Portugal
Vila Real de Santo António

• Day 90–96

Seit Beginn der Reise 2000km mit dem Rad

December 14, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 16 °C

Am 12.12.waren wir mit den Rädern nach Vila Real de Santo Antonio um uns die größte Krippe Portugals anzuschauen.
      Viele tausend Menschen aus aller Welt besuchen die detailverliebte Ausstellung.

Heute ging es bei strahlendem Sonnenschein nach Santa Luzia ins Mare Alte zum Essen. Sehr empfehlenswert. Auf der Fahrt haben wir die 2000 Fahrradkilometer dieser Reise voll gemacht 💪

Vila Real de Santo António

February 27 in Portugal ⋅ 🌬 15 °C

Zum Muxama einkaufen nach VRS Antonio. Eine Delikatesse die es selten gibt und nicht viele kennen. Da wir Freitag weiter fahren war das die letzte Gelegenheit. Bestellung aus Deutschland ausgeführt.
      Fahrleistung mit dem Wohnmobil seit Beginn der Reise 3.425 km

Fahrleistung mit dem Fahrrad 3.583km

Ziel fast im letzten Moment noch erreicht.

Dagje Ayamonte (Spanje)

December 10, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 17 °C

Vanmorgen volgens plan naar de wasserette. Daar aangekomen stond op de deur dat die automatisch openging, maar dat deed ie niet en er stond dat ie van 8.30 tot 22.00 u geopend was op zondag. Wat gek dat was het toch allang geweest. Er stond een telefoonnummer maar dat leverde een antwoordapparaat op met Portugese tekst die ik niet kon verstaan. Nog maar even wachten dan. Er kwamen nog wat mensen, maar die gingen ook weer weg. Uiteindelijk was er een mevrouw die het nummer ook belde en een boodschap in het Portugees insprak. Nu zal het toch niet lang meer duren voordat er iemand komt......... Van een restaurant ernaast dat nog niet open was stonden er tafeltjes en stoeltjes, dus lekker in de zon wachten tot er iemand komt. Om 11 uur was er nog niemand en ik besloot dat het wachten lang genoeg geduurd had. Nou zeg, dat is vervelend kan ik de was niet doen en moet ik er maar een leuke dag van maken, wat een zwaar leven 🤣
      Nog steeds langs de Guadiana rivier, dus er gaat een boot over de rivier naar Ayamonte in Spanje, wat heerlijk, fietsje mee en gaan. Wat een mooi stadje is Ayamonte zeg, eerst even langs de vissersboten, die allemaal een soort zwaarden achterop hebben zoals op een platbodem aan de zijkanten. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Daarna naar links gefietst tot het stadje zo'n beetje ophoudt. En vervolgens weer terug. Even het oude centrum in en daar viel mijn mond open van verbazing toen ik op Plaza Laguna kwam, het mooiste Spaanse plein dat ik tot nog toe heb gezien. Allemaal palmbomen er omheen, in het midden een park met banken en zitjes, heel kleurrijk met tegeltjes bezet. Kinderen die er spelen en mensen die op de bankjes zitten.
      Het tweede plein was ook prachtig, maar iets minder mooi. Op het fietsje naar de andere kant van het stadje waar de jachthaven is.
      Vanaf daar zag ik een toren met een soort spits die op een tulpenbol leek, zoals op het rode plein in Moskou, maar dan van een soort metaal, brons kwam er nog het dichtst bij.
      Dat wilde ik wil eens van dichtbij zien. Fietsje op slot en naar boven lopen met het idee dat ik van bovenaf de toren wel zou kunnen zien. Maar dat was niet waar, door alle gebouwen zag ik maar een klein stukje lucht. Onderweg gevraagd hoe ik naar de kerk moest komen en ik moest links naar beneden. Daar was ik mee bezig toen ik ergens twee grote deuren wagenwijd open zag staan met in de hal een groot schilderij. Ik dacht dat het misschien een artgalerie was en stapte naar binnen waarbij ik bij een soort receptie terecht kwam. Toen ik vroeg naar de kerk met de toren als een tulpenbol zei het meisje achter de balie: dat is hier en het is geen kerk maar een voormalig klooster geweest. Nu is het een Posada waar je kunt overnachten. Ik was een beetje teleurgesteld want ik wilde er niet slapen maar wel de toren zien. Toen zei ze dat er een dakterras was met een bar en dat ik daar naar toe kon met de lift. Wat was het daar prachtig, alles was heel luxe ingericht met veel glas, planten en smaakvolle zitjes. Je keek zo op het dak van de meeste huizen en de achterkant van de huizen die hogerop lagen. Er was niemand in de bar, ook geen bediening.
      Ik was aan het fotograferen en na verloop van tijd zag ik dat er iemand achter de bar stond. Ik had wel zin in een biertje en ging naar de bar. Het was hetzelfde meisje dat achter de receptie zat. Ze schonk een biertje in een glas op voet voor me in met de nadruk op tje. Ik vroeg of het zo klaar was en ze zei dat het zo hoorde. Ik kon wel het dubbele krijgen maar dan betaalde ik dubbel. Ik vroeg wat het biertje zoals het nu was dan kostte en ze zei 2,50 euro. Nou dan had ik hier wel genoeg aan hoor. Op de foto kun je zien hoe weinig bier je hier in je glas krijgt, ik had er echt nog niet van gedronken.
      Het was een heel luxe hotel en dat was aan de prijzen dan ook te merken.
      De klokkentoren die uit de verte van metaal leek was bezet met tegeltjes die een metaalglazuur hebben, heel bijzonder. Daar had ik wel 2,50 voor over 😂
      En toen weer terug naar de boot, grappig dat je met de boot van 16.00 uit Spanje vertrekt en om 15.15 aankomt in Portugal. Even op het fietsje langs de wasserette rijden en ja hoor de deur stond open.
      Was ophalen en in de machine proppen. Dit was wel een hele mooie dag en dan nog een was gedaan ook. De volgende was doe ik misschien morgen wel, als deze dan al droog is.

