Peru
Valdivia

Adiós Peru, Hola Ecuador

March 8, 2019 in Peru ⋅ ☁️ 24 °C

Vanuit Huaraz zijn we doorgegaan naar Trujillo. Hier kwamen we in een leuk hostel met leuke mensen terecht, dus een gezellige avond gehad. De volgende ochtend zijn we naar de ChanChan ruins geweest. Dit was een leuke wandeling vooral omdat de zon erg warm was. De ruines in het begin stelden niet zoveel voor. Het waren meer hopen van zand. Een aantal stukken waren nog wel goed, dankzij bescherming. Dat maakte het nog interessant.

Vervolgens de bus gepakt naar Huanchaco. Hier hadden we wederom een couchsurfingsadresje bij José. Hij woont samen met nog 2 Peruviaanse jongens en een Amerikaans meisje (Ana) Hier een erg leuk weekend gehad. Vrijdagavond naar de kroeg geweest met live muziek, was erg gezellig. De volgende dag gesurft en het dorpje ontdekt. 's Avonds was er een parade voor de carnaval met een groot feest erna. Gelukkig wist Ana een weg over de muur, langs de security, om gratis binnen te komen. Dit lukte vrij gemakkelijk ook eigenlijk, wat ons 30 sol per persoon bespaarde. Altijd fijn 🙂. De volgende dag een relaxte dag gehad. Helaas niet gesurft, had me de dag ervoor aan een rots gesneden, en dat was nogal gevoelig. Al met al een geslaagd weekend in een super leuk en relaxed plaatsje in een super leuk couchsurfingsadresje. Kan me goed voorstellen dat mensen hier blijven plakken. Dit was ook een weekend wat ik nodig had aangezien ik net voordat we de bus naar Huanchaco instapten een telefoontje kreeg dat tante Veroon overleden was. Gelukkig ben ik in januari langs geweest en had ik afscheid genomen.

Vanuit Huaraz zijn we naar Chachapoyas geweest. Een lange rit, maar het was het waard. De eerste dag naar de Kuelep Ruins geweest. Deze waren indrukwekkend. Het wordt ook de "ruins in the cloudforest" genoemd. Dit was heel toepasselijk, want het was super mistig die dag. Maar alsnog indrukwekkend.
      De dag erna naar de Gocta watervallen geweest. We wilden de hele route lopen, maar hadden daar uiteindelijk niet genoeg tijd voor aangezien onze collectivo zoals gewoonlijk weer veel te laat vertrok.. Uiteindelijk nog 15km gelopen, maar de waterval alleen vanaf de onderkant gezien. Maar wat indrukwekkend. Te hoog om op de foto te krijgen, maar wel echt indrukwekkend.

Die avond de nachtbus naar Mancora genomen. Onze laatste stop in Peru. Net zoals Huanchaco een surfplaats, alleen een stukje groter. De stranden en oceaan een stuk schoner, maar Huanchaco had een leukere uitstraling. Gemoedelijker. Desalniettemin 2 nachten hier verbleven. Gesurft, aan het strand gelegen en wederom een avondje gedanst.
      Een goede afsluiting van Peru. Hier bijna 7 weken rondgereisd met veel plezier. Peru heeft een interesante cultuur, mooie diverse natuur, hoge bergen, stranden, lekker eten en goedkoop. Al met al een heel mooi en gaaf land dat zeker een plekje in mijn hart heeft gekregen.

Vanaf Mancora de nachtbus naar Cuenca genomen. Na 2 uur in de bus werden we wakker gemaakt, omdat we de grens overgingen naar Ecuador. Exciting, a new adventure 😃. In Cuenca een paar dagen verbleven. De eerste dag gelijk de Pumapungo ruins bezocht. Dit stelde niet super veel voor, was voor ons wel mooi tijdverdrijf totdat we de kamer opkonden. Die avond was de laatste festiviteit van de carnaval. Dus gekeken naar de optredens en gedanst met de locals.
      De dag erna zijn we naar een lookout over de stad geweest. Erg gaaf uitzicht. Helaas was ik wat ziek geworden van de airco in de bus, dus verder niet veel gedaan. Al met al een leuke stad, niet heel druk toen wij er waren. Blijkbaar was de stad vrij rustig omdat iedereen 4 dagen vrij had voor de carnaval, dit beviel mij goed. Onze laatste avond afgesproken met Ceasar, een local die we in Mancora hadden leren kennen. Leuke afsluiting.

Vanuit Mancora doorgegaan naar Montañita. Bekend om de surf, de toeristen en de feesten. Hier een paar dagen gerelaxed aan het strand en een feestje geprobeerd. Was een geslaagde avond. Vervolgens een stukje verder de kust omhoog gegaan naar Puerto López. Hier hadden we wederom een couchsurfingsadres gevonden voor 1 nacht. Geweldige locatie, aan het strand en onze kamer keek erop uit. Zover bevalt Ecuador goed, behalve dat het erg duur is vergeleken met Peru 😅

Nu onderweg naar Baños. Zoveel goede verhalen over gehoord, dus ben benieuwd.

Hieronder de foto's van Trujillo en Huanchaco.

Trujillo

February 3, 2010 in Peru ⋅ ☀️ 24 °C

ff bijkomen!!

