Nye eventyr i Alperne 2022

A 84-day adventure by Passepartout Read more
  • 0kilometers

Rimfrost og sol

November 19, 2022 in Denmark ⋅ ☁️ 2 °C

Det er ikke så galt at køre mod nord, når dagen starter med rimfrost i græsset og delvis sol og klart vejr. Vejene er tørre og der er ikke meget trafik. Her på vej hjemad har vi valgt en rute et tak længere mod øst (tæt forbi Leipzig og Berlin), end vi plejer, også fordi snevejret så ud til at ligge længere mod vest. Det har passet helt perfekt, og der har virkelig ikke været meget trafik og kø.

På de grønne marker ser vi nu rådyr, der vover sig ud og spise i skumringen, og sørme også en stor flok traner, der er landet og hviler! På en uge er vi kørt fra sommer til vinter, og landskab, dyr og planter har forandret sig i takt med det.

Vi kører ombord på færgen fra Fehmern til Lolland lige når det bliver mørkt, og på Lolland kører vi ud langs vandet og holder endnu en gang ved en sandstrand, men nu under den nordlige nattehimmel. De har lovet snevejr i nat, men vi skulle gerne nå til Sakskøbing, og min mors 88 års fødselsdag i morgen! Tak for denne gang.

Mod nord

November 18, 2022 in Germany ⋅ 🌙 -2 °C

Der er vejrskifte på vej, og vi kører nordpå mod sne- og sludbyger. Det meste bliver dog til regn, men det kommer der til gengæld også en del af. Vi starter må lidt mindre veje, for at undgå trafikken omkring München, men søger så ellers ud på motorvejene, og når op til lidt syd for Berlin (60 km.), inden vi stopper ved en rasteplads ved motorvejen. Det er ok for en enkelt nat, når vi nu bare er på vej mod nord.Read more

Kiefersfelden

November 17, 2022 in Germany ⋅ ☁️ 9 °C

16.11 og 17.11
    Kufstein ligger i Tyrol, på den østrigske side af grænsen mod Tyskland. På den anden side af grænsen hedder byen Kiefersfelden, og her bor vores venner Bjørn og Ingrid, som vi besøger på vej nordpå. Vi kender dem fra Grønland, hvor de for nogle år siden købte to af Blue Ice’ kajakker, og er så de følgende år vendt tilbage nogle måneder hver sommer, og har padlet rundt i Sydgrønland.

Det blev til et par hyggelige dage, hvor Passepartout holdt så fint i deres “biergarten”, og vi gik ture og fik serveret Canard a l’Orange, som Bjørn var kommet til at love os en sommer, at han ville lave, hvis vi kom forbi! Og selvfølgelig snakket en masse om rejser og Grønland.

Tilbage til Alperne

November 15, 2022 in Austria ⋅ ⛅ 8 °C

Synes vi har kørt langt i dag, i forhold til hvad vi er vant til. Men vi er også kommet over Po-sletten og gennem Alperne ind i Østrig. Der er kun et tyndt lag sne på de højeste toppe. Dalene er stadig grønne, og træerne har ikke tabt deres gule blade endnu, så vinteren er ikke lige oppe over! Vi provianterede lidt i Italien, selvom det så ikke blev med franske delikatesser i år, og kørte så gennem Brennerpasset af landevejen og ned mod Innsbruck. Vi har engang overnattet i den lille by Hall in Tirol lige udenfor Innsbruck i december måned, og vi gjorde også et kort eftermiddagsstop her i år, for dels er der en flot gammel bydel, dels er der nogle virkelig “lækre” små butikker, med alle slags varer i naturmaterialer: uld, filt, træ, læder… Det er bare en rigtig fin lille by at gå rundt i. Nu holder vi på en “stellplatz” for natten, hvor landmændene havde travlt med at tage gulerødder op på marken ved siden af, lige inden det blev mørkt!Read more

Firenze i solskin

November 14, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 11 °C

Vi havde udset os en parkering i forstaden Scandicci, hvorfra der går sporvogn til centrum af Firenze. Mandag formiddag var alle parkeringer dog ret godt fyldt op, og vi var tæt på at give op, da vi fandt en enkelt lille plads, hvor Passepartout lige kunne bakkes ind under et træ! Derfra gik det så rigtig nemt, fra stationen De Andre til centrum på 20 minutter.

