Peru

January 25, 2020 in Peru ⋅ ⛅ 27 °C

In the hunt of the history of this awesome country of the Inkas and it different tribes! 🧐
      We had an awesome day with two friends from us 😋👌
      A really nice city :)
      Even though i had a cold and it was not soo goof for me 😅🙈Read more

Trujillo, ChanChan & Huanchao Beach

November 12, 2019 in Peru ⋅ ☁️ 18 °C

Mit dem Nachtbus in luxuriösen Schlafsesseln begaben wir uns von Mancora nach Trujillo, der drittgrößte Stadt Perus. Eigentlich wollen wir nach Chachapoyas, da die direkte Busfahrt aber über 25 Stunden gedauert hätte, beschlossen wir in Trujillo, nach 10 Stunden Fahrt einen Zwischenhalt einzulegen. Dort wollten wir uns die Chan Chan-Ruinen anschauen und eine Nacht im richtigen Bett schlafen, bevor es wieder auf eine 12 stündige Nachtbustour geht.
      Nach der Ankunft im Hostel beschlossen wir kurzerhand doch eine geführte Tagestour zu buchen um die historischen Stätten um Trujillo herum zu besuchen. So konnten wir den einen Tag, den wir hier hatten am besten ausnutzen und so saßen wir 2 h später schon wieder in einem Bus. 😬🚌 Mit weiteren 3 Mädels aus der Schweiz und Irland und unserem Guide Napoleon - ein etwa 70 jähriger Peruaner, der sein ganzes Leben schon Guide ist und 4 Sprachen spricht, startete die Tour. Zunächst ging es zu dem Mond und Sonnentempel der Moche Kultur (Las Huacas del Sol y de la Luna), einer Kultur, die in der Zeit 85-800 n. Chr. in dieser Gegend gelebt haben. Der Mondtempel ist zugänglich und hat mehrere Ebenen mit diversen Wandbildern. Dieser wird seit ca. 40 Jahren ausgegraben und es ist noch immer nicht alles erforscht, weil die Fördergelder für die Ausgrabungen fehlen 😱. Die riesige Anlage ist aus Lehmziegeln erbaut und ist nur durch das konstant trockene Klima in Trujillo überhaupt erhalten. Leider haben Grabräuber in den vergangenen Jahrhunderten immer wieder Teile zerstört und geplündert.
      Nach dem Mittagessen führte der Ausflug weiter zu den Chan Chan Ruinen. ChanChan war die Hauptstadt des Chimu Reiches und galt zur Erbauungszeit als größte Stadt Südamerikas - sie ist zudem die größte aus Lehm gebaute Stadt der Welt. Die Stadt entstand um 1300 und hatte 28 km². Heute ist nur ein kleiner Teil - Tschudi - restauriert, der Rest der Ruinen wurden inzwischen ziemlich stark von Wind und Wetter abgetragen. Die Stadt konnte von den Inkas militärisch nicht erobert werden, weshalb diese irgendwann den durch die Oase fließenden Fluss umleiteten, die eintretende Wasserknappheit ermöglichte dann die Einnahme - die Inkas waren keinesfalls ein nettes Volk. Die Spanier zerstörten dann den Rest der Stadt und der Chimu Kultur.
      Zum Abschluss der Tagestour besuchten wir den Strand von Huanchao, wo wir die traditionellen Schilfkajaks (Caballito de Totora) sehen konnten und zahlreiche Surfer, da dies eine der besten Surfspots in Peru ist - ohne uns dieses Mal. 😬
      Wahnsinn wieviel Kulturgut hier in unmittelbarer Nähe zu finden ist - es gibt mehr als Machu Pichu und das Inka-Erbe in Peru.

