Portugal

March 8 in Portugal ⋅ 🌧 14 °C

Es hat heute morgen aus Eimern geschüttet. Plötzlich kam die Sonne durch und wir haben uns entschlossen, mit dem Wassertaxi nach Faro zu fahren. Frank hatte mal wieder die falsche Uhrzeit im Kopf und wir waren viel zu früh. Also noch in Ruhe einen Kaffee getrunken und gewartet. Da fuhr dann jemand mit dem Fahrrad vorbei. Ich dachte, ich gucke nicht richtig. Lukas B. der Sohn mein Ex-Chefs, Nachbarn, Schulfreund meiner Kinder. Er studiert in Faro und wohnt ca. 100m von unserem Stellplatz entfernt. Na sowas 😂
      Faro hat eine sehr schöne winzig kleine Altstadt. Als wir alles gesehen hatten, fing es wieder an zu regnen. Schnell in ein Restaurant geflüchtet und ein paar portugiesische Kleinigkeiten gegessen.
      Geröstete Chorizo mit Honig und Rosmarin und Frank hatte Käse mit Honig und gerösteten Mandeln. War richtig lecker.

Checkup

January 4 in Portugal ⋅ 🌙 15 °C

Vanmorgen bracht het zwarte varkentjes een bezoekje aan de buren. Hij zou zo mee naar binnen lopen, maar dat vonden ze toch niet goed.
      Fietsje bij Tina op haar plek neergezet want ik wil een lattenbodem kopen bij Ikea om mijn bed te veranderen dat toch niet goed bevalt zoals het nu is.
      En met het fietsje en de lattenbodem in de auto kan ik eigenlijk niet meer in mijn bed vanavond.
      Meteen even geluncht bij Ikea dan heb ik dat ook weer gehad.
      En dan op tijd op weg naar het ziekenhuis. Dat was maar goed ook want ik heb heel wat rondjes gereden in de buurt van het ziekenhuis omdat er een straat afgesloten was en de navigatie me er toch steeds heen stuurde.
      Gelukkig nog op tijd in het ziekenhuis aangekomen.
      Afspraak was met een dokter die ik tijdens de opname ook al gezien had, prettig persoon.
      Alles uit het dossier nog even doorgenomen. Opgebiecht dat ik de statines door de helft snij omdat ik de dosering veel te hoog vond en dat vond hij prima. Het is protocol om in het begin zo'n hoge dosis voor te schrijven zei hij. Maar ik had echt hele stijve spieren, inclusief mijn tong, waardoor ik besloten had om te halveren.
      Bloeddruk ook goed, hij zei dat ik wel mocht stoppen met de medicatie daarvoor. Maar dat durf ik toch niet aan als ik naar Marokko ga, dat bespreek ik in Nederland wel met de huisarts.
      Afijn geen enkele reden om niet naar Marokko te gaan 🥳🥳🥳
      Vanaf 8 januari sluit ik dit reisverhaal en ga verder met "Cornelia goes Maroc"
      Sta nu op de grote parkeerplaats bij Faro island omdat ik niet in het donker wil rijden. Wel gek om hier in het donker aan te komen en alleen de lichtjes aan de overkant van de Ria Formosa te zien.
      Morgen weer naar Route66 en hopen dat Chantal iemand gevonden heeft om mijn bed om te bouwen!

October 26, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 23 °C

Kleine Radtour über Estoi nach Faro. Zum Schluß ist uns der Ziegenhirte von Faro begegnet. Seine Ziegen haben sich ganz schön lang gemacht.

Und abends immer wieder Sonnenuntergänge mit einem sagenhaften Licht. Das kann man leider nicht mit einem Handyfoto festhalten.Read more

November 13, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 22 °C

Wie oft waren wir schon in oder in der Nähe von Faro einkaufen, aber die Altstadt hat es bisher nie auf unsere „to do Liste“ geschafft. Das wurde heute nachgeholt. Recht interessant ist natürlich die Kathedrale mit seinem Beinhaus. Und wir haben das erste Mal ganz offiziell Senioren-Eintrittskarten bekommen. Na ja, bei mir hat der Kartenverkäufer ein Auge zugedrückt. Ob sich Thomas über die spezielle Eintrittskarte gefreut hat? 🤪 🤭
      Beim Mittagessen erreicht uns ein Email unserer Werkstatt in Lissabon: die neuen Teile für unseren Küchenumbau sind angekommen! 🥳🥳
      Das heißt, morgen brechen wir auf und fahren bis kurz vor Lissabon, damit wir am Mittwoch ganz zeitig (09:00 Uhr) bei unserer Werkstatt sind.
      Recht beschwingt machen wir noch einen Abstecher zum Hafen und schlendern dann wieder zu unserem Parkplatz. Das Verkehrsschild vor dem WoMo-Parkplatz gibt uns Rätsel auf …

