Portugal
Cedros

Faial!

April 28 in Portugal ⋅ 🌧 13 °C

Wie war das doch gleich mit dem Azorenhoch? 🤣 So wie der Tag endete, begann er heut Morgen auch. Es goss wie aus Kannen den ganzen Tag über! Wir waren bis auf die Knochen nass geworden.
    Nun ja und die berühmte Caldera des Capelinhos Vulkans ließ sich nur erahnen... Daher auch 2 Bilder, die nicht von heute stammen aber zeigen, wie es aussehen könnte. 😉Read more

- - Eiland Faial en haven Horta - -

September 6, 2020 in Portugal ⋅ ⛅ 18 °C

- Eiland Faial en haven Horta -

- zondag 6 september -
    Na een welkome nacht ontbijten we de volgende ochtend in het beroemde 'Peter’s Café Sport'.
    Dit café is een begrip onder zeilers uit de hele wereld. Elke zeiler, onderweg tussen Europa en Amerika stop in de haven van Horta, de laatste stop tussen de twee continenten.
    De zeilmaker komt langs voor de Spinaker, kijk bedenkelijk maar neemt hem toch mee.

Sam gaat met een duikschool een trip maken.
    Juan en ik nemen de ferry naar Pico om daar het voetpad langs de zee en wijngaarden te verkennen.
    Bij die wijngaarden staan regelmatig cafeetjes en proeflokalen.  Juan, een liefhebber, moet ze allemaal uitproberen.
    Ondanks regelmatige drink-pauzes lopen we die dag toch 15 km.

- maandag 7 september -
    Wij, Juan en ik, huren een autootje, Sam gaat weer duiken.
    We willen de vulkaan bezoeken, je kunt op de smalle kraterrand helemaal rondom lopen een tocht van 10 km. Wel zachtjes stappen, je wilt geen slapende vulkaan wakker maken....
    We hebben die dag geen geluk, op 200 meter onder de top komen we in een dichte wolkenlaag, bij de krater is het zicht 25 meter en het lijkt er niet op dat de wolken snel verdwijnen, morgen wellicht nog een poging wagen?
    Onze volgende stop is aan de uiterste westkant van het eiland.
    Daar is in 1957 een uitbarsting geweest en een nieuw stuk eiland ontstaan.
    Op de oude westkust van het eiland was toen net een grote vuurtoren gebouwd.
    Deze staat er nog steeds maar is als vuurtoren nutteloos geworden omdat er nu een hoge lavaberg voorligt, ze hebben er toen maar een museum van gemaakt.
    Ondanks dat de eruptie 73 jaar geleden plaatsvond is het nog steeds een kaal stuk eiland. De wind heeft er vrij spel en zandstraalt iedere nieuwsgierige bezoeker met zwart glasachtig lavazand.

- dinsdag 8 september -
    Omdat we de auto pas in de middag hoeven in te leveren doen we nog een poging het voetpad op de kraterrand te bedwingen.
    Het lijkt te lukken, soms prikt de zon door de wolkenlaag die rond de krater hangt.
    We gaan op weg, eerst flink klimmen in de dichte mist, verdwalen kan niet er is maar één smal pad met soms diepe afgronden aan weerszijde.
    De wind wordt aan de noordzijde van de vulkaan omhoog geblazen daar ontstaan de wolken, nu we daar steeds verder vandaan komen wordt het zicht beter.
    Plotseling waaien de mistflarden weg en opent zich het hele panorama, een soort Jurassic Park landschap waar alleen de dinosauriërs ontbreken.
    De krater is erg groen, begroeid met lage struiken, gras en veel hortensia's, diep beneden zijn kleine meertjes en moerassen met in het midden een kleinere centrale conus.
    Vogels vliegen krijsend in de diepte van de vulkaan met wat fantasie waan je je een paar miljoen terug in de tijd.
    Ik vind vulkanen fascinerend, de schaal en de krachten die deze bergen veroorzaken zijn zo ver buiten de menselijke maat dat je je er maar moeilijk een voorstelling van kan maken hoe het is als z’n vulkaan uitbarst.
    Gedurende de hele wandeling kwamen we maar een stel wandelaars tegen, de Covid crisis heeft ook zo zijn voordelen.

- Planning en hoe nu verder -
    Sam wil nog graag nog een tijd op de Azoren blijven, hij weet nog niet precies hoelang. Zou ook de winter kunnen blijven. Wil nog meer duiken, misschien met walvissen als die mogelijkheid zich aandient.
    Juan heeft een deadline moet uiterlijk 18 september terug zijn, deze datum lijkt al niet haalbaar.

