Peru
Balsas

In de zetel van de maagdelijke Carmen

February 25, 2023 in Peru ⋅ ⛅ 25 °C

Virgen del Carmen was de naam van de bus, waarin ik heb overnacht. Niets meer dan dat.

Gisteren heb ik met een Argentijn afgesproken om de wandeling naar Catarata del Gocta te maken. Het werd duidelijk dat ik met een Zuid Amerikaan te maken had, want om 7:30 stond ik keurig klaar, terwijl hij nog vrolijk z'n tanden stond te poetsen. Om 8:15 vertrokken we pas, maar het voordeel was dat er net een leuke Japanner binnen was gekomen, die met ons mee zou gaan.

Na een uur in een collectivo en mototaxi, kwamen we aan in Cocachimba waar de wandeling begint. Gocta is een enorme waterval van 771 meter hoog. Onoffcieel staat hij genoteerd als de vijfde hoogste ter wereld, door de World Waterfall Database als zestiende. Waarom dit verschil en er een World Waterfall Database bestaat, moet je mij niet vragen. Dat de waterval echt heel hoog is, is een feit! Nog een extra feitje: de waterval is pas in 2006 gemeten en op de kaart gezet (letterlijk), na aandringen van een Duitser. Ook leuk om te weten is dat het Spaans twee woorden voor een waterval heeft: cascada voor kleine watervallen, Catarata voor de groten.

Na ongeveer een half uur wandelen kwamen we een groep Peruvianen tegen, met wie we de rest van de wandeling hebben gedaan, heen en terug. Het waren oprecht ook leuke mensen en tijdens het wandeling kreeg vooral ik een spervuur aan vragen, van m'n lievelingskleur tot of ik in de heer was. Het was erg gezellig! Wat wel een gevolg is van een groep Zuid Amerikanen, en ook nog is een geïnteresseerde groep Zuid Amerikanen, is dat overal foto's gemaakt moeten worden. Foto's met iedereen, foto's met alleen alle mannen, foto's met alleen de buitenlanders, selfies... Alles is gemaakt. Terug in het hostel was het een kwestie van alles snel inpakken, want om 19:00 ging mijn bus naar de volgende plek.

De nachtbus naar Cajamarca was niet bepaald een pretje. De weg was gevaarlijk, zacht uitgedrukt. Veelal onverharde wegen, die zo breed waren als de bus zelf. De wegen zaten ook nog vol gaten, en dan heb ik nog niet over de afgronden gesproken. Daar kwam ik pas achter toen de chauffeur met groot licht ging rijden. Inmiddels ben ik wel gewend aan slechte wegen, maar deze spande wel de kroon. Scherpe bochten, hele kleine bruggetjes, de bus paste er steeds maar net doorheen. Op één punt moest de politie er aan te pas komen om tegenliggend verkeer er langs te leiden. Dat zelfs de locals in die bus de bus hadden verlaten op dat moment, geeft wel een beetje aan wat de situatie was...

Ik heb twee uur kunnen slapen, tot het groot licht moment kwam. Daarna geen oog meer dicht gedaan. Savonds wel nog van vier van de Peruvianen appjes gekregen 🙃

19-8 Toch niet verder: Chacanto

August 19, 2018 in Peru ⋅ ☀️ 27 °C

Gisteren 5 keer gevraagd, bus kwam om 11 uur. Omdat ze gemiddeld een half uur te laat zijn, zijn we "maar" 10 min. te vroeg, zodat we ook nog wat boodschappen kunnen doen.
      Om kwart voor twaalf worden we wat onrustig. Karin gaat vragen. Is de bus al om 10 uur langs gekomen. En die mevrouw die ons een uur ziet zitten, daar hebben we gisteren de bustijden aan gevraagd. Dat snap ik dan niet, dat ze niet even komt zeggen dat de bus al weg is. Taxi's zijn ook niet beschikbaar, dus om half 1 keren we terug naar onze camping. Het is allemaal geen ramp, maar we zijn bijna door ons geld heen en we kunnen aldoor niet pinnen. Morgen proberen we het weer. Komt ie volgens zeggen ook om 11 uur, dus we zitten er al om kwart voor tien🤢. Zal 'ie wel om half twaalf komen. 🙁
      Karin heeft erg last van de midgets, ik niet hoor (foto 3)

18-8 Balsas, maar dat is het niet

August 18, 2018 in Peru ⋅ ☀️ 23 °C

Wat een fantastische bizarre dag. Om half 7 in de combibus, om 8 uur zijn we vlak over de pas en stappen we uit. 4,7 graden en windkracht veel. Maar wat ontzettend mooi. Het is zo net skiën, wel de lusten, niet de lasten. Wát een mooie vergezichten. En ook nog allemaal raten van ??.
      Na 37 km moesten we 30 meter trappen en na 50 nog een keer 5 meter. Poeh hé.
      Het dorp zou volgens de kaart Barclas moeten heten, maar heet anders.
      We gaan op weg naar Rancho Grand Chapperal, maar 2 meter er voor is een restaurant met een zwembad waar we mogen kamperen. Ondertussen is het bloedheet sinds we beneden zijn. Bizar. Maar daardoor is het zwembad lekker.
      De weg naar Cajamarca gaat van 900 naar 3600. Dus morgen proberen we dezelfde truc.

Balsas