Peru
Cajamarca

Here you’ll find travel reports about Cajamarca. Discover travel destinations in Peru of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

20-8 Cajamarca

August 20 in Peru

Om kwart voor zes wordt ik wakker van gepraat. Er brandt al een vuurtje. Even later luid gekrijs van het gisteren aangekomen varken. Dat duurt maar heel even. Einde varken.
    Om kwart voor tien zitten wij weer in het "park". De combi komt keurig om 10.50. Omdat wij zo veel zooi hebben vertrekt hij om 11.05. Vlak voordat we instappen wordt ik in mijn lip gestoken. Wordt het toch een dikke-lippen-bus.
    Bloedstollende tocht over een 1-persoons weg, super steile afgronden, geen vangrail, wel tegenliggers. Ze zijn het gelukkig gewend en het is niet super druk. In Celendin moeten we helaas overstappen, maar de bus gaat redelijk snel weer door. We worden keurig op de pas er weer uit gezet. We fietsen pas om kwart voor drie. Minder specta aan deze kant, maar een hoogvlakte is ook leuk. Veel mensen met grote witte hoeden en vrouwen in klederdracht. Sommige lopen te spinnen. Ik was lekker naar beneden aan het racen (de weg is hier weer goed, en tweebaans) dus geen foto. Stom.
    We moeten nog een stukje klimmen en een heel stuk vlak. Laatste stuk gelukkig weer naar beneden, we zijn om kwart over vijf bij de Baños del Inca. Hoeven we niet weer naar terug. Hostel zoeken heeft wat voeten in de aarde, zodat we pas met donker aankomen. Wel leuk, met een binnentuin. In de koffiebar treffen we Pim, de Nederlandse eigenaar van Heladeria Holanda. We worden uitgenodigd. Leuk.

22-8 Mooie mensen

August 22 in Peru

Het gebit van foto 2 is nog goed vergeleken met de meeste mensen hier, alhebben ze vaak goud of anderszins in hun mond. Dat ík dat niet mooi vind wil niet zeggen dat ze geen aandacht aan hun gebit hebben geschonken.
    Voor die met die lammetjes hebben we een sole betaald.
    Had ze wel wat blijer mogen kijken eigenlijk.

Het ontbijt valt al niet zo lekker. We gaan de was een uur eerder halen dan ze zei: gelukt, kunnen we iig een lange broek aan. Met een tour naar Cumbe Mayo. Op de weg naar boven uitzicht op Cajamarca. Helemaal in een deuk dat we gisteren niet naar boven geklommen zijn, al bleek dat naar een lagere heuvel geweest te zijn.
    Cumbe Mayo is Cajamarca cultuur: 1000 VC tot 1200 NC. Krijgen we er nog een mooie rotspartij bij cadeau (ze noemen het stenen woud, maar da's niet waar.)
    Eerst een offer plek met petroglyphen, dan een nauwe tunnel door, stenen woud, en dan het kanaal met weer petroglyphen. Gaaf. De brug is nieuw.
    In de bus terug merken we dat we niet zo veel energie hebben. We besluiten een uurtje te slapen en dan kijken of we nog naar de vensters van Otuzco willen.
    Nee dus, we zijn allebei gewoon een beetje ziek. In/op bed, dat is het wel. Gaat het ook nog regenen😊. Goed besluit.

19-7 Pucará

July 19 in Peru

Onrustige nacht, waarbij ik nog stormlijnen aan mijn fiets heb gebonden, omdat haringen in dit zand met daar onder rots, niet zo veel nut hebben. Bovendien heeft Karin er 6 te leen dus ik had ook niet zo veel meer. Verder plassen natuurlijk en regenbuitjes die niets voorstellen maar indrukwekkend klinken, dus tent dicht, open. Ook loopt mijn matje nu sneller leeg (hopelijk kan ik dan ooit het gaatje vinden) dus 4 keer bijblazen en dan toch op de grond wakker worden. Warm, koud, slipje slaapzak, weer te warm etc. etc.
    Nee echt uitgeslapen ben ik niet.
    Mooie tocht, kleine klimmetjes en stroomaf waardoor we 36 km. plezier hebben van 200 meter dalen. Rijstvelden, cactussen, mooie rotsen, vogels. Tof.
    Stadje is weer stoffig met mini winkeltjes. Hostel is o.k. met WiFi. Onze was mag in de wasmachine, het stonk echt. Ze hoeft er niet eens iets voor te hebben. We bezinnen ons op Nieuw Zeeland. Nog 9 maanden alleen smeerkaas is toch wat jammer.

