Portugal

Top 10 Travel Destinations Mértola Municipality
Show all

Amendoeira do Campo

March 3 in Portugal ⋅ ⛅ 11 °C

Eerst naar de Intermarché om boodschappen te doen, te tanken en natuurlijk een abatenado met een pastel de nata 😋
      Over de hoogste bergen van de Algarve, Monchique, op weg naar Amendoeira do Campo naar een oud Landhuis dat o.a. gebruikt is voor bijeenkomsten van de vrijmetselaars.
      Het wordt gerund door een Nederlander Raymond en een Portugees Nelson.
      Ik ben reuze benieuwd.
      Wat een prachtige route weer, in de bergen geen gelegenheid om foto's te maken, maar daarna gaat de weg door een lieflijk heuvellandschap waar de kleuren bijna zeer doen aan je ogen. Het heeft voor Portugese begrippen veel geregend en het gras en de wilde bloemen zijn ontploft lijkt het wel. Op dit soort wegen meer gelegenheid om te stoppen voor foto's.
      Nog even offroad gereden een onverharde weg in omdat het landschap er zo mooi uitzag en ik van bovenaf foto's wilde maken. Toen ik na zo'n 10 km in de diepte zag dat er water stond en diepe sporen zag van waarschijnlijk een tractor toch maar weer omgedraaid, was wel de moeite waard, je rijdt daar helemaal alleen en er is geen huis te zien alleen maar die weelderige kleuren.
      Rond 15.00 uur aangekomen op het landgoed, het is werkelijk prachtig en heel groot, in de vorm van een U.
      Ik mag gaan staan waar ik wil en krijg een rondleiding over het landgoed van Raymond. Wat eens een hotel is geweest en weer moet worden zijn nu nog gebouwen waar geen glas in zit en er ontbreekt overal elektra. De mannen hebben zelf ook geen elektra. Er is nog veel werk aan de winkel. Ik vertel ze over workaway, dat zou hen kunnen helpen met het vele werk dat nog gedaan moet worden.
      Raymond vertelt dat de gasten van de Engelse buscamper een wijn komen drinken met wat hapjes. Als ik ook wil komen ben ik van harte welkom.
      Maar wel vroeg want als het donker wordt is er geen verlichting.
      Om 16.00 uur ga ik richting de Adega en al spoedig komen Isabel en George binnen. Jammer dat ik besloten heb geen alcohol meer te drinken want het is wel heel leuk hoe Raymond vertelt over de regionale wijnen die ze schenken. Ik vraag of ik ook met de hapjes mee kan doen en bestel een sinaasappelsap.
      Als de wijn geschonken is komt Nelson met de hapjes, het zijn ware kunstwerkjes en ze smaken net zo lekker als ze mooi zijn.
      Met z'n 4en hebben we een leuk gesprek, o.a. over wijn, eten en kaas. Waarop de Engelsen kaas uit de camper gaan halen om ons te laten proeven van kaas die ongeveer 5 jaar gerijpt is in een grot en daarna verpakt is in was, zoals je bij ons ook wel eens de Edammer ronde kaas verpakt ziet. Wat smaken de kaasjes heerlijk, ik neem van elk maar 1 plakje want de kaas is wel heel zout.
      Nelson verdwijnt weer en komt met een schaal met nog allerlei hapjes terug. Ik hoef niet meer te eten vanavond 🤣

