Portugal
Quinta Grande

Here you’ll find travel reports about Quinta Grande. Discover travel destinations in Portugal of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Miradouro do Cabo Girão

July 7 in Portugal

We started a trip around the island today. The first viewpoint we stopped was a 580 Meter high skywalk with a great view on the coast.

Heute haben wir die gesamte Insel mit dem Auto umrundet. Den ersten Stop legten wir an einem 580 Meter hoch gelegenen Aussichtspunkt ein. Der Blick über die Küste war wirklich super.

Miradouro do Cabo Girão

June 6 in Portugal

Das Cabo Girão zählt zu den höchsten Steilküsten der Welt.
    Unser Smart for 4 röchelte die Klippe hinauf. Wir dachten wirklich einige Male, dass er es nicht schafft. Aber Jürgen schaffte es irgendwie den Smart im ersten Gang am Laufen zu halten. Schließlich waren wir oben. Jipi!

Cabo Girão - in 580m Höhe

June 6 in Portugal

Ein schwindelerregender Skywalk aus Glas schwebt am Cabo Girão in schwindelerregenden 580m Höhe über den Abgrund.
    Als wir im Januar auf unserer Azoren-Tour mit der AidaVita hier waren, war ich ein Schisser.

Diesmal betrat ich atemlos und todesmutig die Plattform. Wider Erwarten stürzten wir NICHT ab!

Cãmara de Lobos

June 6 in Portugal

Im malerischen Fischerort Cãmara de Lobos sind die Fischer auf den Fang des schwarzen Degenfisches (den Espada) spezialisiert.
    Mitte des 19. Jh. entdeckten sie den Degenfisch rein zufällig, als sie wegen der naturbedingten Fischarmut in den flacheren Gewässern keine Fische mehr fingen und immer längere Leinen auswerfen mussten.
    Die Fischer ziehen ihn noch heute nachts mühsam aus bis zu 1500m Tiefe mit Angeln herauf.
    Seit damals ist der Espada mit seinem zarten, grätenarmen, weißen Fleisch das "tägliche Brot" Madeirenser.

Linbana till paradiset

April 5 in Portugal

Faia dos Padres ligger ett par mil väster om Funchal. Det går en linbana 300 meter ner till en strandremsa som inte går att nå på något annat sätt. Här finns inga ljud, förutom havsbrus och fåglar. Man odlar vin, bananer och grönsaker här. Massor med blommor. Otroligt rofyllt och meditativt ställe. Det finns några bungalows att hyra och en restaurang, som var fantastiskt bra! Vi gav en espadan en ny chans, den där fula svarta med vassa tänder, ni vet, och här var den väldigt god! Och snyggt upplagd. Jag åt varianten med banan och Carin åt den med mango.

Vi var hos en vinproducent i bergen ovanför Camara de Lobos, Vinhos Barbeito, ett väldigt trevligt besök med en sympatisk man som visade oss runt och därefter en generös vinprovning, (som de inte tog betalt för). Vi bjöds bl.a. på ett vin från 1995 som kostade 109€ flaskan.

Vi var förstås på Cabo Girao också, en av Europas högsta havsklippor. Sen vi var där sist hade de byggt en glasplattform, hisnande att stå på glas med 580m ner till stranden och havet.

Så åkte vi norrut tvärs över ön till Sao Vicente, österut till Sao Jorge, Santana och Machico innan vi vände hemåt igen. Det blev en heldag. Vi hyrde en sprillans ny Nissan Micra som gått 3 mil av Williams Car Rental,
    en trevlig kille med kontoret på fickan 😎. Det funkade perfekt.

Quinta Grande