Portugal
Vila Real de Santo António Municipality

• Ayamonte

December 27, 2022 in Spain ⋅ ☀️ 22 °C

Ausflug zum Grenzstädtchen Ayamonte. Dort hatte Sabine einen Platten am Rad. Um die Ecke war ein Radgeschäft, dort wurde sofort ein neuer Reifen und Schlauch aufgezogen für einen Arbeitslohn von 5€. Nach 20 Min. waren wir wieder raus aus dem Laden. Toller Service.Read more

Vila Real de Santo António

February 27 in Portugal ⋅ 🌬 15 °C

Zum Muxama einkaufen nach VRS Antonio. Eine Delikatesse die es selten gibt und nicht viele kennen. Da wir Freitag weiter fahren war das die letzte Gelegenheit. Bestellung aus Deutschland ausgeführt.
      Fahrleistung mit dem Wohnmobil seit Beginn der Reise 3.425 km

Fahrleistung mit dem Fahrrad 3.583km

Ziel fast im letzten Moment noch erreicht.

Dagje Ayamonte (Spanje)

December 10, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 17 °C

Vanmorgen volgens plan naar de wasserette. Daar aangekomen stond op de deur dat die automatisch openging, maar dat deed ie niet en er stond dat ie van 8.30 tot 22.00 u geopend was op zondag. Wat gek dat was het toch allang geweest. Er stond een telefoonnummer maar dat leverde een antwoordapparaat op met Portugese tekst die ik niet kon verstaan. Nog maar even wachten dan. Er kwamen nog wat mensen, maar die gingen ook weer weg. Uiteindelijk was er een mevrouw die het nummer ook belde en een boodschap in het Portugees insprak. Nu zal het toch niet lang meer duren voordat er iemand komt......... Van een restaurant ernaast dat nog niet open was stonden er tafeltjes en stoeltjes, dus lekker in de zon wachten tot er iemand komt. Om 11 uur was er nog niemand en ik besloot dat het wachten lang genoeg geduurd had. Nou zeg, dat is vervelend kan ik de was niet doen en moet ik er maar een leuke dag van maken, wat een zwaar leven 🤣
      Nog steeds langs de Guadiana rivier, dus er gaat een boot over de rivier naar Ayamonte in Spanje, wat heerlijk, fietsje mee en gaan. Wat een mooi stadje is Ayamonte zeg, eerst even langs de vissersboten, die allemaal een soort zwaarden achterop hebben zoals op een platbodem aan de zijkanten. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Daarna naar links gefietst tot het stadje zo'n beetje ophoudt. En vervolgens weer terug. Even het oude centrum in en daar viel mijn mond open van verbazing toen ik op Plaza Laguna kwam, het mooiste Spaanse plein dat ik tot nog toe heb gezien. Allemaal palmbomen er omheen, in het midden een park met banken en zitjes, heel kleurrijk met tegeltjes bezet. Kinderen die er spelen en mensen die op de bankjes zitten.
      Het tweede plein was ook prachtig, maar iets minder mooi. Op het fietsje naar de andere kant van het stadje waar de jachthaven is.
      Vanaf daar zag ik een toren met een soort spits die op een tulpenbol leek, zoals op het rode plein in Moskou, maar dan van een soort metaal, brons kwam er nog het dichtst bij.
      Dat wilde ik wil eens van dichtbij zien. Fietsje op slot en naar boven lopen met het idee dat ik van bovenaf de toren wel zou kunnen zien. Maar dat was niet waar, door alle gebouwen zag ik maar een klein stukje lucht. Onderweg gevraagd hoe ik naar de kerk moest komen en ik moest links naar beneden. Daar was ik mee bezig toen ik ergens twee grote deuren wagenwijd open zag staan met in de hal een groot schilderij. Ik dacht dat het misschien een artgalerie was en stapte naar binnen waarbij ik bij een soort receptie terecht kwam. Toen ik vroeg naar de kerk met de toren als een tulpenbol zei het meisje achter de balie: dat is hier en het is geen kerk maar een voormalig klooster geweest. Nu is het een Posada waar je kunt overnachten. Ik was een beetje teleurgesteld want ik wilde er niet slapen maar wel de toren zien. Toen zei ze dat er een dakterras was met een bar en dat ik daar naar toe kon met de lift. Wat was het daar prachtig, alles was heel luxe ingericht met veel glas, planten en smaakvolle zitjes. Je keek zo op het dak van de meeste huizen en de achterkant van de huizen die hogerop lagen. Er was niemand in de bar, ook geen bediening.
      Ik was aan het fotograferen en na verloop van tijd zag ik dat er iemand achter de bar stond. Ik had wel zin in een biertje en ging naar de bar. Het was hetzelfde meisje dat achter de receptie zat. Ze schonk een biertje in een glas op voet voor me in met de nadruk op tje. Ik vroeg of het zo klaar was en ze zei dat het zo hoorde. Ik kon wel het dubbele krijgen maar dan betaalde ik dubbel. Ik vroeg wat het biertje zoals het nu was dan kostte en ze zei 2,50 euro. Nou dan had ik hier wel genoeg aan hoor. Op de foto kun je zien hoe weinig bier je hier in je glas krijgt, ik had er echt nog niet van gedronken.
      Het was een heel luxe hotel en dat was aan de prijzen dan ook te merken.
      De klokkentoren die uit de verte van metaal leek was bezet met tegeltjes die een metaalglazuur hebben, heel bijzonder. Daar had ik wel 2,50 voor over 😂
      En toen weer terug naar de boot, grappig dat je met de boot van 16.00 uit Spanje vertrekt en om 15.15 aankomt in Portugal. Even op het fietsje langs de wasserette rijden en ja hoor de deur stond open.
      Was ophalen en in de machine proppen. Dit was wel een hele mooie dag en dan nog een was gedaan ook. De volgende was doe ik misschien morgen wel, als deze dan al droog is.

