Portugal
H. M. Borges - Madeira Wine

Here you’ll find travel reports about H. M. Borges - Madeira Wine. Discover travel destinations in Portugal of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Nu är Mattias och Felix här! Vi mötte dom på Funchals flygplats igår, flyget var en timme sent, men Felixen hade klarat den långa resan jättebra. Roligt med besök igen!
    Efter en period med dåligt väder fick vi en kanondag till idag. Vi var ute med kopian av Columbus skepp Santa Maria. Jag har alltid tyckt att det sett ut som ett riktigt turistjippo, men det är faktiskt en snygg kopia på Columbus skepp, riktigt välgjord och med mycket kul detaljer, t.o.m. ett litet museum under däck.

Det har blåst bra i flera dagar, men idag var det lugnt, soligt och varmt! De för tur med sig de här grabbarna 😎. Men kraftig dyning var det, så vi fick gunga ordentligt. Vi såg inga delfiner, men det blev en fin sjötur. Sen var vi på kaféet vid fortet och Felixen träffade några madeiranska kompisar som han hade kul med. Vilken energi!
    En härlig dag!

Sista kvällen...

April 9 in Portugal

Så har då två månader gått. Ikväll hittade vi en liten restaurang som var väldigt trevlig och den hade dessutom fördelen att vara den som ligger närmast lägenheten. Riktig mysfarbror som serverade, pappa lagade maten, gissar vi, och det smakade fantastiskt!
    Nu har vi sagt hej och tack till Olga och Pedro, ett fantastiskt omtänksamt och trevligt värdpar, väskorna är packade och taxi beställd. Hem till plasttältet...Read more

Det blir aldrig som man tror...

February 3 in Portugal

Nu sitter vi här, i en annan lägenhet än den vi bokade för 7 månader sedan! I taxin från flygplatsen fick vi ett telefonsamtal att vi inte kunde åka till ’vår’ lägenhet. Vi skulle köra till en annan adress, en annan lägenhet! Hmm, skumt! Det visade sig att varmvattenberedaren i vår lägenhet hade gått sönder och det fanns ingen rörmokare att få tag i på en lördag. Men i morgon ska vi kunna flytta in! Vi får se... vår värdinna Olga och hennes son António var förkrossade, men dom visste inget förrän de skulle städa lägenheten efter tidigare hyresgäster, så ingen skugga över dom. Vi bor nu i en jättefin lägenhet centralt i Funchal, Casa Praça, och i morgon flyttar vi!
    Planen är att vi ska bo här i 10 veckor, hemresa 10 april, så nu ska vi bli madeirianer 😉.

Nu har vi kommit 'hem'

February 4 in Portugal

Varmvattenberedaren är bytt och vi har flyttat in i ’vår’ lägenhet på Rua dos Frias 3. Olga och Antonio kom och hämtade oss med bil och så lämnade vi vår fina lägenhet Casa Praça. Den var så fin så vi hade gärna bott kvar där till april... den här lägenheten har en fantastisk balkong med utsikt över hela Funchal, den är rymlig - 4 rok + stor övervåning. Övervåningen är mest som ett stort lekrum med en massa gosedjur, spel, basketkorg mm.
    Casa Praça var dock ett strå vassare, jättefräsch och ’allt’ fanns. Nåja, vi vet inte vad det skulle kostat att bo där i 2 månader... Nu bor vi här.

Dukade fram ett par glas vin på balkongen, hittade en vas med fina blommor, kan vara snyggt därute... men en vindby välte hela härligheten. Ingen större katastrof, en liter vatten rann ut på balkong och grannarna under, men dom var inte ute som tur var. Tacka vet jag taniga svenska blommor, dom välter inga vaser. Så en fantastisk fiskmiddag, särskilt Carins svärdfisk var helt superb. Vi träffade ett engelskt par som bjöd på många goda tips att utforska framöver.

Regnet smattrar hemtrevligt utanför, extraelementet är på, nu är det bara att dra täcket över huvudet och se vad morgondagen bjuder på.

Min nya tandläkare heter Doris

February 8 in Portugal

I går kväll gick en gammal lagning upp. I morse 8.30 messade jag Olga, vår värdinna och frågade om hon hade något tips på tandläkare. 8.50 svarade hon att hon har en vännina som är tandläkare, hon hade kontaktat henne, hon öppnar egentligen kl. 10, men om det är ok för mig kommer Pedro (Olgas man) och hämtar mig 9.05 och kör mig dit, så kan jag få komma innan hon öppnar. Vilken service, va?
    Tandläkarbesöket gick bra, hon hittade en lagning till som också behövde åtgärdas, så hon tog den med.
    Så jag funderar på att byta tandläkare 😉

200 meters levadavandring

February 13 in Portugal

Nej, 200 meter är inte höjd över havet, det är längden på vår levadavandringspremiär. Vi träffade en trevlig man igår i backen ner till stan som pratade om allt mellan himmel och jord, han hade varit i Sverige två gånger, i Sundbyberg. Han varnade oss för levadavandringar. Häromåret hade en tysk lutat sig ut för att titta på utsikten, ramlat ner och slagit ihjäl sig. När hans fru skulle försöka rädda honom gjorde hon samma sak.