Castro Marim/Villa Real santo Antonio

December 9, 2023 in Portugal ⋅ ⛅ 17 °C

Nou ja, eigenlijk geen van beide nog echt iets van gezien.
      Toen ik vanmorgen koffie wilde scoren zag ik dat er vlak achter de camperplaats alweer een markt was. De markt is hier, toch anders dan bij ons, ook een ontmoetingsplaats waar mensen afspreken en lekker wat drinken of eten. In het midden is dan een soort plein met stoeltjes en tafeltjes, al dan niet onder een luifel. Er komt steeds iemand bij, er wordt gezoend en een stoel bijgeschoven, als er kleine kinderen bij zijn gaan die van hand tot hand. Ook zijn er clubjes mannen die om 10.00 uur al aan het bier of de wijn zitten dikwijls vergezeld van alweer de gegrilde kip of speklappen. En op deze markt was er ook muziek. De muziek gaat vergezeld van de dikke rook van de bbq met de windrichting mee de markt over, als eerste ontmoet de rook de kraam met deftige vesten, sjaals en jassen, die ruiken voorlopig wel eventjes naar rook, kip en speklappen 😂, maar niemand die zich daar druk over maakt.
      Aan mijn koffie nippend bekijk ik geamuseerd wat er allemaal gebeurt, intussen ook helemaal doorrookt.
      Alweer de grote directoires, korsetten etc. veelal in vleeskleur zodat het aandoet of er vrouwelijke torso's in de kraam hangen, sorry voor mijn op hol geslagen fantasie. Maar op deze markt ook kippen, kalkoenen, kwartels, konijnen en siervogeltjes. Bij ons zou het op deze manier niet mogen maar er is hier ten opzichte van beesten een andere kultuur. Ook veel planten en groentenstekjes,daar zie je wel aan dat het klimaat hier anders is, bij ons zou je nu geen stekjes meer kopen.
      Om 12 uur denk ik opeens aan het plan om naar de MEOvestiging in Villa Real te gaan en ik google hoe ver dat is, nou niet zo ver maar hij sluit om 13.00 uur en gaat maandag pas weer open. Ik wil een unlimited datakaart voor 30 dagen voor Portugal kopen. Vandaag komt mooi uit want 8 januari ben ik al weer in Spanje voor de Marokkoreis. Na lang wachten aan de beurt want ze nemen de tijd en zijn maar met z'n 2en.
      Om half 2 klaar en maar even boodschappen doen. De afgelopen dagen heb ik smiddags gekookt voor 2 dagen en dat bevalt wel goed. Het is hier een uur vroeger dan in Nederland en dus een uur vroeger donker, of toch later? Ik wil liever niet in het campertje koken want al dat vocht waar moet dat heen? Nu kook ik dus met de schuifdeur open smiddags en de andere dag hoef ik alleen maar iets op te warmen. Ik ga het camperleventje in de winter steeds beter onder de knie krijgen.
      Als ik gekookt en gegeten heb is het inmiddels 15.00 uur.
      Ik zoek een camperplaats en rijd daar heen. Heerlijk om de bloemetjes weer eens buiten te zetten 😃
      De schoenen eerst maar eens schoonmaken en intussen kijk ik naar mijn Octobus die ook wel een wasbeurt zou kunnen gebruiken. Over wasbeurt gesproken ik moet nodig eens een wasserette opzoeken want zo langzamerhand is bijna alles vies. Misschien ga ik dat morgen eens allemaal op mijn gemakkie doen.