De komende 10 dagen is er nog geen zicht op een gunstig weervenster voor de terugreis.
    Het Azoren-Hogedrukgebied ligt nu ten noordwest van de eilanden.
    Om een gunstige wind voor de thuisreis te hebben zou het AZ-hoog beter ten zuidoost van de Azoren moeten liggen.
    Dan varen we op de rand van het hogedrukgebied met de wind in de rug in een grote boog rechtsom naar Brest. (Fr)
           - hogedrukgebieden draaien op het noordelijkhalfrond rechtsom -
    Wel z'n 1500 zeemijl (2800km) ten minste 10 dagen zeilen waarschijnlijk langer.
    Nu we zo laat in het seizoen zijn wordt de kans op storm snel groter.
    De orkanen die nu het Caribisch gebied en zuiden van Amerika teisteren komen vanaf september in een grote boog als storm richting Europa en kunnen op de Atlantisch oceaan voor een hoop ellende zorgen. Orkaan Francis was er zo één.

Hoe nu verder, Juan wil graag naar huis.
    Ik twijfel, heb mij tenslotte opgegeven voor de hele reis t.m. Brest (Fr), maar zonder mijn maat Juan lijkt mij het moeilijk worden.
    De houdbaarheidsfactor van het team speelt ook een rol, een soort moeheid.
    We hebben alle drie een passie voor zeilen maar zijn toch verschillend.
    Na 6 weken met z’n drieën op een bootje met minimale privacy verlang je naar rust.
    Sam verzekerd ons dat hij een solo-terugreis niet erg vindt, ziet het als uitdaging en prestatietocht, oefening voor Groenland volgend jaar. Stoere vent!
    Het besluit wordt genomen, tickets besteld en mentaal omgeschakeld.

Juan en ik vliegen eerst naar het grootste eiland op de Azoren: Ponta del Gada daar overstappen en met een tweede toestel naar Lissabon. Een overnachting en de volgende dag ga ik door naar Schiphol en Juan naar Madrid. Daarna de trein naar Margreet in Zwaagdijk-oost en Juan naar zijn Anna in de woonplaats; Alamillo, 200km zuid van Madrid.

Als je met 500 knopen reist gaat het vlot, met 5 knopen duurt het genieten langer.
    Over de vliegreis valt weinig te vertellen, behalve dat in deze tijd, reizen gedomineerd wordt door maskers, handgel en waarschuwingen.
    Tijdens het ontbijt, in het lege Holliday-Inn, waren handschoenen verplicht, mondkapje op als je nog een broodje ging halen.
    Lissabon is mooie stad, was er graag wat langer gebleven maar is nu een rood risicogebied.
    Als je dan in Nederland komt valt op hoe makkelijk er met de Coronaregels wordt omgegaan.

nog een laatste schrijfsel dan is het klaar..

Karin Hazes

Grappig ook het begin van mijn bestaan 😁

9/12/20Reply
    Reis Blog van Frans

Hi Karin, Dat moet je mij toch eens uitleggen. Het begin van je bestaan, een café? of vulkaan?..

9/13/20Reply
    Karin Hazes

Alleen dit al is de hele tijd waard. Prachtig.

9/12/20Reply
    Karin Hazes

Nee 1957 is mijn geboorte jaar. 😂 dus mijn begin van mijn bestaan.

9/13/20Reply

Caldeira

June 26, 2021 in Portugal ⋅ ⛅ 15 °C

Heute erkunden wir die Insel. Zuerst ist die Caldeira an der Reihe. Wir fahren aber nicht auf direktem Weg, sondern die Straße um die Nordseite. Das Wetter ist so klar, dass wir nach Sao Jorge und Graciosa schauen können. Nur um die Caldeira sind dichte Wolken.

Dann biegen wir ins Landesinnere ab. Oha, die Straße sieht nicht gut aus. Eigentlich sollte das eine Nationalstraße sein. Stattdessen fahren wir durch Schlaglöcher einer mäßig geteerten Piste. Die EU-Gelder sind hier noch nicht angekommen. Wir fahren durch die Wolken und es regnet auch ein paar Tropfen. Dann sind wir auf der offiziellen Straße und eine tolle frisch geteerte Straße bringt uns an unser Ziel.

Wir vertreten uns die Beine. Für die 8 km Rundweg haben wir keine Lust. Zu uneben sieht der Weg aus und außerdem führt der Weg am oberen Grad der Caldeira entlang und steigt bis auf 1.043m..

