Peru
Provincia de Lambayeque

Here you’ll find travel reports about Provincia de Lambayeque. Discover travel destinations in Peru of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

15-7 Olmos

July 15 in Peru

Na het afscheid van de volgende leuke hond (lompie, omdat het nog zo'n puber is) en helaas niet van de leuke kat die gisteravond de hele tijd op schoot heeft liggen spinnen, volgen we de Panamerican naar het noordoosten. Hij wordt gelukkig steeds rustiger. Apart hoor, door zo'n woestijn, droge rivieren, dichter bij de bergen af en toe pas een beetje water. Het fietst lekker, ondanks wind tegen en vaag klimmen. Alleen na tweeën wordt het ff erg warm. Dan ook net de enige klim van 5%. Goed te doen dus. Alles is ook dichterbij dan gedacht, voor de verandering best leuk.
    Hotel is schoon en de douche zalig.
    Olmos is 1 grote markt, gelukkig smeerkaas gevonden. Met de chocoladepasta gaat het niet goed aflopen, maar ananasjam is ook lekker. Let ff op het stoplicht bij de laatste foto 😁

12-7 Pagora: Tucumbe

July 12 in Peru

Geholpen met 3 paarden poetsen en goed spieken met opzadelen. Het is heel ander tuig dan bij ons. Te paard naar een pyramide van Tucumbe. Het zijn pasopaarden, die lopen in telgang. Had ik het in Ecuador toch goed gezien. Maar dat zit lekker zeg! Dat we die andere paarden nog aanhouden snap ik niets van. Bovenop en rond de pyramide liggen gewoon allemaal scherven van 1500 jaar geleden. Bizar. We hebben ze aangeraakt!
    Waarschijnlijk zijn we ook door het "petryfied forest" gekomen, maar geen fossiel gezien, wel veel dode bomen. En onze holenuil is inderdaad een holenuil en we hebben nu gezien waarom ze zo heten! Supergaaf. Niet heel veel foto"s want ik zat nog op Geronimo en die was aan het draaien.
    's Middags luieren bij de tent na almuerzo in het dorp.

14-7 Jayanca: Túcume

July 14 in Peru

Karin wil graag nog een dag blijven, ik heb geen zin om een hele dag bij de tent te hangen, dus fiets ik naar Túcume. Dank je wel Karin: bijna het mooiste wat ik gezien heb: een opgegraven piramide met muurversieringen. Práchtig! Best een stukje lopen erheen, schoot niet op vanwege de fantastische vogels😊. Een kolibrie, volgens mij met een knalrode kop, maar het ging zó snel. Gaaf.
    De schoolklas die achter mij begon toen ik het laatste bord aan het lezen was (jawel: Engelse vertaling!) stond al weer buiten voordat ik klaar was met lezen.
    En toen heb ik nog een rondje gedaan, voor het betere nagenieten.
    Op de weg terug zie ik een paadje naar rechts, loop ik tussen piramides die ze nog aan het opgraven zijn. Bleek alleen niet de bedoeling. Ik werd op een veel plezieriger manier terug gefloten dan in Guayaquil. Toch leuk wat gezien.
    Op zoek naar smeerkaas vind ik bruine broodjes. Gelukkig maar, want het ontbijt van vanochtend was een foutje. We vonden het al raar, kamperen met ontbijt.
    's Middags staan de glijbanen aan, ik ben 2 keer van de blauwe geweest en veel van de gele. Ook samen met Karin, ging knetterhard. Lachen!
    Daarna vogels zoeken met de poster die ik bij de piramide heb gekregen.

Op aangeven van I-overlander stoppen we na 3 km. alweer, want daar kan je kamperen bij een zwembad. Omdat het vrijdag de dertiende is, beginnen we met een miezertje en is het fris.
    Wát een complex, en waarom hier?
    Maar goed, in het zwembad zoeken we naar de gaatjes in onze matrasjes, Karin met succes, ik tevergeefs. Daarna gaat Karin zwemmen, ik vind het te koud.
    Daarna de dierentuin. Mwah, wel grote hokken maar ook een aapje alleen. De zon breekt door en de glijbaan gaat open. Zo zwemmen!
    Tegen de tijd dat ik er in lag stond de glijbaan al weer uit😣
    Eind van de middag naar het dorp waar we *eindelijk" weer een frietje vinden, ik kreeg ontwenningsverschijnselen. Ik geniet van het gedoe en alle tuctucs. We vinden ook negerzoenen!
    's Avonds rum-cola onder weer zo'n mooie sterrenhemel met een mega aanhalige kat.

Denken wij aldoor dezelfde vogels te zien, is de één mét oogstreep en de ander zonder. En de één lacht je uit terwijl zijn toonhoogte zakt, de ander blijft op toon. Allebei ovenvogels, dat dan weer wel.
    Wij hoorden alleen dat we uitgelachen werden.
    De andere vogels moet ik nog zoeken.

Lange tocht waarbij we ook nog af en toe verkeerd rijden. Veel archeologische siten waar helaas alleen een bord is te zien. Alles zit nog onder de grond of zo?
    De weg wordt onverhard en we rijden een kilometer of dertig langs een irrigatiekanaal. Ik vind het mooi, al die akkers, bergen vlakbij, vriendelijke mensen onderweg. En zo'n soort weg, daar heb ik mijn fiets op gekocht. Ik heb ook minder pijn aan mijn kont dan na 60 km asfalt (?).
    Helaas kunnen we steeds maar 400 soles pinnen, dat is maar ruim 100 euro en helaas is niet alles 4 keer zo goedkoop als bij ons.
    Na Tumbes nog een een paar km drukke weg. Hopelijk wordt die verder van de kust rustiger, want dat is onze a.s. fietsroute. De ranch is enigszins anders dan ik me voorgesteld had, maar eigenlijk wel prima, er is mooi gras voor onze tent. En weer een uil, onderweg ook al.

Tot 8 uur geslapen! We mogen de wasmachine hier gebruiken, super fijn.
    Daarna met de "bus" naar Lambayeque. "Bus" is hier een soort grote bestelbus met ramen waar 18 mensen in kunnen zitten en 2 voorin. 1 chauffeur en 1 bijrijder die over het geld gaat (net als in Ecuador trouwens) en passagiers ronselt door te roepen. We kopen nog meer muggenspray en pilletjes tegen de jeuk van alle bulten van gisteren.
    Museum is een soort vervolg op Sipan, met een heel aantal voorwerpen die daar gevonden zijn. Mooie dingen. Helaas stopt de Engelse uitleg na de eerste verdieping. We vragen daarom de helft van ons geld terug, omdat we maar de helft begrepen hebben. Lukt ook nog! Bij bcb kun je 700 soles pinnen.
    Na de warme lunch in Lambayeque, dineren we met brood en eigen gemaakte guacemole, met witte wijn, onder de melkweg.

Sipán

September 10, 2015 in Peru

A morning of discovery! Bustling Chiclayo and this Museo. Called the most important recent archeological site in Peru and featuring beautiful and intricate ceramics and golden and silver peices from the Moches civilisation (200-700AD, long before the Inca's) A picture of me! But sadly none inside. Peru already has a very different feel to Ecuador (almost as if it was a different country!) It's not just the sudden change from jungle to desert, the people feel different also. Just as friendly but somehow busier and more extroverted. And there is much more visible poverty.Read more

Provincia de Lambayeque