End of the line

December 7, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 17 °C

The coastal line continues its unhurried way to the Spanish border. Vila Real de Santo Antonio seems at first a backwater but it's got a majestic waterfront, best seen early in the morning. The Guadiana, forming the boundary between Portugal and Spain, is 500 metres wide here, about the same as at the Thames Barrier in Greenwich. Or at another international border, Windsor in Ontario which I saw about 18 months ago. There's no river view from my guest house but the town looks its best in the late afternoon (it's good in the morning as well but the heavy dew means sitting down requires a towel on the seat). Vila Real's Saturday market is outdoors, with all kinds of memorabilia on show. There's also a lively Christmas spirit on the river!

A short day excursion to another gorgeous town, Tavira, shows a festive spirit as well, and its own waterside atmosphere. Down river, a walk towards the estuary takes me past the salt pans whose product helps flavour many a dining room table.

With Christmas fast approaching, this is my final overseas stay this year. Highlights of 2023? The cactus garden in Mexico, the almost "white nights" in the Baltic states, the mosques of Istanbul? It's sad to be leaving the Algarve but it would be nice to claim, as Arnie would say, "I'll be back."

Rundtour Vila Real de Santo Antonio

November 27, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 16 °C

Am nächsten Tag mache ich eine Rundwanderung. Erst ein paar Kilometer zum Strand, dann am kilometerlangen Strand nach Westen. Das erste Stück ist fast menschenleer. Dann wird es etwas voller und ich biege ab in dem Wald. Dieser ist einer der wenigen Wälder an der Algarveküste, schützt die Dünen und ist Lebensraum für Chamäleons. Deshalb halte ich die ganze Zeit die Augen offen, aber ich sehe leider keines.
      Der nächste Ort Monte Gordo ist genau so wie man sich einen Urlaubsort am Meer vorstellt und das ist kein Kompliment 😂 Riesige Hotelanlagen mit Meerblick und ein Touri-Restaurant neben dem anderen. Auch jetzt im Winter sind einige Gäste da, aber ich möchte mir nicht vorstellen wie es hier in der Hauptsaison ist.
      Also schnell zurück nach Vila Real. Das ist auch touristisch aber es gibt nicht diese großen Hotelanlagen. Auf dem Rückweg sehe ich dann noch den Leuchtturm aus der Nähe.

