Portugal
Faro

Praia de Faro

March 7 in Portugal ⋅ 🌬 14 °C

Wie immer sind wir supergut vorbereitet nach Portugal gefahren. Ich habe mich im Vorfeld halbherzig über Autobahnmaut informiert. Man braucht keine Vignette, man zahlt direkt an der Mautstelle. Danach habe ich aufgehört zu lesen. Leider gibt es ein paar Autobahnen, wo man vorher das Kennzeichen registrieren lassen muss. Electronical Payment only. Tja, auf so einer Autobahn waren wir dann. Am nächsten Parkplatz gehalten. Watt nu? Es gibt eine Möglichkeit der Onlinemeldung, die wir dann ganz schnell gemacht haben. Hoffentlich kommt kein Bußgeld.
      Wir haben einen Campingplatz auf einer vorgelagerten Halbinsel vor Faro gefunden. Sehr schön gelegen. Die Halbinsel besteht aus einer Straße, die wir heute abgelaufen sind. Es war warm aber richtig stürmisch. Da rechts und links nur endlose Sandstrände sind, wurden wir so eingesandet, das haben wir noch nicht erlebt. Unvorstellbar!
      Nach Faro fährt ein Wassertaxi, das werden wir machen, wenn das Wetter besser wird. Wir planen, bis Montag oder Dienstag hierzubleiben, da bis Sonntag Sturm und Regen angesagt ist. Aber sicher ist das noch nicht.

Faro

March 8 in Portugal ⋅ 🌧 14 °C

Es hat heute morgen aus Eimern geschüttet. Plötzlich kam die Sonne durch und wir haben uns entschlossen, mit dem Wassertaxi nach Faro zu fahren. Frank hatte mal wieder die falsche Uhrzeit im Kopf und wir waren viel zu früh. Also noch in Ruhe einen Kaffee getrunken und gewartet. Da fuhr dann jemand mit dem Fahrrad vorbei. Ich dachte, ich gucke nicht richtig. Lukas B. der Sohn mein Ex-Chefs, Nachbarn, Schulfreund meiner Kinder. Er studiert in Faro und wohnt ca. 100m von unserem Stellplatz entfernt. Na sowas 😂
      Faro hat eine sehr schöne winzig kleine Altstadt. Als wir alles gesehen hatten, fing es wieder an zu regnen. Schnell in ein Restaurant geflüchtet und ein paar portugiesische Kleinigkeiten gegessen.
      Geröstete Chorizo mit Honig und Rosmarin und Frank hatte Käse mit Honig und gerösteten Mandeln. War richtig lecker.

Olá Portugal

February 29 in Portugal ⋅ 🌬 19 °C

Dienstag war wieder mal Haushaltstag, Wäsche waschen, Haare schneiden, die Kisten im Auto aufräumen und solche Sachen.
      Gestern haben wir dann Spanien verlassen und sind weiter nach Portugal gefahren.
      Eine neue Sprache, Straßenschilder lesen und verstehen geht zum Glück ganz gut, aber das gesprochene verstehen?
      Immerhin können wir weiterhin "olá" sagen und "Bom dia" (Guten Morgen) kann man sich auch gut merken. Aber ein paar Wörter müssen wir uns noch einprägen.

Obrigado - Danke

Auch das Maut System ist anders, in Norwegen hatten wir unser Auto vor der Reise registriert und die Gebühren wurden automatisch abgebucht, in Frankreich und Spanien bezahlt man direkt an der Schranke. Hier haben wir auf der Autobahn kurz hinter der Grenze an einem Automaten gehalten, die Kreditkarte eingeschoben und uns damit registriert (also Kennzeichen mit Karte). Allerdings gibt es hier wohl zwei Systeme, für das eine sind wir registriert (das wird abgebucht), beim anderen müssen wir aber trotzdem an der Schranke zahlen. Ich merke, auf Portugal habe ich mich nicht gut vorbereitet.

