Sydafrika - 5v med 5mån bebis

November - December 2019
November 2019 Read more

Första inlägget och lite försnack

November 12, 2019 in Sweden ⋅ ☁️ 6 °C

Då var det dags igen. Nästa efterlängtade långresa är här och det föranleder ju på en ny reseblogg. Det kommer med stor sannolikhet bli en mer annorlunda typ av resa denna gången, första gången vi reser iväg på långresa som föräldrar. Första gången Junie är utanför Sveriges gränser så går resan till Kapstaden i Sydafrika.

Det är vårt vilda antagande att resa med en 5 månaders bebis inte är riktigt som att backpacka ensamma i flertalet länder med ett snitt på 1-2 nätter på varje ställe. Därför avser vi inte heller publicera inlägg dagligen utan vi får helt enkelt känna efter vad som blir en lagom frekvens. När, eller om det händer något spännande så kommer det naturligtvis ett inlägg.

Som kvinnan i baby shopen sa så klokt idag kring att minnet ofta sviker, "first you get baby brain, then it goes directly over to senior brain". Så det är lite av egoisterna i oss som vill ha minnena kvar så man kan suga på dem många år framåt när man läser tillbaka och minns dem som att det var igår. Det är såklart också super kul att ni nära och kära där hemma läser om vårt äventyr. Även om jobbrelaterade IT-konferenser kommer förekomma i Kapstaden som täcks i andra forum så är tanken att denna resebloggen endast ska fokusera på våran tid som familj.

Lite bakgrund "and setting the stage". Vi brukar ju planera en längre resa varje år där vi försöker komma iväg och uppleva nya platser, kulturer och människor. Så var planen även för 2019, en resa till Japan och Filippinerna med rundresa från norr till söder var bokat och inplanerat till början av juni. Planen fick revideras när vi fick den underbara nyheten att en bebis var på g. Med leverans beräknad till 26 maj. Lite tight tyckte vi ändå. Med facit i hade hade vi flugit till Tokyo samma dag som vi åkte hem med vår fantastiska dotter Junie från BB i Lund, 6 juni. Så relativt klokt beslut att boka om ändå. Att vaska en flygresa kändes inte helt rätt så i december 2018 valde vi istället att boka om datum och destination. Vi läste på lite om andras erfarenheter och höll tummarna på att allt skulle gå så väl att vi kunde resa med vår dotter när hon var 5-6 månader. Eftersom vi fullkomligt blev förälskade i Sydafrika och allt vad det hade att erbjuda när vi var där under vår smekmånad 2016 så kände vi att, - Dit vill vi tillbaka!

Med varmare breddgrader än Japan (och definitivt Sverige) samt utan risk för zikavirus i Filippinerna kändes det som ett vettigt beslut att satsa på en gemensam föräldraledighet fem veckor i Kapstaden.

Ni som följt Junies första månader i livet vet att det mesta gått som en dans, och vi har ju närmare avresan krupit blivit mer och mer taggade på vilket spännande äventyr som väntar oss alla tre. Det är klart vi är ju inte så fullkomligt naiva att det inte skulle bli en utmaning att resa med ett så litet barn till andra sidan jorden med en flygresa på 12 timmar. Så dagarna innan så smög sig lite nervositet på, hur skulle vi lösa alla dess olika scenarion som kunde uppstå bara på vägen till vår destination. Med gemensamma förberedelser och resonemang med basen i sunt förnuft blev det nu dags för avresedagen.

En kuriosa som inte hör till historien egentligen är att jag (Uffe) som bokat resan i december var fullt säker på att vår avresedag var den 15 november fram tills för fyra veckor sedan när Louise ringde för att beställa vegetarisk kost till flygresan. Nejdå, vi skulle inte resa den 15:e utan den 12:e. Jag hade blandat ihop utrese- och hemresedatumen. Det kan ju vara att rekommendera att hålla koll på när man ska åka.
    Oavsett så kom vi på det i tid. Lite samma med tidpunkten av flygavgången. Louise frågade när vi skulle åka på dagen. Förmiddagen svarade jag. Efter lite efterforskning stod det klart att flyg som avgår 07 från Kastrup kräver en enormt tidig morgon. Närmare bestämt uppstigning 03.00.

Sagt och gjort gick vi upp mitt i natten och tog oss från Höör mot Malmö och vidare till Kastrup. Vi reflekterade båda att det var första gången Junie fick åka tåg. Inte illa att få åka tåg och flyg på samma dag. Det ska hon minsann få höra när hon blir äldre. Vi reflekterade också över hur mycket packning som krävs när man bara är en liten miniatyr människa mer. "No shit!" Tänker alla ni som rest med barn och "vaddå hur mycket kan det vara?" Tänker ni andra. Trots vagn, vagnväska, skötväska, handbagage x 2, resväskor 23kg x 2 och babysele (inklusive bebis) så gick det super smidigt hela vägen. Nyckeln var att vara ute i god tid, vilket vi kanske inte annars är super kända för. Vi hann t.o.m en snabb runda in på loungen innan avgång.

