Philippines

Show all

צניחה חופשית

May 13, 2022 on the Philippines ⋅ ⛅ 29 °C

לא, לא באמת עשינו צניחה חופשית! אבל תקראו את הפינגיוון ואז תבינו על מה מדובר 🙃
      קמנו ב5 בבוקר והגענו ראשונים למזח ממנו יוצאות הסירות לראות את הכרישי ליוותן. נאמר לנו שהכריש ליוותן זה הדג הגדול ביותר בעולם שאורכו יכול להגיע ל13 מטר! יש שם כמה כאלה ממש ליד החוף והם מאכילים אותם כדי שישארו קרוב ככה שתיירים יוכלו לראות… לא מאה אחוז בעד ההאכלה והתוריזם הזה אבל בכל זאת כריש ליוותן זה לא משהו שרואים כל יום. שטנו בסירות וקפצנו למים לשחות עם הכרישי ליוותן. הם היו עצומים!! בערך 6 הסתובבו בנינו כל פעם עברו בין סירה לסירה כדי לאכול ופתחו את הפה הגדול שלהם כדי לשאוב את הדגים שנזרקו לים. ראיתי גם צב ים שוחה מתחתינו ועוד כמה דגים שלא הצלחתי להתרכז בהם כי ברור שהכריש ליוותן גנב את ההצגה. יצאנו מהמים מרוגשים מאוד ושמחים על החוויה המיוחדת, אכלנו ארוחת בוקר וארזנו את התיקים. היום אנחנו עוברות לאי הקרוב שנקרא סיקוהור. בסך הכל לעבור לאי הקרוב אבל 6 אמצעי תחבורה שונים מפרידים בנינו. הפיליפינים בהחלט משכמה ומטה בכל מה שקשור לתחבורה וכל מעבר פה הוא מורכב ומלא שלבים, אבל אין מה לעשות לקחנו את התיקים ויצאנו לדרך.
      התחלנו בנסיעה באוטובוס מקומי שהוריד אותנו על הכביש הראשי, ויתרנו על נסיעה בטריסייקל והלכנו ברגל איזה 700 מטר עד לנמל. אין מעבורת ישירה לסיקוהור אז היינו צריכות לקחת מעבורת לנמל אחר ומשם להחליף לנמל שממנו יוצאות סירות לסיקוהור. עד כה הכל עבר חלק, בכניסה לנמל פגשנו חבורה של 3 גרמנים וזוג שוודים שהם גם תרמילאים כמונו, קנינו כרטיסים ועלינו למעבורת הראשונה. ירדנו ונסענו בטיסייקל אחד 7 אנשים, נסיעה צפופה של בערך 25 דקות והגענו לנמל השני. משם התחיל הסיוט. השעה הייתה 11:15, נעמדנו כולנו (ביחד עם עוד צרפתיה שהצטרפה אלינו) בתור לכרטיסים, וגילינו שהכרטיסים למעבורת הקרובה לשעה 14:00 כבר נגמרו. מסתבר שהיום יש איזה חגיגות ובגלל זה מלא מקומיים נוסעים היום לאי. חם ולח בטירוף ואנחנו עומדים בכל התורים האפשריים מקווים שמאחד מהם תבוא הגאולה ונשיג כרטיסים להיום בערב. התורים התקדמו וגם לסירות האלה נגמרו הכרטיסים. המשכנו לעמוד בתורים כדי להצליח לקנות כרטיסים למחר בבוקר (וזה אומר שגם נצטרך להישאר פה באיזה הוסטל ללילה). כבר הגענו לדלפק של הכרטיסים וכמעט קנינו כרטיסים למחר אבל אז של ואלכס שעמדו בתור אחר אמרו שהם הצליחו להשיג את 8 הכרטיסים האחרונים למעבורת של היום ב18:00 בערב! התרגשות גדולה חזרנו לקחת את הכרטיסים, הורדת פאניקה רצינית עם פאסט פוד וחזרנו לחכות למעבורת. כמובן שהיא יצאה בעיכוב מוגזם וכבר נהיה ממש מאוחר.
      הגענו לסיקוהור טפסנו ג׳יפ להוסטל, כמובן שבאמצע הנסיעה (שלקחה רק 10 דקות) התחיל גם לרדת גשם זלעפות שהרטיב אותנו ואת התיקים שלנו, אבל בשעה טובה אחרי 12 שעות סוף סוף הצלחנו להגיע ליעד!
      יום שבהחלט התחיל נהדר ופשוט הדרדר ברגע ליום מעבר קשוח ביותר (ויש רזומה מפואר...), אבל זה גם חלק מהטיול ולפחות הצלחנו לסיים את היום עם הצלחה והגענו למחוז חפצנו🤷‍♀️

