Peru
Shilla

• Day 475–477

Quebrada Ulta

March 4 in Peru ⋅ ☁️ 8 °C

Wir kommen erst spät in die Pötte. Wäre gut, wenn wir das in den nächsten Tagen früher schaffen, denn es wird früh hell und morgens ist das Wetter deutlich besser. Am Nachmittag zieht es zu. Für die Berge wäre die beste Reisezeit von Mai bis August, aber man kann eben nicht alles haben.

Der Túnel Punta Olímpica ist mit knapp 1,4km der längste Tunnel Perus und der höchstgelegene der Welt (4.735m). Dahin wollen wir heute, weniger wegen des Tunnels, mehr wegen der Aussicht auf die umliegenden Berge und Gletscher der Cordillera Blanca. Auch der 6.768m hohe Nevado Huascarán Sur, der höchste Berg Perus befindet sich hier. Die Fahrt durch das Dörfchen Shilla ist ziemlich holprig, danach wird's besser, viel besser als erwartet. Im Dorf begegnen wir vielen indigenen Frauen, in dieser Gegend tragen sie besonders hohe und schön verzierte Hüte. Entweder sie sind auf den Feldern tätig, tragen riesige Büschel Gras in ihren bunten Tüchern auf dem Rücken oder sie hüten ihre Schafe, Ziegen, Esel, Schweine... Ab und zu müssen wir ein paar frei laufenden Tieren oder herab gestützten Felsbrocken ausweichen, ansonsten ist die Straße tiptop asphaltiert. Zunächst ist das Tal sehr schmal und dicht bewachsen. Je höher wir kommen, desto weiter öffnet es sich zu einem imposanten Tal. Wow, wir sind begeistert. Durch die Wolken wirkt alles sehr geheimnisvoll.

Ganz nach oben schaffen wir es nicht, auf 4.250m ist Schluss. Bei Berry macht sich die "Höhenkrankheit" bemerkbar. Es zieht ohnehin immer weiter zu und kurze Zeit später regnet und hagelt es wieder. Wir drehen um und machen am Restaurant "Laguna Auquishcocha" Halt. Hier ist der richtige Ort, um einmal das landestypische "Picante de Cuy" zu probieren. So frisch wie die Forellen zubereitet werden, so frisch wird auch das Meerschweinchen im Garten eingefangen. Wir dürfen einen Blick in die Küche werfen und bei der Zubereitung über die Schulter schauen. Kurz abkochen, Fell abziehen, Innereien raus, ein bisschen Salz und Limette drüber, in Öl frittieren, fertig. Fast Food quasi. Dazu bekommen wir eine Tasse Mate de Muña gereicht, das ist eine uralte hoachandine Heilpflanze, die Magen- und Atemwegsbeschwerden lindert und auch bei Soroche behilflich sein soll. Ein schönes Fleckchen Erde mit extrem netten Menschen.

Ungeplant verbringen wir die Nacht bei Lili in Carhuaz. Denn *Trommelwirbel* der DPF (unser Lieblingsthema!) ist so zu, dass uns auch unser tolles neues Gerät nicht mehr hilft. Wir lernen stetig dazu und werden daraus doch nicht schlau... Jetzt müssen wir den DPF wieder ausbauen und händisch reinigen. So schnell kann's gehen. Déjà-vu Oruro, Bolivien. Auch wenn mit höheren Kosten verbunden, würde Julian ihn für den nächsten Südamerika Roadtrip wahrscheinlich im Voraus ausbauen lassen - würde eine große Sorge weniger bedeuten. Dieses Mal machen wir uns selbst an die Arbeit, doch Lili ruft direkt ihren Mechaniker zur Hilfe, der auf schnellstem Weg zu uns kommt. Die Männer bauen alles aus und fahren zum Reinigen in die Werkstatt, ich backe währenddessen für alle Zimtschnecken und Lili bringt uns später vom Markt Cevichocho (Tarwi) mit. Auch wenn mal wieder ungeplant, sind wir hier allerbestens aufgehoben. Und von unserem Stellplatz im Garten haben wir hin und wieder sogar einen wolkenfreien Blick auf den strahlend weißen und mächtigen Nevado Huascarán. Diese Zwangspausen sind auch immer gut, um mal wieder "klar Van" zu machen.

