Peru
Cruz Viva

• Day 105

Caraz - Dag 2

March 5, 2023 in Peru ⋅ ⛅ 22 °C

Laguna Parón! Één van de meer bekende meren in het Parque Nacional Huascarán. Gisteren heb ik al even geïnventariseerd of het mogelijk is om hier op eigen houtje naartoe te gaan. Zoals bij veel meren boekt bijna iedereen een tour omdat het openbaar vervoer zo onvoorspelbaar is. Nadeel van een tour vind ik dat je sochtends eerst lang in de bus zit, omdat iedereen opgehaald moet worden bij hun hostel. Vervolgens heb je maar een bepaalde tijd bij het meer zelf, en moet je per se weer terug.

Ondanks dat toch iedereen me adviseerde om voor de tour te gaan, was ik dom/geniaal genoeg om het op eigen houtje te doen. Om 7 uur sochtends, na een vrouw op de markt gevonden die manden vol met hele lekkere verse broodjes verkocht, stond ik bij een mini terminal met collectivos naar verschillende dorpen in de buurt. Één daarvan ging naar Pueblo Parón, het laatste dorp voor de Laguna. Na 45 minuten hadden we eindelijk genoeg volk voor in de Toyota Caldina (één man hangend boven de koppeling) en gingen we op pad. Helemaal aan het einde werd ik afgezet, waarvandaan het nog 10 kilometer naar het meer was. Een lange en stevige wandeling met 1100 hoogtemeters. Bij de ingang van het Nationaal Park stond een enthousiaste man die me vrolijk vertelde dat ik de eerste was die dag en dat er nooit mensen lopen, en hij trots op me was.

Met frisse moed, maar enige angst omdat ik de eerste was die dag ging ik aan de wandel. Ondertussen verschenen enkele auto's en busjes, die blij hun duimen naar me opstaken. De wandeling was prachtig, door een kloof met hele steile rotswanden, die glommen van het water wat er over naar beneden gleed. 100% de moeite waard en best vermoeid kwam ik boven aan, en het meer is waanzinnig. Het is super blauw, met zes verschillende pieken rondom. Door de bewolking waren ze niet allemaal tegelijk zichtbaar, maar uiteindelijk heb ik ze allemaal kunnen spotten. Met als leuk feitje, één van de zes, de Artesonraju, de berg van het logo van Paramount Pictures is!

Na een tijdje genoten en rondgelopen te hebben, was het tijd om vervoer te regelen. Het originele plan was om de 10 kilometer terug te lopen en te hopen op een collectivo, maar er waren zoveel tourbusjes dat ik een kans heb gewaagd. Al snel had ik beet, en mocht ik mee naar Caraz waar ik afgezet zou worden. Zo is mijn plan om het zelf te regelen toch maar mooi gelukt!

• Day 14

Caraz

August 24, 2022 in Peru ⋅ ☀️ 19 °C

In order to explore the Cordillera Blanca mountain range, we didn't choose the more obvious hub Huaraz, but based ourselves in Caraz nearby. The village is nice, and there was a 4500-year-old ruin just 500m down the street, which has almost not been excavated yet and people literally live on top of the ruins - but I guess there are so many ruins in Peru, you can't shape up all of them at the same time.
      The highlight was our hotel though, IntiRumi Inn, with a gorgeous garden and delicious food, where we spent most of the day.

• Day 104

Caraz - Dag 1

March 4, 2023 in Peru ⋅ ☀️ 26 °C

Twee van de andere meren die ik van plan ben te bezoeken, liggen verder weg van Huaraz, dus verhuis ik vandaag naar Caraz, een dorp anderhalf uur naar het noorden. De collectivos hier naartoe zijn lichtelijk riskant, wetende dat er ook plaatsjes met de namen Carhuaz en Carhuac. Gelukkig had ik de goede en kwam ik eind van de middag aan (met prachtige uitzichten onderweg op het Nationaal Park!).

