Peru
La Molina

Welcome ceremony bij USIL

August 9, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 17 °C

Ik had geen idee wat ik kon verwachten van de welkomsdag bij de Universiteit. Ik werd om 10 over 7 wakker en moest eigenlijk direct naar USIL (de universiteit). Vooral smorgens is een uur of 1,5 normaal om onderweg te zijn vanaf mijn huis.
    Toen ik aankwam kregen we allemaal een T-shirt in een bepaalde kleur, dat was dan je groepje voor de dag. We kregen wat uitleg over hoe het allemaal werkt op de school en een goodiebag. Daarna een rondleiding over 2 van de 3 campussen.
    Vervolgens gingen we naar een grote hal waar we allemaal spelletjes deden tegen groepen met een andere kleur, ik zat in marrón (wat bruin betekend). Ook was er een danswedstrijd tussen de kleuren voor het net geleerde dansje.
    Uiteindelijk had iemand van mijn groepje gewonnen. Daarna was de welkoms ceremonie klaar en hebben we in de wijk Miraflores wat gegeten.

Dat is pech, kamer weg

August 14, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 19 °C

Vandaag was de 2e lesdag, ik had weer Spaans, daarna communication & globalization en dat was nog een verrassend leuk vak. Daarna had ik ethics, dit was alleen 10x niks en ik had eigenlijk nog een vak te veel. Dus na de les ben ik direct naar de international office gegaan omdat je je vakken nu nog kan veranderen voordat je er voor moet betalen. Toen ik vrij was was het al donker, dat is het hier het hele jaar elke dag rond 6 uur 's avonds. Onderweg naar huis kreeg ik een appje van de makelaar van wat mijn nieuwe kamer zou worden, de kamer waar ik laatst keek waar die Nederlanders van mijn uni hier ook gaan wonen. Hij zei dat de eigenaar iemand anders de kamer had gegeven omdat ze niet zeker wist of ik de kamer wel wilde terwijl ik had afgesproken om het een dag later te laten weten. Dat was wel echt super stom en ook die Nederlanders snapten er niks van. Zij dachten ook dat ik de kamer al had, maar blijkbaar dus toch niet...Read more

Inka cola en chicha morada proberen.

August 19, 2019 in Peru ⋅ ☀️ 19 °C

Maandag ochtend, 3 kwartier gewacht voor dat er eindelijk een uber bij mijn huis was. Na dat hij mijn huis eerst voorbij reed en vervolgens nog een minuut of 20 rondjes heeft gereden voor ik eindelijk in de auto kon stappen. Ik was er van overtuigd dat ik te laat op school zou komen, maar gelukkig was er niet super veel verkeer deze keer en was ik ook nog te vroeg ook.
    Vervolgens had ik Spaans en daarna een vak die ik nog niet eerder had gehad namelijk: tourism product development. Hier was ik de enige niet Peruviaan dus wou de docent alles van mij weten. Na wat uitleg over het vak bleek na een tijdje dat we voor ons project amazonas gaan bezoeken met de klas, amazonas is een soort provincie in het noorden van Peru. Wat en wanneer precies dat weet ik nog niet, maar we zullen zien.
    Toen ik de les uit kwam scheen de zon opeens en heb ik even lekker buiten gezeten en vervolgens geluncht met joke en Nadine. Daarna gingen andre en ik met de bus naar Miraflores en kochten we inca kola en chicha morada. Twee typische soorten fris van hier. De Inca Kola smaakt heel erg naar bubbelgum en het is geel. De Chicha morada is paars en gemaakt van paarse mais en andere soorten fruit o.a. mango en ananas ook smaakt het lichtjes naar kaneel. Ik denk dat je er even aan moet wennen, want het heeft een aparte smaak die niet echt vergelijkbaar is met iets anders wat ik ooit gehad heb.