September 27, 2022 on the Philippines ⋅ 🌧 29 °C

Till ön Malapascua tog vi oss via Manilla till Cebu City, sen buss mot Maya Port i absolut norraste Cebu. Bussresan var helt galen, vi satt i en liten lokalbuss med säten gjorde för folk kanske hälften vår storlek, ingen AC så fönstren vidöppna, och likaså bussdörren, eller ja, den for upp och igen lite hur som helst när bussen körde över de enormt skumpig vägarna. När nya passagerar skulle gå på saktade bussen bara in, och folk hoppade på och av i farten. En upplevelse i sig helt klart! Väl framme tog vi en båt över till Malapascua, som alltså är en jätteliten ö 30 minuters båttur norr om Cebu.

Vi började med att boka fyra nätter, men vi kände ganska snart att vi ville stanna längre, så det slutade med totalt nio nätter, på tre olika boenden.

Vi spenderade de flesta av dagarna med att ligga på stranden eller upptäcka ön. De södraste delarna av ön är mer turistiska, dvs det finns en hel del resorts, dive shops och restauranger/beach clubs, men generellt var vi få turister. Vi hittade några favoritställen dit vi återkom, där drinkarna och maten var god och priserna bra. Vi betalade tex 12 sek styck för en sjukt god GT under happy hour på ett ställe som hette Evolution (som ägdes av några science-nördar, alla deras båtar var tex döpta efter vetenskapsmän- och kvinnor). Där hade de också magiskt god tonfisk, både som tonfiskburgare och som tonfislstek. På ett annat ställe åt vi en makalöst god sisig (filippinsk maträtt), och där sjöng jag (Johanna) Dancing Queen till ett fullsmockat dansgolv under en av deras musik- och karaokekvällar.
      Norra delen av ön har inga hotell (åtminstone inte just nu) utan består framför allt av byar där lokalbefolkningen bor. Det finns dock flera vackra stränder där, och vi tog en dag då vi via moppe upptäckte dessa. En del av stränderna var översållade med båtar, som en båtkyrkogård. Båtarna där var dels sånna som inte användes pga brist på turister, men också båtar som behövde renoveras efter att ha blivit förstörda i tyfonen tidigare under året.

Vi hade två höjdpunkter utöver det fantastiska "vardagshänget". Det ena var dagen då vi dök med Dan's dive. Vi gjorde tre dyk, varav ett var för att försöka hitta rävhajar (vi hittade dock inga, bara en white tip reef shark) och de andra två var runt en ö som hette Gato island. Trots att sikten inte var den bästa var det häftigt, vi dök bland annat genom en tunnelgrotta! Läbbigt men coolt som sjutton! Vi hade ficklampor för att se var vi var, och vi såg en bebis-havsorm som simmade tajt med oss där inne (världens giftigaste orm btw), vilket var nervigt, men coolt! Korallerna runt Gato var otroliga, och vi såg pygmesjöhästar, Manta shrimps, en blåsfisk som blåste upp sig, lion fish, krabba osv förutom allt det "vanliga".

Den andra höjdpunkten var vår sista heldag, då vi åkte till Kalanggaman island, en ö ca 1.5 timmes båtfärd söder om Malapascua. Ön är i princip bara en sandhög med palmer, och ut från båda ändarna är det sandbanker som sträcker sig långt ut från ön. Kommer man vid lågvatten kan man promenera på dessa sandbanker, men tyvärr var vi där i högvatten, då vatten täcker dem och den ena sidan har dessutom farliga ripströmmar som man inte ska bada i. Det var dock magiskt vackert ändå, och häftigt att se sanden under vattenytan och se de dramatiska skiftena i färgen på vattnet.
      Större delen av ön var badbar, så vi snorklade och badade längs med öns långsidor, härligt! Tyvärr var turen redan från början ganska kort med tanke på avståndet man åkte, och vi var dessutom tvugna att åka tidigare, eftersom en barnfamilj som var med på vår båt hade glömt en astmainhalator till sin lilla dotter... (hur sjutton lyckas man med det?!). Vi hade gärna stannat flera timmar till och njutit, för det var så vackert!! Hemvägen från Kalanggaman var spännande, när vi närmade oss Malapascua blev det ööööösregn! Vi alla på båten kurade ihop oss under det lilla tak som fanns, men det hjälpte inte så mycket, vi blev genomdränkta ändå. Tur att vi hade vattentäta väskan med oss till känsliga grejer.