Vo Chiclayo uf Trujillo

November 10, 2022 in Peru ⋅ ⛅ 20 °C

De Tag hemmer hüt ersch sehr spat gstartet. De Jenny isches nid soo guet gange drum isch klar gsi; mir mached en ruhige. Pünktlich uf‘s Checkout hemmer am 11 üses Hostel verlah und sind zersch inen Moviestar Lade, um eh beui Simcharte für Peru z’chaufe. De Lade isch riesig gsi und de ganzi Vorgang isch eh halbi Ewigkeit gange. Nach dem die liebi Mitarbeiterinn ca 30min mit mim Pass dur de ganz Lade grennt isch und ich üsi Verträg unterschriibe und au mit mim Fingerabdruck besieglet han, simmer endlich ah die Simchartene cho. Nacher hemmer eu direkt uf de Weg gmacht zum
      ines Kaffi go Zmorge/Zmittag esse. Denn simmer chli use id Stadt und hend d‘Sunne gnosse sind aber scho glii is nögste Kafi. Bevor mir den zrugg is Hotel sind eusi Köffere go hole, simmer nochli go Esse poste für die nögste Täg. Mir hend die Ziit den chli zu fest umeplämberlet, dass mer ersch im Hotel gmerkt hend, dass üse Bus scho ih 10 min fahrt und mir eich 30min früehner hetted sölle dete sie. 🤦🏻‍♀️ Mir hend ps den grad es Taxi gschnappt, aber bi dene verstopfte Strasse ischbdas viellicht au nid grad die best Idee gsi. Mir hend üs aber den glii demit abgfunde, dass mer de Bus verpasse werded, was mir schlussendlich au gmacht hend. Zum Glück fahrt die ganz Ziit eine uf Trujillo und mir hend scho 40min spöter no 2 vo de letzte Sitzplätz ergateret. D‘Busfahrt isch denn wieder länger als denkt gange und mir sind 1h nach de Check-in Ziite bim Hostel ahcho. Natürlich isch Tür zue gsi und au nach vermehrtem Lüte isch niemer usecho. Im Resti nebedra hani zum Glück nachem WLan chöne fröge und denn hemmer chöne ahlüüte. Aber die ganz Nacht isch en Alptraum gsi. Ih eusem Zimmer hemmer 2 Manne gha, wo sich en Wettlauf im lüütiste Schnarchle gmacht hend. Am 2 am Morge hani das Zimmer stinkhässig müesse verlah. Nach ca 10 Minute isch au Jenny stinkhässig uf Dachterrasse cho. Mir hend denn en Tee gschlürft und sind nacher go pfuuse. Zum Glück isch den ruhig gsi und mir hend euse Wecker uf die 9ni hintere gstellt.

Wiedersehen in Trujillo

May 20, 2022 in Peru ⋅ ⛅ 20 °C

Von Chachapoyas aus sind wir mit dem Nachtbus nach Trujillo gefahren. Hier freuen wir uns auf das Wiedersehen mit Niklas und Julia. Zusammen werden wir zuerst Trujillo und dann Huaraz erkunden.

Los geht's mit einem kleinen Stadtrundgang durch Trujillo. Wir finden ein paar schöne Ecken und lassen es uns mit Kaffee und Eis gut gehen. Insgesamt ist Trujillo allerdings nicht die allerschönste Stadt und zum ersten Mal merken wir, dass Perú verhältnismäßig arm ist.

Umso schöner, dass wir in bester Gesellschaft sind. So nutzen wir die Zeit zum ausgiebigen Doppelkopf spielen und auch eine Runde Billard darf nicht fehlen.

May 8, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 22 °C

Na een lange busrit arriveren we in Trujillo, de op 2 na grootste stad van Peru. Raquel, de gastvrouw van hotel Strenua, staat ons al op te wachten en toont ons de junior suite waar we verblijven. Wat een luxe, we hebben zelfs een kleine lounge met zetel en tafel in onze kamer.

Het valt ons op dat we in de stad bijna geen enkele buitenlandse toerist zien. Rondom Trujillo is er nochtans wel wat te zien. Maar misschien kiezen de meesten Huachaco als uitvalsbasis. Dit kuststadje op 10km van hier staat bekend om zijn surfstranden. Het is daar ongetwijfeld idyllischer dan in deze drukke, lelijke grootstad. Alleen het centrale plein bevalt ons wel. Mooie gebouwen in koloniale stijl, wat planten in het midden en een knappe geel/witte basiliek als pronkstuk.

Aangezien hier ziekenhuizen genoeg zijn, beslissen we om Vé haar darmproblemen eens grondig aan te pakken. De Enterol en Immodium die ze al een paar dagen neemt blijken geen oplossing te bieden. In het moderne San Pablo ziekenhuis regelen we een afspraak met een darmspecialist. De man heet Peter Rojas (spreek uit als: Pieter Rocha). Als dat geen toeval is. Mijn eerste reactie was: “Hoe kent die receptioniste in godsnaam mijn broer?”. De jonge dokter raadt een bloed- en stoelgangonderzoek aan en schrijft wat nieuwe medicatie voor. Vé wordt ook voor de eerste keer ooit op dieet gezet. Geen groenten, geen fruit, geen melkproducten, geen gefrituurde zaken en… geen chocolade! Als dat maar goed komt.

In ons hotel zijn ze supervriendelijk als we hen dit vertellen, en ze passen direct het ontbijt aan. Vé krijgt maïzena, een lekker doorzichtig papje met wat kaneel erin. ’s Middags brengt Vanessa, de dochter van Raquel, ons heerlijke soep met pasta en patatjes en ’s avonds krijgen we nog thee. Wat een service hier, dit is van het beste dat we in Zuid-Amerika al meegemaakt hebben.