Chillen op het dakterras

August 21, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 19 °C

Vanmorgen had ik weer Spaans, dat heb ik altijd op maandag, dinsdag en woensdag ochtend. Voor de les was het heel donker buiten en ook heel erg koud, dus ik had een dikke trui en een jas aan. Toen spaans afgelopen was kwam ik weer buiten en scheen de zon, en het was direct super warm. Vaak als hier de zon schijnt is het voor een uurtje of 2, maar nu scheen de zon de hele middag. Elke woensdag heb ik 3 tussenuren in de middag tot mijn volgende vak en we hebben een dakterras op een van de schoolgebouwen. Dus daar heb ik een hele tijd in de zon gezeten. Tot ik weer les had.
    Daarna wilde ik voor de verandering een keer met de bus terug naar school gaan in plaats van met de uber. Het probleem was dat ik alleen nog maar in de bus heb gezeten als er iemand bij was die wist welke bussen we moesten nemen. Dus na een uur wachten op de bus heb ik toch maar besloten een uber te nemen. Volgende keer beter...

Presentatie, editen & weekend plannen

September 20, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 20 °C

Maandag 》 's ochtends een fruitsalade gemaakt en naar school gegaan. We moesten een enquête invullen om onze spaans lerares te beoordelen. Het gekke was dat het in het Spaans was en wij Spaans voor beginners nemen. Daarom vertaalde de Spaans lerares de vragen voor ons. Normaal gesproken moeten de docenten het lokaal verlaten als er een enquête wordt afgenomen. Maar in dit geval kon dat dus niet. Na Spaans had ik tourism product development. En kreeg ik door dat de studiereis die we eind oktober hebben ook allemaal in het Spaans is, terwijl het georganiseerd wordt door school en ik in een Engelse les zit. Heel vervelend, want dan heb ik nog niet meer informatie voor het project. Al met al geen goed begin van de week. Na school ging ik naar het huis van 2 Duitsers uit mijn communication & globalization les (Christian en Aileen) om onze presentatie voor woensdag voor te bereiden.

Dinsdag 》 Vandaag appte Jason mij dat hij volgende week Dinsdag naar Lima vliegt en woensdag de hele dag vrij is. Dus dat is gezellig, eindelijk komt er iemand uit Nederland die ik ken. We gaan waarschijnlijk parapent lessen nemen en dan zelf van zandduinen afrennen, ik weet het ook niet precies. Na school ging ik lunchen met Margit, Andre en Magnus en ik had echt een gigantische salade. 's avonds heb ik met mijn 3 huisgenoten eten besteld en gezellig gepraat, want morgen is Marions laatste dag in Lima.

Woensdag 》Margit vertelde me dat ze zaterdag en zondag naar Marcahuasi gaat, een plaatsje in de bergen 60km van Lima. Dus ik ga dit weekend mee. Blijkbaar kun je er paardrijden en slapen op 4000 meter in een tentje. Er schijnen heel veel sterren te zijn en ufo's. Ik ben heel erg benieuwd. Vandaag hadden we ook de presentatie voor Communication & globalization, je mocht weg als je gepresenteerd had. Dus mijn groepje wilde graag als eerste. Uiteindelijk moest het ook wel, want niemand anders wilde als eerste.

Donderdag 》 Tijdens studio photography vandaag gingen we voor de verandering een keer geen foto's maken, maar fotos editen. Ik had alleen het gevoel dat de lerares er niet zoveel van wist, want ze liet een paar dingen zien en daarna moesten we zelf maar aan de slag.

Vrijdag 》 Vanmorgen weer een keer naar de sportschool geweest en daarna bezig geweest met mijn opdracht voor fotografie. Dat moet namelijk voor volgende week Donderdag af zijn. En ik heb niet heel veel tijd. Morgen gaan we naar Marcahuasi en omdat het 4000 meter hoog is heb ik pillen voor hoogteziekte gekocht en een slaapzak opgehaald bij Andre. De rest kunnen we daar huren.

Project afmaken

September 24, 2019 in Peru ⋅ ☀️ 21 °C

Eerst Spaans gehad en daarna geluncht met Margit. We hadden allebei een gigantische salade en drinken voor maar 15 soles, je kunt zelf je salade samenstellen. Voor herhaling vatbaar dus.
    In de middag heb ik nog even de rest van de benodigdheden voor mijn cadeau pakket gehaald. En daarna mijn fotografie project afgemaakt, want het moet donderdag ochtend ingeleverd worden.
    Morgen spreek ik af met Jason, omdat hij vandaag naar Lima vliegt.

La Molina