Als je meer over het landgoed wilt weten www.hfrresort.com

Wandelen naar Alfarrobeira de Baixo

March 4 in Portugal ⋅ ⛅ 13 °C

Het wordt hoog tijd om de nieuwe wandelschoenen in te lopen en mijn conditie te testen voor de wandeltocht met Justus binnenkort.
      Dus eerst maar rustig aan vanmorgen 😃
      Om 08.00 uur werd het heerlijke, in een houtgestookte oven, gebakken brood bij de camper gebracht, samen met een broodmes. Gisteren zei ik dat ik geen brood wilde bestellen omdat ik het niet zelf kon snijden. En meteen werd er gezegd dat ik wel een broodmes kon lenen, wat fijn!
      Een heerlijk brood en daarbij een lekker kopje koffie in de zon.
      Rond half 12 op weg gegaan. Ik wilde eigenlijk gewoon door het prachtige landschap lopen, maar kon nergens een plekje vinden dat laag genoeg was om over het gaas en daarboven prikkeldraad te klimmen. Dan maar over de weg richting Alfarobeira de Baixo. Ik hoopte dat ik nog kleine boerenweggetjes tegenkwam om van de weg af te kunnen gaan. Die waren er wel maar ze waren allemaal afgesloten met een hek voorzien van ketting en hangslot.
      Het bleef dus langs de weg lopen, maar wel met mooie uitzichten links en rechts op het prachtige landschap. Halverwege nog even van de weg af om een mooie bogenbrug te kunnen zien.
      Mijn schoenen zien er al minder nieuw uit 😄
      Bij thuiskomst weer even een rondje gemaakt langs en in het landhuis. De gangen buiten met de pilaren lijken net van een klooster te zijn. Binnen in de ruimtes gekeken die hotelkamers moeten worden, allemaal met prachtig uitzicht.
      En in de kapel geweest, dat is toch wel een bijzonderheid dat die bij dit landgoed hoort.
      De kapel is al helemaal klaar, maar wat moet er voor de rest nog veel werk verricht worden voordat dit enigszins in gebruik kan worden genomen!

Nog een dagje zon

March 6 in Portugal ⋅ ☁️ 12 °C

Vandaag zou ik doorgaan richting Evora. Toch eerst even naar het weerbericht gekeken. Ze voorspellen vanaf morgen slecht weer met regen en flinke wind.
      Vanmorgen was het hier nog zulk mooi weer dat ik besloten heb om deze dag te genieten van de zon en op een regendag te gaan rijden. Daar heb ik geen spijt van, een heerlijk dagje met wat klusjes zoals het gat in mijn rok dichten, foto's op mijn sd-kaart zetten omdat mijn telefoon vol raakt, soepje koken, afwassen en lekker lezen in de zon.
      Misschien blijf ik hier morgen ook nog, ik heb bedacht dat ik voor mezelf een plekje maak in het gebouw dat vlakbij staat. Nee niet het fotogenieke skelet huisje, dat is beslist niet waterdicht ☔ Maar het stenen huisje waar weliswaar geen ramen en deuren in zitten maar waar het dak er wel heel stevig uitziet. Daar heb ik meer ruimte dan in de Octobus. Ben benieuwd wat het weer morgen gaat doen. Vanmiddag rond 3 uur was het bewolkt en plotseling helemaal windstil, dat is een gekke gewaarwording zeker als er slecht weer opgegeven wordt. Gisteren hoorde je op de video bij het meer de wind nog in de microfoon van de telefoon kraken, maar vanmiddag alleen maar vogels die fluiten. Rond half 5 begon het weer een beetje te waaien. Ben benieuwd wat morgen brengt.

Alcoutim

December 5, 2023 in Portugal ⋅ 🌧 11 °C

In Nederland is het Sinterklaasfeest, maar hier in Portugal is daar niets van te merken.
      Laat in de morgen vertrokken uit Alte, uitgezwaaid door Susanne.
      Het plan is om de oostkant van de Algarve te gaan bezoeken want daar ben ik nog niet geweest. Eerst naar boven naar Alcoutim en dan via de Guadiana rivier weer afzakken naar het zuiden.
      De rivier is tevens de grens tussen Portugal en Spanje, een zeer vloeibare grens dus.
      In het kasteel van Alcoutim draaien ze een film waarin duidelijk wordt dat de grens niet altijd zo duidelijk was en dat mensen met bootjes de rivier overstaken en veel contact met elkaar hadden. Prachtig om van bovenaf Alcoutim te zien en aan de overkant van de rivier het Spaanse stadje San Lúcar de Guadiana.
      De weg van Alte naar Alcoutim ging door de bergen. De hele weg niet harder gereden dan 60 km want ik had de weg bijna voor mezelf en het gaf me de kans om veel om me heen te kunnen kijken.
      Morgen ga ik proberen om de rivier over te steken met een bootje en als het goed is gaat er een tokkelbaan terug vanaf Spanje de rivier over. De informatie-mevrouw in Alcoutim was behoorlijk vaag over die tokkelbaan, ben benieuwd of ik m ga vinden en of hij in bedrijf is in dit seizoen.
      Gisteren bij Susanne soep gemaakt van gedroogde paddestoelen, het is een wonder wat een hoeveelheid paddenstoelen je krijgt van 50 gr gedroogde paddenstoelen. Heerlijk soepje met boterhammen met camembert, die had Susanne gisteren gekocht, maar ze vond m zo erg stinken dat ze m weg wilde doen. Nou geef maar aan mij, hoe harder een camembertje stinkt des te lekkerder die smaakt 😋

