Philippines
Batad

Discover travel destinations of travelers writing a travel journal on FindPenguins.
Add to bucket listRemove from bucket list
Travelers at this place
  • Day143

Rice terraces trek - day 1

May 3 on the Philippines ⋅ ⛅ 24 °C

אז קמנו מוקדם במיוחד, ירדנו בזמן כמו ילדות טובות לחדר אוכל וישבנו עם תאני לכוס קפה, באיחור אופנתי של 45 דקות ג׳סי הנהג טריסייקל הגיע ולקח אותנו לתחילת הטרק. עצרנו בדרך לקנות מים ולחם עם ממרחים ועוד עצירה בנקודת תצפית על כל עמק באנאווה ככה לשטוף את העיניים על הבוקר.
    נפרדנו מג׳סי, לא לפני שהוא וידא איתנו שאנחנו סגורות על הדברים והכל בסדר, הם מאוד דואגים שנלך לבד בלי מדריך אבל אמרנו לו תודה רבה שאין מה לדאוג אנחנו נסתדר ויצאנו לדרך. כל החלק הראשון של הטרק היה בתוך יער ללא נוף בכלל, עלו עליי עלוקות ונתנו לי כמה ביסים, ואז פתאום נפתח לפנינו נוף מהמם של עמק טרסות אורז ענקי. ירדנו לכיון הכפר pula, מסביבנו נוף מהמם שמוציא את העיניים, כל כך הרבה ירוק ומים זורמים במפלים בין הטרסות. הגענו לכפר, אחרי בירבור קטן בדרך מצאנו את השביל אבל פתאום התחיל לרדת עלינו גשם. עצרנו באחד המחסות בכפר, נשנשנו קצת סנדוויץ וחיכינו שהגשם ייגמר. המשך השביל כבר היה ממש בין הטרסות עד סוף היום, חשבתי על אמא שבטח הייתה מתעלפת מהנוף הזה עם כל המים והמפלים זורמים על צלע ההר כמו שהיא אומרת ״כאילו ההר נוזל״. בדרך עברנו בעוד כמה בתים ועצרנו שוב בגלל הגשם אצל משפחה מקומית נחמדה ומשעשעת. ספוגות ממים הגענו לכפר שבו נישן הערב, מצאנו את הגאסט האוס המדובר התמקמנו התקלחנו והכחשנו את הבגדים הרטובים לצרות של כרמל ושל של מחר בבוקר.
    אכלנו ארוחת ערב והצרפתים החברים שלנו מאתמול גם הגיעו לגסט האוס והצטרפו אלינו. ישבנו ביחד בערב דיברנו והיה ממש נחמד עד שהתעייפנו ופרשנו לישון.
    חשוב לציין שהיום זה ערב יום הזיכרון. של ואני נזכרנו בעובדה הזאת כמה פעמים היום במהלך היום ודיברנו על זה לאורך הדרך. מרגיש מוזר להיות כל כל רחוק ביום כזה, זה הדהד לי כל היום בראש הרבה יותר מערב פסח או כל יום אחר שצוין בישראל בזמן שהייתי פה עד כה. יום של זיכרון קולקטיבי שלנו כחברה ישראלית, וקשה מאוד להרגיש את היום ולציין אותו רחוק מישראל. בלי חולצות לבנות, בלי לעמוד בצפירה, בלי הטקסים, ומדבקות של דם המכבים.
    סיימנו את היום עם קצת שירים וזמן שיתוף של המחשבות שלנו בנושא סביב היום הזה וזה היה לי חשוב. באמצע הטרק, בקצה השני של העולם, ללא קליטה וצליוויזציה, בכל זאת לא התעלמנו לגמרי מהיום, והצלחנו לתת לזה איזה שהיא סוג של התחייסות גם מכאן.

