Frankrig. Efterår 2020

August - November 2020
Efter en dejlig sommer i Grønland, prøver vi nu at komme til Frankrig igen! Planen er først og fremmest at komme ud og vandre i nogle af de lidt mindre kendte områder i og omkring Alperne.

Femern. Møn

November 1, 2020 in Germany ⋅ ⛅ 13 °C

Vi kører sidste etape gennem Tyskland. Det er søndag, efterårssol, og roligt på vejene. Vi spiser frokost på Femern og går en lille tur langs stranden inden vores færge. Det er virkelig akklimatisering nu! Sejler over på en stille Østersø, kører et smut forbi Radsted (og min mor), og kommer til Møn lige før tusmørke. Det er en mild novemberaften. Tak for denne gang :)Read more

Belgien, Holland, Tyskland

October 31, 2020 in Germany ⋅ ⛅ 11 °C

Vi krydser grænsen til Belgien, Holland og til sidst Tyskland. Ingen grænsekontrol! Holder for natten på en lille autocamperplads ved landsbyen Wildeshausen lidt sydvest for Bremen. Det minder lidt om vores første nat på Luneburger Heide på vej ned for to måneder siden. Så ringen er ved at være sluttet for denne omgang.Read more

Normandiet

October 30, 2020 in France ⋅ ⛅ 14 °C

Det bliver så et meget kort bekendtskab med Normandiet i denne omgang; vi kører af små veje tværs over til Caen. Der er bakket, sol og efterårsfarver. Sortbrogede køer på markerne - Camembert-osten stammer fra Normandiet! Indimellem æbleplantager - der bliver også lavet cider og calvados her. Og gamle bindingsværkshuse. Vi fortsætter mod nord, kører igennem mange departementer i dag, og det sidste hedder slet og ret Departement du Nord! Det nordligste i Frankrig, hvor vi kører ud til stranden efter Dunkerque. Vi når lige at gå en aftentur i mørket på den brede sandstrand. Det er lavvande, og der er langt ud til havet, vi kan bare se det som en hvid bræmme i horisonten.Read more

Crozon - Locquirec - Paimpol

October 29, 2020 in France ⋅ ☁️ 15 °C

Ja, Frankrig lukker ned igen, som de gjorde i foråret, og det betyder, at vi må opgive resten af vores tur rundt om Bretagne og Normandiet, og søge mod grænsen. Da der er efterårsferie (toussaint) i hele Frankrig ugen ud, har vi lige weekenden med, til at nå ud af Frankrig, men da vi heller ikke rigtig ved, om vi vil blive stoppet ved grænserne til Belgien, Holland og Tyskland, beslutter vi at tage et langt spring allerede i dag. Så vi forlader vores kystrute, og kører over land mod nordøst til den lille by Locquirec, hvor vi spiser frokost, og går en hurtig tur på stranden ved lavvandet. Strandfugle går mellem klipperne og finder muslinger og snegle. Det samme gør familier med børn og spande, net og graveredskaber, der udnytter den sidste dag i frihed!
    Bådene ligge på siden i sandet, og jeg tænker, at det her må vi komme tilbage til en anden gang igen. Det er først nu, at vi er kommet op til områderne med de store tidevandsforskelle. Ved Locquirec var der 6 meters forskel på høj- og lavvande i dag, uden at det er springtid, og oppe ved den engelske kanal/Normandiet kan det være det dobbelte! Det er et helt andet landskab der dukker op ved lavvande, og det er bare så fascinerende en natur.
    Vi fortsætter til lidt uden for Paimpol, hvor vi mødes med Yann i hans lille stenhus. Yann har været kajakguide i Sydgrønland, men det er mange år siden, vi sidst har set ham, så hyggeligt lige at mødes og udveksle nyt! Han har arbejdet de sidste par vintre, som kajakguide på krydstogtsskibe ved Antarktis, men har så heller ikke nogen sæson at se frem til lige nu.
    Vi overnatter bag et dige ved kysten lige før den berømte klippeø Mont Saint Michel.

Cap de la chevre. Vandring

October 28, 2020 in France ⋅ ☁️ 12 °C

Vi kører ud på halvøen Crozon, hvor der på den sydlige spids er en flot vandretur på kyststi rundt om spidsen, og så ind over land gennem lyngbakker og mellem små bitte landsbyer med gamle stenhuse. Det blæser som en god Føhn i Narsarsuaq, men vi går med vinden i ryggen langs kysten, og ind over land er der lidt læ. Og selvom vi ikke rigtig har solen med os i dag, er det lige sådan et vejr, vi har forestillet os i Bretagne her på grænsen til november! Her til aftens skal Macron så holde pressemøde igen om Corona-situationen. Vi må se, om der bliver indført flere begrænsninger, og vi skal begynde at rulle mod nord, eller vi kan nå at få det næste stykke af kysten med... Det ville vi så gerne...Read more

Douarnenez. Regnvejrsdag

October 27, 2020 in France ⋅ ⛅ 12 °C

På en regnvejrsdag i Bretagne kører vi mod byen Douarnenez. Vi gør et lille stop i en mindre by først; Pont Croix, hvor vi får os en pandekage med fyld til frokost på et lille creperie. Det er første gang på vores tur, at vi er på en café/restaurant! Men i Bretagne serverer næsten alle restauranter jo først og fremmest pandekager, og så måske lidt andre retter, og det er vi simpelthen nødt til at benytte os af, bare en gang! I Douarnenez går vi tur ved havnen, som både er for fiskerbåde og lystbåde. Der er jo virkelig mange sejlbåde i Bretagne. Når man kører rundt langs fjordene, ligger de på anker langt oppe af fjordarmene inde i landet.
    Og så mødes vi med Hubert, som også har været med Jacky i Grønland, og boet kort tid deroppe. Men han har også boet 30 år i Martinique, og det var der vi mødte ham sidst, for 14 år siden! Nu har han slået sig ned i Douarnenez, hvor han bor på sin sejlbåd.

