbykirker i Danmark, fra samme periode! Byen Laon ligger højt, på det ellers flade landbrugsland, og nok derfor kom solen lige igennem tågen, mens vi var der, men da vi kørte videre mod nord, var det i tåge igen.

Vi fik dog den sidste time i aftensol, inden den gik ned, og her kørte vi gennem marker og skov, inden det efterhånden blev til ren skov. Vi er endt oppe i den nordlige spids af Frankrig, der hedder Ardennerne, og som ligger som en kile op i Belgien. Vi kørte til grænsebyen Givet, for at tilbringe den sidste aften i Frankrig ved floden la Meuse (som hedder Maas på belgisk/hollandsk), men alle parkeringspladser var enten afspærret eller optaget, og der var fyldt med mennesker. Vi kunne ikke forstå, hvad der var på færde i den lille by, men det viser sig, at der er en årlig løgfestival lige præcis i dag, som folk åbenbart valfarter til fra nær og fjern. Så vi måtte køre lidt tilbage, og holder på en lille parkering i en lille landsby, hvor jeg håber, vi får lov at holde for natten…

Paris

November 10, 2021 in France ⋅ ⛅ 8 °C

09. og 10. November
    Landevejen mod Paris blev langsomt mere og mere trafikeret, men vi opdagede ikke rigtig, at vi var på vej mod en storby, før vi pludselig kom ud af en tunnel og havde Eiffeltårnet foran os, og området La Defence (skyskraberne ved den nye triumfbue). Og så var vi nærmest også ved campingpladsen; Camping de Paris i Boulogneskoven. Vi overnattede her også på vores første tur for to år siden, og den er rigtig praktisk, når man kommer i autocamper, og skal besøge nogen i Paris eller bare vil se byen, og så har vi plads direkte ned til Seinen, hvor vi kan se flodpramme sejle forbi.

Den første eftermiddag tog vi ind mod Notre Dame og latinerkvarteret, hvor Michel bor. Det blev en rigtig hyggelig eftermiddag og aften, hvor vi kiggede gamle billeder fra Grønland og snakkede om fortiden, fremtiden og nutiden. Michel er 94 år. Hans far kom til Frankrig fra Rusland som ung. Hans mor var fra Granville i Normandiet. Han er selv en person, der virkelig kender sin historie og bærer den med sig. Han har oplevet en masse i sit liv - selvfølgelig, og samtidig lever han stadig et engageret liv i nutiden. Og så spiller han scrabble med sin underbo, som er 102 år gammel!
    Vi var hjemme ved campingpladsen omkring midnat, men i en storby som Paris er der jo liv på gaderne hele natten.

Næste dag viste Paris sig endnu en dag fra sin smukke side, med sol fra en klar oktoberblå himmel, selvom vi nu er i november måned! Vi gik igennem hele Boulogneskoven. Det tager ca 1 time på stier til gående og cyklende. Vi fortsatte til fods til Seinen, og et stykke langs med denne, forbi Eiffeltårnet, Jardin des Tuilleries, Louvre og derefter op til Montmartre og Sacre Coeur. Så havde vi næsten gået ligeså mange skridt, som på en god dag i Alperne, men der mangler jo lidt i højdemeter! Vi havde først en aftale med Jackys fætter Abdelwahab om aftenen, når han kom retur fra Rouen, hvor han underviser, så det blev til endnu en sen aften i Paris.

Saint-Vaast-de-Hougue og route de Paris

November 8, 2021 in France ⋅ 🌙 6 °C

Vi fortsatte vores rejse på sporet af skibet “Vieux Copain”, som foreløbig ender i den lille fiskerlandsby Saint-Vaast-de-Hougue ca 10 km syd for Barfleur. Her ligger hun på land, uden mast og bom, og med mange planker pillet af siderne, en smule sølle og uden de store udsigter til at hun kommer på tur igen foreløbig. Manden der har købt hende, ejer et lille værft, hvor han restaurerer gamle både, og der lå et par flotte og mere sejlklare ved siden af, men om han på et tidspunkt får midler til at kunne sætte Vieux Copain i stand, er uklart.

Byen Saint-Vaast var endnu en rigtig fin lille fiskerby her i Normandiet, og vi så et par både komme ind godt lastet med kammuslinger. Vi kørte så videre mod syd. Planen var at mødes med Michel i Saint-Malo i morgen, men da vi snakkede med ham, var han på hospitalet i Paris, da hans hofte var gået af led! Det gør den af og til, så han er snart vant til det, men vi har dog besluttet at besøge ham i Paris i stedet! Så vi er nu fortsat på tværs af Normandiet mod øst, på landevejen til Paris. Vi holder for natten i endnu en fin lille landsby, Chandai, med en lille parkering til autocampere ved siden af kirketårnet, hvor klokken slår hver halve time, men ellers er her helt stille.

