Portugal
Faro (Sé)

Top 10 Travel Destinations Faro (Sé)
Show all

TAG 21

May 27, 2022 in Portugal ⋅ ☀️ 25 °C

Rückblicke der letzten Tage :)
      Am Freitag sind wir von Lissabon aus, mit dem Zug in unseren nächsten Zielort "Faro" gefahren. Faro liegt am südlichen Teil Portugals und gehört zur Region der Algarve, die den kompletten Südteil Portugals einschließt.
      Nach einer 3 Stündigen Fahrt, wurden wir von über 30 Grad begrüßt. Das wollten wir nutzen und haben nach dem Einchecken in unsere Unterkunft, direkt unsere Schwimmsachen gepackt.
      Der Strand von Faro ist nur durch eine Fähre zu erreichen, die stündlich von einer Anlegestelle ablegt. Das liegt daran, dass der Strand eher eine Sandbank ist die durch einen Fluss vom restlichen Festland getrennt ist.
      Dort angekommen ist der Strand zwar schön aber laut der Meinung von Eva, kein Vergleich zu Sardiniens Strände. Leider ist durch die Sandstrände in Sardinien, die Messlatte sehr hoch gelegt 😂🤷
      Den Abend haben wir mit selbstgemachten Essen und einem Eis auf der Dachterrasse ausklingen lassen :)

Wederom naar Souwie op Culatra

November 17, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 17 °C

Wat heerlijk om op zo'n prachtige dag naar Culatra te gaan. Eerst nog even in de markthallen kijken en dan koffie op het terras voordat ik naar de veerboot ga.
      Een prachtige dag op Culatra met Souwie, het terras op het strand weer klaargezet, wie heeft dat?
      Lekker eten en bij de zonsondergang borrelen en wat is die zonsondergang toch weer mooi!
      Ook wat weemoedig, dit is de laatste avond. Morgen gaan we naar Faro beach waar Souwie in een B&B slaapt en ik in mijn Octobus waarna ik haar zondagmorgen vroeg naar het vliegveld breng.
      Culatra heeft wel een speciaal plekje veroverd bij mij.
      Afsluiting van een heerlijke dag!

TAG 24

May 30, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 21 °C

Eine Nachricht aus dem schönen Portugal :)
      Heute waren wir nach einem leckeren Frühstück, in die Stadt aufgebrochen. Ziel war eine besondere historische Kirche.
      Angekommen betrachteten wir das Innere der Kirche, die voll mit Blattgold verziert wurde. Das ist aber nicht einzige Besondere. Vielmehr verbirgte sich das wonach wir suchten, an einer Seitentür am Altar, die zum Hof führte. Dort war direkt eine Kapelle zu sehen, die den Namen "Capella dos Ossos" (Knochenkapelle) trägt. Dort hängen über 1000 echte Schädel die, in die Mauern der Kapelle eingesetzt wurden. Grund für die Erbauung der Kapelle, war eine Knappheit der Friedhofsgräber. Die Meisten von den Skeletten waren Mönche und Gelehrte, die direkt mit der Kirche in Verbindung standen.
      Das war auf jeden Fall eine einmalige und zugleich gruselige Erfahrung.
      Unseren Tag haben wir bei einem Sonnenuntergang am Meer ausklingen lassen.

