Portugal
H. M. Borges - Madeira Wine

Hur fotograferar man luft?

March 23, 2018 in Portugal ⋅ 🌙 16 °C

Idag var det en härlig dag! Så skön luft, ingen blåst, precis lagom varmt. Svårt att få in det i kameran...

Promenad ner till stan och lunch. På eftermiddan satt vi och läste en stund vid vår utsiktsplats nedanför fortet. Ett glas vin på kaféet och sen hem och stoppa en kyckling i ugnen. 225° i 45 min, efter en halvtimme kollade vi. Då var köket rökfyllt och kycklingen såg helt färdig ut! Åtminstone på utsidan. Konstig ugn... Vi sänkte till 150° och körde 20 minuter till. Röklukten är säkert borta i morgon 😎.Read more

Monte - zu Besuch beim Kaiser......

October 23, 2017 in Portugal ⋅ ⛅ 20 °C

Hoch über Funchal gelegen - der Villenvorort Monte. Wir fahren mit dem Bus hinauf und wieder einmal bewundere ich die Fahrkünste der Buschauffeure.
      Rauf und runter über schmale Gassen - zwischendurch heißt es sich Anhalten.
      Und dann sind wir oben, weit weg vom städtischen Trubel.

In der „Igreja de Nossa Senhora do Monte“ liegt Karl I. von Habsburg begraben, der letzte Kaiser der Donaumonarchie. Es ist ein schlichter Metall Sarg, einige Fahnen und ein großes Gemälde von ihm. Vor der Kirche begrüßt er uns als Statue.
      Die Kirche selbst ist ebenfalls schlicht gehalten, mit einem bemalten Holz Himmel.

Wieder mit dem Bus im Zentrum angekommen flanieren wir durch die Rua de Santa Maria und bewundern die vielen von Malern und Bildhauern gestalteten Türen der Altstadthäuser.

Zurück in Santa Cruz gibt es als Belohnung noch 2 Achterl beim Wirt gleich neben der Kirche.

Mattias och Felixen hÀlsar pÄ

March 11, 2018 in Portugal ⋅ 🌙 16 °C

Nu är Mattias och Felix här! Vi mötte dom på Funchals flygplats igår, flyget var en timme sent, men Felixen hade klarat den långa resan jättebra. Roligt med besök igen!
      Efter en period med dåligt väder fick vi en kanondag till idag. Vi var ute med kopian av Columbus skepp Santa Maria. Jag har alltid tyckt att det sett ut som ett riktigt turistjippo, men det är faktiskt en snygg kopia på Columbus skepp, riktigt välgjord och med mycket kul detaljer, t.o.m. ett litet museum under däck.

Det har blåst bra i flera dagar, men idag var det lugnt, soligt och varmt! De för tur med sig de här grabbarna 😎. Men kraftig dyning var det, så vi fick gunga ordentligt. Vi såg inga delfiner, men det blev en fin sjötur. Sen var vi på kaféet vid fortet och Felixen träffade några madeiranska kompisar som han hade kul med. Vilken energi!
      En härlig dag!

Procession till katedralen

March 4, 2018 in Portugal ⋅ 🌧 17 °C

Häromdagen var vi och besökte Santa Clara-klostret som ligger i ’vår’ backe. Där fick vi veta att det idag, söndag skulle gå en procession genom stan till katedralen. Vi gick lite fel och hamnade på en privat fest på jesuitkollegiet, men det ordnade upp sig. Efter att ha rundat hörnet hittade vi jesuitkyrkan där processionen skulle starta. Man tog ut Jesus och Maria i friska luften och gick i procession till ackompanjemang av blåsorkester och ödesmättade trummor.
      Efter det tyckte vi att vi fått tillräckligt av andlig spis och då satt det bra med ett glas vin nere vid hamnen.

Avskedsmiddag

February 27, 2018 in Portugal ⋅ 🌧 15 °C

Nu har veckan med Janne och Mia redan gått. Igår bjöd dom på en fantastisk middag på restaurang Tipografia. Riktigt läcker restaurang på alla sätt, gott, vackert upplagt och trevlig personal. Hotellet som restaurangen hör till var bland de snyggaste och läckraste jag sett, Castanheiro Boutique Hotel. Det skulle du ha gillat, Nisse!
      Här kan man se några bilder: http://www.castanheiroboutiquehotel.com/#

I förmiddags åkte Janne och Mia hem till snön och Sverige igen. Tack för en trevlig vecka och en fantastisk middag.

Ronaldo, Zarco och Christoffer Columbus

February 19, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 16 °C

Vad kan dom ha gemensamt? Jo, Madeira, såklart! Ronaldo är Funchals och Madeiras stolthet. Han har blivit utsedd till världens bäste fotbollsspelare fem gånger! Här i Funchal finns nu ett museum och hotell, CR7, otroligt lyxigt och designat, inspirerat av fotboll och Ronaldo. Utanför står en bronsstaty där man precis som på andra bronsstatyer ska klappa på dom och på Ronaldo, ja ni kanske ser vilken kroppsdel som är blankast 😉. Han har inte glömt sin gamla hemstad utan har bidragit med många miljoner euro till ungdomsverksamhet och återuppbyggnad efter den katastrofala översvämningen 2010 då stora delar av Funchal stod under vatten.