• Day 195

Laguna 513, Huaraz

September 13, 2023 in Peru ⋅ ⛅ 7 °C

Thanks to Lisa and Tobi, the two Germans we met on our acclimatisation hike, we decided to skip the very famous (and therefore very crowded) dayhike to the Laguna 69 and go to the very not famous Laguna 513 instead - as you may suspect from these two very creative names there are a lot of lagunas in the Huaraz area (or within the Huascaran park, respectively), so chapeau to Lisa for finding the Laguna 513!
      The 13.7 km hike to an altitude of 4460 m (yes, we made sure to go higher with every hike) was one of the most beautiful treks we‘ve done so far (despite the rather steep ascend) as it was very versatile in views and landscape. And - in comparison to the famous laguna 69 - we‘ve got to spend the whole day in best company of our new german friends and almost noone else ❤️ Highly highly highly recommended!

• Day 102

Túnel Punta Olímpica

February 16, 2023 in Peru

30km ride up, accompanied by a Husky, to cross an unlit two-lane tunnel (1,384m) at 4,736m altitude, the world's highest. The views riding from south was spectacular. The weather turned after the tunnel with snow and rain. The Husky left me after the tunnel as well...Read more

• Day 77

Huaraz (4) - Nevado Mateo

May 16, 2022 in Peru ⋅ ☁️ 6 °C

My first 5k peak is waiting for me…

We were picked up early in the morning (02:00am) and started the journey driving along the Callejon de Huaylas Valley until the city of Carhuaz and then up to Shilla district and then into the Huascaran National Park until we reached the Punta Olimpica Tunnel, which connects the Callejon de Huaylas Valley and Conchucos Valley. This is the longest vehicular tunnel in Peru and the highest in the world at 4740m.

From here, there is no marked trail and it was rocky. The climb begun with a flat but short hike to the foot of the moraine wall and then a short but tricky ascent up to the moraine wall. The rest of the way was a mixture of good path with some demanding climbing over moraine rocks and loose ground until we reached the glacier where we put on our glacier gear (crampons and ice axe) and roped up . First time walking with crampons for me. The way to the top was quite steep or but without technically difficult.

We reached the summit in approx. 2 hours where there was plenty of space to walk around appreciate the amazing surrounding mountains such as Huascaran, Chopicalqui, Chacraraju, Contrahiervas, Ulta, Hualcan and many others.

We went back following the same way down to the route and drove back to Huaraz.

• Day 53

Pico Mateo

March 1 in Peru ⋅ 🌫 2 °C

Ještě před příjezdem do Huarazu jsme si hráli s myšlenkou, někde zdolat nějakou pětitisícovku. Jakože pořádně vylézt, s horolezeckým vybavením a na nějaký vrchol, který má pořádně stoupání. Výlet na ledovec Pastoruri, který jsme absolvovali před třemi dny, se určitě nepočítá, i když leží nad 5000 m.n.m.

Pak jsme ale objevili Pico Mateo. To je 5150 m vysoká hora asi 2,5 hodiny od Huarazu a je známá především jako vhodná pětitisícovka pro horolezce začátečníky, kde se seznámí s lezením s cepínem a mačkami. Považovat nás za horolezce začátečníky by byla drzost, když jsme akorát měli tři túry po okolí a naposledy byli v horách před několika lety (a to jen na sjezdovce...). My prostě nejsme žádní horolezci.