Volgens mij niet geslapen, maar in coma gelegen of zo. Jemig.
    Met WiFi weer aan de praat krijgen, bellen en broodjes kopen zijn we pas na tienen onderweg. Weer mooi, weer veel foto's. Het is best warm (36) maar gelukkig af en toe wolken. In de middag keihard wind tegen. Koelt wel enigszins af, maar je moet ook veel harder trappen helaas.
    Met wat heuen aan het eind van de middag halen we de kampeerplek aan de rivier. Veel muggen, dus vroeg de tent in. Het wil helaas nog niet zo afkoelen en dan is een tent best heet. (28,8).Read more

23-8 Vlak na Matara

August 23 in Peru

We staan allebei op met koppijn en niet zo lekker voelen. Toch willen we verder. Er zijn diverse plekken waar we kunnen stoppen, dus we gaan. Eerst 16 km met een half procentje afdaling, lekker hoor. Ik denk nog: het is ook zulk lekker fris weer. 29,5 graden. Hahaha.
    Dan moeten we echt klimmen al valt de stijlte erg mee. Ik heb het zelfs best naar mijn zin. Karin niet. Ik probeer nog een archeologische site, vlakbij de weg. Helaas alleen bereikbaar via een breek-je-nek-voorzichtig-paadje. Dan maar van onderaf.
    Na 40 km komen we langs een restaurant campestre. Mogen we kamperen voor 15 soles. Jammer van de jengelmuziek die je overal hoort. We gaan door naar Matara, daar is een hotel van de gemeente waar Overlanders op de fiets gratis geslapen hebben. Helaas voor Karin weer klimmen. Hotel kost 25 soles. Prima, ik wilde ook betalen. Warm water doet het niet, sterker nog, er is helemaal geen water, geen WiFi ook natuurlijk. Is het 25 soles pp. Ja doei. Karin helemaal over de zeik. Dus we vertrekken naar de hospedaje die Karin gezien heeft....... en waar alleen het bord nog van bestaat helaas. Dan door naar de wildkampeerplek. Wéér klimmen. Dus onze eigen plek maar verzonnen. Helaas heeft de ezel alle vlakke stukjes in bezit, dus we proppen ons onder het afdakje. Is in ieder geval lekker vlak. Mooi uitzicht, geen lawaai op wat blaffende honden, een balkende ezel en af en toe een auto na. Het is bijna volle maan, bijna jammer want het is hier verder stikdonker maar zo zie je nog niet zo veel sterren.
    Ik vind het heerlijk. Mooie vogels als bonus.
    En ter herinnering/verbazing: alle foto's van vandaag zijn genomen tussen de 2600 en 3000 meter hoogte. Bizar hѐ?

We lopen na het ontbijt met ons kleine wasje (bijna al onze kleren) op zoek naar een lavanderia, Pim tegen het lijf. "Loop maar mee, mijn auto staat bij de lavanderia voor de deur, kunnen jullie meteen mee naar de fabriek als je wilt". Top natuurlijk.
    Leuk hoor, uitleg over ijsmaken, over de doven die hij in dienst heeft, de stichting voor educatie van doven, Venezolanen. Bere interessant allemaal. Foto van de fabriek mag niet op internet.
    Om 12 uur zijn we weer "thuis". We gaan op zoek naar een city tour voor vanmiddag en een tour naar het indianendorp morgen. Dat laatste lukt niet, gaan we nu naar Cumbaya of zoiets. City tour "met goed Engels sprekende gids" lukt wel. Van 4 tot 7. Omdat we in Cuenca alles met de bus deden, hadden we dat plaatje weer in ons hoofd. Stom. Hier nog geen bus gezien.
    Ik versta de naam van onze gids tot 3 keer toe al niet. Carlos met een extra lettergreep. We lopen van kerk naar museum, worstelend om van Engels met vervoegingen van bijwoorden, b ipv v, klemtonen verkeerd etc, nog iets begrijpelijks te maken. Om 5 uur kijk ik op mijn horloge en denk: "oh help, we moeten nog 2 uur."
    Zegt de gids: we gaan nu de heuvel beklimmen, 300 treden of een taxi. Wij vragen wat er dan is op de heuvel. "Uitzicht op Cajamarca". Geen heuvel dan.
    Is de tour klaar! Ik een Brigitte Kaandorp gedachte: "daar kom ik dan makkelijk vanaf."
    Wel gelachen, maar ik hoop dat morgen leuker is.
    Vinden jullie ook niet dat het hoofd op het ziekenhuis voor vrouwen (foto 7) erg op de god op de tempel in Kuelap lijkt?

24-8 Agua caliente

August 24 in Peru

Weer zo'n lekkere tocht. Minder specta, maar lekker afdalen, en dan helaas ook weer klimmen, maar het is goed te doen. Het ruikt overal naar eucalyptus, zalig. Al helpt het nog niet zo tegen het hoesten. Om 1 uur of zo staat de tent in Agua Caliente. We doen het zwembad. Lekker, maar niet zo veel sfeer als in Baños. Maar dat zal wel nooit meer.
    Om een uur of vijf vertrekken we naar de rivier (300 meter of zo). Geen badpak mee, we gaan alleen met onze voeten er in.
    NOT. Dan maar in ons ondergoed.
    Wat leuk, en wat een aardige mensen. Ze moesten om mijn grapje lachen! Heet water onder de rots vandaan. Afhankelijk van waar je gaat zitten is het (te) heet, of lekker. De rivier zelf is een beetje lauw. Hoogtepunt vd dag.

Zinloze bordjes

July 20 in Peru

Als die "geen vissen opblazen" net zo veel effect heeft als "geen afval in de berm gooien", dan heeft het geen effect.
    En als extraatje een gotspe.

Cajamarca, Qajamarka Jach’a Suyu, Kashamarka Suyu