Russia
Sabarda

Trein naar Moskou

April 26, 2019 in Russia ⋅ ⛅ 6 °C

Het is nu 2 dagen na vorige footprint, weer s'ochtends vroeg dus. De eerste dag was de trein niet zo vol en hebben we vooral gelezen en zo. Er is een precies schema met 'pauzes', dus bijv om 25 minuten over 3 staat de trein 21 minuten stil in die bepaalde plek. Dus dan gaan we naar buiten en de stationnetjes zijn altijd wel grappig. Die dag dus ook veel naar buiten gekeken en 2 dingen vallen op, hout en industrie. Naast dat je simpelweg door knijter lange bossen rijdt is al het gebouwde van hout, alle onderdelen van de sporadisch voorbij komende huizen bijvoorbeeld. En soms rij je door een soort breed spoor netwerk, wat dan vol staat met containers met balken, planken en ook soms kolen. De mate daarvan maakt het wel vet om te zien van die enorme houtpartijen. Ook maakten we de analyse dat deze dagen vrij goedkoop zijn, 37 euro voor alleen al 4 overnachtingen, en we hadden net voor de trein 15k roebels aan borg terug gekregen dus we leven als koning in de restaurantwagon. Eten en drinken daar gewoon veel. Da's ook wel de gezelligheidscoupé overigens, daar kwamen we wat gasten tegen die door de trein verspreid zitten en die we de rest van de tijd een beetje opzoeken bij de stops en zo. Toen we in de avond in het restaurant zaten stopten we bij een plek waar 1 knijter grote groep kinderen stond. En aangezien onze wagon de enige was die niet zo vol was dachten we al kak daar gaat onze rust. Ze bleken ook in onze wagon te zitten, naast en tegenover ons te liggen zelfs, maar dat bleek de 2e dag wel leuk te zijn eigenlijk.

Die kinderen waren tussen de 10 en 13 en gingen een week op dans kamp, een opvoering in 2 steden. Maar die vonden ons om de een of andere reden bere interessant en ze konden best goed engels, Nico en ik schatten in dat wij in 6vwo niet veel beter praatten. Dus die waren eerst verlegen, maar nadat een moeder voor hun bij een stop had gevraagd of ze met ons op de foto mochten was de ongemakkelijkheid er blijkbaar vanaf en vroegen ze ons de oren van het hoofd. Maar heel leuke kinderen wel. En vanaf dat moment leefden we niet alleen in 't restaurant dus maar ook in de coupé als koning. Van witte tanden, tot haar, tot kleren en bril alles vonden ze mooi. Net alsof we dikke popster waren of zo. Om 5 uur in de middag was er een stop en we gingen naar buiten maar besloten toen buitenom naar het restaurant te lopen en daar wat te drinken. Maar een kwartier nadat de trein wegging kwam de conducteur van de wagon binnen die ons was lopen zoeken omdat ze ons niet weer binnen had zien komen en die meisjes hadden bezorgd gevraagd waar we waren. Dat zag er wel donders droog uit, zaten wij daar met een halve liter voor onze neus uitgebreid te praten over oud klassieke filosofen, Thierry baudet en het Nederlandse onderwijssysteem, en leek het ineens net alsof we betrapt werden haha.

Maar goed rest van de avond beetje thee gedronken in de coupé en die koters gingen om 9u in de avond er uit, dus dachten kunnen we dan onze vrienden uit de andere wagon wel uitnodigen op de plekken die we hebben. Uiteindelijk zijn we op hun plek beland, dus bij een Rus en een Bulgaar van 50 of zo en een Canadees van 29. De rest van de coupé was gevuld met militairen dus was daar wel een graadje of 3 warmer. Die lui bleken ware Bourgondiërs, ze toverden het ene na het andere vishapje uit hun tassen. De canadees lag al te pitten, die hadden ze al uitgespeeld met wodka. Overigens zijn we er ook wel achter gekomen dat het beeld dat elke Rus liters alcohol drinkt wel wat meevalt, de studenten cultuur is eigenlijk nog heviger. Wij drinken voor ons gevoel helemaal niet veel hier zeg maar.
      Maar dat was wel weer echt lachen, zo'n interactief dagje. Nu zijn we vannacht in Yekaterinburg gestopt en waar we niet op hoopten maar ook niet vanuit gingen is wel uitgekomen, dat daar weer een hoop zijn ingestapt. Nico had nog besloten een bed dat beneden vrij was gekomen te pakken omdat die wat langer zijn. Maar ik zie net dat ie er blijkbaar vannacht is uitgebonjourd want hij ligt weer boven. Nu liggen er ook mensen op de plekken waar we met stoelen zaten, dus hopelijk gaan die nog een keer er uit, of zijn het gezellige lui. O ja Nico heeft nog tot zondag trouwens om een opdracht voor een vak waar zijn groepje een 3 op had te verbeteren anders heeft ie weer een halfjaar studievertraging. Dus we hadden een simkaart met internet gekocht. Maar daar is uiteraard nog niks van terechtgekomen, er is überhaupt ook vaak geen verbinding en de komende dag dus waarschijnlijk ook niet veel ruimte. Dus dat wordt lachen kijken hoe dat georganiseerd gaat worden.
      De indeling is trouwens; als je door de hal van de coupé loopt heb je links een 'vierzits' waar 4 kunnen slapen, horizontaal in 2 lagen. Als in Nederland dus maar dan nog 2 matrassen in de lucht er boven. En rechts heb je een tweezits waar 2 verticaal kunnen slapen, boven elkaar. Wij hebben 2 verticale bovenbedden in het verlengde dus van elkaar. Maar de stoelen onder onze bedden zijn dus vannacht opgemaakt tot bed helaas

Sabarda, Сабарда