feliz Ano Novo

January 1 in Portugal ⋅ ⛅ 16 °C

Ein gesundes neues Jahr 🍀🍾 euch allen zusammen!

Doch manchmal kommt es anders!
      Gleich nach Weihnachten verließen wir unseren "safe place" in Olhão, um auf den Stellplatz in Tavira umzuziehen.
      Dort wollten wir Jürgen und Ute von (jürgenft&uteft) treffen🤗, die dort grad für ein paar Tage stehen.

Nach unserem dringend notwendigen Großeinkauf, klagt Günther plötzlich über starke Kopfschmerzen und Grippesymptomen.
      "So mag ich nicht auf den Stellplatz fahren und möglicherweise noch andere anstecken! 😷
      Nee, lass uns lieber irgendwo stehen".......: waren seine kläglichen Worte!😪
      Gesagt getan, wir stehen frei, irgendwo in Santa Luzia.

Mir geht es aber super und so mach ich mich mit Rad, alleine auf nach Tavira.
      Besuche kurz Jürgen und Ute, (natürlich mit entsprechenden Abstand) koste von dem leckeren Sherry, der mir herzlich angeboten wurde und besichtige danach noch die hübsche Altstadt von Tavira.
      Leider völlig vergessen ein Beweisfoto zu machen 😅

Nachdem wir nun so, mit dieser ausgeprägten Männergrippe, einwenig freigestanden haben, geht es den kranken 🐇 schon wieder etwas besser😉

Über Silvester wollen wir uns nun ein schönes Plätzchen in Monte Gordo suchen.
      Der Ort wird auch sofort von mir begutachtet und er gefällt mir extrem gut👍
      Alles einwenig so.......wie Sylter Flair hier😊 Eine belebte, fast schon noble Promenade, daneben die zart bewachsenen Dünen mit dem weiten, feinen Sandstrand und die lockeren angrenzenden Kiefernwälder, erinnern schon sehr an Sylt. Herrlich hier werden wir Silvester feiern!🥂

Doch ohje,.......es kam wie angefogen, .... nun hat es mich erwischt 🤧
      Die Silvesternacht verbringe ich mit 38°Fieber🤒 und Grippe im Bett.
      So hatte ich mir das aber nicht vorgestellt 🤪

Heute geht es schon einwenig besser, ist halt nur eine leichte Frauengrippe😉😇

En laatste dagje Monte Gordo

December 18, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 14 °C

Wat heerlijk om nog een dagje op de camping te staan, lekker rustig dagje.
      's Morgens koffie gedronken met Marianne, waar ik al een paar dagen mee optrek, ik had contact met haar via de Alleenrijdende Campervrouwen. Heel gezellig smorgens koffie en smiddags een wandeling over het strand, even iets drinken op een terras. Ja ik heb een heeeeeel zwaar leven, echt waar, dat kun je aan de foto's wel zien😂🤣 😂 Handig dat er iemand bij is dan heb je ook eens een foto waar jezelf op staat. Heerlijk om zo in het zonnetje te kunnen zitten.
      Gisteren tijdens het afwassen heb ik het glazen deksel van mijn pan kapot laten vallen, het was niet de vraag of dat zou gebeuren maar wanneer. Daarom heb ik thuis ook geen pannen met glazen deksel. Wel vervelend want het is mijn enige gewone pan (met stoominzet) en zonder deksel werkt dat niet meer. Op de terugweg even door de winkelstraten gelopen op zoek naar een deksel en ja hoor in een Chinees winkeltje verkochten ze zowaar alleen deksels. Dan gokken wat de maat is en zowaar ik heb een echt timmermansoog want bij thuiskomst bleek hij te passen 🥳🥳🥳
      Ook nog even snel een restaurant binnengelopen en een paar fotos gemaakt van de prachtige inrichting.
      Morgen rijd ik smiddags langs Margot en daarna door naar de camping waar ze mijn zonnepaneel gaan installeren 😃
      Ook nog even warme sokken gescoord voor Meria en Lieke, die binnenkort komen, want het is smorgens en savonds best koud. Ik verheug me heel erg op hun komst ❤️

