Portugal
Olhão

Albufeira - Olhão

November 19, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 20 °C

Heute sind wir weg in Albufeira. Der Campingplatz dort ist echt toll. Super sauber. Auch große Plätze bei freier Platzwahl. Gewerbewaschmaschinen zum fairen Preis. Topp. Trotzdem geht's weiter. Die Zeit rennt immer noch.
      Olhão kennen wir schon gut. Der Sundowner im Hafen ist jeden Tag aufs Neue erbaulich und es gibt einiges was wir wiedermal machen wollen.
      Mal sehen wie lange wir bleiben. Das Wetter ist jedenfalls super gut angekündigt.

Die Zeit rennt...

November 3, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 20 °C

Heute waren wir nochmal im Mercado in Faro. Wir dachten am Vormittag seien mehr Läden offen. Aber lediglich die Fischhändler waren zusätzlich da. Einige Geschäfte haben wohl längerfristig geschlossen. Schade.

Nach einem leckeren Snack im Hafenzentrum sind wir dann wieder zurück nach Olhão.

Heute gibt es nur noch ein letztes Sonnenuntergangfoto. Morgen geht es weiter. Schade, wir werden nächstes Jahr sicher länger hier bleiben.

Zum Markt nach Loulé

October 29, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 21 °C

Heute waren wir in Loulé zum Markt. Die Route war immer wieder einwenig herausfordernd. Sei es, dass es seeehr steil wurde, oder der Weg einfach mal zu Ende oder sogar dazu geführt hat, dass wir kurzzeitig auf der Autobahn nach Spanien gelandet sind. 🙄
      Aber wie immer alles gut gegangen. Die steile Stelle gemeistert. Kein Hund an der Wade, einen Weg gefunden und dass wir für 300m auf der Autobahn waren hat kaum jemand bemerkt.

Der Markt war insoweit ein Erfolg als dass wir bei Bruno ein tolles Servierbrett erstanden haben. In der Zeitschrift "Entdecken Sie Algarve" (gekauft im Mercado Faro) war ein Bericht über ihn. Aus dem Holz alter Möbeln baut er neues. TOLL!

Jetzt noch den nahezu alltäglichen Sundowner in Bela's Corner im Hafen und der Tag ist rundum gelungen

Olhão

November 25, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 17 °C

Mittlerweile haben wir wieder einige Radtouren im Umland unternommen.
      Vorgestern hat Uwes Riese & Müller merkwürdige Geräusche von sich gegeben. Wir kannten ja schon einen Radladen im Ort und sind Mittwoch Nachmittag wieder zu Bike Repair. Diesmal halt mit dem anderen Rad.
      Nach der Probefahrt durch den Chef hieß es 3-4 Stunden Arbeit. Er muss das Rad komplett durchchecken.
      Gestern Abend war das Rad wieder einsatzbereit.
      Es stand da wie neu. Geräusche verschwunden, Bremsbeläge erneuert. Alles topp.
      Ohne Rad ist alles doof. Daher sind wir froh über die schnelle und günstige Reparatur.

• Day 14–16

Zwerver HAD een verbandje

December 14, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 16 °C

Op zo'n lange reis gaan er natuurlijk ook dingen niet goed. Zeker niet ,als je niet goed uitkijkt als je achteruit rijdt. Onze achterbumper had al een beschadiging, maar als ik, Hanneke, tegen een laag betonnen bankje aan rijdt, heeft de hele rechter achterhoek van die bumper scheuren. Ai....
      Gelukkig is er duc-tape aan boord. De beschadiging van 2 jaar geleden is er ook meegeplakt en die houdt nog steeds. We hebben alleen grijs plakband: geen gezicht op een witte bumper, maar alles zit weer vast.
      Ook onze rechter voorlamp heeft het weer begreven, voor de zoveelste keer. Nils probeert er een nieuwe lamp in te zetten. Dat lukt even, maar daarna gaat ook die nieuwe lamp niet meer aan.
      Een garage controleert de spanning op de fitting. Niets, geen stroom.
      Om dat te repareren moet er een afspraak worden gemaakt en de garage zit helemaal vol tot begin januari.....