Barfleur - spidsen af Normandiet

November 7, 2021 in France ⋅ ⛅ 12 °C

Vi tog afsked med Granville og kørte mod nord, helt ud på spidsen af den halvø af Nordmandiet, som stikker ud i den engelske kanal. Her ligger Cherbourg ca midt på spidsen, og på nordøstsiden ligger Barfleur, en lille undseelig men meget autentisk fiskerlandsby med en flåde på 4-5 skibe. Barfleur er på et tidspunkt blevet kåret som Frankrigs smukkeste landsby, men er ikke blevet spoleret af den grund. Der er stort set ikke flere restauranter og caféer, end der ville være i en almindelig lille by i Frankrig, og ikke en masse souvenirbutikker. Husene ser stadig meget bretonske ud (grå stenhuse) og vejret er råt, blæsende og omskifteligt - dejligt!

Vi cyklede helt ud på pynten, hvor fyrtårnet Phare de Gatteville ligger, og hvor vandet fra den engelske kanal strømmer fra vest rundt og mødes med det mere rolige vand i bugten på østsiden. Tidevandet heroppe er helt anderledes end ved Granville og Iles Chausey; ikke nær så stort og også meget forskudt i tiden her på den østvendte kyst. Fyrtårnet var højt og flot, og et af dem som besøgende kan komme op i, så det var vi! Og så har vi parkeret bag et dige beskyttet af en ekstra mur, men med forruden mod øst, hvis der nu skulle komme en solopgang i morgen!

Granville og les Iles Chausey

November 6, 2021 in France ⋅ ⛅ 12 °C

I dag har vi vandret under havets overflade det meste af dagen!
    Vi gik morgentur ned til havnen i Granville i morges for at se højvande, og over ved den lille rutebåd til øen Iles Chausey, fik Jacky overtalt mig til en sejltur! Der var bare en afgang i dag, og i morgen var der fyldt på tilbagevejen, så det var en hurtig beslutning. Op til bilen og pakke, forlænge parkeringsbilletten, og så ned til båden igen.

Øen Iles Chausey er en samling af øer, med en hovedø som er den eneste beboede. Der er 52 øer ved højvande og ca 350 ved lavvande, lidt afhængig af hvordan de definerer en ø! Det er helt exceptionelt, og kun 4-5 andre steder i verden med så stor tidevandsforskel, så det er da det helt rigtige sted at opleve det. Øen er ikke særlig stor, kun et par kilometer lang, og der er ganske få huse; mest små, gamle fiskerhuse. Det er også en lidt anden type dagsgæster, der besøger øen, end da vi forleden var på tur til Ile Brehat. Her var der mange i små sko, der mest skulle sidde på café. I dag var det folk i gummistøvler og med kurve, river og fiskenet! Strandene, og området mellem øerne der bliver tørlagt ved lavvande, er nok kendt som et af de bedre steder at praktisere “fiskeri til fods”, som man gør det meget i her i Bretagne.

For en gangs skyld, følte vi os lidt amatøragtige på vandretur, uden det rigtige udstyr, og bare med en lille plastikpose til at samle tomme muslingeskaller i! Vi havde dog gummistøvler med! Og det var ret flot, og fantastisk at opleve det kæmpe areal, der blev synligt og til at vandre på. Men også fornemmelsen af hvor let man kan blive grebet at det, og vandre længere og længere ud, og glemme tiden, og miste overblikket i labyrinten mellem klipper og sten, for man har ikke særlig stort et udsyn, når man vandrer nede i minus 12-14 meters højde!

Og så er det bare utroligt, hvor stærkt det går, når vandet først begynder at stige igen. Vi sad på molen og ventede på, at båden skulle komme og sejle os hjem, og så hvordan den ene strandede jolle efter den anden kom til at flyde. Og hvordan øerne og klipperne enten helt forsvandt, eller lå tilbage som en lille knoldet, græstop, der ligesom bare er toppen af “isbjerget”.
    Og så er det dejligt, at vi har et hus (Passepartout), som er hurtigt at varme op, når man kommer hjem efter en lang novemberdag til havs!