Nechtěli jsme se přeceňovat, ale na recepci nám včera sdělili, že to není tak náročný výstup a že jestli jsme fit a aklimatizovaní, že to zvládneme. Chtěli jsme se ujistit, že vše proběhne v pořádku. Tím nás konečně přesvědčil a my se tak definitivně rozhodli tuhle výpravu zakoupit.

My byli hlavně nervózní z výšky a počasí, protože tu je právě sezóna dešťů a kdo ví, jestli nás nahoře nepřekvapí bouřka. A tak jsme si připlatili asi 10€ na osobu, abychom měli "private tour". Jeden průvodce může vzít maximálně 3 osoby s sebou, a tak jsme si to bookli tak, že budeme určitě sami. Takhle si můžeme jít vlastním tempem a nebo se otočit, když to na nás bude moc (hlavně psychicky).

Ještě včera jsme si vyzkoušeli boty a probrali s průvodcem detaily. I proto jsme včera museli ještě rychle nakoupit rukavice, sluneční brýle a pro Niki náhradní čepici. I když jsme měli všechno vybavení připravené a vyzkoušené, jídlo hotové, nevědeli jsme, jak to všechno dopadne.

Docela jsme byli nervózní z výstupu a tak jsme v noci téměř nespali a pořád se budlili. Budík konečně zazvonil ve 2 ráno, my se připravili a ve 3 už nás nabíral collectivo před hotelem. Včera večer začalo pořádně pršet a déšť pokračoval i po probuzení. Moc jsme si tedy nedělali šance, že výlet budeme moct absolvovat.

Ani během téměř tříhodinové cesty se nám nepodařilo usnout a tak jsme poměrně KO dorazili na místo. Díky dešťům se zjevně uvolnily kameny podél silnic a tak jsme během jízdy museli objíždět obří balvany o velikosti auta. To nás lehce znejistilo.

Po příjezdu na začátek túry sněžilo, všude leželo asi 5-10 cm čerstvého sněhu a my měli docela paniku. Ještě, že máme průvodce jen pro sebe a můžeme to ukončit, kdy se nám zachce. Oblékli jsme se tedy do výstroje a řekli si, že to teda kousek zkusíme a uvidíme, jak nám to půjde.

Podle našich informací se mělo jít chvíli v klidu víceméně po rovince, než se začne lézt po kamenech a skalách. My vyráželi v 06:15 od dodávky. Rovinka trvala 5 minut a během ní jsme potkali jinou skupinu, která se hned u začátku skal otočila a vracela se zpět. Náš průvodce nás ujistil, že to zkontroluje a když to půjde, budeme moct vyrazit touto cestou. A tak jsme vyrazili na zasněžené skály. Pořádně to klouzalo a já se po pár metrech musel zeptat, jestli mu to fakt přijde bezpečné. No problem amigo. My jsme na sobě sice měli sedák, ale nepoužívali jsme žádné lano... Jen na jednom úseku nás průvodce oba zajistil lanem, které připevnil ke skále. Tenhle prudký kousek jsme zvládli bez problémů, akorát jsme pěkně promokli. Díky novému sněhu a dešti stékala voda ze skal a tak jsme se místy brodili malými potůčky a minivodopády.

Nad tím místem jsme pokračovali dál v chůzi/lezení, než nám průvodce (s přezdívkou Chino) oznámil, že si dole zapomněl mačky. Prej je všechno v pohodě, my prostě máme lízt dalších cca. 40 minut nahoru a počkat před ledovcem, který je na špičce hory - on se mezitím vrátí pro chybějící vybavení a prostě nás dožene. Jasný, žádnej problém. Víc privátní to už bejt nemůže - a jsme tu sami (někde pár desítek metrů pod náma byla ještě jedna poslední skupina, ta ale nebyla celou dobu vidět, jak byli daleko). Máme prej následovat skupinku před námi, která zase pomalu mizela v mracích. A tak jsme šli nahoru úplně sami a následovali stopy ve sněhu. Ona nahoru totiž nevede žádná oficiální cesta, a tak si každý průvodce jde tak, jak se mu zrovna zachce. Kupodivu to byl právě ten moment, který nás probral a my si šli v klidu vlastním tempem a užívali si okolí. Cítili jsme se sebevědomě a strach nás přešel. Ono nám taky nic jinýho nezbejvalo...