Efter våra härliga dagar på Malapascua tog vi båten tillbaka till Cebu, en extremt skumpig minibusstur med de sämsta stötdämparna någonsin tillbaka till Cebu City, för att sedan åka ett par dagar söderut till Moalboal.
      Malapascua rekommenderar vi verkligen! En så chill liten ö med massor att göra runt ikring. Vi gjorde bara en bråkdel eftersom vi ville vila upp oss efter ett par veckor med bergsklättring och båtturer.

Postar ett till inlägg med bilder, gick inte att välja ut bara 10 st (vilket är max antal per bloggpost!)

Moalboal

September 29, 2022 on the Philippines ⋅ 🌧 29 °C

Bussturen till Moalboal i södra delarna av ön Cebu tog ca 5-6 timmar, väldigt mycket längre än kartan visade, eftersom vi, framför allt de sista milen av resan stannade i princip var hundrade meter och släppte av och på folk. Målet med denna korta 1,5-dagarstur var att besöka Kawasan Falls som ska vara ett av de vackraste vattenfallen i Filippinerna. Dessvärre upptäckte vi när vi kom dit att enda sättet att besöka vattenfallet just nu var om man gjorde en så kallad canyoneering. Det är att man klär i sig hjälm och flytväst och kanar/badar/hoppar sig ner för fallen ner till botten. Det var inte riktigt vad vi ville göra, eller hade möjlighet till, så vi fick besviket nöja oss med att titta på nedersta delen av forsen, fortfarande vackert, men förstås inte vad vi kommit för. Det var lite surt, för de skyllde på att vägen/något hus (?) var förstört efter tyfonen, men vägen upp till nedersta fallet var oskatt, folk som hade gjort canyoneering tog den vägen ner från nedersta fallet. Vi frågade om vi inte bara kunde få gå upp och kika, men det tog tvärstopp.
      Lite bittra försökte vi istället ta oss ner till stranden. Lång historia kort var det inte heller så enkelt. Vi åkte de 4 km från stan mot stranden. Blev stannade vid ett partytält med 5 män, en km innan vi var framme, och där visade det sig att vi behövde ett "pass slip" för att få åka vidare. Detta kunde man bara få på turistbyrån tillbaka inne i stan. Vi åkte tillbaka och tog oss dit. Processen för att få en pass slip var bisarr. Först skrev vi våra namn på ett papper hos 5 nya män på utsidan av turistbyrån. Sen tog vi med den papperslappen in, där en kvinna skrev av namnen på en ny lapp. Därefter tog vi med oss den nya lappen en meter till höger där en annan kvinna skrev ett kvitto och tog betalt. Sen skulle vi ta med papperslappen med våra namn, samt kvittot, tillbaka till de första 5 männen, vi gav honom lappen och han stämplade en stämpel, och sen fick vi åka vidare.

Väl framme vid stranden försökte ytterligare en person ta betalt igen, nu bara för att få gå ner på stranden. Men då ledsnade vi och letade oss istället fram till någon Resort som låg längs stranden, köpte varsin snordyr (i filippinska mått mätt) öl, och fick sen gratis gå ner till stranden. Trots att det kostade oss mer kändes det lite som om att vi vann, haha!

Som jag skrev på instagram, vi har inget emot att betala avgifter om de faktiskt används till att fixa vägarna och ta hand om stränderna, men vägen var kass och stranden full av skräp. Vi köpte istället lite grejs och dryck från de lokala försäljarna för att gynna dem så istället.

Vi åt middag den eftermiddagen/kvällen på en svenskägd bar, Three Crowns, som bland annat serverade pytt i panna, köttbullar med mos och lite andra svenska rätter. Vi träffade dock inte ägaren eftersom vi var lite tidiga, bartendern sa att stället brukade vara riktigt livat runt 20 på kvällen, men vid den tiden var vi nästan o säng redan, eftersom vi skulle ta bussen tillbaka till Cebu kl 4 på morgonen dagen efter. Denna resa tillbaka till Cebu City gick i alla fall hur som helst smidigt eftersom det var mitt i natten, dvs nästan inga stopp innan Cebu City, och vi ankom i god tid innan vår flight till Puerto Princesa på ön Palawan senare samma förmiddag.
      Justja! Vi hann få ett favorithak i Moalboal dit vi gick båda kvällarna där. Det var en beer garden där större delen av serveringen var på en plattform byggd av bambu, och hette Tambayan sa Baybayon. Vi åt bland annat helt magiska små grillspett där. Mums!

Turen till Moalboal var kanske den mest "misslyckade" delen av vår resa hittills, vilket visar hur ofattbart smidigt allt gått hittills, och hur bra vi har haft det. Peppar peppar ta i trä så var detta den enda gången det inte blev som vi tänkt oss...