Monte Gordo

December 16, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 14 °C

Vandaag proberen om weer in een soort ritme te komen met alle pillen en adviezen van het ziekenhuis. Mijn plan is om te aanvaarden dat ik iets mankeer en te kijken naar de dingen die wel kunnen en niet naar de dingen die niet kunnen.
      Vanmorgen met mensen op de camping gesprekken over wat er gebeurd is en dan komen er plotseling allerlei verhalen over ziek en zeer. Op een gegeven moment heb ik gevraagd of we het over iets anders konden hebben, die 3 dagen in het ziekenhuis waren meer dan genoeg. Gelukkig nam het gesprek dan inderdaad een andere wending.
      Ik kreeg bezoek van iemand van de vorige camping, die wist nergens van en schrok wel een beetje. Hij had een cadeautje voor me mee. Ik wilde graag een 80km sticker op mijn bus, niet dat die niet harder kan maar ik wil meestal niet harder vanwege de slechte wegen en het stijgen en dalen met het daarbij behorende bochtenwerk.
      Hij kwam met zo'n 80 km sticker aan die hij gescoord had in een heel klein achterafwinkeltje. Morgen gaat die op de achterkant van mijn busje zodat iedereen ziet dat ik niet harder ga. We zijn gaan wandelen over het strand en hebben lekker een kopje koffie gedaan op een terras. Er zat een kunstenaar op een stoeltje die had een zandportret gemaakt, volgens mij een zelfportret want hij had net zo'n hangsnor als het zandportret 😃
      Terug ben ik alleen gegaan omdat ik wilde fotograferen. Monte Gordo is toch wel een mondaine badplaats, met veel hoogbouw langs een boulevard, maar met een prachtig mooi groot strand. Op het strand lagen de vissersboten omdat er geen haven in Monte Gordo is. Heerlijk om weer lekker in het zonnetje buiten te kunnen zijn en foto's te maken 😃

Castro Marim/Villa Real santo Antonio

December 9, 2023 in Portugal ⋅ ⛅ 17 °C

Nou ja, eigenlijk geen van beide nog echt iets van gezien.
      Toen ik vanmorgen koffie wilde scoren zag ik dat er vlak achter de camperplaats alweer een markt was. De markt is hier, toch anders dan bij ons, ook een ontmoetingsplaats waar mensen afspreken en lekker wat drinken of eten. In het midden is dan een soort plein met stoeltjes en tafeltjes, al dan niet onder een luifel. Er komt steeds iemand bij, er wordt gezoend en een stoel bijgeschoven, als er kleine kinderen bij zijn gaan die van hand tot hand. Ook zijn er clubjes mannen die om 10.00 uur al aan het bier of de wijn zitten dikwijls vergezeld van alweer de gegrilde kip of speklappen. En op deze markt was er ook muziek. De muziek gaat vergezeld van de dikke rook van de bbq met de windrichting mee de markt over, als eerste ontmoet de rook de kraam met deftige vesten, sjaals en jassen, die ruiken voorlopig wel eventjes naar rook, kip en speklappen 😂, maar niemand die zich daar druk over maakt.
      Aan mijn koffie nippend bekijk ik geamuseerd wat er allemaal gebeurt, intussen ook helemaal doorrookt.
      Alweer de grote directoires, korsetten etc. veelal in vleeskleur zodat het aandoet of er vrouwelijke torso's in de kraam hangen, sorry voor mijn op hol geslagen fantasie. Maar op deze markt ook kippen, kalkoenen, kwartels, konijnen en siervogeltjes. Bij ons zou het op deze manier niet mogen maar er is hier ten opzichte van beesten een andere kultuur. Ook veel planten en groentenstekjes,daar zie je wel aan dat het klimaat hier anders is, bij ons zou je nu geen stekjes meer kopen.
      Om 12 uur denk ik opeens aan het plan om naar de MEOvestiging in Villa Real te gaan en ik google hoe ver dat is, nou niet zo ver maar hij sluit om 13.00 uur en gaat maandag pas weer open. Ik wil een unlimited datakaart voor 30 dagen voor Portugal kopen. Vandaag komt mooi uit want 8 januari ben ik al weer in Spanje voor de Marokkoreis. Na lang wachten aan de beurt want ze nemen de tijd en zijn maar met z'n 2en.
      Om half 2 klaar en maar even boodschappen doen. De afgelopen dagen heb ik smiddags gekookt voor 2 dagen en dat bevalt wel goed. Het is hier een uur vroeger dan in Nederland en dus een uur vroeger donker, of toch later? Ik wil liever niet in het campertje koken want al dat vocht waar moet dat heen? Nu kook ik dus met de schuifdeur open smiddags en de andere dag hoef ik alleen maar iets op te warmen. Ik ga het camperleventje in de winter steeds beter onder de knie krijgen.
      Als ik gekookt en gegeten heb is het inmiddels 15.00 uur.
      Ik zoek een camperplaats en rijd daar heen. Heerlijk om de bloemetjes weer eens buiten te zetten 😃
      De schoenen eerst maar eens schoonmaken en intussen kijk ik naar mijn Octobus die ook wel een wasbeurt zou kunnen gebruiken. Over wasbeurt gesproken ik moet nodig eens een wasserette opzoeken want zo langzamerhand is bijna alles vies. Misschien ga ik dat morgen eens allemaal op mijn gemakkie doen.

