Portugal
Quinta Grande

Here you’ll find travel reports about Quinta Grande. Discover travel destinations in Portugal of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Miradouro do Cabo Girão

July 7 in Portugal

We started a trip around the island today. The first viewpoint we stopped was a 580 Meter high skywalk with a great view on the coast.

Heute haben wir die gesamte Insel mit dem Auto umrundet. Den ersten Stop legten wir an einem 580 Meter hoch gelegenen Aussichtspunkt ein. Der Blick über die Küste war wirklich super.

9. Ausflug zum Cabo Girão

September 8 in Portugal

Der Lieblingsblick am frühen Morgen! Im Hintergrund die Ilhas Desertas:
    Über Christo Rei mit dem wunderbaren Blick auf Funchal ging es weiter zum Cabo Girao.

Linbana till paradiset

April 5 in Portugal

Faia dos Padres ligger ett par mil väster om Funchal. Det går en linbana 300 meter ner till en strandremsa som inte går att nå på något annat sätt. Här finns inga ljud, förutom havsbrus och fåglar. Man odlar vin, bananer och grönsaker här. Massor med blommor. Otroligt rofyllt och meditativt ställe. Det finns några bungalows att hyra och en restaurang, som var fantastiskt bra! Vi gav en espadan en ny chans, den där fula svarta med vassa tänder, ni vet, och här var den väldigt god! Och snyggt upplagd. Jag åt varianten med banan och Carin åt den med mango.

Vi var hos en vinproducent i bergen ovanför Camara de Lobos, Vinhos Barbeito, ett väldigt trevligt besök med en sympatisk man som visade oss runt och därefter en generös vinprovning, (som de inte tog betalt för). Vi bjöds bl.a. på ett vin från 1995 som kostade 109€ flaskan.

Vi var förstås på Cabo Girao också, en av Europas högsta havsklippor. Sen vi var där sist hade de byggt en glasplattform, hisnande att stå på glas med 580m ner till stranden och havet.

Så åkte vi norrut tvärs över ön till Sao Vicente, österut till Sao Jorge, Santana och Machico innan vi vände hemåt igen. Det blev en heldag. Vi hyrde en sprillans ny Nissan Micra som gått 3 mil av Williams Car Rental,
    en trevlig kille med kontoret på fickan 😎. Det funkade perfekt.

530 Meter hoch

December 26, 2017 in Portugal

Heute war ich an der Aussichtsplattform mit Glasboden.
    Einfach toll! Die Aussicht ist super und das Gefühl ist erstmal komisch.
    Den ganzen Tag koonnte ich mich hier zwar nicht aufhalten, aber ich bin froh da gewesen zu sein.

Cabo Girao

February 21 in Portugal

Inte helt idealisk start på morgonen då surfplattan (som inte varit uppkopplad) inte hade fattat att alla larm stängts av och det bara fanns ett som skulle ringa kl 9 för att säkerställa att vi inte bommade frukost. Den valde istället att ringa 06.15 svensk tid dvs 05.15 här. Opps...
    Nåväl vid 8.30 fick jag nog och gick upp. Sängarna verkar de ha slängt ihop av nått från brädgårn och lite ludd från torktumlaren, betyg ganska hårda. Har trots det sovit bra. Efter lite frukost så spände vi på oss vandrarhumöret och begav oss från hotellet vid 10 draget. Vi gick ner mot kasinot, bortåt via "infants" till strandpromenaden "promenade do Lido" som var starten på vår resa vi fortsatte hela vägen till "camara de lobos". Så långt var allt väl och en mycket trevlig promenad. Efter det började stigningen. Vet inte om vi hade koll hela vägen, men hemligheten var levador. Man genade helt enkelt. Dock blev stigningen betydande. Periodvis gick vi nog max 5 min mellan pauserna. Men vi klarade det. När vi väl kom upp var det en enormt härlig känsla. Efter en stunds njutning på utsiktsplats blev det en öl och macka på fiket. 17 EUR för 2 mackor och 2 stora bärs. Totalt gick vi ganska precis 4h och enl telefonen 20k steg. Hem blev det taxi

Quinta Grande