February 19 in Portugal ⋅ ☀️ 23 °C

Faro liegt an einem Wattenmeer mit vielen vorgelagerten Inseln. Sehenswert ist die Kathedrale, von deren Glockenturm hat man eine tolle Aussicht. Durch das von Störchen belagerte Stadttor kommt man in die Altstadt.Read more

Olá Portugal

February 29 in Portugal ⋅ 🌬 19 °C

Dienstag war wieder mal Haushaltstag, Wäsche waschen, Haare schneiden, die Kisten im Auto aufräumen und solche Sachen.
      Gestern haben wir dann Spanien verlassen und sind weiter nach Portugal gefahren.
      Eine neue Sprache, Straßenschilder lesen und verstehen geht zum Glück ganz gut, aber das gesprochene verstehen?
      Immerhin können wir weiterhin "olá" sagen und "Bom dia" (Guten Morgen) kann man sich auch gut merken. Aber ein paar Wörter müssen wir uns noch einprägen.

Obrigado - Danke

Auch das Maut System ist anders, in Norwegen hatten wir unser Auto vor der Reise registriert und die Gebühren wurden automatisch abgebucht, in Frankreich und Spanien bezahlt man direkt an der Schranke. Hier haben wir auf der Autobahn kurz hinter der Grenze an einem Automaten gehalten, die Kreditkarte eingeschoben und uns damit registriert (also Kennzeichen mit Karte). Allerdings gibt es hier wohl zwei Systeme, für das eine sind wir registriert (das wird abgebucht), beim anderen müssen wir aber trotzdem an der Schranke zahlen. Ich merke, auf Portugal habe ich mich nicht gut vorbereitet.

Heute haben wir einen kleinen Ausflug nach Faro gemacht, ein nettes Städtchen, das zum bummeln einlädt.
      Außerdem gibt es einen großen, kostenlosen Parkplatz mit außgebranntem Bentley und, wie auch schon bei Sevilla, viele Störche.

TAG 21

May 27, 2022 in Portugal ⋅ ☀️ 25 °C

Rückblicke der letzten Tage :)
      Am Freitag sind wir von Lissabon aus, mit dem Zug in unseren nächsten Zielort "Faro" gefahren. Faro liegt am südlichen Teil Portugals und gehört zur Region der Algarve, die den kompletten Südteil Portugals einschließt.
      Nach einer 3 Stündigen Fahrt, wurden wir von über 30 Grad begrüßt. Das wollten wir nutzen und haben nach dem Einchecken in unsere Unterkunft, direkt unsere Schwimmsachen gepackt.
      Der Strand von Faro ist nur durch eine Fähre zu erreichen, die stündlich von einer Anlegestelle ablegt. Das liegt daran, dass der Strand eher eine Sandbank ist die durch einen Fluss vom restlichen Festland getrennt ist.
      Dort angekommen ist der Strand zwar schön aber laut der Meinung von Eva, kein Vergleich zu Sardiniens Strände. Leider ist durch die Sandstrände in Sardinien, die Messlatte sehr hoch gelegt 😂🤷
      Den Abend haben wir mit selbstgemachten Essen und einem Eis auf der Dachterrasse ausklingen lassen :)

Wederom naar Souwie op Culatra

November 17, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 17 °C

Wat heerlijk om op zo'n prachtige dag naar Culatra te gaan. Eerst nog even in de markthallen kijken en dan koffie op het terras voordat ik naar de veerboot ga.
      Een prachtige dag op Culatra met Souwie, het terras op het strand weer klaargezet, wie heeft dat?
      Lekker eten en bij de zonsondergang borrelen en wat is die zonsondergang toch weer mooi!
      Ook wat weemoedig, dit is de laatste avond. Morgen gaan we naar Faro beach waar Souwie in een B&B slaapt en ik in mijn Octobus waarna ik haar zondagmorgen vroeg naar het vliegveld breng.
      Culatra heeft wel een speciaal plekje veroverd bij mij.
      Afsluiting van een heerlijke dag!