Villa Real de Santo Antonio

December 11, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 15 °C

Ja hoor vanmorgen lukte het met de wasserette, hij was op tijd open. De tweede was gedaan en nog een handwasje, alles is weer schoon, ik kan weer zo'n twee weken vooruit. Alles afgewassen, met andere woorden een dag met huishoudelijke klusjes. In de middag toch even het fietsje gepakt en het stadje ingegaan. Het grote plein en de winkelstraten zijn allemaal al in kerstsfeer en er klinkt overal kerstmuziek uit luidsprekers.
      Een uurtje voordat ie dichtging kwam ik langs een historisch museum, gratis toegang. Beneden de historie van het vangen en inblikken van tonijn en sardientjes. Opvallend dat in de fabrieken veel vrouwen werkten, pas als er een machine aan te pas kwam zag je op de foto een man en ook als het zwaar sjouwwerk was.
      Heel bijzonder vond ik de steenlitho's waarmee ze de blikken bedrukten of de verpakking die om de blikken heen ging. Het waren stenen van wel 5 cm dik, dus erg zwaar. Ik probeerde nog of ik een bezoek kon brengen aan een fabriek die vis inblikt, maar ook hier werd gezegd dat het niet meer in Villa Real gedaan werd.
      Op de eerste verdieping een hele afdeling met stempels, waarmee o.a. kaften van boeken werden bedrukt. Er lagen bijvoorbeeld twee verschillende boeken met dezelfde opdruk. En bij een opdruk van een gezicht en profile valt goed op dat de stempel in spiegelbeeld is.
      Super dat dit allemaal zo mooi bewaard gebleven is.

VILA REAL DE SANTO ANTONIO 🇵🇹

September 16, 2022 in Portugal ⋅ ☀️ 27 °C

VILA REAL DE SANTO ANTONIO 🇵🇹

Das Wochenende verbringen wir in dem kleinen Fischerort am Fluss Guadiana, deren Mitte die Grenze zu Spanien bildet.

Die Stadt wurde Anfang des 17. Jahrhunderts durch ein Seebeben vollständig zerstört.

Im Jahr 1774 ließ der Marquês de Pombal hier in nur fünf Monaten eine neue Stadt erbauen: Vila Real – die königliche Stadt.

Um den ursprünglichen Ort nicht in Vergessenheit geraten zu lassen, wählte der Marquês den Namen „Vila Real de Santo Antonio“ für diese Stadt.

Vila Real de Santo Antonio

November 26, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 15 °C

Von Loulé könnte ich direkt nach Faro laufen.
      Aber dafür ist es noch zu früh. Ich habe noch über eine Woche bis zum Rückflug. Also nehme ich den Zug in den Osten der Algarve.
      Doch dafür muss ich erstmal 8km vom Stadtzentrum Loulé bis zum Bahnhof Loulé laufen.
      Der Bahnhof ist nicht nur weit entfernt, sondern auch eher eine große Haltestelle als ein richtiger Bahnhof.
      Von dort geht es über Faro nach Vila Real de Santo Antonio, die Endhaltestelle der Zugstrecke durch die Algarve.
      Die Stadt am Grenzfluss zu Spanien hat rechtwinklig angeordnete Straßen, das ist ein deutlicher Unterschied zu den verwinkelten Gassen in den anderen Städten die ich zuvor gesehen habe. Es gibt eine große Fußgängerzone mit sehr vielen Restaurants und Cafés. Ansonsten ist es eher eine ruhige Stadt.
      Vom Rezeptionisten erfahre ich das hier in der östlichen Algarve viele Portugiesen Urlaub machen, während im Westen eher die Ausländer, besonders Briten, sind zum Party machen.
      Das Hotel hat eine Dachterrasse von der man den Leuchtturm und den Fluss sehen kann.

Letzte Nacht in Portugal

November 2, 2023 in Portugal ⋅ 🌬 22 °C

Spontan einen wunderschönen Campspot gefunden. Direkt am Strand nach einem langen Tag auf dem Rad. Aber hier an der Algarve ist alles so flach, dass es schön dahinläuft, wenn es nicht gerade sandig ist, oder die Brücke gesperrt ist oder man Mittags eine riesige Portion Fisch essen darf. Auch ein Besuch auf dem lokalen Markt darf natürlich nicht fehlen. Heute bin ich immer wieder an riesigen Salzbecken und Salzbergen vorbeigeradelt. Und Obstplantagen, meistens Orangen, aber auch Granatapfel, Kaki, Mandarinen, Zitronen... Lecker. Es ist nur immer schade wenn die Reifen Früchte am Boden liegen und sie niemand aufhebt. Meistens leider hinter einem hohen Zaun sodass ich nix retten kann. Bis auf den einen Granatapfel, der mir vor die Füße gefallen ist, de mm musste ich einfach mitnehmen. Leider waren ¾ davon innen verschimmelt. Aber das restliche Viertel war ein Traum!Read more

Vila Real de Santo António, Vila Real de Santo Antonio, Βίλα Ρεάλ ντε Σάντο Αντόνιο