K ledovci jsme po nějaké době doopravdy dorazili a konečně jsme si dali nějaké menší jídlo a pořádně se napili. Krátce před příchodem k ledovci se k nám navíc připojil týpek z jiné skupiny, který se zase odtrhl a utekl svému průvodci. Chino dorazil asi 10 minut po nás, tentokrát kompletně vybaven, a my si mohli nasadit mačky, vzali cepín do ruky a dostali briefing, jak to vlastně používat. Začátek ledovce byl poměrně v pohodě. Stoupání nebylo tak velké (asi 45° podle China) a mačky krásně držely v ledu. V horní části byl ledovec mnohem prudší (asi 60° podle průvodce) a my navíc museli dávat pozor na vzduchové kapsy, kam se člověk občas probořil. Chino nás vedl a zastavoval asi každých 20 kroků, abychom se vydýchali. To bylo potřeba, protože výstup je dost náročný a kyslíku pramálo. V této výšce ma člověk k dispozici asi jen polovinu normálního množství kyslíku. Nám se trochu motala hlava a ztěžka jsme dýchali, ale i tak jsme si to naplno užívali. Těsně před vrcholem zrovna dvě skupinky slézaly dolů a tak jsme měli vrchol na pár minut jen pro sebe. Tam jsme dorazili v 09:00 a tak náš výstup trval celkem 2 hodiny a 45 minut.

Nahoře jsme si sice neužili žádný výhled, protože všechny okolní hory byly schovaný za mrakama, ale o ten výhled nám vlastně vůbec nešlo. My jsme byli neskutečně pyšní, že jsme takovou výpravu zvládli a že jsme vylezli na pětitisícovku za pomoci maček a cepínu a nějak to všechno udýchali. Udělali jsme pár fotek, dali si svačinu a radovali se z našeho výkonu.

Po pár minutách byl čas na sestup. My sbalili naše věci a připravili se. Očekávali jsme, že cesta dolů bude mnohem horší a náročnější. V prvním úseku našrouboval Chino úchyt do ledu a my se tak mohli slanit, což ušetřilo čas. Tady jsme však museli před nás pustit skupinu, která přišla na vrchol až po nás, protože Nikča musela na záchod a to na takovém místě není úplně jednoduché. Druhý úsek už byl o něco problémovější. Já šel první a párkrát mi to trochu ujelo, Niki mě ale vždy pohotově chytila na laně. I tady jsme byli spojení lanem jen mezi sebou. Na ledovci je ale výhoda, že se mačky pořádně zabodnou do sněhu a poskytují tak stabilitu tomu, kdo zrovna jistí.

Na konci ledovce jsme sundali mačky a pokračovali zpět k dodávce. Během našeho výstupu na vrchol zjevně roztálo poměrně dost sněhu a tak jsme se místy museli brodit ledovou vodou. To byl nejlepší možný způsob, jak se dostat dolů. Zbytek byl prý příliš nebezpečný. K dodávce jsme se vrátili v 11:15 a tak nám celá túra trvala celkem asi 5 hodin.

Po návratu do Huarazu jsme hned skočili na oběd a šli domů vstřebávat pocity z dnešní výpravy. Tohle byl asi nejzajímavější zážitek, který si odneseme z naší cesty Jižní Amerikou.

• Day 243

Nevado Mateo (5150m) - Bergsteigen

April 26, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 8 °C

Die Wanderungen der letzten Tage führten uns immer auf stolze 4000-5000 m aber halt immer nur knapp unter die Gipfel oder an den Rand der Gletscher. Nie ganz hoch. Die Beeindruckende Kulisse weckt in Einem dann doch den Wunsch einmal ganz auf den Gipfel zu steigen.