TAG 24

May 30, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 21 °C

Eine Nachricht aus dem schönen Portugal :)
      Heute waren wir nach einem leckeren Frühstück, in die Stadt aufgebrochen. Ziel war eine besondere historische Kirche.
      Angekommen betrachteten wir das Innere der Kirche, die voll mit Blattgold verziert wurde. Das ist aber nicht einzige Besondere. Vielmehr verbirgte sich das wonach wir suchten, an einer Seitentür am Altar, die zum Hof führte. Dort war direkt eine Kapelle zu sehen, die den Namen "Capella dos Ossos" (Knochenkapelle) trägt. Dort hängen über 1000 echte Schädel die, in die Mauern der Kapelle eingesetzt wurden. Grund für die Erbauung der Kapelle, war eine Knappheit der Friedhofsgräber. Die Meisten von den Skeletten waren Mönche und Gelehrte, die direkt mit der Kirche in Verbindung standen.
      Das war auf jeden Fall eine einmalige und zugleich gruselige Erfahrung.
      Unseren Tag haben wir bei einem Sonnenuntergang am Meer ausklingen lassen.

Wachten op Veni Vidi Fietsie

November 29, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 18 °C

Vanmorgen weer vertrokken van de camping bij Margot. Bij het uitchecken kreeg ik van Coco, de eigenaresse, de nacht cadeau, ik hoefde niets te betalen 😃
      Vandaag zou ik mijn fietsje ophalen, die had een week bij de fietsenmaker gestaan. Nou dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ging er van uit dat ik m zo gevonden had, op dezelfde manier waarop ik m de vorige keer gevonden had, in Google Maps. Er kwamen 3 fietsenmakers naar voren die mij allemaal even onbekend voorkwamen. Maar ja je moet toch iets dus op weg naar nr. 1. Nee die was het duidelijk niet, dan zal het nr. 2 zijn. Maar ook dat was m niet. Het moest dan nr. 3 wel zijn. Maar oh jee, dat was m ook niet, geen verdere aanwijzingen meer. Toch maar uitgestapt om bij nr. 3 te vragen of zij nog een andere fietsenmaker wisten. Er zat een mevrouw achter de balie die gelukkig Engels sprak, maar opeens vroeg ze spreek je Nederlands? Dat was nog beter. Na veel zoeken en aanwijzingen gevende: het was op een soort industrieterrein, het treinspoor liep er langs en er was een park met een parkeerplaats met campers. De mevrouw ging nog even bellen met iemand en ja hoor gevonden, ze kon het op de kaart van Google Maps aanwijzen.
      Daar ging ik opgelucht weer op weg. Toen ik bij de parkeerplaats met campers reed ben ik daar gaan staan want intussen was de fietsenmaker dicht en ging om 15.00 uur pas weer open.
      Broodje gegeten en slowcook linzensoepje gemaakt, dat wil zeggen eerst even laten koken en toen in bed gezet.
      Even na drie uur kwam ik bij de fietsenmaker aan en zag Veni Vidi Fietsie al buiten staan, maar de vreugde was van korte duur want er was nog helemaal niets aan gebeurd. De monteur zei dat hij begrepen had dat ik 3 weken weg zou blijven en had er nog niets aan gedaan. Toen ik heel duidelijk zei dat ik een week had gezegd zei hij dat hij het verkeerd begrepen had, dat Engels niet zijn moedertaal was en dat als ik het in het Portugees had gezegd er geen misverstand zou zijn geweest. Wat moet je daar nou mee? Ik vroeg wanneer de reparatie dan klaar zou kunnen zijn waarop hij zei "morgen". Toen ik vroeg morgenochtend of morgenmiddag begon hij weer te zeggen dat het een misverstand was. Maar daar trapte ik niet in en herhaalde de vraag of het morgenochtend of morgenmiddag zou worden. Hij zei dat hij mij zou bellen als het klaar was. Maar ik volhardde in de vraag of dat morgenochtend of morgenmiddag zou zijn. Uiteindelijk zei hij dat het om 12 uur klaar zou zijn.
      Voor de zekerheid vroeg ik hem of hij wel goed begrepen had dat ik niet meer dan 25 euro wilde betalen en ja hoor dat kon hij zich nog wel herinneren.
      Dan maar een wandeling maken in de buurt en even achter de parkeerplaats was er echt een heel mooi park aan het water. Na lekker gewandeld te hebben nog even het spoor overgestoken naar een winkelcentrum waar ik bij de Pingo Doce heerlijk een chocolade croissant en een kopje koffie heb besteld, samen 1,39. De prijzen voor koffie zijn in Portugal ongekend laag en de koffie is altijd lekker.
      Teruggekomen op de parkeerplaats zag ik dat er veel campers en caravans staan waar mensen gewoon in wonen. Dat zie je aan alle spullen die buiten staan. Lekker mijn soepje uit bed, hij was goed gaar en de temperatuur was ook nog goed. Heerlijk dat slowcooken!

Faro, فارو, Фару, Φάρο, פארו, Ֆարո, ファロ, ფარუ, 파루, Ossonoba, Faras, Faru, Фаро, ฟารู, فارو، پرتگال, 法鲁