S. Lúcar Guadiana, Barragem de Odeleite

December 8, 2023 in Spain ⋅ ☁️ 15 °C

Alvast een footprint aangemaakt, nu in Spanje, met het bootje de rivier Guadiana overgestoken. De rest komt vanavond 😃
      Zo daar ben ik weer, nu in Castro Marim, dat ik morgen wil gaan bekijken.
      Maar eerst San Lucár de Guadiana. Een leuk boottochtje over de rivier naar het Spaanse stadje. Over het stadje zelf is niet heel veel te vertellen. Vergeleken met het Portugese dorpje aan de andere kant ziet alles er veel schoner, witter en georganiseerder uit. Geen verpauperde gebouwen.
      Het zonnetje schijnt lekker en ik blijf een tijdje op een bankje bij de kerk zitten. Daarna weer een paar straatjes door, daar zie ik een kleine galerie. Er zijn drie mensen die hun spullen daar gestald hebben. Een mevrouw die schildert, een mevrouw die lino's maakt en een meneer die met hout werkt, leuk om te bekijken.
      Daarna wordt mijn oog getrokken door een paar vrouwen die met bossen riet aan het slepen zijn, bleek achteraf bamboe te zijn.
      Nieuwsgierig als ik ben ben ik ze gevolgd. Ze gingen een gebouw binnen met bogen en witte muren. Ik bleef in de deuropening staan. Ze maakten de bamboe op maat met een snoeischaar en bevestigden dat aan de muur, wat is dat mooi zeg! Ik ging steeds verder het gebouw in en werd er door de dames niet uitgezet. De afgesneden holle uiteinden werden weer gebruikt om daar tijmtakken in te doen in bloempotten om daarmee de onderkanten op te vullen. Ik vroeg of er een feest was en een vrouw vertelde dat het voor een trouwerij was. Alles vers uit de tuin gehaald, prachtig versierd die ruimte met natuurlijke materialen ❤️ Daarna nog een salade op een terras tegen de beruchte scheurbuik.
      Weer terug met het bootje want ik wilde nog naar Barragem de Oleite (stuwdam van Oleite), "rivier van de blauwe draak".
      De dam is aangelegd in de beek Ribeira de Odeleite, en is een zijrivier van de rivier Guadiana.
      Door een luchtfoto werd ontdekt dat het stuwmeer de vorm van een blauwe draak heeft. In de Chinese cultuur is de blauwe draak een symbool voor macht, kracht en geluk en was door de eeuwen heen een traditioneel door de keizers gebruikt patroon.
      De weg er naar toe begon goed, maar al snel kwam ik op een onverharde weg, deed me denken aan mijn vorige reis. Dwars door de bergen, heel steil omhoog in z'n 1 en heel steil omlaag. Op een gegeven moment moest ik onderaan in een dal over een watertje met stenen heen. Heel voorzichtig in z'n 1 langzaam er door, maar aan het eind ging het ietsje omhoog voordat ik weer op de weg kon komen. Daar kwam ik niet tegen op en ik kwam met een achterwiel vast te zitten, pffff was best een beetje benauwd. Er uit en kijken wat wijsheid is. Ik besloot achteruit te gaan en meer langs de kant het weer te proberen en dan op het laatste flink gas te geven bij het stukje dat hoger was.
      En ja het ging goed, wel met een hoop kabaal, maar ik was er uit. Gelukkig maar want wat moet je zeggen als ze vragen waar je bent en heb je daar überhaupt wel bereik met je telefoon?
      En dan kom je na kilometers rijden in de eerste versnelling opeens boven en kijk je op een stuk van het stuwmeer, wow wat is dat mooi van kleur en vorm en wat is het water blauw 🤩
      Nog een heel stuk er om heen gereden tot het plotseling dood liep. Gelukkig kon ik er draaien en weer terug en ik ben niet meer bij het water met stenen gekomen.
      Ik vind dat offroad rijden wel heel spannend en leuk, ik zou best een 4wheeldrive willen als die wat zuiniger in gebruik zouden zijn, ik denk dat dat aan mij wel besteed zou zijn 😃

