A 13-day adventure by Madonna del Ghisallo Read more

Dit is het reisdoel

July 11, 2017 in Italy ⋅ ⛅ 22 °C

Madonna del Ghisallo, voluit Santuario della Madonna del Ghisallo, is een kerkje uit 1632 op de heuvel Ghisallo, nabij het Comomeer in Italië, en is vernoemd naar een legendarische mariaverschijning. Het kerkje is beroemd als bedevaartsoord voor het wielrennen in Italië. Het ligt langs de route van de Ronde van Lombardije, ongeveer halverwege de plaatsen Canzo en Regatola (op de landpunt in het meer) en op 50 kilometer van de stad Varese.Read more

Vertrek uitgesteld

July 11, 2017 in the Netherlands ⋅ 🌧 19 °C

Morgen op de oorspronkelijke vertrektijd gigantisch veel regen. Uitstel dus. We vertrekken nu in de middag i.p.v. 's morgens vroeg. Het blijft tenslotte lang licht. We zijn natuurlijk wel mooi weer fietsers😉
    Ik ga nu pas morgenochtend naar Rotterdam i.p.v. vanmiddag. Lekker nog een nachtje in mijn eigen bed, met Olga en de andere (snoezen)poezen.😘😘😘

Nog een beetje uitstel

July 12, 2017 in the Netherlands ⋅ ⛅ 14 °C

Omdat het vandaag toch nog vrij lang bleef regenen, hebben we besloten toch maar morgenochtend te vertrekken😢
    Ik ben vanmiddag in Maassluis aangekomen. Hier blijf ik vannacht slapen. We hebben gezamelijk overlegd en lekker gegeten. Italiaans natuurlijk.
    We gaan vroeg naar bed en gaan morgenochtend om ongeveer 9:00 aan de pelgrimage beginnen.
    Ik hoop dat ik vannacht lekker slaap😴

1e Etappe Rotterdam naar Aarschot

July 13, 2017 in Belgium ⋅ ⛅ 15 °C

Een geweldig leuke dag gehad. Nadat we alle deelnemers opgehaald hadden bleek de hoeveelheid mee te nemen bagage toch wel erg veel te zijn. Besloten de reserve fiets en de koelbox en de senseo toch maar thuis te laten.
    We hebben eerst een stukje Rotterdam gezien natuurlijk, de Erasmus brug en het Feijenoord stadion.
    Na flink wat door elkaar gerammeld te zijn op de slechte Belgische fietswegen zijn we nu in Aarschot.
    Rustiek hotel in een oude watermolen. De rivier loopt nog onder het hotel door.
    De eerste etappe was 135 km, dus we lopen voor op het schema (120 per dag). Maar zien hoe het morgen gaat.

2e Etappe Aarschot naar Beauraing

July 14, 2017 in Belgium ⋅ ⛅ 14 °C

Vandaag ons doel weer bereikt. 122km gereden. Vanochtend was het echt afzien. Al na 20 km had ik niet voldoende kracht om de (onverwachte) hellingen op te komen. Ik had ook al weer flinke trek na een uurtje fietsen. Gelukkig was onze chauffeur/begeleider in de buurt en na het wegwerken van een krentenbol was het leed al bijna weer geleden.
    Na de koffiepauze, met diverse zoete versnaperingen van de patissier was ik weer op volle kracht en daarna zijn we over voormalige treinspoor fietspaden direct doorgestoomd naar Dinant aan de Maas. Prachtige uitzichten en al serieuze bergjes in zicht.
    Dinant is de stad waar Adolph Sax is geboren en getogen. Ja je begrijpt het goed, het is inderdaad de uitvinder van de saxofoon. De stad staat dan ook in het teken van de saxofoon. Ik mocht zelfs even naast Adolph op de bank zitten😉zie foto's.

Daarna via twee klimmen naar Beauraing.
    Direct na aankomst bij het hotel stonden we onder de luifel en toen gingen de hemelsuizen open. Net geen nat pak dus. De Madonna is ons goed gezindt🙏🏻🤔
    We hebben al weer zin in morgen. Vooraf hotels vinden is echter wel vrij lastig want deze liggen vaak tot wel 20 km van onze fietsroute. Gelukkig is het vandaag weer gelukt. We zitten in een budget hotel in Beauraing dat het predikaat "de groeten van Max" niet zou krijgen.😀

3e Etappe Beauraing naar Verdun

July 15, 2017 in France ⋅ ☀️ 20 °C

Merde! Nous avons en France🇫🇷. Dans Verdun.
    Omdat betaalbare hotels nog steeds moeilijk te vinden zijn op route hadden de stoere jongens, Jean et moi (idiots) gisterenavond een idee; Laten we morgen maar direct doorrijden naar Verdun want daar had Jan een hotel gevonden. De afstand vanaf het hotel van gisteren was echter 150km!
    Dat was dus weer een nieuwe uitdaging. De eerste 60 km vanochtend was wel wat zwaar, direct vanaf het hotel, met de km's van gisteren nog in de benen, een aantal flinke klimmen.(denk aan 10 keer het kopje van Bloemendaal achter elkaar). De rest van de dag alleen maar op en neer (nog eens tien kopjes). Merde!😓
    Was overigens goed haalbaar die 150km. Ongelofelijk hoe snel je lijf zich aanpast aan nieuwe omstandigheden.
    Prachtige glooiende omgeving met geelblonde velden en regelmatig echte slaperige franse dorpjes, waar je net één boulanger kan vinden die helaas gesloten is tussen 13:30 en 14:30. Het volgende dorpje had gelukkig een restaurant maar we moesten wel snel bestellen want het restaurant ging dicht om 14:30.
    Verdun is een prachtige stad met een groot historisch oorlogsverleden. Er zijn veel monumenten en prachtige oude gebouwen. We hebben gegeten midden in de stad aan de maas boulevard. Tijdens het eten hadden we begeleiding van een hardrock band. Super. zie video😀
    Morgen doen we het weer rustig aan😉