Kineret Nadel

הנוף המהההם. מרגש שהייתן איתנו ביום הזכרון

5/4/22Reply

• Day144

Rice terraces trek - day 2

May 4 on the Philippines ⋅ ⛅ 25 °C

למרות שהיה נראה שאין הרבה הליכה ביום הזה החלטנו לקום מוקדם בשעה שבה הצרפתים קמים. אמרו ששינו את המסלול הליכה בגלל קריסה של השביל ולא היינו בטוחות בדרך אז העדפנו לצאת בערך בזמנים שלהם ככה שאם נתברבר נוכל להיעזר במדריך שלהם שיכוון אותנו.
    7 בבוקר כבר אוכלות ארוחת בוקר, הצרפתים הלכו עם המדריך לשדה אורז ליד הגסט האוס להסבר והדרכה על אופן ההכנה וייבוש האורז, אנחנו ויתרנו והעדפנו להתעכב בארוחת בוקר עם כוס קפה. בסוף אחרי שעתים ראינו שהצרפתים לא חוזרים מההדרכה והחלטנו לצאת לבדנו לדרך, ואמרנו שאם לא נהיה בטוחות נעצור ונחכה להם.
    הדרך הייתה דיי ברורה ככה בלי יותר מדי בעיות אחרי שעתים בערך הגענו כבר לבטאד, הלוא הוא ה-כפר טרסות המדובר והגדול ביותר. בהחלט היו ציפיות והאמת שלא התאכזבנו בכלל, הכפר פשוט מהמם ביופיו! ישבנו שם ארוכות ובהינו בנוף, מזיעות מאוד וכואבות מאוד בברכיים ובשרירים. אחרי מנוחה דיי ארוכה התחלנו לרדת את ירידת המוות עד למפל. זה באמת היה סיוט, אבל בסוף הגענו למים טבלנו בהם וזה היה נהדר. אחרי ההפסקה המרעננת חזרנו במדרגות המוות למעלה לכפר. התיישבנו בגסט האוס מסעדה שתאני המליץ לנו עליה hillside inn. אכן מקום מהמם עם נוף מושלם על כל הטרסות. פגשנו שם שוב את הצרפתים וגילינו שם שזה גם הבית של המדריך המקומי שלהם, והגסט האוס זה של המשפחה שלו. אחרי הפסקת הצהרים המשכנו ללכת עוד 20 דק וסיימנו את המסלול שלנו להיום. בקצה השביל פגשנו את ג׳סי הנהג טריסייקל שלנו, הוא כבר חיכה לנו שם אז כשהגענו ישר עלינו ונסענו חזרה להוסטל.
    הגענו שבורות מעייפות!!! באמת היה טרק מדהים ונהננו מאוד אבל ההליכה במדרגות הייתה לנו מעייפת ואנחנו כבר מתות להגיע לחופים! מקלחות עניינים ויצאנו לסבב מכולת וארוחת ערב + באבל טי עם טפיוקה שמצאנו בכפר.
    ערב של עוד קצת בירוקרטיות, בוקינג להוסטלים והצהרת בריאות לקראת הטיסה הפנימית שיש לנו עוד כמה ימים (מתי זה ייגמר כל הבירוקרטיות האלה??), ואחרי שגילינו שאנחנו צריכות לקום מחר ב4 בבוקר כדי לקחת את האוטובוס לסאגאדה החלטנו שזה לגמרי הזמן לפרוש לישון!

Alma Bickel

וואי מהמם ברמות איזה כיף 😍

5/5/22Reply

• Day114

Batad!