Wachten op Veni Vidi Fietsie

November 29, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 18 °C

Vanmorgen weer vertrokken van de camping bij Margot. Bij het uitchecken kreeg ik van Coco, de eigenaresse, de nacht cadeau, ik hoefde niets te betalen 😃
      Vandaag zou ik mijn fietsje ophalen, die had een week bij de fietsenmaker gestaan. Nou dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ging er van uit dat ik m zo gevonden had, op dezelfde manier waarop ik m de vorige keer gevonden had, in Google Maps. Er kwamen 3 fietsenmakers naar voren die mij allemaal even onbekend voorkwamen. Maar ja je moet toch iets dus op weg naar nr. 1. Nee die was het duidelijk niet, dan zal het nr. 2 zijn. Maar ook dat was m niet. Het moest dan nr. 3 wel zijn. Maar oh jee, dat was m ook niet, geen verdere aanwijzingen meer. Toch maar uitgestapt om bij nr. 3 te vragen of zij nog een andere fietsenmaker wisten. Er zat een mevrouw achter de balie die gelukkig Engels sprak, maar opeens vroeg ze spreek je Nederlands? Dat was nog beter. Na veel zoeken en aanwijzingen gevende: het was op een soort industrieterrein, het treinspoor liep er langs en er was een park met een parkeerplaats met campers. De mevrouw ging nog even bellen met iemand en ja hoor gevonden, ze kon het op de kaart van Google Maps aanwijzen.
      Daar ging ik opgelucht weer op weg. Toen ik bij de parkeerplaats met campers reed ben ik daar gaan staan want intussen was de fietsenmaker dicht en ging om 15.00 uur pas weer open.
      Broodje gegeten en slowcook linzensoepje gemaakt, dat wil zeggen eerst even laten koken en toen in bed gezet.
      Even na drie uur kwam ik bij de fietsenmaker aan en zag Veni Vidi Fietsie al buiten staan, maar de vreugde was van korte duur want er was nog helemaal niets aan gebeurd. De monteur zei dat hij begrepen had dat ik 3 weken weg zou blijven en had er nog niets aan gedaan. Toen ik heel duidelijk zei dat ik een week had gezegd zei hij dat hij het verkeerd begrepen had, dat Engels niet zijn moedertaal was en dat als ik het in het Portugees had gezegd er geen misverstand zou zijn geweest. Wat moet je daar nou mee? Ik vroeg wanneer de reparatie dan klaar zou kunnen zijn waarop hij zei "morgen". Toen ik vroeg morgenochtend of morgenmiddag begon hij weer te zeggen dat het een misverstand was. Maar daar trapte ik niet in en herhaalde de vraag of het morgenochtend of morgenmiddag zou worden. Hij zei dat hij mij zou bellen als het klaar was. Maar ik volhardde in de vraag of dat morgenochtend of morgenmiddag zou zijn. Uiteindelijk zei hij dat het om 12 uur klaar zou zijn.
      Voor de zekerheid vroeg ik hem of hij wel goed begrepen had dat ik niet meer dan 25 euro wilde betalen en ja hoor dat kon hij zich nog wel herinneren.
      Dan maar een wandeling maken in de buurt en even achter de parkeerplaats was er echt een heel mooi park aan het water. Na lekker gewandeld te hebben nog even het spoor overgestoken naar een winkelcentrum waar ik bij de Pingo Doce heerlijk een chocolade croissant en een kopje koffie heb besteld, samen 1,39. De prijzen voor koffie zijn in Portugal ongekend laag en de koffie is altijd lekker.
      Teruggekomen op de parkeerplaats zag ik dat er veel campers en caravans staan waar mensen gewoon in wonen. Dat zie je aan alle spullen die buiten staan. Lekker mijn soepje uit bed, hij was goed gaar en de temperatuur was ook nog goed. Heerlijk dat slowcooken!

Die Zeit rennt...

November 3, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 20 °C

Heute waren wir nochmal im Mercado in Faro. Wir dachten am Vormittag seien mehr Läden offen. Aber lediglich die Fischhändler waren zusätzlich da. Einige Geschäfte haben wohl längerfristig geschlossen. Schade.

Nach einem leckeren Snack im Hafenzentrum sind wir dann wieder zurück nach Olhão.

Heute gibt es nur noch ein letztes Sonnenuntergangfoto. Morgen geht es weiter. Schade, wir werden nächstes Jahr sicher länger hier bleiben.