We zijn op weg naar onze zeilvrienden, Frits en Reinhilde. Ze hebben een huis in zuid Portugal gekocht. Het is ontzettend leuk om ze weer te zien en uitgebreid bij te kletsen. En wat een prachtig huis met een grote tuin.
      Frits heeft ons altijd geholpen bij reparaties aan de Pelagie onze zeilboot waarmee we de wereld zijn rondgevaren. Hij werpt een blik op de bumper en zegt: "Oh, maar daar kan ik wel wat aan doen". De volgende ochtend gaat hij meteen aan de slag. Een beetje schuren, een schroefje erin om het tijdelijk recht te zetten, een paar plakbandjes en dan natuurlijk de polyester kit om alles aan elkaar te plakken. Nu moet het drogen.
      We gaan het leuke stadje Olhao bekijken, kopen verse tonijn op de gezellige vismarkt en eten heerlijk op een terrasje in de zon.
      ''s Middags gaan de schroeven uit onze bumper, de tape eraf en wordt alles nog eens goed met kit opgevuld. De bumper ziet er weer prima uit. Wat fijn!
      Misschien later als alles helemaal goed droog is nog een beetje bijschuren, maar dat zien we in Nederland wel weer.
      Nu we toch bezig zijn kijkt Frits ook naar de elektra van de lamp. Volgens hem is er een zekering kapot gegaan. Ja hoor, na wat zoeken vindt Nils een kapotte zekering. Na vervanging doet de voorlamp het weer. Hoera! Nu kunnen we ook in het donker weer veilig rijden.

De naam-sticker van Zwerver is heeft deels losgelaten, die moet er eigenlijk af. Maar ja, blijft ee dan geen lijm achter? Ik had al gekeken op internet, met een föhn moet het lukken. Die heeft Frits en samen trekken we zonder enig probleem de sticker eraf. Weer klaar!
      Ook de fietshelm van Nils wordt gerepareerd. Met een schroefje zet Frits de klep weer vast.
      Twee dagen later rijden we met gereviseerde spullen hun erf af, helemaal blij!!

Culatra

April 7, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 21 °C

Vanmorgen met de ferry van 07.00 uur van Olhao naar Culatra, koud en heel erg rustig op de ferry. Het was nog donker toen we vertrokken, maar tijdens de boottocht kwam de zon boven de horizon.
      Op de steiger van Culatra stond Souwie al te zwaaien, een heel fijne aankomst.
      Eerst koffie aan de haven en dan naar het huisje waar Souwie verblijft deze maand.
      Wat een verademing vergeleken bij Armona. Culatra is veel authentieker en er heerst een echte eilandsfeer.
      Souwie komt hier al heel lang en zit in een prachtig huisje aan de rand van het dorp met een geweldig uitzicht en privéstrandje. Heel leuk om te zien hoe iedereen haar groet als een bekende.
      Daarna ben ik via de haven naar de lagune gegaan. Wat een pracht met laag water, de kleuren en vormen zijn magnifiek. Ik wilde ook nog naar het strand, maar dat is er niet meer van gekomen. De lagune is groot en bleef trekken.
      Om 13.00 uur hadden we afgesproken om samen te lunchen in een restaurantje aan de haven. Wat was dat gezellig en lekker. We hadden cataplana, een soort panoventje met daarin allerlei soorten vis en schaaldieren. Een lekker wijntje erbij maakte het helemaal af.
      We hadden zoveel te kletsen dat we nog moesten haasten omdat ik de boot van half 4 terug wilde halen.
      Erg genoten van deze fijne dag op Culatra.