Het hostel wordt gerund door een vrouw die ook Engels geeft op de lokale school, maar haar vader deed de deur open omdat ze niet thuis was. Eerst ging er een luikje open en kwam zijn gezicht tevoorschijn. Na drie keer verteld te hebben dat ik een kamer gereserveerd had en dat mijn naam Bram was, ging er een lampje branden en deed ie de deur open. Hij liet een paar dingen zien, maat keek zonder te stoppen heel verwachtingsvol naar mij, alsof eigenlijk hij de gast was, en ik hem alles moest laten zien. Lichtelijk ongemakkelijk, maar wel erg grappig.

Voordat ik vertrok ben ik eerst nog Huaraz in geweest, om te zien hoe de stad overdag is. Conclusie: nog levendiger! Het is zeker geen mooie stad, maar de markt is enorm. Soms leek het wel eindeloos door te gaan. En zoals inmiddels duidelijk is, er zijn nooit genoeg markten. De markt van vandaag stond vooral in het teken van de kip en zijn levensweg. Ze hangen overal aan haakjes, of zitten nog levend opgepropt in kunststof kooien. Maar het eten van de kip zit hier zo ingebakken (haha), dat het niemand blijkbaar iets uitmaakt. Daarnaast gok ik ook dat er hier sowieso iets minder aan dierenrechten gehecht wordt.

• Day 241

Hitchhiking through the mountains

May 4, 2023 in Peru ⋅ ⛅ 21 °C

During hitchhiking from Trujillo to Caraz we had nice experience with police, helping us finding a car. The road went through mountains and sometimes it was really tiny without not much traffic but in the end we managed to get all the way to Caraz in one day.Read more

• Day 23

Caraz (Canyon Del Pato)

March 3, 2018 in Peru ⋅ 🌙 22 °C

The morning after the hike to Laguna 69 I was feeling good and enjoying some quiet time. Then... dun dun dun, shark week happened. This led to some very uncomfortable altitude sickness as my body was not able to handle both conditions. Plus, I didn't know it yet but I was coming down with a gross cold as well. High heart rate, hot flashes, tiredness - no fun.

After a day in bed, I decided for a day trip to lower elevation with Michael my travel buddy. We headed to Caraz by Cambio (2hrs, 6 soles/$2). After having lunch we took a private taxi to Duck Canyon to explore. No ducks to be found but the canyon was still pretty impressive.

Later we understood why the taxi driver only took us to the start of the canyon (we walked a portion after that). The road has a lot of rock debris and is only one-lane. This makes the 35 tunnels of duck canyon a little scary... some of the tunnels have multiple curves and it wouldn't be fun to meet a car halfway through 😳😳😳

• Day 236

Caraz - 2 Tage

April 19, 2019 in Peru ⋅ 🌧 14 °C

Man hatte uns empfohlen Caraz als Basis für die geplanten Wanderungen zu wählen. Tatsächlich liegt es strategisch gut zu Laguna 69 und Paron.

Ansonsten ist Caraz mal wieder "authentisch" = nicht schön.
      Auch im Hotel geben sie sich zwar extrem viel Mühe und sind super freundlich.

Ohne 8 Monaten Südamerikaerfahrung wäre der 0815 Tourist aber wieder ausgezogenen.
      Wir arrangieren uns und besichtigen das Wenige was es sich zu besichtigen lohnt.

Weit kommen wir die ersten zwei Tage nicht. Mony ist krank. Wie gesagt, die langen Busfahrten sind der Tod. Außerdem ist Ostern und direkt neben dem Hotel eine Party. Von 7 Uhr abends bis 4 Uhr morgens peruanische "Musik". Was dem pauschal Urlauber vielleicht als "Kultur-Erlebnis" erscheint, treibt uns in den Wahnsinn. Nix schlafen, garnix.

Naja, Arschbacken zusammen kneifen und durchziehen den Plan.

Natur und Umgebung sind nämlich den Aufwand wert.