Cebu / Philippinen

January 24, 2023 on the Philippines ⋅ ⛅ 26 °C

Wirrrrr sinnnnddd auf den Philllliiiippiiinen!!!🙈🥳🍀🥰

Gestern Abend sind wir in Cebu City gelandet. Diese Stadt ist als Ausgangspunkt für unseren geplanten Stopps wunderbar gelegen und bildet den Mittelpunkt der Visayas auf den Philippinen.

Kulturell und touristisch bietet die Stadt leider nicht so viel, daher entscheiden wir uns hier schon eine Nacht eher abzureisen als geplant. Dazu kommt, dass es immer mal wieder tröpfelt und das Wetter unbeständig ist. Wir sind trotzdem los und haben die Highlights der Stadt besichtigt.

Die „Fuerza de San Pedro“ eine ehemalige Festung von 1738. Es wurde Gitarre gespielt und es war ein ganz magischer Ort in dieser eher lauten und dreckigen Stadt.

Eine sehr beeindruckende Kirche die „Church of Santo Niño“ war ebenfalls auf dem Plan. Sie bietet einen tollen Innenhof und zahlreiche Kerzenständer und co.

Wir durften unsere ersten Erfahrungen mit Philippinischem Essen machen. Es gab BBQ an einem Strassenstand! 🤣 Als wir den Chef fragten, was in seinen Augen das allerbeste Essen sei?! Lächelte er und sagte: „ This one!“ Mit seiner selbstgemachten BBQ Soße genossen wir Chicken und Fleischspieße, dazu Reis welchen man wohl typisch mit den Fingern isst… wir bekamen Messer und Gabel. 😀😀😀

Wir freuen uns auf die Natur, Menschen, neue Erfahrungen und Erlebnissen die hier vor uns liegen!!!

Philippinen: Wir sind bereit! 🍀

Moalboal & Anreise

February 6, 2023 on the Philippines ⋅ ☁️ 25 °C

Gestern sind wir zurück auf die Insel Cebu in das Fischerdorf “Moalboal” gefahren. Die Anreise gestaltete sich als echte Herausforderung, da täglich nur eine Fähre die Anfahrt möglich macht. Um halb 5 morgens klingelte der Wecker, das Tricycle war auf 5 Uhr geordert, weiter ging es mit der Fähre (nichts für Seekranke🤮😅) um auf die Insel Dumaguette zu gelangen (Abfahrt 6 Uhr).

Nach der ca. 1 stündigen Überfahrt überquerten wir die Insel erneut mit einem Tricycle um zum anderen Fähranleger zu kommen. Es gab eine kurze Frühstückspause mit Spiegelei, Reis und einer Semmel, bevor es mit der nächsten Fähre um 9 Uhr nach “Liloan” auf Cebu ging.

Wie gewohnt mussten wir wieder mit dem Tricycle den 10 Kilometer entfernten Busbahnhof erreichen, um von dort die knapp 3 stündige Fahrt nach Moalboal anzutreten. Am frühen Nachmittag erreichten wir nun endlich unser Ziel in unserem wunderschönen kleinen Village. 😍

Heute erkunden wir die Insel mit dem Roller, um tolle Strände, Buchten und Schnorchelspots zu entdecken. Einfach herrlich hier.🤩🤩

Cebu „Shitty“

February 12, 2023 on the Philippines ⋅ ☁️ 24 °C

Zurück in Cebu City, in einem nahe gelegenen Flughafenhotel werden wir für eine Nacht unterkommen.

Mit einem Local Bus haben wir den knapp 4 stündigen Trip hinter uns gebracht (Diesmal hatten wir tatsächlich die Ehre, endlich einmal mit einem lebenden Hahn die Reise genießen zu dürfen), die Straßen und der Bus waren in einem sehr ähnlichen Zustand…. Es wackelte und wackelte. Aber das sind wir ja mittlerweile gewöhnt, mit den einfachsten Verkehrsmitteln von A nach B zu gelangen.
      Einen leckeren Snack gab es zwischendurch (Reiskuchen) von einem Verkäufer der kurzweilig mitgefahren ist. 😋

Der Stopp dient als Mittel zum Zweck, damit wir morgen entspannt weiterfliegen können.

Den letzten Abend haben wir gemütlich in einem koreanischen Restaurant mit BBQ ausklingen lassen. 🤗😋🍷

Moelboal, Cebu

February 17, 2023 on the Philippines

Rainy days in Cebu
      S‘Wetter het leider nöd so mitgspielt, aber trotz allem hemer paar schöni Täg in Cebu gha.
      Canyonering, schwimme mit the whale sharks, schnorchle mit Schildkrotte und unmenge vo Sardine.
      Sogar no e zuekunftige Kampfhahn, hani kenne glernt.