Vi oplevede Firenze uden at have læst en masse eller forberedt os på anden vis. Det vil sige vi bare gik mod tårnene der ragede op, og endte selvfølgelig som noget af det første på den lille plads, med den store domkirke; Santa Maria del Fiore. Vi syntes der var meget marmor i går på domkirken i Siena, men der er jo endnu mere i Firenze, når man står på Duomo-pladsen, og ligger nakken tilbage. Og det er da ret fantastisk at tænke på, hvordan de har kunne bygge her i 1200-1300 tallet, når man sammenligner med de små stenkirker i Danmark fra samme periode! Vi ville selvfølgelig gerne have været oppe i tårnene (man kan komme op i både kuplen og klokketårnet), for at få udsigt over byen, men vi havde ikke tålmodighed til at stå i kø, så vi foretræk at fortsætte med vores vandring på må og få rundt i byen. Og det sjove er, at selv når man går ned af en gade, der ikke ser så spændende ud, dukker der lige en bygning eller en statue eller noget andet op, som man i en hver anden mindre by, ville stoppe op og beundre og fotografere.

Vi slentrede langs floden Arno. Krydsede på de forskellige broer. Nød solen, selvom temperaturen er ca. 10 grader lavere end vi var vant til på Sardinien. Og havde endnu en fin dag i Toscana. Og da siesta-roen sænkede sig over trafikken, kørte vi ud af byen og videre mod nord. Vi har set på vejrudsigten, at i morgen skal vi køre fra regnen, så vi kan nå over Brenner-passet inden det bliver til sne, så vi har parkeret lige lidt syd for Po i aften, i den lille landsby Mirandola.

Videre gennem Toscana. Siena

November 13, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 12 °C

“Hvede, vin, oliven eller?” Det var titlen på en artikel vi læste i landbrugsgeografi på første semester - som jeg kan huske endnu! - og som handlede om naturgrundlag og muligheder for landbruget i middelhavsområdet. Titlen er kommet til mig mange gange, mens vi har kørt både på Korsika og Sardinien og nu igen her i Toscana. For i dag startede det med store olivenlunde. Senere blev markerne større, stadig flot bakket, nogle med bar jord, andre med lysegrøn nyspirret hvede. Og sidst på dagen kørte vi ind i Chianti-området, hvor den ene vinmark efter den anden overtog i landskabet. Og det er virkelig de tre afgrøder (hvede, vin og oliven), der er gået igen på vores rejse de sidste 3-4 uger, og så selvfølgelig krydret med forskellige lokale islæt og karakteristika. Her i Toscana er det de slanke cypresser, der vokser i alleer og på højderygge, og så de grå stenhuse med røde tegltage, der udgør landsbyerne.

I dag fortsatte vi mod nord forbi de gamle romerske bade i Bagno Vignoni, landsbyen Buonconvento og endelig den flotte, historiske by Siena. Her dannede den grå himmel en flot kontrast til de brændte, røde farver på mure, facader og fliser på den store plads; Piazza del Campo, og den sort-hvide marmor i kirken; Duomo di Siena.

Vi overnatter på en parkering i den lille by Greve in Chianti - der har Greve Strand som venskabsby i Danmark!

Landsbyer og varme kilder i Toscana

November 12, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 11 °C

Vi prøver at gøre tilbageturen mod det kolde og mørke Nordeuropa så blid og rolig som mulig. Allerede i dag kan vi godt mærke, det er blevet koldere, og det er også overskyet til morgens, men vi fortsætter på små veje, og kører snart op i de Toscanske bakker, med stop i små landsbyer, der tit ligger netop på toppen af en bakke.

Første stop er Montemerano. Derefter Petrizzi og Santa Fiora, hvor vi holder for natten. Imellem disse har Jacky fundet et sted med varme kilder! Faktisk er der også et område med varme kilder på Sardinien, som vi på forhånd havde regnet med at besøge. Men vejret har bare været for godt, mens vi har været der. Man drømmer ikke ligefrem om 37 grader varmt vand, når luften er 25-30 grader, og havvandet over 20! Så det droppede vi, men i dag, hvor temperaturen lå omkring 15-16 grader, var det et besøg værd!

Det var omkring Saturnia, og det fine ved området er, at det er et ret stort naturområde, med en bæk der løber afsted med 35 grader varmt vand, og danner flere små naturlige pools, for til sidste at ende i en større terrassedelt sø, med små vandfald. Området er åbent for alle (gratis), og i dag, på en lidt kølig lørdag, var der selvfølgelig mange mennesker! Men vi fandt da et lille sted at dyppe os, selvom vi har været meget i vandet på det sidste!

I morgen fortsætter vi op mod Firenze, som vi har tænkt os at besøge.