Da der Santa Cruz Track dann endgültig vom Tisch war, hatten wir Zeit und Geld übrig um die Besteigung zu wagen.

Wir sind aber weder erfahrene Bergsteiger noch lebensmüde und entscheiden uns deshalb für den "Einsteiger-Berg" San Mateo.

Beim buchen der Touren muss man hier bisschen das Hirn einschalten. Für manche Agenturen hat Geld einen höheren Stellenwert als das Wohlbefinden der Besucher. Problemlos können zahlungsfähige Touristen ohne Erfahrungen auf fast jeden Gipfel-Tour buchen .
      Z.b. wurde uns auch eine 3 Tagestour auf fast 7000 m für 400 USD angeboten.
      Die "certified Guides", mit denen diese Agenturen werben sind dann oft nur "Giuas De Tourismo". (Diesen Titel erhält man nach 2x 3 tagen Lehrgang) - das ist nicht das Maß der Sicherheit, dem ich vertraue.

Wir buchen dann bei "Lucho", dieser Guide hat seine eigene kleine Agentur, ist deutlich besser ausgebildet und klettert seit über 20 Jahren in den Anden. Er empfiehlt uns zum einstigen den San Mateo.

Damit sind wir gut beraten und dank den vielen Wanderungen sind wir gut aklimatisiert.

Die knapp 4 stündige Besteigung ist ein schönes Erlebnis und für uns absolut kein Problem. Sehr viel einfacher als gedacht. Um 4 Uhr aufstehen war deutlich härter. ;-)

Aber hey ! Der erste Berg und gleich ein 5000er - kann man schon ein bisschen stolz drauf sein.

• Day 10

Huascaran BC

July 27, 1999 in Peru ⋅ ⛅ 13 °C

Anfahrt nach Musho, 3020 m;
      In der Nähe wurde ein Ort duch einen Erdbeben mit anschließendem Eisbruch vom Huascaran zerstört.
      Weg von Ort führt durch Eukalyptus- Wald steil nach oben. Die meisten Bergsteiger mag das nicht stören, wer aber allergisch reagiert muss sich ganz schön in der Hitze nach oben quälen.
      Ober klasse Blick auf den Sonnenuntergang über der Cordillera Negra
      Heute Steht am BC ein Berghütte, keine Ahnung wie gut oder schlecht diese ist!

• Day 11

Lager 1 Huascaran ca 5200m

July 28, 1999 in Peru ⋅ ☀️ 19 °C

Habe die sichere Variante gewählt und sind nicht in einem Zug in den Sattel zwischen Nord und Südgipfel aufgestiegen.
      Sondern deutlich vor der Querung unter dem Hauptgipfel (Süd) noch ein Lager bezogen. Die Gefahr von Eisschlag erhöht sich halt in Mittagstunden deutlich!Read more

• Day 13

Huascaran Süd- Gipfel 6768 m

July 30, 1999 in Peru ⋅ ⛅ 12 °C

Aufsteig noch im Dunkeln durch recht wilden Bruch, heute wohl teilweise Leitern verbaut.
      Oben zieht sich der Weg ein klein wenig. Knapp Nach Sonnenaufgang Oben angekommen und doch recht frisch oben.
      Höher geht es in Peru nicht herauf.
      Schneller Abstieg bis ins BC. Sind ja nur 2000 hm runter, aber zum Glück großteils Knieschonnend im Schnee

• Day 12

Huascaran Lager II

July 29, 1999 in Peru ⋅ ⛅ 12 °C

Aufsteig zum Lager 2 im Sattel zwischen Nord und Südgipfel.
      Weg auf den Hauptgipfel war in diesem Jahr möglich und im Sattel waren jeden Menge Zelte aufgebaut

Und immer dran denken: Never eat yellow snow