Zarco ’upptäckte’ Porto Santos 1418 och Madeira 1419 och införlivade öarna med Portugal. Morerna var visserligen här några hundra år tidigare, men det räknas inte riktigt.

Och Columbus då? Jo, Zarco hade sju döttrar. Columbus gifte sig med en av dom, bodde på Madeira och Porto Santos innan det blev för långtråkigt på land och han stack till sjöss för att segla till Indien. Och det vet vi ju hur det gick. Det var åtminstone vår guide Pedros tolkning av historien. En snabbkoll i wikipedia visar att Italien, Portugal, Spanien, Polen m.fl. alla har sin egen version av Columbus ursprung. Troligast är att han kom från Genua. Han har i alla fall fått en fin staty här, där han sitter och blickar ut över havet.

Slapstick Parade

February 13, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 14 °C

Sista dagen på karnevalen. Den avslutades med Slapstick Parade som är öppen för alla och kan innehålla precis vad som helst. Och det gjorde den också! Här fanns allt från gulliga barn till terrorister, katolska biskopar med tvivelaktiga sexvanor och Donald Trump och den lille raketmannen. Här är ett axplock bilder.Read more

200 meters levadavandring

February 13, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 14 °C

Nej, 200 meter är inte höjd över havet, det är längden på vår levadavandringspremiär. Vi träffade en trevlig man igår i backen ner till stan som pratade om allt mellan himmel och jord, han hade varit i Sverige två gånger, i Sundbyberg. Han varnade oss för levadavandringar. Häromåret hade en tysk lutat sig ut för att titta på utsikten, ramlat ner och slagit ihjäl sig. När hans fru skulle försöka rädda honom gjorde hon samma sak.

När vi går i backen till stan har vi sett en smal gränd på en meters bredd med fortets mur på ena sidan och murar till privata hus på andra. Den heter Beco da Levada do Pico. Vi var lite nyfikna på den och dessutom verkade den helt omöjlig att ramla ner och slå ihjäl sig ifrån 😊. Så vi gick in. Efter en stund öppnade sig en jättefin vy över Funchal och havet.
      Sen blev det tuffare, vi gick en bit till och en argsint och dreglande hund, stor som en kalv hoppade och skällde innanför muren. Vi såg den visserligen inte, men man kan ju tänka sig...
      Så några meter till och ytterligare en argsint hund och den här såg vi! Den såg väldigt arg ut, hoppade upp mot det 2 meter höga staketet och hade säkert slitit oss i stycken om den bara kommit över. Nu var vi ändå framme vid Levada da Picos ände, den slutade i en grind till ett privat hus, så vi vände och gick tillbaka samma väg.
      Så nu har vi gått vår första levadavandring med både utsikt och dramatik. Får se om det blir nån mer...

Första veckan firad med karneval!

February 11, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 16 °C

Första veckan har gått, bara 9 kvar 😉. Vi har börjat vänja oss vid det här livet och trivs bra i lägenheten. Det är ingen värme, madeiranerna säger att de knappast minns när det var så här kyligt senast. När solen är framme är det riktigt skönt, idag åkte t.o.m. kortbyxorna på, varmt på balkongen! Men i lägenheten är det kallt. Eftersom det oftast är varmt här bryr man sig inte om att installera värme. Vi har en radiator på hjul som jag drar in i sovrummet på kvällen och ut i vardagsrummet på morgonen. Det har blivit rutin, ungefär som att gå ut med hunden 😉. Tufft liv som ni märker.

I går var en av årets höjdpunkter, karnevalen! Över 1.500 personer deltar och mångdubbelt fler tittar på. I tre timmar var det parad på strandpromenaden. Otroligt skådespel och man måste beundra vilket jobb alla lagt ner på dräkter och ekipage. Carin var tapper också som stod ut med den höga musiken hela kvällen!
      Karnevalen fortsätter till tisdag, så det blir nog några besök till nere på stan.

Min nya tandlÀkare heter Doris

February 8, 2018 in Portugal ⋅ 🌧 14 °C

I går kväll gick en gammal lagning upp. I morse 8.30 messade jag Olga, vår värdinna och frågade om hon hade något tips på tandläkare. 8.50 svarade hon att hon har en vännina som är tandläkare, hon hade kontaktat henne, hon öppnar egentligen kl. 10, men om det är ok för mig kommer Pedro (Olgas man) och hämtar mig 9.05 och kör mig dit, så kan jag få komma innan hon öppnar. Vilken service, va?
      Tandläkarbesöket gick bra, hon hittade en lagning till som också behövde åtgärdas, så hon tog den med.
      Så jag funderar på att byta tandläkare 😉

H. M. Borges - Madeira Wine