4e Etappe Verdun naar Toul

July 16, 2017 in France ⋅ ☁️ 21 °C

De route was ongeveer hetzelfde als gisteren, meer 😴😴😴😴 dorpjes en mooie glooiende velden.
    De dag had aanvankelijk een wat moeilijke start. De verwachte mooie fietsroute langs de Maas bleek een geitenpaadje te zijn, omkeren dan maar weer en een alternatief zoeken. Uiteindelijk reden we op de snelweg en daar werden we als wieler touristen "vriendelijk" van de weg getoeterd. Merde👹 idiots✊🏻🐷💥. Toen maar met gevaar van eigen leven de snelweg (inclusief) vangrails en midden berm overgestoken en daarna een 5 meter hoog talud afgegleden met fiets en al, helaas eindigden we toen weer op een ander geitenpaadje.
    Om ongeveer 16:00 arriveerden we in Toul met het plan om nog 20 km door te rijden. Maar na een thee (bier) stop op een prachtig plein hebben toch maar besloten daar te blijven.
    'savonds hebben we een prachtige vuurwerkshow met live muziek gezien bij de citadel naast e grote kathedraal in Toul. Prachtige sfeer feesten met de Fransen. Was de dag toch nog goed gekomen.

5e Etappe Toul naar Rupt sur Moselle

July 17, 2017 in France ⋅ ☀️ 25 °C

Vandaag weinig fietsnieuws, het wordt eentonig, alweer 124km. Rustige rit richting de Vogezen. Kwamen door dorpjes waar de tour de France ook onlangs geweest was. Diverse versierselen hingen er nog. Wel leuk. Waande me een tour de france renner.
    Vandaag enige afwisseling.Zonnebloemvelden.
    Aangekomen in de Vogezen wist Jan nog wel een mooie locatie om te bekijken, de Ballon d'Alsace, de hoogste berg in de omgeving. Dus na Aankomst in het hotel en het douchen zijn we er met de auto naar toe gereden. Er zaten ook diverse restaurants. Prachtig uitzicht natuurlijk.
    Het Italiaanse restaurant bleek een topper kwa sfeer. Er stond een zeer oude,zeer valse piano, waaruit Jan, muziek leraar en ras entertainer van beroep, toch betoverende klanken wist te toveren.
    Door deze klanken kwam Jan er achter dat de eigenaresse en kokkin (echte Italiaanse Mama) , prachtig kon zingen.
    Franse chansons, Edith Piaf, Brigitte Bardot. Kortom, genieten.
    Specialiteit van het huis was de zwarte pizza. Het deeg van deze pizza wordt zwart gemaakt met natuurlijke kool.
    Heerlijk! Alles zelf vers gemaakt, kruiden uit de eigen tuin. Super.
    Na het eten ging Jan nog weer een medley aan liederen spelen met enkele jongedames. ook deze bracht hij aan het zingen. Iedereen moest meedoen. Veel applaus en bedankjes achteraf. Een feestelijke en memorabele avond. Chapeau voor Jan🎩👏🏻

6e Etappe Rupt naar Rheinfelden.

July 18, 2017 in Germany ⋅ ⛅ 27 °C

Vandaag een drielandenreis. Van de vogezen, frankrijk naar zwitserland naar duitsland. We kunnen zitten nu in Rheinfelden. Wat een hitte vandaag Pffffffff😓😓.
    Een prachtig begin door de Vogezen, schitterende groene bergen en leuke duits aandoende huizen. Na 20 km de eerste en tevens laatste klim van de dag. Deze viel gelukkig mee. Venijnig stijl maar niet zo lang. Halverwege zijn we nog gestopt om bij de oorsprong van de Moezel te kijken. Mooi monumentje met weergave in brons van de loop van de Moezel. Lekker onze verhitte hoofden kunnen koelen met vers Moezelwater. Na de verkoeling deel twee van de klim. Extra venijnig, maar gelukkig nog korter. Daarna de beloning, met sneltreinvaart over een mooie rustige asfalt weg zonder haarspeld bochten naar beneden. Verder via vals plat afgedaald naar Thann en Basel.
    In Thann koffie gedronken met Tarte flambee. Wij dachten Tarte, dat is taart, maar in frankrijk hebben ze daar een ander begrip van. Het bleek een zeer dunne pizza achtige deegbodem te zijn, als een pizza in de oven gebakken, met daarop appel en wat stroop. Wel lekker hoor. Maar Jan was zeer teleurgesteld, want hij had een echte appelpunt verwacht. Op weg naar Basel.
    In Basel WEER routeproblemen. Scheisse! Eindelijk een mooi fietspad gevonden langs de Rijn...is het na 500 meter afgesloten met een héél stevig het van Zwitserse kwaliteit. Er stond wel uitleg bij. I.vm veiligheidsredenen is deze Europese fietsroute gesloten van maandagochtend 06:00 tot zaterdagochtend 06:00. Alleen het weekend open dus. Weer omkeren en dan maar dwars door het drukke en snikhete Basel de weg weer zien te vinden.
    Na 130 km zeer vermoeid en uitgedroogd gearriveerd bij het hotel. Meteen douchen, Jan eerst, helaas, tegenslag de douche had alleen heet water. 💥⚡️💣!
    Het eten bij de chinees om de hoek was echter weer heerlijk, er was ook een lopende band met sushi en andere kleine gerechten bij, inclusief toetjes. Met een biertje erbij en wat grappen en grollen onderling, was het al met al toch weer een geslaagde dag.