Enkele dagen later gaan we terug naar dokter Rojas. De resultaten van het bloedonderzoek zijn positief. Er is geen spoor van een infectie dus wellicht zit er geen parasiet in Vé haar darmen. Het dieet wordt met 10 dagen verlengd en ook de pilletjes moet ze blijven doornemen.

De laatste dag doe ik een uitstap naar de ruïnes van Chan Chan terwijl Vé uitrust in het hotel. Net buiten Trujillo, in woestijnachtig gebied, liggen 9 grote tempels. Slechts 1 ervan is momenteel open voor bezoekers. De sympathieke Alfred is hier al 40 jaar gids en leidt mij rond in het complex. De Chimu beschaving die hier leefde ontstond al lang vóór de Inca’s en regeerde ongeveer 9 eeuwen. Ze aanbaden meerdere goden zoals de maan en eerden alles wat uit de zee kwam. Dat is te zien in de decoratie op muren en altaren. Krabben, vissen, visnetten, pelikanen, golven, de maan,… al deze symbolen komen steeds terug in hun ontwerpen.

Alles werd gebouwd van adobe (een mengeling van modder, schelpen en stro) waardoor grote delen nu vernietigd zijn door erosie van regen en wind. Een paar jaar geleden bouwde men een extra dak boven de tempel om verdere afbraak te voorkomen.

In de tempels woonden enkel leden van de koninklijke familie. De gewone bevolking leefde aan de buitenkant in kleine adobe huizen. 2 grote centrale pleinen dienden voor ceremonies en offers aan de goden. Wat verder komen we aan een gigantisch waterbassin dat de Chimu hielp om te weerstaan aan de aanvallen van de Inca’s. Die probeerden 10 jaar lang om het rijk van de Chimu te veroveren. De rivieren die naar Chan Chan vloeiden werden afgesneden of omgeleid zodat het volk zonder water zou zitten en zich overgeven. Maar door het grote interne waterbassin hielden de Chimu uiteindelijk stand tot in 1470.

Na een uurtje zijn we rond en ga ik op mijn eentje verder verkennen. Vlakbij ligt een museum waar ik met hetzelfde ticket binnen mag. Daar staan enkele oude gebruiksvoorwerpen en replica’s van de rieten boten die de beschaving gebruikte. Langs de tuin van het museum wandel ik nog naar 2 andere, piramidevormige tempels en dan keer ik terug naar ons hotel.

30-8 Trujillo: boodschappen

August 30, 2018 in Peru ⋅ ☁️ 19 °C

Omdat we het boeken via internet hier niet vertrouwen, en de receptionist hier dat beaamt, vertrekken we na het lekkere ontbijt naar Trujillo voor transporte Linea.
      We rijden iets om, maar wel geinig. Tot het busstation gaat het wel. De man daar bezorgt ons nog een hartverknettering door te zeggen dat er helemaal geen kaartjes meer zijn behalve morgen. Blijkt niet zo te zijn, dus voor 30 soles pp en 20 per fiets gaan wij zondag naar Lima.
      En dan fietshoezen scoren. Wát een klereherrie overal. Gelukkig zijn we op de fiets, anders stonden we nu nog vast. Ik word er nier goed van. Gelukkig wel gelukt om een héle grote tas te kopen voor de fietstassen, en 2 fietshoezen te laten stikken van ongeveer hetzelfde spul als de hoezen die je thuis voor veel geld koopt.
      Om 1 uur een frietje. Ik eet er maar 10 of zo, zó vet. Ga er een kwartier later alsnog bijna van over mijn nek. Bah.
      Blij dat we snel weer in onze Sactuary Lodge zijn, waar we alsnog o.a. een nieuwe kolibrie scoren.
      P. S. : die piramide is de piramide niet, da's "gewoon" een berg.

יום שלישי בהווארז לגונת פארון

March 26, 2023 in Peru ⋅ ⛅ 24 °C

היום עשיתי טיול יום ללגונת פארון. פגשתי שני חברה בריטים עורכי דין salisitors. הלגונה הייתה הגדולה והמרשימה שראיתי. וגם לקח דיי מהר להגיע לנקודת התצפית אליה. עלייה קצרה של 100 200 מטר. הבריטים היו דיי מכונסים בתוך עצמם. אופי בריטי...כנראה בגלל שהם מטיילים כבר יותר מחצי שנה..בהילוך עצרנו בעיירה שאני לא זוכר את השמה והמדריך המליץ על גלידה מסויימת. ניסיתי, מגעיל , טעם של סלאמי. חח אז נתתי את זה להומלס בדרך. שיהיה לו לבריאות.Read more