March 19 on the Philippines ⋅ ☁️ 19 °C

Hallo hallo, we zijn weer terug van weggeweest. Nadat we youp hadden opgehaald gingen we met de nachtbus naar Banaue, om vervolgens naar Batad te gaan. Deze reis verliep helaas niet zo soepel als gehoopt. Het busstation was ver en moeilijk te vinden, taxi's zijn duur en we hadden eigenlijk te weinig geld gepind om de reis te maken. Vandaag gaan we ook alweer terug, en onze terugweg brengt zijn eigen problemen mee. Niks wat we niet aankunnen gelukkig. Batad, de eindbestemming van deze korte trip, staat bekend om zijn rijstterassen, die de gehele bergwand claimen. Het aangezicht hiervan was prachtig. Dit is misschien wel de mooiste plek van de hele reis. Om dan ook daadwerkelijk bij onze slaapplek te komen was weer een ander verhaal, en daar wegkomen al helemaal. De berg was steil en hoog, en dat is geen pretje met 15 kilo op je rug.
    De busreis putte ons allemaal uit, zoals te zien is op foto 6. Youp is nu een beetje tot rust aan het komen, maar hij heeft wel een hele zware start gehad. Dit waren ook de meest chaotische en zware dagen van de hele reis.
    Tot snel

Emiel Beeren

dat de berg steil was is een understatement

3/19/22Reply
    Harry Kempen

Ziet er inderdaad prachtig uit en lekker even het luie zweet er weer uit 😅😅😅

3/20/22Reply
    Monique Asbreuk

Prachtige beelden jongens, maar ik begrijp dat de weg ernaar toe heftig was. Mooi dat jullie het met elkaar redden!

16 more comments

• Day292

Banaue Reisterrassen - 2 Tage

June 14, 2019 on the Philippines ⋅ ☁️ 26 °C

Philippinen da assoziiert man Traum-Strände, klares Wasser, Palmen, Hängematte ....

Aber Mony will erst in den Norden nach Banaue. Ein Kaff in den Bergen - um sich Reisterrassen anzuschauen. Auf mein Einwurf "ob wir denn davon in den kommenden Monaten nicht genug sehen ?"
    Sagt Mony "diese seien 2000-6000 Jahre alt und UNESCO-Weltkulturerbe".

Wir fahren also nach Banaue.Und die Terrassen sind wirklich sehr sehr schön. Um 4:00 kommen wir nach 9H Nachtbus an und wandern nach nem kurzen Schläfchen zum Aussichtspunkt. 2,5 H Fußmarsch durch das malerisch schone Weltkulturerbe.
    Der Fußweg führt über Stock und Stein auf den Dämmen der Reisfelder durch Dörfchen und vorbei an Wasserfällen. Es macht wirklich Spass.

Noch ein Vorteil. Weil die meisten Touristen eben wegen der Strände usw kommen, ist hier wenig los. Die Einheimischen freuen sich über den Besuch, sind wahnsinnig hilfsbereit und freundlich.

Außerdem, ist es in dem kleinen Örtchen deutlich einfacher sich in die Kultur einzufinden. Wir können erste verlässliche Reverenzwerte für Zimmerpreis, Essen, Taxi usw. sammeln.

Echte Luxusunterkunft;)

6/16/19Reply
    Mony K.

Die konnten wir uns leider nicht leisten 😁

marlon hat mal wieder nen neuen freund gefunden;)

6/19/19Reply

• Day61

Cambulo/Batad, Philippinen

February 24, 2015 on the Philippines ⋅ ⛅ 25 °C

Zusammenfassung 22.-24.02.2015:
    Vor rund 2000 Jahren haben verschiedene Bergvölker (wie z.B. die Ifugao in Banaue) in der "Mountain Province" Philippinens begonnen, in die Berge Terrassen zu bauen. Die stufenförmig angelegten Terrassen wurden bzw. werden größtenteils auch heute noch über geschickt gelegte Kanäle von Bergflüssen bewässert und mit Reis angebaut (geringer Teil auch Gemüse). Als sog. "8. Weltwunder" bekannt sind vor allem die Reisterrassen von Banaue und Batad. Die Saat erfolgt 1x jährlich, meist zwischen Februar und Mai. Da es nach dem Anbau noch ein paar Monate dauert, bis die grünen Reispflanzen richtig zu sehen sind, sind unsere Bilder teilweise noch etwas unspektakulär ("braune" Reisterrassen")...
    Nach einer fast schlaflosen Nachtbusfahrt von Samstag auf Sonntag waren wir entsprechend erschöpft und sind den Sonntag etwas ruhiger angegangen. An Julias Geburtstag am Montag waren wir jedoch sehr sportlich und sind mit kleinen Rucksäcken ausgestattet eine 6-Stunden Wanderung über kleine Bergdörfer noch tiefer in die Berge gegangen. Am Ende wurden wir mit einer gigantischen Aussicht über die Reisterrassen von Batad belohnt. Nach einer Nacht im Dorf ging es heute morgen wieder zurück nach Banaue.
    Read more