Mértola

December 7, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 16 °C

Het plan was om naar het kasteel te gaan maar ik kwam plotseling op een grote markt terecht. Ik had tenslotte de hele dag dus het werd de markt smorgens.
      Wat leuk om te zien, kramen met: van alles en nog wat; grote onderbroeken en corsetten; werkkleding inclusief jasschorten zoals mijn moeder vroeger had; gereedschap; olijfolie in grote plastic flessen; groenten en fruit; kleding; schoenen; barbecues vol met kip; potten en pannen; keramiek en nog veel meer.
      Wat leuk om al die kleurrijke kramen te bekijken.
      Ik waag me aan een halve kip, smaakt goed, maar een colaatje erbij om de bacteriën te doden 😂
      Smiddags de soepgroenten gesneden en de soep opgezet en slowcooking in bed gezet.
      Nu naar het kasteel! Het is een kasteel wat nog mooi bewaard gebleven is. Ervoor staat een kerk, dat is vroeger een moskee geweest, dat kun je binnen zien aan de pilaren en aan de kleine doorgangen aan de zijkant. De klokkentoren is de voormalige minaret.
      De positie van het kasteel is bijzonder strategisch want aan beide kanten is een rivier, die aan het einde in de punt samenvloeien.
      Het is heerlijk stil daarboven, een heel verschil met de markt vanmorgen.
      Het is al 16.00 uur wanneer ik bij het kasteel weg ga. Ik wil nog naar Alcoutim rijden, dus ik moet haast maken om voor het donker binnen te zijn.
      De pan met soep laat ik in bed staan, maar onderweg met al die bochten en klimmen en dalen maak ik me wel ongerust, ik wil geen nat bed 🥵
      In Alcoutim geparkeerd aan de kade waar de boten naar Spanje vertrekken, de soeppan is gelukkig niet gaan lekken. Ben benieuwd hoe rustig het vannacht is, want er is nog behoorlijk wat reuring.

Alcoutim, Mertola und Pomarão

February 15, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 15 °C

Man glaubt es nicht, aber wir haben nach fast 3 Wochen unseren schönen Stellplatz in São Brás verlassen...zumindest vorübergehend 😉

Ede hatte sich für zwei Tage ein Zimmer an der Küste genommen und wir spannten vom Relaxen noch etwas aus. Es war ausgemacht uns etwas mehr im Hinterland wieder zu treffen.

Wir fuhren dann über eine gut ausgebaute Straße durch die wunderbar hügelige Bergwelt Richtung Alcoutim, das gemütlich am Grenzfluß Rio Guardiana gelegen und sehr ruhig ist. Hier dümpelt die Zeit ganz, ganz langsam vor sich hin...sehr angenehm.

Am Abend trafen wir Ede wieder und wir aßen noch den Prato do dia (Tagesgericht) Es wurde ein bisschen getrunken und gequatscht; am nächsten Tag sollte es früh raus gehen und so ging es zeitig ins Bettchen.

Nach einer sehr ruhigen Nacht holte Ede uns ab und wir fuhren weiter ins Hinterland, nach Mertola. Das Städtchen besitzt eine stattliche Burg und Stadtmauer, schmiegt sich an einen Bergrücken und liegt auch am Grenzfluß Guardiana.
      Wir bummelten gemütlich durch das Örtchen, tranken einen zweiten Kaffee und frühstückten dazu ein leckeres Toastas Mistas und weiter ging's...nach Pomarão.

Die Landschaft wechselte mittlerweile ins Liebliche...riesige Weideflächen mit grasenden Kühen und Schafen. Auf jedem hölzernen Strommast ein großes Storchennest mit einem oder zwei Vögeln besetzt. Das Land wurde auch flacher und weiter. Es war ein Traum hier gemütlich und bei schönem Sonnenschein durchzufahren...Danke Ede fürs Fahren 🚙💨

Pomarão als ehemaliger Minenort, ist eigentlich nur noch eine winzige Ansammlung von kleinen Häuschen, liegt aber direkt an der spanischen Grenze, am Fluss. Auf der anderen Seite befindet sich Andalusien.