Albufeira - Olhão

November 19, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 20 °C

Heute sind wir weg in Albufeira. Der Campingplatz dort ist echt toll. Super sauber. Auch große Plätze bei freier Platzwahl. Gewerbewaschmaschinen zum fairen Preis. Topp. Trotzdem geht's weiter. Die Zeit rennt immer noch.
      Olhão kennen wir schon gut. Der Sundowner im Hafen ist jeden Tag aufs Neue erbaulich und es gibt einiges was wir wiedermal machen wollen.
      Mal sehen wie lange wir bleiben. Das Wetter ist jedenfalls super gut angekündigt.

Olhão

November 25, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 17 °C

Mittlerweile haben wir wieder einige Radtouren im Umland unternommen.
      Vorgestern hat Uwes Riese & Müller merkwürdige Geräusche von sich gegeben. Wir kannten ja schon einen Radladen im Ort und sind Mittwoch Nachmittag wieder zu Bike Repair. Diesmal halt mit dem anderen Rad.
      Nach der Probefahrt durch den Chef hieß es 3-4 Stunden Arbeit. Er muss das Rad komplett durchchecken.
      Gestern Abend war das Rad wieder einsatzbereit.
      Es stand da wie neu. Geräusche verschwunden, Bremsbeläge erneuert. Alles topp.
      Ohne Rad ist alles doof. Daher sind wir froh über die schnelle und günstige Reparatur.

Zum Markt nach Loulé

October 29, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 21 °C

Heute waren wir in Loulé zum Markt. Die Route war immer wieder einwenig herausfordernd. Sei es, dass es seeehr steil wurde, oder der Weg einfach mal zu Ende oder sogar dazu geführt hat, dass wir kurzzeitig auf der Autobahn nach Spanien gelandet sind. 🙄
      Aber wie immer alles gut gegangen. Die steile Stelle gemeistert. Kein Hund an der Wade, einen Weg gefunden und dass wir für 300m auf der Autobahn waren hat kaum jemand bemerkt.

Der Markt war insoweit ein Erfolg als dass wir bei Bruno ein tolles Servierbrett erstanden haben. In der Zeitschrift "Entdecken Sie Algarve" (gekauft im Mercado Faro) war ein Bericht über ihn. Aus dem Holz alter Möbeln baut er neues. TOLL!

Jetzt noch den nahezu alltäglichen Sundowner in Bela's Corner im Hafen und der Tag ist rundum gelungen

• Day 14–16

Zwerver HAD een verbandje

December 14, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 16 °C

Op zo'n lange reis gaan er natuurlijk ook dingen niet goed. Zeker niet ,als je niet goed uitkijkt als je achteruit rijdt. Onze achterbumper had al een beschadiging, maar als ik, Hanneke, tegen een laag betonnen bankje aan rijdt, heeft de hele rechter achterhoek van die bumper scheuren. Ai....
      Gelukkig is er duc-tape aan boord. De beschadiging van 2 jaar geleden is er ook meegeplakt en die houdt nog steeds. We hebben alleen grijs plakband: geen gezicht op een witte bumper, maar alles zit weer vast.
      Ook onze rechter voorlamp heeft het weer begreven, voor de zoveelste keer. Nils probeert er een nieuwe lamp in te zetten. Dat lukt even, maar daarna gaat ook die nieuwe lamp niet meer aan.
      Een garage controleert de spanning op de fitting. Niets, geen stroom.
      Om dat te repareren moet er een afspraak worden gemaakt en de garage zit helemaal vol tot begin januari.....