• Day293

Batad - Tagesausflug

June 15, 2019 on the Philippines ⋅ ☁️ 27 °C

Ja, es stimmt. Ich wollte unbedingt die berühmten Reisterrassen von Banaue sehen. Und es gibt auch noch andere Orte in der Nähe, wo man durch wunderschöne Reisterrassen wandern kann. Wie z.b Batad, eine Stunde von Banaue entfernt. Wir setzen uns morgen in ein Tricycle und lassen uns hinfahren. Die Fahrt selbst ist schon sehr interessant. An einer Stelle geht plötzlich die Straße sehr steil bergab. Unser Fahrer möchte, dass wir aussteigen und die stelle laufen. (ca. 2 Min).
    Safety first, meint er. Nach der Ankunft müssen wir dann 15 Min zum Dorf wandern. Von der Aussichtsplattform dort hat man einen atemberaubenden Blick.
    Die bekannten Reisterrassen von Batad sind wie ein riesiges Amphitheater angelegt. Einfach spektakulär!

Die Reisterrassen von Banaue und der Umgebung sind die ältesten Reisterrassen der Welt und werden auch als das Achte Weltwunder bezeichnet.
    Die 2,000 Jahre alten Terrassen wurden von indigenen philippinischen Vorfahren gebaut. Sie liegen ca. 1,500 Meter über dem Meeresspiegel und haben ein altes aber effizientes Bewässerungssystem. Sehr beeindruckend!

Wir wandern (manchmal sogar klettern) über die unzähligen Reisfelder, beobachten Leute bei der Ernte und kommen ganz oben auf einem der Berge an. Von hier aus kann man ins Tal blicken.
    Wow! Mir fehlen die Worte.

Nach einer kurzen Pause klettern wir wieder runter und laufen weiter zum Tappiya Wasserfall.
    Endlich eine kühle Erfrischung! Marlon bleibt nur kurz, ihm ist das Wasser zu kalt. Gegen 1 sind wir dann wieder zurück am Tricycle und fahren nach Banaue.
    Es ist Regenzeit und unser Fahrer hatte uns gewarnt, dass er beim Regen die Straßen nicht mehr hoch kommt. Es fiel heute aber kein einziger Tropfen.

Ein Paar interessante Fakten:

1.Reis ist das Grundnahrungsmittel von 3.5 Milliarden Menschen – also rund der Hälfte der Menschheit!

2.Alleine in den Philippinen gibt es 2 Millionen Reisbauern! In Asien, wo 90% des weltweiten Reises produziert wird, sind es 200 Millionen.

3.In Banaue bei den Ifugao gibt es keine Friedhöfe. Die Toten werden in den Reisfeldern begraben und an dieser Stelle eine Pflanze mit roten Blättern gepflanzt. Nach einiger Zeit werden die Leichen wieder ausgegraben und ihre Knochen in Gewänder eingewebt, welche zu speziellen Anlässen getragen werden. So lassen sie die Verstorbenen an ihrem Leben teilhaben.

4.Reis wird von den Reisbauern in Asien oft am Strassenrand oder gleich auf der Strasse selbst getrocknet. Die Autos fahren dann halt einfach drum herum.

5. Reis enthält folgende Mineralstoffe: Natrium, Kalium, Magnesium, Eisen, Calcium, Mangan, Kupfer, Zink, Ohospor und Selen.