Flygresan finns faktiskt inte så mycket att berätta om, det segmentet som vi fasat mest för gick mestadels som en dans. Junie charmade både flygpersonal och medpassagerare med sina skratt och hade inga större problem vid start och landning då hon fick mysa till det med amning hos mamsen. När vi köade genom passkontrollen låg hon nyfiken och tittade på allt omkring i babyselen hos pappa.

Nu var vi framme i Sydafrika och resan hade gått bra och allt bagage kommit fram, vilken underbar känsla!!
    Vi hittar snabbt vår bokade chaufför från CitiShuttle med skylten Mr. Servin och vi följer honom till vår privata minibuss med förberedd barnstol. Ganska kort resa, ungefär 20 min från Kapstadens internationella flygplats till vårt Airbnb-boende i Rondebosch. Har ska vi bo de första 17 dagarna.

Framme vid ungefär midnatt vid de stora grindarna framför huset tar jag upp min WhatsApp för att kolla på anvisningarna för att ta oss in. Vi har fått en kod till nyckelboxen utanför porten. Vi slår in koden och öppnar, men boxen är tom, ingen nyckel. Lite förvånade men mest orolig verkade vår taxichaufför vara som precis lämnat av oss i ett bostadskvarter mitt i Rondebosch vid midnatt. Jag ringer på porttelefonen och efter en kort stund hör vi en kvinna som lite nyvaken säger att hon kommer ut. Minette vår värdinna kommer snabbt utspringande med flertalet ursäkter upprabblandes i halsen samtidigt som hon råkade aktivera larmet. Hon hade blandat ihop datumen och trodde vi skulle anlända först imorgon. Hon hade så dåligt samvete och förklarade att det var första gången på fyra år som Airbnb värdinna som hon hade gjort denna missen. Efter en lite små kaotiskt stund med två hundar, en katt, tjutande larm och samtal från larmbolaget ADT så fick vi snart tillgång till vår Studio lägenhet. Vi var glada bara att äntligen vara på plats efter en lång dag på resa.

Mer om vårt boende, grannskap och omgivning i nästkommande inlägg.

Första intrycket för andra gången

November 14, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 22 °C

Framme i Kapstaden - nu kan den gemensamma föräldraledigheten/semestern äntligen börja. Hemma i Höör har jag längtat efter miljöombytet med varmare väder och ett uppehåll från de vardagliga rutiner som vi byggt upp kring Junie. Lite äventyr i tillvaron och främst möjligheten att vara tillsammans alla tre i fem hela veckor, utan jobb och andra aktiviteter (bortsätt från IT-konferensen). Nu ska det njutas i lugn takt tillsammans. På tal om lugn takt på resan så är det ett helt nytt sätt för mig och Uffe att resa. Vanligtvis försöker vi uppleva så mycket som möjligt av det resmålet har att erbjuda, det vill säga fullspäckade dagar med aktiviteter och reser mellan områden. I snitt spendera vi två dagar på varje boende. Nu ska vi stanna 17 nätter på ett och samma ställe, med få aktiviteter inplanerade. Det är ett nytt sätt att resa med barn och det tar lite tid att varva ner och ställa om tankesättet. Nu är det Junie det är fokus på och för att det inte ska bli för mycket intryck för henne räcker det med en aktivitet per dag (vilket kan vara att besöka ett shopping mall eller ta en lång promenad).

Vi är nu som sagt framme i Kapstaden och i det lugna området Rondebosch. Vårt boende är rymligt med kök, vardagsrum, två sovrum och en toalett. En liiiiten uteplats har vi att tillgå och om det är något man skulle mer kunna önska är det just en större uteplats.. och kanske en pool ;). De två första dagarna bjöd på sol en temperatur på ca 25 C. Dessvärre hade jag lyckats smitta Junie med min förkylning och fösta natten på boendet erbjöd inte mycket sömn. Trots en ordentlig förkylning var vår solstråle lika glad som vanligt. Med på resan hade vi vår vagn, resten av de stora bebisprylarna hade vi lämnat hemma. Uffe som hade sett ut en affär med begagnade bebisprylar gav sig först iväg för att hämta hyrbilen och sedan vidare till affären Baby-Go-Round. Bilen var en ny Suzuki, dock den billigast varianten, med varken centrallås, ordentliga nackkuddar eller bältesfunktion för barnstol. Det sistnämnda upptäckte vi dagen efter vi hyrt bilen och när barnstolen skulle sättas på plats. Mer om det sen. Bilen var lastad med barnsäng, bilbarnstol och UV-tält när Uffe körde mot boendet. 15 minuter kvar av färden dog mobilen och Uffe hade inte längre någon GPS att följa. Lyckligtvis kom han hem tillslut och vi kunde äta mat tillsammans och njuta av kvällen.