We zijn op weg naar onze zeilvrienden, Frits en Reinhilde. Ze hebben een huis in zuid Portugal gekocht. Het is ontzettend leuk om ze weer te zien en uitgebreid bij te kletsen. En wat een prachtig huis met een grote tuin.
      Frits heeft ons altijd geholpen bij reparaties aan de Pelagie onze zeilboot waarmee we de wereld zijn rondgevaren. Hij werpt een blik op de bumper en zegt: "Oh, maar daar kan ik wel wat aan doen". De volgende ochtend gaat hij meteen aan de slag. Een beetje schuren, een schroefje erin om het tijdelijk recht te zetten, een paar plakbandjes en dan natuurlijk de polyester kit om alles aan elkaar te plakken. Nu moet het drogen.
      We gaan het leuke stadje Olhao bekijken, kopen verse tonijn op de gezellige vismarkt en eten heerlijk op een terrasje in de zon.
      ''s Middags gaan de schroeven uit onze bumper, de tape eraf en wordt alles nog eens goed met kit opgevuld. De bumper ziet er weer prima uit. Wat fijn!
      Misschien later als alles helemaal goed droog is nog een beetje bijschuren, maar dat zien we in Nederland wel weer.
      Nu we toch bezig zijn kijkt Frits ook naar de elektra van de lamp. Volgens hem is er een zekering kapot gegaan. Ja hoor, na wat zoeken vindt Nils een kapotte zekering. Na vervanging doet de voorlamp het weer. Hoera! Nu kunnen we ook in het donker weer veilig rijden.

De naam-sticker van Zwerver is heeft deels losgelaten, die moet er eigenlijk af. Maar ja, blijft ee dan geen lijm achter? Ik had al gekeken op internet, met een föhn moet het lukken. Die heeft Frits en samen trekken we zonder enig probleem de sticker eraf. Weer klaar!
      Ook de fietshelm van Nils wordt gerepareerd. Met een schroefje zet Frits de klep weer vast.
      Twee dagen later rijden we met gereviseerde spullen hun erf af, helemaal blij!!

Van Cajados naar Olhao

November 4, 2023 in Portugal ⋅ 🌬 20 °C

Vanmorgen werd ik door Hans gewekt met een heerlijke kop koffie. Nog even ontbijten en alle spullen weer vast zetten voor de reis. Het eerste gedeelte reed ik langs kurkeiken en net als de vorige keer kan ik er geen genoeg van krijgen. Even stoppen voor een paar foto's met natuurlijk weer allerlei bijzondere gedachten tijdens het rijden daarna. "Zie ze daar staan met hun prachtige, bruine, naakte torso". Natuurlijk ging dat over de geschilde kurkeiken. En één verlegen kurkeik vond ik bijzonder mooi zoals ze "haar naakte torso probeerde te bedekken met sluiers van kleine groene blaadjes". Een klein inkijkje in mijn gedachten tijdens een lange rit 😃
      Mij was verteld dat er alweer een storm aankomt die ditmaal ook Zuid-Portugal aandoet. Nou ja ik zal wel zien, kan onderweg altijd nog stoppen als het niet gaat.
      Maar gelukkig ging het, om 13.30 Portugese tijd, Nederlandse tijd 14.30 aangekomen op de camperplaats in Olhao. Dezelfde van de vorige keer en dat voelt toch een beetje als thuiskomen. Eerst een warme maaltijd maken dan heb ik de rest van de dag de handen vrij.
      Daarna moest ik natuurlijk heel dringend de Rio Formosa begroeten, inmiddels als een bekende. Nou ja dat dacht ik, maar toen ik die kant opliep belde Franka en al pratende kwam ik in steeds weer nieuwe straatjes terecht en geen spoor te bekennen van de boulevard of iets dat op water leek. Wel weer leuk om te verdwalen, zo kom je op plaatsen waar je nog nooit geweest bent.
      Na het gesprek kon ik de telefoon weer gebruiken als navigatie en kwam ik toch nog bij de Rio Formosa terecht. Zo bekend ben ik blijkbaar toch nog niet 😂
      Het begint nu toch steeds harder te waaien, ben benieuwd wat het wordt vanavond.
      En natuurlijk morgen, hoop dat de storm gaat liggen anders stel ik het bezoek aan Souwie nog een dagje uit.

Faro (Sé), Faro (Se)