יום רביעי בהווארז לגונה 69

March 28, 2023 in Peru ⋅ ☁️ 30 °C

היום עשיתי את לגונה 69. זה טרק של יום. 12 קמ סהכ. 3 שעות עלייה ושלוש ירידה. הלגונה בגובה של כמעט 5000 מטר. היו הרבה אנשים מחול בטיול. האמת שברוב הטיול כמעט ולא דיברתי עם אנשים..לא יודע למה רציתי להיות יותר לבד..המתנתי בהוסטל חפרה לי איזה פרואני. מלימה ושעלינו לאוטובוס היא עברה לחפור לבחור אנגלי. מזל..המסלול היה ממש יפה, עבר דרך עמק מוקף הרים גבוהים. השעה הראשונה הייתה דיי מישורית ואז עוד שעה של עלייה. השעה האחרונה הייתה ממש קשה. זה היה כבר לטפס בגבהים שאין הרבה חמצן. היו כמה רגעים שרציתי לחזור...מה שמגניב שבדרך ללגונה רואים שתי לגונות אחת גדולה ואחת קטנה. בהתחלה לא חשבתי ש 69 ממש יפה כי חשבתי שהיא קטנה (ביחס לפארון) אבל אז שהגעתי הבנתי למה כולם מדברים עליה.. היא ממש יפה, מוקפת הרים ויש מפל שנשפך לתוכה. בחזור ישבתי לשתות קפה בחנות מאולתרת של פרואני שהודה לי על הביקור. איזה אנשים נחמדים:) ואז נתחיל לרדת גשם אז כולם ישבו לידי. ואז דיברתי הרבה עם בחור הולנדי ממש נחמד שצילם הרבה עם רחפן וגם לקח סרטים..הוא שלח שלי. מסתבר שגם להונדים יש קבוצות כמו הולנדים בחול.Read more

יום חמישי בהווארז

March 28, 2023 in Peru ⋅ ☁️ 27 °C

היום הייתי דיי מותש מלגונת 69 ולמדתי שהברך עדיין לא חזרה לעצמה. כנראה שזה לא ייגמר עד שאחזור לארץ אז אני עם טרקים מרובי ימים כבר סיימתי. התלבטתי בבוקר מה לעשות לקפוץ לאקוודור או ללכת לאריקיפה. מסתבר שבאריקיפה יש לא מעט לעשות ובאקוודור המטבע הוא דולר (ויקר שם). הגירודים המשיכו להציק לי אז הלכתי לבית חולים והפעלתי את הביטוח. יש רק רופא אחד שמדבר אנגלית והוא יושב במיון אז נשלחתי למיון. סיפרתי לו שהברך מציקה לי שוב. עשינו צילום קרני אקס לברך ימין. נתן לי עירוי ותרופות נוגדות דלקת לברך. בצילום גילינו שיש לי גידול בעצם בברך ימין . מסתבר שיש לי את זה כל החיים וכנראה זו הסיבה שתמיד היו לי בעיות עם ברך ימין. באסה טוב לדעת. לקחתי עותק של הצילום שיהיה לי. בנוסף מסתבר שיש לי פאקינג טפיל ומשם הגירודים. אז הרופא רשם לי לקחת תרחיף שיהרוג אותו תוך שבוע. להחליף מצעים, ומשפחה נגד הגירודים. בהתחלה הוא אשכרה חשב שיש לי מחלץ מין הדביל הזה. בבית מרקחת לא הבינו את הכתב שלו חחח. חטפתי חזק את דרום אמריקה דלקת חניכיים, יבלת מים,דלקת בברך וטפיל. חח לא נורא הנופים מדהימים. אחרי הבית חולים. חזרתי למרכז העיר עם מונית שירות עלה 2 שקל. הלכתי סוף סוף לקפה Andys. פאקינג מדהים. מקום ממש יפה מושקע. רואים שזה מוכוון לתיירים דוברי אנגלית. אכלתי צהריים ולקינוח בראוניז וקפוצינו מקפה מקומי. היה ממש טעים,שניהם. הבראוניז היה יבש ולא מתוק בצורה מוגזמת, הלך מעולה עם הקפה. קניתי חצי קילו מהקפה. שאחזור לארץ אני לגמרי הולך לקנות מקיאטה.Read more

May 2, 2023 in Peru ⋅ ☀️ 29 °C

We were really lucky, while hitchhiking to Trujillo, as the first car took us directly there for 6 hour ride.
      In Trujillo we had also very nice couchsurfing experince with Cesar and we explore the city and also spend some time on the beach.Read more

Trujillo, تروخيو، بيرو, Горад Трухільё, Трухильо, تروخیو, טרוחיו, TRU, トルヒーリョ, ტრუხილიო, 트루히요, Turgalium, Truchiljas, Трухилјо, Troxillo, Truhillu, Трухійо, 特鲁希略