Philippines
Napacao Point

Foutjes

April 25, 2018 on the Philippines ⋅ ☀️ 23 °C

Vandaag neem ik voor even afscheid van Thomas. En dat beloofde een slechte start van de dag... Met gisteren Nitrox te duiken was ik vergeten om mijn computer op lucht te zetten voor de eerste duik. Rampzalig is dat niet, maar ook niet super voor de decotijden :)

De 2e duik wilde ik hem dan op air zetten, maar heb hem per ongeluk op gauge gezet en dat was geen goed plan, want nu zit die voor 48u vast in die stand waarmee ik geen tijden krijg... Gelukkig krijg ik de duikcomputer van Daniel voor 2 dagen in leen.

De duiken zelf waren wel de moeite...

Het waren in de voormiddag "muck dives". Duiken op zand maar waar de absurdste beestjes zijn: hairy frogfish (die er dus niet uit ziet als een harige kikker), flamboyant cuttlefish (zeer zeldzaam), ... De gids had haar stok gezet bij die cuttlefish, en ik dacht: 'ik neem ze mee, want de gids is die vergeten'. Hilariteit onder water alom, want de gids had die stok daar dus gezet voor de andere gidsen om het zeer zeldzaam dier te spotten... goeien bal, Phille!

In de namiddag was het wat chaotischer. Er was enorm veel stroming, waardoor het rif gewoon voorbijflitste, maar dat betekent wel: enorme schildpadden!
      De nachtduik was een hoopje rommel, ook door de enorme stroming, maar hebben er wel de Pegasus gezien en weer zo'n mooie gekleurde mantis shrimp op het zand.

Het sop in!

April 24, 2018 on the Philippines ⋅ 🌧 17 °C

Om 8.15 varen we uit! Uitslapen is voor losers.

Ik voer vandaag in de kleine boot met Daniel, Maarten en Bert Houben als buddy. De zin om in water te gaan is enorm, maar eerst nog proberen focussen op die briefing. Ik moest toch Bert een beetje leren kennen... maar al snel had ik door dat het allemaal snor zat en lieten we de zeelucht achter ons.

De eerste duik werden we al meteen beloond met een schildpad. Ik was weer enorm onder de indruk van de (vaak ondergewaardeerde) koralen in alle kleuren en vormen. Ik begin er zelf maar namen aan te geven, want in het Latijns zoals Daniel lukt me dat niet. Orgelkoralen dus!

We hoorden van een andere boot bij de 2e duikplaats dat ze een walvishaai hadden gezien, dus wij als de bliksem het water in. Geen haai te spotten, maar als troostprijs zagen we deze keer een bergbeklimmende schildpad.
      We spotten ook van die kruisingen tussen zeenaald en zeepaard... Naaldpaard? Pipehorses dus!
      Het babyschorpioenvisje vond ik weer vertederend... Oh, en dus een frogfish ziet er niet als een kikker uit?

In de namiddag kwamen Jean-Marc en Benedikt ons vervoegen. Oef, dan hebben we toch nog foto's onderwater van vandaag!

Voor het eerst zag ik er een Spookfluitvis. Dus zo ziet dat eruit!

Wij mochten 's avonds met de boot gaan nachtduiken, de anderen deden het huisrif. De missie was om mandarijn visjes te spotten. Wist ik veel dat we als voyeurs gingen toekijken hoe ze de liefde bedreven. Het zag er kort ... maar krachtig uit.

Mijn eerste duikdag in de Filipijnen is een feit.
      No way back! Alsof ik dat zou willen...

Een verloren dag

April 23, 2018 on the Philippines ⋅ 🌧 17 °C

Een hele dag reizen, da's natuurlijk niet zo fijn.

's Morgens in Puerto vertrokken met de vlieger naar Cebu, die (uiteraard) vertraging had. Vanaf daar hadden we een transfer tot Magic Oceans, maar die was toch wat langer dan gedacht. Wij kwamen 2u voor de anderen toe op de luchthaven om dan samen in een aantal minivans een uur file te rijden naar de veerboot. Die veerboot bracht ons dan in 2u naar Bohol, en dat deden we in Business Class 🤑. Maar veel stelde dat niet voor, behalve een gigantische airco die op u waaide, waardoor het ijskoud was! Daarna moesten we nóg eens 2u rijden met een minivan, maar deze keer ging het wel een stuk vlotter (en assertiever) op de baan.

Het hotel was wel prachtig en met heel vriendelijke bediening! We werden verwelkomd door de manager (in het Hollands) en door de staff met een watermeloen drankje en een groot stuk appelcake. We kregen meteen een briefing, zodat we zeker goed op de hoogte waren.

Afsluiten van de dag met een biertje, een zwemmetje en dan naar bed om morgen fris te zijn.

Ochtendstond heeft zout in de mond

April 28, 2018 on the Philippines ⋅ ⛅ 10 °C

Laatste dag duiken vandaag. Dan moet je er alles uithalen, dus ging ik met Chantal en Bert Houben om 5.45 het water in. Blijkbaar was het nog te vroeg voor de visjes, maar heb toch een mooie sponsslak en wat 'slaslakken' gespot.

De laatste bootduiken waren chill en drifterig. Toch nog wat dwergvleugelpaardvisjes en dansende garnalen gezien. Een mooie afsluiter.

Chillen aan het zwembad erna en in de zon in het slaap vallen... Zalig!

Klein leventjes

April 26, 2018 on the Philippines ⋅ ⛅ 10 °C

Rustige stromingsduiken... Zalig! Onder water chillen op het ritme van de zee.

Er was uiteraard weer vanalles te zien. Slierterige witte slakjes die eerder lijken op wat plantjes, een elektrische mossel die echt bliksemschichten produceert, een zeenaald die (voor mij dan toch) lijkt op een fluitvis. En ook een 'tomaat-met-feta-gevuld krabje'!

De missie van de namiddagduik was om pygmeevisjes te spotten. We hebben er ééntje gevonden. Een heel minuscuul visje in het paarse waaierkoraal. Seriously...?

De nachtduik brachten een schorpioenvis, schildpad, Spaanse danseres, andere soorten slakjes, 'carnavalkrabben' en van die rokende piramidehuisjes op. Dat viel zo goed mee, dat Bert en ik hebben beslist om nog een duikje erna te doen op het huisrif. Dan is ook mijn eerste logboekje vol 😃.

Napacao Point