February 19, 2023 on the Philippines ⋅ 🌧 26 °C

Domenica siamo arrivati sull’isola di Malapascua. Una piccola isola a nord di Cebu. Conosciuta per essere un paradiso per le immersioni. Così ecco che anche noi abbiamo fatto la certificazione subacquea open water. Ora siamo sub certificati fino a -18m 🤿
      Abbiamo trascorso i nostri giorni a Malapascua nell’acqua facendo snorkeling o sub. Il paesaggio sottomarino qui è davvero fantastico! Abbiamo visto praticamente tutti i personaggi di nemo 🙃, seppie, cavallucci marini, stelle marine, serpenti marini, coralli coloratissimi, anemoni…Indescrivibile!

Malapascua è conosciuta soprattutto per essere l’unico posto al mondo dove si possono avvistare i “thresher sharks” (squali volpe). Tranquilli, mangiano pesci e non persone 🤗. Abbiamo avuto l’occasine di poter immergerci e vedere questi bellissimi squali. Un’esperienza indimenticabile! 😍
      Grazie Malapascua!

Am Sunntig simmer uf de Malapascua Insle akho. Malapascua isch a klini Insla, Nord vom Cebu. Die Insla wird als “diving paradise” bezeichnet. Miar hend do au eusi open water dive Course gmacht und jetzt simmer zertifizierti open water diver bis -18m 🤿.
      Miar hend die Täg im Malapascua im Wasser verbracht. Die Landschaft under am Wasser isch unglaublich schön! Miar hend praktisch alli Figure vom Nemo gsehe 🙃, verschiedeni Heifisch, Seesterne, Seepferdli, Seeschlanga, bunti Koralla und Anemone könne aluega…eifach wunderschön! 😍

Malapascua isch au bekannt, wil do de einzigi Ort isch, wo ma die “thresher sharks” aluaga kann (die essed nur fisch ;)). Miar hend en dive gmacht und hemmer sie könna gsehe. Es isch a glaublichi schöni Erlebniss gsi! 😍
      Danka Malapascua!

Cebu

March 10, 2023 on the Philippines ⋅ 🌙 24 °C

Nach dem Morgenessen machten wir uns langsam auf den Weg zum Flughafen. Als wir das Gepäck aufgeben wollten, wurden uns gesagt, dass unser Flug neu um 19.10 statt 13.20 angesetzt ist. Glücklicherweise ist der Flughafen mitten in der Stadt. Wir gaben das Gepäck auf und gingen ins Verde (veganes Restaurant in El Nido und PP). Cappuccino und Album ganz gemütlich. Draussen ist es 33° Grad heiss. Um die Zeit totzuschlagen gingen wir noch ins Kino und schauten den allerschlechtesten Film ever (Filmtitel: 65). Danach zum Schluss wieder ins Verde zum Essen und dann ging dann der Flieger auch schon bald.

In Cebu hatten wir wirklich ein schönes und ruhiges Hotel. Wir waren im Ceda Central Bloc.
      Wir genossen den Rooftop Pool und das Fitness (endlich wieder mal ein Gym!!!). Wir erkundeten noch die nahe Umgebung und das war's dann auch schon.

😘J&D

March 13, 2023 on the Philippines ⋅ 🌬 27 °C

Nach einer beschwerlichen Anreise mit dem lokalen Bus und der anschliessenden ruppigen Überfahrt, sind wir nach 7h (ab Cebu) durchgeschüttelt angekommen.

Die kleine und überschaubare Insel ist ein kleines Paradies. Alles hier ist sehr einfach gehalten. Bekannt ist Malapascua für die Treasure Shark's.
      Bei unseren drei Tauchgängen konnten wir ca. 8 Treasure Shark's sehen, wobei einer ganz nahe kam. Leider liess sich der Tiger Shark nicht blicken. Trotzdem war es absolut ein unglaubliches Erlebnis.
      Zu Fuss umrundeten wir die Insel und badeten an traumhaften Stränden.

Unglaublich, dass uns genau noch 2 Wochen bleiben...😔😢😪 Wir können es kaum fassen, freuen uns aber auch euch alle wiederzusehen, würden aber gerne auch länger bleiben. Dass es langsam zurück in die Realität geht merken wir daran, dass wir bereits einiges organisieren müssen. Bis dahin aber, geniessen wir jeden Tag in vollen Zügen!

😘J&D

Province of Cebu