Cagliari

November 11, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 23 °C

En solrig og stille morgen, som de næsten har været alle sammen i de ca. 14 dage, vi har været på Sardinien. Vi bevæger os langsomt ind mod Cagliari. Kører gennem et fladt område helt tæt ved vandet med indsøer og landtanger, hvor de stilfulde flamingoer går rundt i det lave vand, og er ligeglad med biler der kører forbi, og salt- og olieindustri som også dominerer området.

Kommer meget nemt direkte ind til havnen i Cagliari, hvor vi kan holde på en parkering hele dagen (for 8 euro), og udforske byen indtil vi skal sejle om aftenen kl. 20:00. Cagliari er en storby, men i den indre del, er der ikke så meget trafik. Vi går igennem nogle fine, små gader med masser af grønne planter og vasketøj på altaner og tagterrasser. Rigtig italiensk! Søger op til den store markedshal i San Benedetto-kvarteret, for at opleve de flotte handelsboder med fødevarer. Grøntsager, frugt, oste og pølser. Kød fra slagterboder, hvor du kan få alt fra hele kyllinger, kaniner og pattegrise, til udskåret dele lige som du vil have det!

Vi sidder og kigger på livet i Sardiniens største by. Som ofte en kontrast til resten af landet/øen. De fine murmalerier er afløst af grafitti. Men ellers er Sardinien også bare et mangfoldigt sted. Der er stor kontrast mellem landsbyerne og bjergene i højlandet, de flittige små land- og havebrug, de øde bjergområder med maki og skov, kork-egene og de græssende får, de klippefyldte kyster med små sandstrande, gamle mineområder og endnu ældre ruiner fra bronzealderen og romertiden. Men det hele er Sardinien, og som rejsende møder man en venlig og åben befolkning. Man fornemmer en stolthed, men slet ikke den der vrede og trang til frigørelse som på Korsika.

Det er blevet mørkt, da vi sejler ud af Cagliari. Månen, der var fuld for et par dage siden, står højt på himlen og lyser om kap med byen, og vi bevæger os mod Italien, nærmere betegnet Civitavecchia ca. 80 km. nord for Rom.

Sydsardinien

November 10, 2022 in Italy ⋅ ☁️ 21 °C

Vi kører resten af øen rundt, bl.a. forbi det lille, lidt forsømte men charmerende fyrtårn, der står på et skær ikke langt fra stranden på Sant’Antiocos vestkyst. Så kører vi tilbage til “fastlandet”, hvis man kan kalde Sardinien det, men sådan føles det, og fortsætter langs kysten mod syd. Vores mål er at ende ikke så langt fra Cagliari, hvor vi skal ind i morgen, og sejle fra om aftenen. Det bliver den lille by Pula, med endnu en lille strand og ikke ret mange mennesker. Om aftenen finder vi en enkel restaurant/pizzaria, der har åbent, men den med de traditionelle, sardinske retter er desværre lukket. Det er jo lavsæson, og man kan ikke både have det hele for sig selv, og så også alle faciliteter åbne!Read more

Øen Sant'Antioco

November 9, 2022 in Italy ⋅ ☁️ 21 °C

Den lille ø Sant’Antioco er forbundet med Sardinien via en lang landtange (som romerne byggede) og en lille bro, så den er let at komme over på. Romerne havde også bygget en flot bro af sten til øen, men den er der kun lidt rester tilbage af i dag.

Vi kørte over på øen, og gik først lidt rundt i den største by, der også hedder Sant’Antioco, inden vi kørte op til nordøen og den lille by Calasetta, som især var meget smuk og søvnig på en gang! Der var siestastemning. Både den daglige siesta fra klokken et til fire-fem stykker, men også en sæson-siestastemning, da der nok er noget mere liv og travlhed i turistsæsonen end her i november måned. Men det var en rigtig hyggelig sløvhed, og det var mildt, solskin og vindstille. Og så fik vi for første gang også lidt indtryk af hav, fiskeri og småbåde. Det er lidt underligt, at rejse rundt på en ø, og være så meget i kystområder uden at der er den her “marine” stemning, som vi f.eks. er vant til fra Bretagne og Normandiet. Men her på Sant’Antioco har de haft tradition for tunfiskeri, og i dag fisker de mest fra små træjoller efter blæksprutter og småfisk, og det er meget beskedent, men det giver alligevel et andet liv, med måger og fiskenet og flotte farvestrålende både og duft af tang, som hører sig til i kystområder.

Vi er blevet over på øen for i nat, og holder ved en lille bugt, næsten i strandkanten.