6. Reis eine Wasserpflanze? Nicht von Natur aus! Durch die Jahrtausende Zucht hat sich Reis an die Überflutung der Felder angepasst. Der Vorteil: Unkräuter und Schädlinge werden durch die Flutung am Wachstum gehindert. Dies ist der Hauptgrund, weshalb Reispflanzen im Wasser stehen.

7.Pro Kilo Reis werden 3000 – 5000 Liter fliessendes Wasser benötigt!
    Read more

• Day20

Ochtendhike

May 2, 2018 on the Philippines ⋅ ⛅ 16 °C

Vroeg op vandaag, want we moesten onze lift uit Batad hebben om 13u. Dus begonnen we met onze hike om 6u 😴naar het Awa Viewpoint. Onze gastvrouw bereidde onze ontbijt voor om half 6 en om 6 stond onze gids Elmer paraat.

We gingen eerst helemaal naar het dorp beneden! Ik was al aan het denken dat de terugweg pijnlijk ging zijn! Elmer gaf ons (zeer beknopt) uitleg dat iedereen elkaar kent en hij wees ook aan waar hij woonde bij zijn ouders.

Helemaal beneden konden we op een onbetrouwbaar bruggetje het water oversteken om dan de klim naar boven te maken. Ok, dat is vermoeiend, maar het viel wel goed mee. Af en toe kregen we al een sneak preview van wat we helemaal boven konden verwachten.

Elmer wist ons ook te vertellen dat Batad nooit werd ingenomen door de Japanners. De Japanners zijn maar geraakt tot 'the saddle' (het punt tot waar tot voor kort je werd gedropt voordat je te voet verder moest naar Batad). De Jappen hadden blijkbaar niet door dat er nog een stad met magnifieke rijstvelden lag daar beneden. Ze stonden hier nochtans klaar met speren om de sterker gewapende vijand te lijf te gaan, maar zover is het dus (al een geluk) niet gekomen.

Boven aangekomen was het zicht fenomenaal en kon je foto's blijven nemen, waardoor je bijna vergat gewoon te genieten. Je zag er ook de andere vallei die ook tot Batad behoorde.

De weg terug was eigenlijk nog vermoeiender. De zon begon fel te stralen op onze rug en naar beneden is precies moeilijker dan naar boven. Al een geluk dat we beneden wat konden verfrissen in het water aan de loopbrug.

En dan begon die pijnlijke tocht terug naar boven. Jawadde...
    En als wij aant hijgen waren, sleepte Elmer gewoon nog een stronk mee, want zijn huis had brandhout nodig. Toch straf wat die mensen dagelijks moeten doen voor hun basiscomfort.

We waren blij en uitgeput als we terug waren bij Rita waar we nog even konden douchen en onze lunch werd bereid. Klaar om de killer hike naar 'the saddle' aan te vangen.
    Read more

• Day19

May 1, 2018 on the Philippines ⋅ ⛅ 21 °C

De busrit was zo voorbij met al dat geslaap 😃. Die viel heel goed mee. We kwamen wel een stuk later aan dan verwacht, maar dat vinden we al niet meer zo erg 😉.

We werden gedropt aan de bus terminal waar uiteraard weer veel Filipijnen ons iets wilden aansmeren. We zijn meteen naar het tourist center gestapt, zodat we onze trike konden vastleggen naar Batad.

De trike was geregeld. Ik achterop de moto (like a lady), Thomas in de trike met zakken en dan een Moma-vretende bestuurder die ons naar onze bestemming leidde op het tempo dat zo'n moto het aankan in de bergen...

We werden gedropt onder 'the saddle', waarna we te voet, met trekrugzak en al naar het dorp moesten 'hiken' om een hotelletje te vinden. Al snel zochten we iets waarmee we niet te ver terug moesten en zo kwamen we uit bij Rita's Inn.

Na een lunch besloten we om meteen al een rustige wandeling richting de Tappiya waterval te maken. Hoewel er duchtig reclame gemaakt werd voor een gids te nemen, deden we het gewoon op ons eigen en dat was best wel ok.

