Philippines
Obrero

R.I.P. Chinese

April 30, 2018 on the Philippines ⋅ ⛅ 33 °C

Lekker uitslapen en dan wat cultuur gaan opsnuiven in Manila.

We kozen als eerste stop het Chinese kerkhof. We namen een Grab, maar die moest ons afzetten aan het 'touristisch punt' waar we meteen een gids kregen aangesmeerd voor 1100 pesos. Blijkt dat het Chinese kerkhof wel erg groot is, dus de gids was nog wel nuttig.

Chinezen wonen blijkbaar chiquer als ze dood zijn dan wanneer ze nog leven. Er bestaan daar mausoleums van 3 miljoen pesos (50.000 euro), die een gouden koepel hebben.

Vaak is het zo dat niet zomaar iedereen in dat mausoleum binnen mag, zelfs familie niet. Elk mausoleum heeft een 'caretaker'. En voor die caretaker wordt er soms zelfs een toilet of een keukentje voorzien. Toch een beetje een raar zicht om naast een tombe een toilet te zien staan.

Toch valt het op dat er heel veel huisjes niet goed worden onderhouden. Het huurcontract voor de stuk grond stopt automatisch na 25 jaar, en dan worden gewoon de tombes opengebroken, de kisten eruit gehaald en ergens in een muur gestoken en het mausoleum blijft er verkommerd bij liggen.

Obrero