Följande dag tog vi en lång promenad med barnvagnen och åt lunch på en indisk restaurang. Prisnivån är högre än vad vi kommer ihåg, troligtvis har det med vår låga krona att göra. Om man drar bort en tredjedel av priset man skulle betalt hemma i Sverige så är man någorlunda rätt. Exempelvis kostar två indiska rätter ca 100 SEK. Det var efter den långa promenaden och lunchen som vi upptäckte bilens bristfälliga bältesfunktion för barnstol. Uffe kämpade att få stolen att sitta bra och ringde runt till diverse mackar och butiker för att få tag i något som kunde låsa bältet. Ingen framgång så jag och Junie fick snällt vänta hemma medan Uffe handlade och köpte take away.

Förutom prisnivån är säkerheten i området något som vi reflekterat över. Murar på minst två meter reser sig runt de stora husen, ofta ackompanjerade taggtråd och elektriska stängsel. På murarna finns skyltar som upplyser eventuella förövare om vakter med skjutvapen och vakthundar (och vaktormar?). För att komma in i vårt boende måste vi passera tre grindar i olika material. Det är just genom grindarna som man kan få en uppfattning om husen längs gatan. Säkerheten gör sig påmind vart man än går.

Dagen efter var den enda lösningen för Uffe att åka tillbaka till barnbutiken och byta bilstol till en med bas. Äntligen kunde jag och Junie följa med på utflykt. Det blev en tur till shoppingcentret Cavandish Square där jag hittade tre klänningar och Uffe ett par skor. Vår oftast rätt lugna och tysta Junie blev väldigt exalterad i mataffären. Det var när vi kom till grönsaksavdelningen som hon högt började göra förtjusta tillrop. Folk vände sig om och undrade var de galande ljuden kom ifrån - en tupp i mataffären? Färgerna och de spännande formerna fick henne att go bananas hehe. På tal om Junie är hon hungrig nu så fortsättning följer :).

Kram från oss!

I Obamas spår

November 16, 2019 in South Africa ⋅ 🌬 17 °C

Nu fortsätter historieberättandet i samma mischmasch anda som tidigare, flera dagar sammanflätade i samma inlägg. En mix av våra upplevelser, reflektioner och eventuellt en och annan lärdom hur det är att resa med bebis. Ett av de målen satta redan hemma i Sverige var att tidigt på resan införskaffa ett par nya löpardojjor på plats då jag ville hålla packningen hemifrån lätt och de befintliga har hängt med för många mil redan. Eftersom inga föll riktigt i smaken på köpcentret dagen innan så var jag fast besluten att efter frukost gå till en närliggande sportbutik för att köpa dessa löpskor som är en förutsättning för tränandet på resan.

Inne i butiken fick jag direkt assistans av en tjejen som frågade "What are you looking for sir?"
    Jag som ville vara snabb och effektiv så jag kunde ut på en löprunda var snabb att svara "- I'm looking for a hybrid shoe that is good for trail running but also for running on ass fault (asfalt)"
    (Lite frågande min tillbaka följt av) "- Eeh, What?!?"
    "- ....eh, hmm for running on the road I mean."
    Slutade väl med att jag fick med mig ett par nya New Balance all terrain skor som snabbt snörades på och fick en långsam men jobbig virgin ride i den närliggande allmänningen här i Rondenbosch. 9km i 15-20sekundmeter är jobbigare än vad det låter. Men rundan hjälpte ganska lång väg till vårt gemensamt uppsatta mål på 10.000 steg om dagen per person på resan. En målsättning Louise kom på redan hemma innan vi åkte. Kanske inte så smart att omnämna i en publik blogg om man skulle ligga på latsidan någon dag. Å andra sidan brukar en klok man ofta poängtera att ju fler gånger man säger det till så många som möjligt ju jobbigare blir det att inte genomföra det man lovar. Vi går efter dem ledorden istället.

