Portugal
Pico do Infante

Curral dos Romeiros, Levada dos Tornos

June 20, 1997 in Portugal ⋅ ⛅ 15 °C

Bewolkt met af en toe zon 24°.
      Met de bus naar “Curral dos Romeiros” gereden, hier begon een levada wandeling, zoals vermeld in onze wandelgids.

Er is 27,5 km van bewandelbare paden voor toeristen. Levada dos Tornos bevloeid 106 km aan kanalen en is de belangrijkste van Madeira, wij hebben vandaag 6 km gedaan.

Een levada loopt door bossen en langs bergen soms in de zon en dan weer begroeid met bloemen, bomen en varens. De agapanthus waarvan ik thuis één knop heb achtergelaten en die nu waarschijnlijk ik bloei staat, staat hier met honderden bijeen langs de weg.
      Ook de weg is afgeboord met Afrikaanse lelie’s, de bossen ruiken naar eucalyptus en de laurierbomen die inlands zijn steken 20 a 30 m boven ons uit.

Na een wandeling van +/- 1,5u kwamen we aan een tea house, hier namen we een complete English Tea met brood (maisbrood?) scones en cake, één pot thee per persoon waar we thuis met de hele familie van drinken, met één portie waren we eigenlijk al toegekomen. alles voor 2400 esc.

De bus vanuit Sâo Joâo de Latrâo kwam maar anderhalf uur later en we zijn dan maar tevoet naar beneden gewandeld, toen we uiteindelijk in de oude stad aankwamen waren we 1,5u later en 600m lager.
      We namen een welverdiende pauze en stapten tevoet naar het hotel terug. We schatten dat we wel 20 km in totaal gestapt hebben.

Wanderung entlang der Levadas

February 26, 2019 in Portugal ⋅ ⛅ 14 °C

Die Levadas sind Bewässerungsgräben, um das Niederschlagswasser in trockenere Bereiche der Insel zu leiten. Die Kanäle haben eine Gesamtlänge von 2.500 km. Ursprünglich wurden sie einfach in das Vulkangestein geschlagen und mit Holzbohlen gegen schnelles Durchsickern gesichert. Später wurden sie gepflastert und die letzten wurden in den 60er und 70er Jahren betoniert. Wir liefen an einem der neuesten entlang. Sie verzweigen sich durch Schieber, so dass alle Anlieger zu verschiedenen Zeiten versorgt werden.
      Während der Wanderung lernten wir die wundervolle Vielfalt der (teilweise endemischen) Flora Madeiras kennen. Die einheimische Scout Josefina erklärte alles richtig gut. Gegen Ende besuchten wir einen kleinen Garten, der hübsch verwinkelt angelegt ist mit Hortensien, Palmen und anderen Pflanzen.

Pico do Infante