Heute haben wir einen kleinen Ausflug nach Faro gemacht, ein nettes Städtchen, das zum bummeln einlädt.
      Außerdem gibt es einen großen, kostenlosen Parkplatz mit außgebranntem Bentley und, wie auch schon bei Sevilla, viele Störche.

TAG 23

May 29, 2022 in Portugal ⋅ ☁️ 20 °C

Heute wurde es etwas kühler, daher gingen wir in die Stadt und spazierten ein wenig. Da die meisten Geschäfte in der Altstadt am Sonntag geschlossen haben, gingen wir in das Einkaufszentrum das Faro hat. Diese haben auch Sonntags geöffnet.
      Nach einem Besuch im Starbucks, bummelten wir in den Läden und kauften später dann für unser leckeres Abendessen ein.

Last day in Faro

May 25, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 72 °F

Miles: 6.5 Steps: 14947
      Flights stairs: 3

Went for a 6 mile hike in a nature preserve at sunset. Really beautiful. Not much to see or do in Faro but it’s been nice for some downtime, and some much needed time for planning upcoming countries.Read more

Olhao

February 28 in Portugal ⋅ 🌙 14 °C

Geen wekker vanmorgen, lekker lang geslapen en in bed lezen tot het warm werd. Niets hoeven dat is toch wel weer heerlijk.
      Ik had net mijn ontbijt naar binnen toen Franka belde, ze waren al in Olhao, sterker nog ze stonden op dezelfde camperplaats. We zouden morgen gaan lunchen maar we besloten dat het vandaag ook goed lunchen zou zijn. Ik moest nog mijn tanden poetsen etc. dus we spraken af op het terras tussen de twee markthallen voor een kop koffie. Wat is dat toch leuk om elkaar te treffen in een heel andere omgeving dan je thuis gewend bent.
      Lekker gekletst want we hadden elkaar al een tijdje niet gesprokenen. En toen naar de overkant naar de Indian Hut voor een overheerlijke lunch met zicht op de markthallen. Margot we hebben je wel gemist want eigenlijk hoorde jij er ook bij te zijn 😃
      Weer terug naar de camperplaats waar ik mijn camper eens goed opgeruimd heb, een beetje het ergste zand er uit geveegd en gepoetst. Daarna nog met Franka door Olhao gewandeld, ze wist een straatje waar stenen wasbakken met wasborden buiten op straat staan. Die had ik nog niet eerder ontdekt. Heel bijzonder om dat smalle doodlopende straatje te zien en te beseffen dat er zo gewassen werd of misschien nog wel wordt?
      Langs de boulevard weer terug, blijft een mooi stadje Olhao.

Naar Olhao

March 18 in Portugal ⋅ ⛅ 16 °C

Vanmorgen een kwartiertje rijden naar het vliegveld met Justus, de laatste koffie en pastel de nata, rugzak afgeven en daar gaat ie dan, wat voelt dat opeens kaal zo alleen 😟
      Nog even terug naar de kamer waar ik kan douchen en mijn haar wassen, zo kan ik er weer een tijdje tegen 😃
      En dan op weg naar Olhao naar de Intermarché want ik wil mijn beddengoed wassen. Lekker makkelijk die grote wasmachines en drogers, 2 wassen gedraaid. Bij gebrek aan een droogrekje gebruik gemaakt van mijn Octobus en Veni Vidi Fietsie om de paar dingen die niet in de droger gaan aan op te hangen.
      Vanuit de camper naast mij komt een mevrouw, Marianne genaamd, een praatje maken, ze is Duitse en woont in haar camper. Tien jaar geleden heeft ze borstkanker gekregen en vanaf toen heeft ze besloten dat ze zoveel mogelijk uit het leven wil halen. Heeft haar huis verkocht, baan opgezegd, camper gekocht en reist sindsdien waarheen ze wil. Ze is net terug van 3 maanden Marokko. Zij blijft vannacht hier bij de Intermarché staan en ik besluit ook te blijven.
      Na de lunch in de Intermarché is alle was klaar, bed opnieuw opgemaakt en de camper opgeruimd. En dan roepen de markthallen. Dat is hiervandaan 22 minuten lopen en op de laatste wandeldag heb ik verschillende blaren opgelopen, waarvan ik van één blaar op mijn hiel nog steeds veel last heb. Wat is wijsheid, rust of juist lopen? Dat laatste dan maar, op naar de markthallen.
      Heerlijke abatenado op het terras en terug een andere weg door een gedeelte met veel muurschilderingen.
      Octobus is weer helemaal mijn busje, tevreden over vandaag 😃