Østersmarker ved Cancale

November 5, 2021 in France ⋅ ⛅ 10 °C

Det var højvande på 12.75 meter over normal nul i morges kl. 7:04 i Saint-Malo. Da var det mørkt endnu, for vi cyklede ind til bymuren kl 7:30 med pandelamper på. Vi så solen farve himlen gul, og vandet skvulpe roligt mod bymur, moler og klipper.

Vi kørte så mod den lille by Cancale ved middagstid, for først på eftermiddagen var det så laveste vande på ca 1 meter der. Cancale er en lille landsby, men et af de største områder i Bretagne (og Frankrig) med østersproduktion. På vejene til og fra området er det ikke korn- eller roevogne, der sinker trafikken, men traktorer med vogne fyldt med østerssække. Og fra molen kan man stå og iagttage et mylder af traktorer, der kører ned på stranden og ud mellem østersstativer efterhånden som vandet trækker sig tilbage, hvor de så bliver lastet med østers. Vi gik en tur på stranden ud mod nordspidsen af halvøen, og efterhånden som vandstanden faldt, dukkede der bare flere og flere østersmarker op. På kajen inde ved byen har hver landmand en bod, hvorfra de sælger deres østers. I dag var der sol og godt gang i salget til efterårets sidste feriegæster. Man køber en tallerken med 12 østers, 1/2 citron og et glas vin. Sidder på stentrapperne og spiser dem med udsigt til øen Mont-Saint-Michel. Citronskrællen ryger i skraldespanden, østersskallerne ned på stranden og tallerken og glas afleveres tilbage til boden.

Sidst på eftermiddagen tog vi så et lille hop mod nord, og kom til Granville, som ligger i Normandiet. Vi er nu tilbage på vores planlagte rute fra sidste år, hvor vi rejste i Jackys fodspor fra 1976, da han sammen med venner havde købt båden Vieux Copain, og var på vej til Grønland med den. Granville var deres sidste havn i Frankrig, inden de sejlede til England, Scotland, Hebriderne og videre mod nord. Granville er også det sted i Frankrig med størst tidevand (og et af de største i Europa), og i morgen tidlig kl. 8:52 er det årets højeste på 14,06 meter!

Dinan og Saint-Malo

November 4, 2021 in France ⋅ ⛅ 10 °C

Vi kørte til middelalderbyen Dinan, som ligger for enden af fjorden La Rance godt 20 km fra kysten. Det er en flot by med gamle huse, brostensgader og en bymur, og så var der sørme også marked. I dag stillede vi os i kø ved en af skaldyrsboderne og købte et dusin kammuslinger til aftensmaden. Man kan købe både med eller uden skal, men de fylder lidt meget i deres skaller, så det blev uden! Og man kan jo samle skallerne på mange af strandene, hvis man vil! Så havde vi fået en aftale med et Peugeotværksted, hvor Passepartout kunne få en ny pære til den ene forlygte, som ikke lyste, men det var hurtigt klaret.

Om eftermiddagen kørte vi til Saint-Malo, som måske er den mest kendte af byerne i Bretagne udenfor Frankrig, sammen med den lille klippeø Mont-Saint-Michel. Den gamle bydel med bymur er flot, men også meget turistet her i de sidste dage af fransk efterårsferie, men det er også et af de steder, hvor man rigtig kan opleve tidevandet, og nu nærmer springtiden sig, så vi nåede både en tur om eftermiddagen, hvor det stadig var lavvande, men dog hastigt på vej op, og så var det næsten blevet højvande, da solen gik ned.

Vi overnatter på en parkering ca 20 minutters gang fra centrum, men med fin cykelsti, så i morgen tidlig kan vi cykle ind til stranden og bymuren, og se max. højvande. Det er også planen at komme tilbage til Saint-Malo om nogle dage, og mødes med Michel der skal komme fra Paris. Hans lille sejlbåd ligger nemlig her.

Cap Fréhel. Vandring

November 3, 2021 in France ⋅ ⛅ 10 °C

Så er vi tilbage på vandrestierne! Turen rundt om Cap Frehel er en rigtig klassisk bretonsk vandretur, hvor 2/3 af turen går på kyststien rundt om pynten, og den sidste trediedel skærer ind igennem land. Vi startede og sluttede i landsbyen Plevenon, og selvfølgelig ligger der et fyrtårn på vejen, på spidsen af pynten, og denne gang bygget i gule sten med en flot grøn hat!

Endnu en dag klarede vi os igennem uden regn, men med skiftende sol og truende skyer. Lyngen, der vokser på mange af kystskråningerne er afblomstret, men de efterårsbrune bregner og det blå hav giver alligevel et flot farvespil.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/cap-frehel…