Etliche Wohnmobil anektierten das Örtchen, stapelten sich auf der Uferbefestigung und genossen die tolle Aussicht. Wir nahmen noch einen kleinen Snack ein und begaben uns so ganz langsam wieder auf den Rückweg nach Alcoutim, dort war ja unser Nachtlager.

Ein "kurzer" Abstecher ins Dorf, um zu essen und etwas zu trinken. "KURZ" hätte auch fast geklappt. Nach dem wieder leckeren Essen wollten wir noch einen Absacker nehmen...dabei lernten wir ein recht verrücktes Pärchen aus England und Norwegen kennen. Wir palaverten bis tief in die Nacht und hatten viel Spaß. Unser Weg zum Auto war mit 5 min Gehzeit recht überschaubar und dann fielen wir in einen schönen Schlaf.

Am Morgen schaute Ede noch kurz vorbei um sich zu verabschieden, er wollte noch weiter gen Norden, zum Grande Lago...ein bisschen Angeln...wir sind uns noch unschlüssig wo es hin geht, aber wir werden berichten.

• Alcoutim

December 31, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 19 °C

Radtour nach Alcoutim. Das kleine Städtchen liegt am Guadiana, dem Grenzfluss zu Spanien. Gegenüber am spanischen Ufer liegt das Städtchen Sanlucar mit seinem weithin sichtbaren Castillo. Hier im Fluss liegen sehr viele Yachties zum Überwintern.Read more

12. Tag Evora - Monte Vascao (165 km)

May 10, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 22 °C

Nachdem wir auf dem Weg nach Beja waren, um morgen nach Monte Vascao zu fahren haben wir uns kurz umentschlossen u. sind direkt zum „Shamwari Hilltop Retreat“ durchgefahren. Der CP bei Beja soll nicht schön sein. Nun wissen wir auch, warum es in dieser Gegend kaum CP Plätze gibt -> Kmweit nur Felder, Felder, Felder. Vorbei an Farmeinfahrten, ohne auch die Farm zu sehen. In Mertula dann noch einmal eine Menge von Bikern, die die kurvigen Straßen in die Hills gefahren sind und wir mit unserem Womo 🙈. Die Bundesstrasse verlassend ab in die Hills kamen wir dann im Shamwari Hilltop Retreat bei 31 Grad, einem stürmigen Wind wie in der Sahara an. An die Hitze muss ich mich erst gewöhnen 😅Empfangen wurden wir von Helena (Wirtin) und ihren 3 Hunden. Endlich Freunde für Piper 😂. Nach einer leckeren selbstgemachten Pizza und einem tollen Sonnenuntergang und jetzt 21 Grad schauen wir noch ein bisschen dem Sternenhimmel zu. Hier bleiben wir noch ein bisschen bis es dann ab an die Algarve (35 km) geht. Endlich Meer 🌊Read more

• Day 12–13

Mértola

March 24 in Portugal ⋅ ☁️ 17 °C

Auf nach Mértola, früh los, in Monsaraz ist heute eine Großveranstaltung, es findet ein Lauf-Trail statt und schon bald ist kein Fortkommen mehr.
      In Alqueva sehen wir uns die Staumauer an, stärken uns mit Kaffee und Brot.
      Weiter geht es auf abenteuerlicher Fahrt zum Pulo do Lobo (Wolfssprung- Wasserfall) im Nationalpark Vale do Guadiana. Wir durchfahren eine üppig blühende Landschaft auf schmalen Wegen. Es duftet! Einfach traumhaft schön.
      Nach unzähligen Stufen erblicken Lotte und ich den Wasserfall und bestaunen die enge Schlucht, eingebettet in einer farbenprächtigen Umgebung.
      Am frühen Nachmittag kommen wir in Mértola an und finden unterhalb des Ortes einen Platz für die Nacht.
      Später erkunden wir die geschichtsträchtige und vom arabischen Erbe geprägte Kleinstadt. Durchwandern die engen und steilen Gassen gesäumt von malerischen Häusern.

Mértola, Mertola, Mértola Municipality, مارتلة, メルトラ, Мертола