De hike ging langs de Banaue rijstterrassen waar vrouwen de terrassen aan het bewerken waren (onkruid wieden?). Na die terrassen was het nog wel een lange weg naar beneden, dus we waren enorm blij dat we in het frisse...zeer frisse water konden. Blijkbaar, hoorden we achteraf, zijn er al doden gevallen die te dicht bij de waterval zelf zwommen... Al goed dat we dat niet hadden gedaan.

De terugweg viel best wel goed mee, maar we waren toch moeilijk eens we aan ons verblijf geraakten. De man van Rita wist er ons nog wel wat zaken te vertellen. **Input Thomas**

Oh ja. En uiteraard zijn er veel te grote vliegbeesten waar ik enorm schrik van had. Maar al een geluk was er een kitten die duidelijk nog niet genoeg had gegeten en die deed een hap en het rotbeest zat in zijn maag...behalve de vleugels, die liet ze keurig liggen 😂 HELD!
    Read more

• Day2

Banaue Rice Terraces

April 4, 2019 on the Philippines ⋅ ⛅ 21 °C

מהנחיתה במנילה לבלאגן של העיר הזאת ישר לאוטובוס לילה שאיתו מגיעים בבוקר לבנאווי. אבנר המדריך מחכה לנו עם טרייסיקל ולוקח אותנו להומסטיי. יוצאים ביום הראשון לבטאד, שם נמצאות טרסות האורז המפורסמות של הפיליפינים. באמת מראה מטורף. הלכנו ממש על הטרסות (לפעמים היה קצת מלחיץ) אבל החוויה הייתה טובה.
    ביום השני אח של אבנר לקח אותנו עם מדריכה חדשה בשם נידה לטרסות ולמעיין החם של הפאו, לא מלהיב מאוד אבל נחמד. כשחזרנו אכלנו, התארגנו ולקחנו חזרה אוטובוס לילה למנילה.
    Read more

• Day262

Rijstterrassen waar je u tegen zegt

May 5, 2016 on the Philippines ⋅ ☀️ 27 °C

Na een busrit (3 uur), vlucht (2 uur), wachten op een taxi (1 uur), een taxirit (0,5 uur) en nog een busrit (10 uur) komen we aan in Banaue, een stadje in Noord-Luzon.

De meeste mensen in onze nachtbus starten meteen met een 2-daagse trekking door de rijstvelden waar Banaue zo beroemd om is. Wij zijn gebroken door de lange reis en besluiten eerst maar even bij te slapen. Stiekem hebben we een beetje spijt dat we niet wat langer in het paradijs zijn gebleven en in Manila pats boem in een nachtbus naar het noorden zijn gestapt. Hiken hebben we al zo veel gedaan de afgelopen weken. Maargoed, we moesten wel. Onze vliegtickets waren al geboekt.

Wandelen doen we pas de volgende dag, nadat we met de public jeepney (een fleurig omgebouwd Amerikaans legervoertuig, ze rijden hier overal rond!) naar Batad zijn gereden. In Batad maken we een wandeling naar een uitkijkpunt en naar een waterval. Waar we eerst een beetje sippig zijn omdat we nu in de bergen zijn in plaats van op een prachtig strand, krijgen we al snel plezier in het wandelen. We lopen iedereen eruit, kennelijk is onze conditie ondanks al dat luieren toch op peil gebleven.

Het uitzichtpunt is prachtig, zo ver als we kunnen kijken zien we rijstterrassen, steil tegen de berg aan geplakt. Maar vooral de waterval is te gek. We hebben ons niet ingelezen en verwachten een klein stroompje, maar als we de hoek omslaan worden we verrast door een flink exemplaar. Het water is heerlijk koel in deze hitte en we smikkelen van verse ananas. Genieten!

Met rood aangelopen gezichten van de inspanning komen we aan bij de splitsing. Precies op tijd voor de jeepney terug naar Banaue. Een van de, zo niet de mooiste rijstterrassen ter wereld, Unesco Werelderfgoed? Check!
    Read more

You might also know this place by the following names: