Peru
Chaulla

Colca Canyon: Bamboehutje & hot springs

October 20, 2015 in Peru ⋅ ⛅ 12 °C

Na een flink ontbijt vertrekken we om acht uur 's ochtends om aan onze hike te beginnen. Op aanraden van ons hostel proberen we de prijs van het tourist ticket voor de colca canyon omlaag te praten, want 70 soles (€19) is voor Peruviaanse begrippen aardig prijzig. Het lukt nog ook! Na even lief vragen of het niet voor iets minder kan hebben we onze tickets voor 40 soles (€11), yeah we leren het wel! 😎

We lopen vandaag van Cabanaconde naar Llahuar, een klein dorpje onderin de canyon. De weg vinden is super easy, geen kunst aan in vergelijking met de Quilotoa loop. Onderweg zijn de uitzichten schitterend, het gebied is enorm en we zien immens hoge rotswanden in alle kleuren van de regenboog. Toch hebben we haast om in Llahuar aan te komen want Thomas voelt zich niet zo lekker 😢. Hij denkt zelf dat hij volgende keer toch maar niet de cocabladeren uit zijn thee moet opeten, haha! Ook ik heb na vier uur aan een stuk steil naar beneden lopen over los zand en stenen veel last van mijn linkerknie, dat belooft wat voor morgen, au!

Als we er helemaal doorheen zitten ontmoeten we Herman de hond. We hebben allebei niet zo veel met honden, maar Herman is echt een lieverd. Hij blaft niet en zeurt niet om eten, maar wandelt vrolijk voor ons uit. Het lijkt wel alsof hij ons de weg wijst, zoals hij regelmatig voor een shortcut blijft stilstaan alsof hij wil zeggen: vertrouw me, dit is de juiste weg! En echt, Herman blijft trouw met ons mee lopen tot aan Llahuar Lodge, onze slaapplek voor de nacht. Eenmaal daar gaat hij lekker voor de deur van ons bamboehutje liggen.. Lief!

Onze lodge is trouwens echt geniaal. Niet alleen omdat het zo afgelegen is (het dorpje Llahuar blijkt niet meer dan 2 hostels haha), en we in schattige bamboehutjes slapen, maar vooral omdat er hot springs zijn (halleluja!!). We brengen twee uur door in de baden die direct aan de rivier liggen, tot we helemaal rimpelig als een stel naaktkatten eruit komen. Het water is heeeerlijk warm (zo fijn na uren wandelen) en het uitzicht is niet normaal mooi. Dit gaat de boeken in als de beste baddersessie ooit! Die avond drinken we een Peru Libre en spelen we jenga. Na een middagje extreem ontspannen zijn we helemaal uitgerust en klaar voor dag 2 van onze trek. Bring it on! 😁

Colca Canyon: Champions League & mojitos

October 21, 2015 in Peru ⋅ ⛅ 12 °C

Dag 2 van onze Colca Canyon Trek! Na een ontbijt met lekker dikke pannenkoeken met jam, vertrekken we om acht uur 's ochtends. We voelen ons topfit en zijn vastbesloten vandaag stevig door te lopen. Ondanks de hitte (in tegenstelling tot dag 1 is de lucht strakblauw!) gaat het goed. We lopen langs de rand van de canyon waardoor het uitzicht voortdurend verandert. Echt heel mooi.

Dankzij onze gps app nemen we af en toe ook een shortcut, dit is meestal niet alleen sneller maar de route is vaak ook mooier. Een half uur voor het dorpje Malata geeft onze app aan dat we een pad linksaf de vallei in moeten nemen. Wij lopen er eerst voorbij, geen pad te zien.. Als we teruglopen zien we een piepklein onmogelijk steil paadje de diepte in. Hmm.. We twijfelen. Dit pad is veel korter, maar durven we dit wel aan? We nemen de gok!

Ik strompel met mijn nog steeds pijnlijke  knie de berg af. Arg, waarom moeten we nóg verder de vallei in, moet dat echt? Het moet echt. Tenminste, als we Sangalle willen bereiken. Sangalle, de groene oase in de canyon die we al van ver zien liggen, mét azuurblauwe zwembaden.. Ik kan niet wachten om een duik te nemen in dat zwembad! 😍 Terug naar het onmogelijk steile paadje. Het pad wordt steeds vager, tot we midden tussen een kudde paarden staan (geen idee of ik dat zo goed zeg). Ik pleit voor teruggaan en de langere route nemen (had ik al gezegd dat we een versperring van had pad genegeerd hebben? Alsof iemand ons iets wilde vertellen..), Thomas pleit voor doorlopen, nog heel even. Oké dan. We klauteren door de dichte begroeiing naar beneden op zoek naar een pad. Net als ik het helemaal gehad heb door de stomme cactussen die zo nodig mijn been als speldenkussen willen gebruiken (au!!) vinden we het pad. Yeah, props voor Thomas! 😎 Helemaal gelukkig vervolgen we door een cactus plantage (aha!) onze weg naar beneden. We zijn er bijna!

Een half uur later komen we aan in Sangalle en gaan we op zoek naar een hostel voor de nacht. Onze enige eis: een zwembad! Haha 😃 Bij hostal Paraiso lodge vermaken we ons prima: Thomas kijkt Champions League met twee Argentijnen en voetbalt met Franse jongens en ik lig te zonnen bij het zwembad (eerlijk waar, dat is de allereerste keer deze trip!). 's Avonds lekker ondeugend aan de mojito's. Heerlijk!

Colca Canyon: Highs & Lows

October 24, 2015 in Peru ⋅ ⛅ 12 °C

We staan vroeg op in Sangalle, onderin de canyon. Om zes uur zitten we fris en fruitig klaar voor het ontbijt. Eigenlijk moet je al om 05:30 starten om de zon te ontwijken maar een included ontbijtje sla je niet af, toch? Hollanders die we zijn 😉

We proppen de pannenkoeken naar binnen (vers brood is niet te krijgen in de afgelegen dorpjes in de canyon) en maken ons om 06:30u snel uit de voeten. Met een geschatte gemiddelde wandeltijd van 3 tot 4 uur halen we de bus van 09:00u in Cabanaconde nooit.. Of toch wel? We vliegen naar boven, vastbesloten om het in 2,5u te doen. Geen breaks, we moeten door! Steeds als een van ons het zwaar heeft weet de ander wel een reden te verzinnen om niet op te geven. We kunnen natuurlijk gewoon een busje later nemen, maar daar gaat het niet om.. We moeten en zullen er voor 9u zijn! Om iets over half negen komen we aan in Cabanaconde, op de rand van de canyon. Super trots want we hebben het in 2 uur geflikt! 😁😁😁

Zes uur later -hobbeldebobbel in een bus met een geit, prachtig traditioneel geklede vrouwen en hun koopwaar en oude mannetjes zonder tanden- komen we aan in Arequipa. Onderweg heb ik een kudde wilde vicuñas gespot, heel gaaf! Vicuñas zijn kleinere en wilde verwanten van de alpacas en lamas. Van hun vacht wordt de meest zachte en kostbare wol gemaakt. Helaas niet voor ons bestemd, want een vicuña sjaal kost zo'n 1400 euro 😜. Ook passeren we met de bus het hoogste punt waar we ooit zijn geweest, 4900 meter!

Eenmaal in Arequipa snel door naar het hostel om onze bagage op te halen omdat we diezelfde dag nog de nachtbus naar Cuzco nemen. Ook nog even langs de wasserette waar we na veel gedoe onze verdwenen kledingstukken terugvinden (weer mazzel!). Als we de hostel eigenaar tussen neus en lippen door vertellen over onze plannen heeft hij echter slecht nieuws voor ons.. Door een staking zijn alle wegen van en naar Cuzco de volgende 48u afgesloten.. Neeee! Voorlopig zitten we vast in Arequipa! In de taxi naar het busstation dan maar om te proberen onze tickets te wijzigen. Gelukkig krijgen we het geld voor onze bustickets terug, en we beseffen dat we heel veel mazzel hebben dat we op een hotelovernachting na nog niets geboekt hadden in Cuzco. Stel je voor dat je 6 maanden van te voren je dure inca trail boekt en dan door een staking je plannen in duigen ziet vallen? Dat is pas echt zuur! Wij hebben geen plannen en Arequipa is zo slecht nog niet om een dagje extra door te brengen.

De volgende dag staat in het teken van ontspanning. Rustig wakker worden, ontbijten en ontzettend gelukkig worden van goede wifi 😊. Als we van de hostel eigenaar horen dat er die avond tóch weer bussen naar Cuzco gaan rijden bedenken we ons geen moment en rennen we naar het Oltursa office (Ja, rennen! Geen tijd te verliezen!). We kapen de aller allerlaatste stoeltjes weg, recht voor de neus van een vrouw die een halve minuut later het office binnenstapt. Yeah!! Nog mooier: we krijgen een fikse korting omdat het de laatste stoeltjes zijn, dubbel yeah!! Voor zo'n 13€ boeken we een luxe tien uur durende nachtbus inclusief maaltijden naar Cuzco, goeie deal toch? 😁

We doden de tijd door te shoppen (of nouja, kijken kijken niet kopen, haha), en stappen dan in de bus naar Cuzco. We hadden er niet op durven hopen, maar hij vertrekt echt! Een uur lang melige Canadese candid camera filmpjes (check: Just for laughs) en een verrassend goede maaltijd verder en we vallen in slaap. Wat een dag!

Chaulla