Mijn plekje vandaag

March 20 in Portugal ⋅ ⛅ 15 °C

Vanmorgen werd ik wakker met denderende hoofdpijn. Niet bijzonder hoor, dat heb ik thuis ook wel eens. Maar betekent de hele dag niets doen.
      Ik wilde vandaag vertrekken maar dat is er dus niet van gekomen.
      Zoals de foto laat zien was mijn bedje vandaag mijn plekje.
      Gaat nu al weer beter dan vanmorgen. Ik hoop morgen te vertrekken naar Route66 in Moncarapacho.

Olhao met Margot

March 21 in Portugal ⋅ ☁️ 17 °C

Vanmorgen het inmiddels bekende ontbijt bij de Intermarché en daarna Octobus weer een beetje opruimen voor de terugreis naar huis.
      Maar eerst nog afgesproken met Margot vandaag. Wat fijn om elkaar weer te zien, te kletsen en te lachen.
      Eerst geluncht bij de Indian Hut mmmmmmm 😋 wat was het weer lekker!
      Daarna heerlijk slenteren door de winkelstraat. De hele vakantie heb ik nog niets gekocht, maar vandaag was het dan toch raak. Wat hadden we een lol in de winkel. Eerst had ik de jurk over al mijn kleren aangetrokken, helaas geen foto van, maar dat stond toch wel erg raar en Margot vond de jurk te kort, pfffffff dan toch maar naar de paskamer, ik haat die kleine hokjes 🥵 Ik had geen zin om ook nog mijn broek uit te doen want dan moesten eerst mijn schoenen uit, dus die maar tot op de enkels laten zakken om te zien hoe kort de jurk nou eigenlijk was. We waren het er allebei over eens, het kon wel. Hilarisch als je met een broek op je enkels van het pashokje naar de spiegel moet lopen en weer terug, het voelt als een pinguïn 🐧Margot heeft er een videootje gemaakt 😂
      Nog een vestje erbij en ik ben weer klaar, laat die zomer in Nederland nu maar komen, I'm coming..................
      Tijdens de wandeling wilden we nog wel een koffie en Margot wist een cafe met een leuk terrasje. We hoorden muziek en het kwam uit dat cafe, wat was dat leuk, van de wandeling is verder niets meer gekomen want we hebben daar een hele tijd gezeten en genoten van mensen kijken en de muziek. Onder deze tekst probeer ik een link te plaatsen van de fbsite waar Margot het op gezet heeft, ik kon het niet in mijn fotogalerij importeren, hoop dat het zo lukt.
      Morgen haal ik Souwie nog een keer van de boot en als zij weer op de boot stapt maak ik een beginnetje aan de terugreis.

Olhão

May 9, 2023 in Portugal ⋅ ⛅ 27 °C

Unterdessen sind wir in Portugal angekommen. Für einmal war nicht kiten Programm, sondern wir haben uns für eine erste Touri-Tour angemeldet. Im Naturpark Ria Formosa haben wir 3 unterschiedliche Inseln mit einem Boot besucht. Dabei haben wir auf französisch/englisch einiges über Austern, Leuchttürme und den südlichsten Punkt von Portugal erfahren.
      Wetter: weiterhin sonnig und warm ☀️

Faro, فارو, Фару, Φάρο, פארו, Ֆարո, ファロ, ფარუ, 파루, Ossonoba, Faras, Faru, Фаро, ฟารู, فارو، پرتگال, 法鲁