La pointe du Raz. Vandring

October 26, 2020 in France ⋅ 🌧 8 °C

Vi er jo på fyrtårnsruten (Route des Phares) nu, så vi startede lige med et hurtigt stop ved fyrtårnet; Phare d’Eckmuhl i morges nede ved Pointe de Penmarc’h. Det er et af de grå, sten-fyrtårne, men med en meget elegant, hvid hat!
    Ellers kørte vi mod noget af det vestligste, man kan komme, hvor vi havde udset os en vandretur rundt om pynten, pointe du Raz. Det har stormet og regnet i nat, men på vores tur rundt pynten har vi lyset og solen med os. Skumsprøjtene skinner hvidt i solen, havet er blågrønt, og skrænterne ned mod vandet er rødbrune af tætvoksende, visne bregner. Det er en meget flot farvekombination! Mågerne står stille i vinden på himlen over os, og vi finder læ bag en klippe helt ude på pynten, hvor vi kan sidde og kigger ud på fyrtårnet Phare de la Veille, og over til øen l’Ile de Sein, hvor der sørme også er et fyrtårn! Vi fortsætter et stykke langs kysten på den sydlige side af pynten, inden vi slår ind over land, gennem en lille landsby og tilbage til parkeringspladsen i bugten. Og så kører vi et lille stykke videre, og finder et skønt sted for enden af en grusvej, med udsigt over vandet inden solen går ned.

Finistere - det sydvestlige Bretagne

October 25, 2020 in France ⋅ ⛅ 11 °C

Bretagne har sit helt eget sprog: Bretonsk. Det står bl.a. på vejskilte (sammen med det franske) og er ikke i nærheden af at ligne fransk. F.eks hedder byen Vannes - Gwened. Og “toutes directions” skrives “Da bep Lec’h”! Sproget stammer fra keltisk, ligesom den oprindelige befolkning i Bretagne også gør. Udvandrere fra Cornwall i Sydengland slog sig ned i “lille Britannien” (Bretagne) i det 5. og 6. århundrede. Og selvom det er længe siden, er der stadig ca 20% der taler bretonsk, og vi synes både landskab men også de gamle stenhuse minder meget om det sydlige England.
    I dag kørte vi til den lille by Concarneau. Fik fat i et par vandreguides over det vestlige og nordlige Bretagne, købte blåmuslinger på havnen (de var ikke så store og flotte, som dem vi plejer at samle i Grønland, men smagte udemærket her til aften), og så fortsatte vi ellers til den næste pynt; Pointe de Moustelin og gik en tur der.
    Vi holder nu lidt nord for Penmarch, ude ved havet, klipper og skumsprøjt, og er endelig kommet til det lidt mere rå og barske Bretagne!

Golf du Morbihan. Sydbretagne

October 24, 2020 in France ⋅ 🌧 15 °C

Så fik vi rigtig efterårsvejr med blæst og regn. Vi kører lidt rundt om bugten Morbihan, men dels er vejret ikke til lange vandre- eller cykelture, dels er det lidt for velfriseret et landskab efter vores smag: Fine villaer, restauranter ved vandet, sejlbåde - sådan lidt “strandvejsagtigt”, så vi fortsætter mod vest og når ind i departementet Finistere. Her holder vi ved floden Laita. Den snor sig gennem skov, men er samtidig også stadig påvirket af tidevandet, og fin at gå en tur langs med, i læ for vind og regnbyger!Read more

Saint-Nazaire. Vannes

October 23, 2020 in France ⋅ ☁️ 14 °C

Der er et magisk lys, da vi kører afsted denne morgen. Køerne står i grupper i dug til knæene på de små græsenge mellem kanalerne og venter på at solen skal varme tågen væk. Fiskenettene hænger ud over de samme spejlblanke kanaler. Vi fortsætter lidt i sporet af Jackys rejse mod Grønland for godt 40 år siden, da vi kører mod havnebyen Saint-Nazaire. Her sejlede de til med Vieux Copain fra øen l’Ile d’Yeu, og lå i havnen i en lille måneds tid, for at gøre de sidste ting færdige på båden. Så vi kører over den store bro ved Saint-Nazaire, som krydser floden la Loire, og ned til havneområdet og parkerer, hvor vi så går en tur mellem havnebassiner, sluser, værft og industri. Der er godt gang i havnen her, og store både der sejler ind og ud og op af floden mod Nantes, som ligger længere inde i land. Vi kører så videre op i Bretagne, mod byen Vannes, hvor vi parkerer lidt udenfor ved en lille landsby. Så må vi se, hvad vi finder på i morgen...Read more