När vi går i backen till stan har vi sett en smal gränd på en meters bredd med fortets mur på ena sidan och murar till privata hus på andra. Den heter Beco da Levada do Pico. Vi var lite nyfikna på den och dessutom verkade den helt omöjlig att ramla ner och slå ihjäl sig ifrån 😊. Så vi gick in. Efter en stund öppnade sig en jättefin vy över Funchal och havet.
    Sen blev det tuffare, vi gick en bit till och en argsint och dreglande hund, stor som en kalv hoppade och skällde innanför muren. Vi såg den visserligen inte, men man kan ju tänka sig...
    Så några meter till och ytterligare en argsint hund och den här såg vi! Den såg väldigt arg ut, hoppade upp mot det 2 meter höga staketet och hade säkert slitit oss i stycken om den bara kommit över. Nu var vi ändå framme vid Levada da Picos ände, den slutade i en grind till ett privat hus, så vi vände och gick tillbaka samma väg.
    Så nu har vi gått vår första levadavandring med både utsikt och dramatik. Får se om det blir nån mer...

Vad kan dom ha gemensamt? Jo, Madeira, såklart! Ronaldo är Funchals och Madeiras stolthet. Han har blivit utsedd till världens bäste fotbollsspelare fem gånger! Här i Funchal finns nu ett museum och hotell, CR7, otroligt lyxigt och designat, inspirerat av fotboll och Ronaldo. Utanför står en bronsstaty där man precis som på andra bronsstatyer ska klappa på dom och på Ronaldo, ja ni kanske ser vilken kroppsdel som är blankast 😉. Han har inte glömt sin gamla hemstad utan har bidragit med många miljoner euro till ungdomsverksamhet och återuppbyggnad efter den katastrofala översvämningen 2010 då stora delar av Funchal stod under vatten.

Zarco ’upptäckte’ Porto Santos 1418 och Madeira 1419 och införlivade öarna med Portugal. Morerna var visserligen här några hundra år tidigare, men det räknas inte riktigt.

Och Columbus då? Jo, Zarco hade sju döttrar. Columbus gifte sig med en av dom, bodde på Madeira och Porto Santos innan det blev för långtråkigt på land och han stack till sjöss för att segla till Indien. Och det vet vi ju hur det gick. Det var åtminstone vår guide Pedros tolkning av historien. En snabbkoll i wikipedia visar att Italien, Portugal, Spanien, Polen m.fl. alla har sin egen version av Columbus ursprung. Troligast är att han kom från Genua. Han har i alla fall fått en fin staty här, där han sitter och blickar ut över havet.

Procession till katedralen

March 4 in Portugal

Häromdagen var vi och besökte Santa Clara-klostret som ligger i ’vår’ backe. Där fick vi veta att det idag, söndag skulle gå en procession genom stan till katedralen. Vi gick lite fel och hamnade på en privat fest på jesuitkollegiet, men det ordnade upp sig. Efter att ha rundat hörnet hittade vi jesuitkyrkan där processionen skulle starta. Man tog ut Jesus och Maria i friska luften och gick i procession till ackompanjemang av blåsorkester och ödesmättade trummor.
    Efter det tyckte vi att vi fått tillräckligt av andlig spis och då satt det bra med ett glas vin nere vid hamnen.

Trerätters för 10€

March 29 in Portugal

Nu är det mindre än två veckor kvar här på Madeira. Det som verkade som en väldigt lång tid börjar närma sig slutet. Å andra sidan, många som åker hit är bara här en vecka, sen åker dom hem igen...

Vi hittade en mysig restaurang på vår närmaste restauranggata Rua de Carreira igår, Jardim de Carreira.
    En trerätters för 10€ och det var riktigt bra mat! Härlig miljö med en innergård med bananträd, mangoträd och mycket blommor av alla de slag. Vi satt bredvid vad jag trodde var ett träd, men så tittade man uppåt och såg att det var en 8 m hög kaktus!

Idag var det städning, så vi lämnade lägenheten tidigt, såg stan vakna och åt frukost på stan. Sedan var det dags att handla lite fisk i saluhallen. Den här gången blev det pargo. Den blev väldigt god, men man fick se upp för ben!

Söndagsmässa

February 6 in Portugal

I våra ansträngningar att på kort tid anpassa oss till miljö och kultur var vi såklart på söndagsmässan i Funchal-Sé (katedralen). Vi råkade komma in fel väg och höll på att kliva rakt in i sakristian, men hittade snabbt några platser i norra skeppet, där vi försökte smälta in så gott det gick. Fullt med folk förstås, till skillnad från våra stackars präster som får prata inför några få förtappade själar. Mycket ritualer och de flesta hängde med och svarade prästen på rätt ställe. Så blev det nattvard, alla gick fram, så vi hängde på. Inget vin, bara oblat denna gång, lite torrt 😌. Efter sista bönen ville vår bänkgranne skaka hand med oss, trevligt. Sen upptäckte vi att alla skakade hand med de närmaste bänkgrannarna! Lite trevligt faktiskt.

I brist på bild på katedralen kommer här en bild på huset där vi bor.

H. M. Borges - Madeira Wine