Van Cajados naar Olhao

November 4, 2023 in Portugal ⋅ 🌬 20 °C

Vanmorgen werd ik door Hans gewekt met een heerlijke kop koffie. Nog even ontbijten en alle spullen weer vast zetten voor de reis. Het eerste gedeelte reed ik langs kurkeiken en net als de vorige keer kan ik er geen genoeg van krijgen. Even stoppen voor een paar foto's met natuurlijk weer allerlei bijzondere gedachten tijdens het rijden daarna. "Zie ze daar staan met hun prachtige, bruine, naakte torso". Natuurlijk ging dat over de geschilde kurkeiken. En één verlegen kurkeik vond ik bijzonder mooi zoals ze "haar naakte torso probeerde te bedekken met sluiers van kleine groene blaadjes". Een klein inkijkje in mijn gedachten tijdens een lange rit 😃
      Mij was verteld dat er alweer een storm aankomt die ditmaal ook Zuid-Portugal aandoet. Nou ja ik zal wel zien, kan onderweg altijd nog stoppen als het niet gaat.
      Maar gelukkig ging het, om 13.30 Portugese tijd, Nederlandse tijd 14.30 aangekomen op de camperplaats in Olhao. Dezelfde van de vorige keer en dat voelt toch een beetje als thuiskomen. Eerst een warme maaltijd maken dan heb ik de rest van de dag de handen vrij.
      Daarna moest ik natuurlijk heel dringend de Rio Formosa begroeten, inmiddels als een bekende. Nou ja dat dacht ik, maar toen ik die kant opliep belde Franka en al pratende kwam ik in steeds weer nieuwe straatjes terecht en geen spoor te bekennen van de boulevard of iets dat op water leek. Wel weer leuk om te verdwalen, zo kom je op plaatsen waar je nog nooit geweest bent.
      Na het gesprek kon ik de telefoon weer gebruiken als navigatie en kwam ik toch nog bij de Rio Formosa terecht. Zo bekend ben ik blijkbaar toch nog niet 😂
      Het begint nu toch steeds harder te waaien, ben benieuwd wat het wordt vanavond.
      En natuurlijk morgen, hoop dat de storm gaat liggen anders stel ik het bezoek aan Souwie nog een dagje uit.

Weer terug naar Olhao

November 7, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 15 °C

Met de boot van 13.00 uur weer terug naar Olhao. Maar niet voordat we weer een terrasje op het strand gemaakt hadden. Wat is dat onwaarschijnlijk mooi. Vlak bij de haven zitten elke dag de oudere mannen die niet meer werken uit te kijken over de vissersboten, meestal praten ze niet eens en zitten niet dicht bij elkaar. Hoe kijken ze naar die jonge mannen die terug komen van de visvangst, of werkzaamheden aan netten en boot uitvoeren? Met weemoed of met mooie herinneringen? In ieder geval hebben ze elke dag een doel om naar toe te gaan.
      Lekker gedoucht en met een schone was keer ik weer terug naar mijn Octobus die gelukkig ongeschonden op zijn plekje staat. Met in mijn hoofd de prachtige beelden van de afgelopen twee dagen op Culatra.
      Mijn bedje op Culatra is nog opgemaakt want binnenkort ga ik daar weer voor een dagje naartoe!

Olhão oder Oliau wird es ausgesprochen

March 20 in Portugal ⋅ ☀️ 18 °C

Mit dem Zug geht es für € 6.20 retour, in die Stadt. Mission Woll Beschaffung. Den Shop meines Vertrauens habe ich vorher gegoogelt. Der Zug kommt pünktlich, das Ticket kauft man im Zug. Die Station Conceição ist nicht bedient, aber der Zug hält wohl wegen den Touristen hier. Es sind viele, die hier einsteigen. Die Fahrt dauert 30 Minuten. Vom Bahnhof zum Wollshop sind es 3 Minuten, Maps warnt mich, dass der Shop bald schließt. Der Shop ist ein Erlebnis, pures Chaos, dass ich eintreten kann ohne über Wolle zu stolpern ist ein Wunder. Überall sind überquellende Gestelle. 2/3 ist Polyacryl, Bobbels haben sie keine. Die Besitzerin ü80. Die Famile, Enkelin und Mann ? Stehen auch rum, er kann ein wenig Englisch. Ich bin über 30 Minuten im Laden, bis ich etwas finde. Kasse gibt es keine. Das Geld geht in die Schürzentasche der 80jährigen, das Rückgeld kramt sie auch dort raus. Aber zuerst muss der junge Mann mit dem Handy ausrechnen, wie viel 4x11.90 macht ...Read more

Moncarapacho, Olhao en Armona

April 5, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 18 °C

Afgelopen dagen heen en weer gependeld tussen Olhao en Moncarapacho bij Margot, waar het weer super gezellig was!
      Vandaag met de ferry van Olhao naar het eiland Armona.
      Bij aankomst moest ik erg wennen. De hele boot lading liep over een plankierweg van de boot af, tussen de huizen door, naar de andere kant van het eiland, waar het strand was.
      Vooral aan de bootkant zag het er heel toeristisch uit met souvenirwinkeltjes, kleding, terrasjes en restaurantjes. Heel anders dan ik had verwacht van zo'n klein eiland.
      Aan de andere kant aangekomen eerst heerlijk geluncht en daarna fijn op het strand gelegen, een echte lazy day.
      Overmorgen ga ik naar een ander eiland Culatra genaamd, waar de Texelse Souwie Duinker op dit moment verblijft. Leuk even bij Souwie op bezoek!

Olhão, Olhao