De reisdag gisteren was langer dan verwacht. Uiteindelijk hebben we er ruim 24 uur over gedaan vanaf Vilcabamba in Ecuador (waar we �s avonds om 20.00 met de bus vertrokken) tot de aankomst in Huanchaco gisteravond om iets over 20.00. Het zat hem vooral in de bus aansluiting in Piura....6 uur wachten tot we verder konden. De reis van Piura naar Trujillo was wel bijzonder!
      Een lange tweebaans weg door voornamelijk sahara.....gortdroog.....hier en daar enorme woonwijken langs de weg gebouwd van houten paatjes, juten matten en houten schuttinkjes.....onder de hete zon.....alles stof en zand. Dan weer een enorme knalgroene wereld van rijstplanten en heel veel natte velden....het landschap had iets aziatisch. Dan weer een stadje gebouwd van zandkleurige stenen waar je nog geen kwartje voor geeft. Al met al niet om vrolijk van te worden.

Ook werden we niet vrolijk van de bus.....ondanks dat er met grote letters opstond dat hij airconditioned was reden we met de ramen open en was het 36 graden...gelukkig reed hij 120 km per uur en klapperde de gordijntjes tot er scheuren in ontstonden.

We waren gesloopt toen we er uit stapten. De planet had ons twee adressen gegeven in Huanchaco om te overnachten. De taxi chauffeur was behulpzaam en vriendelijk bij het zoeken naar andere alternatieven omdat alles vol zat. Uiteindelijk kwamen we uit op een goedkoop kamertje wat nog moest worden schoongemaakt. Geen punt....wij gaan ondertussen een ijskoud biertje halen en wat kleins eten. Bij terugkomst op de kamer hebben we een koude douche genomen (er was geen warm water) en zijn we ons bed ingedoken. De eigenaresse was redelijk beschonken en schreeuwde de tent bij elkaar. We hebben alle spullen weer ingepakt en zijn twee blokken verder naar een ander Hotel gegaan. Hier lagen we net in bed toen de fanfare door de straat kwam welke gevolgd werd door de drumband.....oef! Er blijkt een feestweek in Huanchaco gaande te zijn!

Gelukkig bestaan er oordopjes!

We zijn in slaap gevallen en werden om 7.30 uur wakker. Op het dakterras van ons hotel hebben we ontbeten, we hebben de was bij de laundry gebracht en zijn neergeploft in twee stoel op het strand onder de parasol.

Even een dagje niets!!!

Roet in het eten!

February 2, 2010 in Peru ⋅ ⛅ 25 °C

De berichten zijn niet zo goed voor Peru!

We horen en lezen over extreme regenval, afgesloten wegen, toeristen die vast zitten en niet verder kunnen reizen, evacuaties van toeristen, en veel afgesloten sites en hikes!

Met name Machu Picchu is er slecht aan toe.....hieronder een nieuwsbericht:

Heavy rainfall in Peru has triggered landslides that have blockaded the
      railway to Machu Picchu, leaving over 1,500 tourists stranded in the ancient
      Inca village. According to Peruvian officials, the railroad will likely not be
      restored until mid-next week.
      At this time, over 1,000 tourists have been evacuated by helicopter, but
      problems are still arising. As many as 250 hikers are still arriving each day to
      Machu Picchu via the Inca trail and choppers are only capable of airlifting 120
      people per hour.
      Evacuees are being flown to Machu Picchu Pueblo, where reports of scarce
      resources is creating a steep price for food, water, and accommodations.
      According to Ruben Baldeon, spokesman for Machu Picchu Pueblo, bottled water is
      selling for five times its usual price and electricity to the town has been cut
      off.
      Roughly 1,500 to 1,600 tourists still remain in Machu Picchu and weather
      forecasts predict heavy rain to continue throughout the week.

Onze planning was om daar de komende week...of de week daarna die kant op te gaan.....

Sol y Luna

February 4, 2010 in Peru ⋅ ⛅ 24 °C

Vandaag zijn we op pad geweest naar las Huacas Sol y Luna (de tempels van de zon en de maan) en naar Chan Chan.Las Huacas del Sol y de la Luna was de eerste bestemming. Een mooie site in de bergen net buiten Huanchaco met twee tempels waar vroeger een stad tussen heeft gelegen. Dit alles was gebouwd tussen 100 en 700 N.C door de Moche, een zeer ontwikkelde cultuur die later ingelijfd is door de Inca´s. Alleen la Huaca del la Luna was te bezichtigen.
      De tempel bestaat uit vijf lagen waarvan de eerste tempel gebouwd is medio 100 na Chr. De bouw duurde 2 jaar. Daarna zijn er vier nieuwe tempels overheen gebouwd....iedere honderd jaar een nieuwe....iedere tempel weer groter als zijn voorganger.De bouw van de laatste tempel moet ongeveer 20 jaar geduurd hebben. Tijdens de rondleiding zijn de verschillende lagen tempels goed te zien.....ze zijn herkenbaar aan de verschillende figuren en de kleuren verf die gebruikt werden. Bij het ¨afpellen¨ van alle lagen komen mooie oude schilderwerken vrij! Bizar dat schilderwerken van 100 N.C. nog steeds zo goed te zien zijn... Echt een mooie site!

Daarna reden we door naar Chan Chan....een stad die 700 jaar later gebouwd is dan de twee eerder bezochte tempels, door de Chimu.....echter waren ze bezig dit op een zeer lelijke manier geheel opnieuw op te bouwen....we hebben meer bouwvakkers gezien dan ruïnes! Dit was even een tegenvaller na de vorige tempel! Wat een commerciële toestand....en hoe lelijk gedaan...we waren binnen tien minuten weer terug bij de kassa. Ook het bijbehorende museum was van hetzelfde kaliber....twee zaaltjes met nietszeggende meuk!!
      We zijn teruggereden naar het dorp en hebben onszelf eerst getrakteerd op een typisch Peruaans ijsje. Crunched ijs....en je kunt kiezen welke verse vruchten pulpen je er op wilt....cocos, metha, pina, mango, fresa, maracuya, guanabana, tamarinde, en nog veel meer lekkere smaken met moeilijke namen.

Valdivia