Die Wolken haben sich gelichtet. Wir haben einen tollen Blick auf Horta und in den Krater.

Levada Trail

August 13, 2020 in Portugal ⋅ ☀️ 20 °C

Heute war Wandern angesagt. Wir starteten mit einem guten Frühstück in den Tag. Francesco ist ein toller Gastgeber. Wir haben während des Frühstücks ausgiebig mit ihm geschwatzt. Er hat nach dem Studium in Lissabon gearbeitet, seine Frau in den USA. Verständlicherweise sei das kein Zustand gewesen und die beiden haben ihren Lebensmittelpunkt wieder auf die Azoren verlagert. Jetzt leben sie mit ihren drei Söhnen hier. Francesco gab uns noch ein paar Infos zu der Wanderung und versorgte uns mit Taxi-Telefonnummern.
    Die Levada Tour führt 8 km unterhalb der Caldeira entlang. Den Rückweg wollten wir mit dem Taxi machen. Die Tour war sehr spannend, führte entlang von Hortensienhecken, durch urwüchsige Vegetation, über Brücken und durch Tunnel. Das war natürlich was für Magnus. Klar hat er hin und wieder gesagt, das ihm die Beine weh tun, aber er hat die Strecke ohne großes Genörgel gemeistert. Bin echt stolz auf ihn! Zum Abschluss der Tour ging es noch durch einen Tunnel mitten in einen kleinen Krater rein. Echt spannend. Kurz vor Ende der Tour habe ich Fernando, den Taxi Fahrer, angerufen. Wir mussten am Ziel keine 5 Minuten warten. Er brachte uns zum Auto zurück. Und wir haben noch einen Abstecher zum Ponta dos Capelinhos gemacht. Das ist eine richtige Mondlandschaft. 1957/58hat der Vulkan Capelinhos hier rund 30 Mio. Tonnen Asche und Lava ausgespuckt. Hier gibt es es jetzt ein kleines Museum, was einem dieses Ereignis näher bringt.
    Zu Hause angekommen, ging es erst einmal in den Pool und dann zum Abendessen nach Horta. Vorher haben wir noch die Fährtickets für die Überfahrt nach Pico gekauft. Morgen nachmittag geht es wieder los. Wir würden hier gern noch ein bisschen bleiben.
    Zum Abendessen haben wir heute mal eine Fischpause eingelegt. Es gab Burger in einem Straßenimbiss, die waren sehr gut! Unsere Vermieter haben wir hier auch wieder getroffen.
    Jetzt kippen wir ins Bett.

Auf nach Faial

June 18, 2019 in Portugal ⋅ 14 °C

Weiter geht es nach zwei schönen Tagen auf Flores auf die dritte Insel, Faial. Die fünftgrößte Insel der Inselgruppe wird wegen der vielen blauen Hortensienhecken auch llha Azul (,,blaue Insel") genannt. Sie ist etwa 14 Kilometer breit und 21 Kilometer lang. Die Insel hat ca. 15.000 Einwohner, ihre Hauptstadt ist Horta mit 6.500 Einwohnern. Die Insel ist vulkanischen Ursprungs. Immer
    wieder erlebte die Insel heftige Vulkanausbrüche. Faial spielte von jeher eine besondere Rolle, ob als Zwischenstation der frühen Transatlantikflüge, als Zentrum für die Telekommunikation zwischen Europa und Amerika oder als wichtiger Yachthafen.

Meine Unterkunft auf Faial befindet sich in einem 10.000 Quadratmeter großen Palm- und Zierpflanzenfeld gelegen, der erste Glamping Park der Azoren. Der sehr vielfältig bepflanzte Park verfügt über acht Zelte, welche entlang des Geländes verteilt sind und den Gästen Ruhe und Privatsphäre bieten. Die Zelte
    sind vollständig ausgerüstet, zum Frühstück steht morgens ein Körbchen vor der Tür. Am Eingang findet man ein Holzhaus mit Welcome Desk, gemeinsamen Aufenthaltsräumen und Lounge. Das hab ich richtig gut ausgesucht :-)

Caldeira

September 14, 2021 in Portugal ⋅ ☀️ 19 °C

Haben auch die Caldeira besucht ⛰ und hatten richtig glück mit denn wetter,da wir auch einen schönen ausblick nach Pico hatten.
    Mann konnte den Vulkan in seiner vollen pracht genießen.

Cedros