• Day 90–96

Seit Beginn der Reise 2000km mit dem Rad

December 14, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 16 °C

Am 12.12.waren wir mit den Rädern nach Vila Real de Santo Antonio um uns die größte Krippe Portugals anzuschauen.
      Viele tausend Menschen aus aller Welt besuchen die detailverliebte Ausstellung.

Heute ging es bei strahlendem Sonnenschein nach Santa Luzia ins Mare Alte zum Essen. Sehr empfehlenswert. Auf der Fahrt haben wir die 2000 Fahrradkilometer dieser Reise voll gemacht 💪

• Day 13–14

Monte Gordo

March 25 in Portugal ⋅ 🌬 13 °C

Nachdem wir 5 phantastischeTage im Alentejo waren, geht es an die Algarve.
      Auf dem Weg liegt ein Zwischenstopp in Alcoutim. Das kleine ehemalige Schmugglerdorf liegt am Rio Guadiana, eine schmucke Promenade lädt zum spazieren ein. Durch Zufall entdecken wir wunderbar guterhaltene Azulejosbilder, die eine Mauer schmücken. Am gegenüberliegenden Flussufer befindet sich der spanische Ort Sanlúcar de Guadiana.
      Dann sind wir da, die Algarve!
      Eine Übernachtung auf dem Camping Monte Gordo ist gebongt.
      Der Platz ist okay, aber für einen längeren Aufenthalt spricht er uns nicht an.
      Dafür ist die Praia sehr nahe und schön. Lange Holzstege erstrecken sich parallel zum Mittelmeer, Restaurants und Cafés laden zur Einkehr ein.

Villa Real de Santo Antonio

December 11, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 15 °C

Ja hoor vanmorgen lukte het met de wasserette, hij was op tijd open. De tweede was gedaan en nog een handwasje, alles is weer schoon, ik kan weer zo'n twee weken vooruit. Alles afgewassen, met andere woorden een dag met huishoudelijke klusjes. In de middag toch even het fietsje gepakt en het stadje ingegaan. Het grote plein en de winkelstraten zijn allemaal al in kerstsfeer en er klinkt overal kerstmuziek uit luidsprekers.
      Een uurtje voordat ie dichtging kwam ik langs een historisch museum, gratis toegang. Beneden de historie van het vangen en inblikken van tonijn en sardientjes. Opvallend dat in de fabrieken veel vrouwen werkten, pas als er een machine aan te pas kwam zag je op de foto een man en ook als het zwaar sjouwwerk was.
      Heel bijzonder vond ik de steenlitho's waarmee ze de blikken bedrukten of de verpakking die om de blikken heen ging. Het waren stenen van wel 5 cm dik, dus erg zwaar. Ik probeerde nog of ik een bezoek kon brengen aan een fabriek die vis inblikt, maar ook hier werd gezegd dat het niet meer in Villa Real gedaan werd.
      Op de eerste verdieping een hele afdeling met stempels, waarmee o.a. kaften van boeken werden bedrukt. Er lagen bijvoorbeeld twee verschillende boeken met dezelfde opdruk. En bij een opdruk van een gezicht en profile valt goed op dat de stempel in spiegelbeeld is.
      Super dat dit allemaal zo mooi bewaard gebleven is.

Vila Real de Santo António, Vila Real de Santo Antonio, Vila Real de Santo António Municipality, ویلا رئال دسانتو آنتونیو, ヴィラ・レアル・デ・サント・アントニオ, ვილა-რეალ-დე-სანტუ-ანტონიუ, Вила-Реал-ди-Санту-Антониу, Віла-Реал-де-Санту-Антоніу, 圣安东尼奥雷阿尔城