Som omnämnt började dagarna väldigt soligt med omkring 25grader för att nu övergå till 19 grader, mulet och blåsigt som satan. Louise som inte var uppe i lika många steg för dagen var hemma och redo för ett besök till Botanic Gardens. Det är tydligen "the place to visit" när man är i Kapstaden. Alla kändisar och stadsmän/kvinnor, som tillexempel Obamas har besökt Kirstenbosch Botanic Gardens som ett stopp på sin vistelse kring Kapstaden. Ganska enkelt att förstå charmen även en en mulen och relativt sval dag som denna. En gedigen nationalpark med en ännu mer gedigen historia. Möjligheten att ta med sig egen picknick gjorde att mängder av familjer satt utspridda på olika gräsplättar runt om i parken. Detta gav en väldigt gemytlig känsla när man vandrade runt på alla dess lederna och stigar. Känslan av att det var mycket folk eller trångt infann sig aldrig eftersom ytorna var så enorma. Det gömde sig dessutom en hel bröllopscermoni med 80-talet gäster när vi spatserade förbi med vår barnvagn.

Louise hade läst på innan och visste att de flesta stigarna var handikapp- och barnvagnsanpassade. Så även vägen upp till den så kallade Canopy Walkway som var gångbron som slingrade sig mellan trädtopparna. Coolt tänkte jag att gå med barnvagnen ända uppe vid trädkronorna. Vi följde skyltarna mot Canopy Walkway och möttes av kullersten. Louise tyckte det var det var för bumpigt för lilla Junie men har de sagt att det är barnvagnsvänligt så har de, tyckte jag. Efter mycket skumpande i uppförsbacke kom vi till stentrappor i en hiskelig brant backe...
    Vad tusan tyckte jag. Skulle det inte vara tillgänglighetsanpassad väg upp frågade jag Louise. Finns ju inte en rullstol som skulle kunna flyga upp där utan jetmotor och terrängdäck. Men nu hade vi ju gått så långt, vore ju synd att missa promenaden på gångbron vi sett på YouTube-videos. Så starka som vi är tog vi tag i varsin ända av vagnen och bar den hela vägen upp till början av gångbron. Vi fick en del blickar på vägen upp, en del förvånade och en del oraoade blickar. Det bekom oss inte så mycket då vi fokuserade på att inte flåsa ihjäl oss själva. Upp kom vi och vacker utsikt var det, även om Junie sov hela tiden så kan vi berätta för henna i efterhand hur högt upp hon varit. Framgick också ganska snart att där gångbron slutade och vi kom ut hade en perfekt anpassad plan backe nerförs som vi nu kunde följa tillbaka. Lärdom? Gå aldrig tillbaka det kan bli enklare runt hörnet. Eller kolla på kartan innan. Välj själva.

Efter de dryga 16.000 stegen för dagen kände vi oss värda tacos, öl och film för kvällen.

Nu är vi inne på söndagen, en dag i lugnets tecken. Även denna dag. Känns fortfarande lite ovant att bygga dagarna kring endast en enkel aktivitet och Junies matrutiner. Men det börjar som sagt likna en rutin. Även denna söndag ska vi ju komma upp till våra 10.000steg. Sökte på bästa trekking i Kapstaden och hittade en moderate vandringsled i ett närliggande naturreservat, Newlands Forest.

Eftersom det var nära och bra, endast 8 minuter iväg med bil och där skulle finns 3 olika slingor så tyckte jag inte det var så mycket att bråka utan vi begav oss dit. Louise frågade såklart klokt om det var anpassat för barnvagn. "- Såg ut som det på bilderna" Svarade jag och sa att vi annars få ta bärselen. - Den som vi glömt hemma? påpekade Louise.
    Nu var vi framme och vägen var bred grusväg men vi var ganska oroliga att det skulle bli en bäravagn-repris även idag. Fantastiskt vacker omgivning med träd som sköt högre upp i skyn än vad man kan skåda någonstans hemma i Sverige. Men vår farhåga infriades efter en stund. Grusvägen övergick till väg med stenbumlingar. Vi stannade och resonerade oss fram. Det kan ju som sagt vara ett kort parti som har dålig väg för att sedan bli bra igen. Samt vi behöver ju komma upp i våra steg. Så jag lyfte upp Junie i famnen och Louise började asa vagnen efter sig. Spoiler alert. Det blev inte bättre väg efter en kort bit. Men även denna gång kom vi fram och runt trekkingleden med några vackra foton rikare.

Tanken var att fortsätta även med dagen i Constantia med besöken på vingårdarna. Men märker nu att även dessa ganska händelsefattiga dagar har fyllt upp en hel del text. Så vi sparar på de godbitarna till ett senare inlägg!

Bland vingårdarna i Constantia

November 18, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 15 °C

När man är i Sydafrika (med eller utan bebis) är det ett måste att besöka åtminstone en vingård. Maten, vyerna och såklart den egenproducerade drycken ger näring till själen. Uffe och jag har besökt ett flertal vingårdar på våra resor, senast i Portugal och innan dess i Nya Zeeland. Vi är verkligen inga vinkännare men det är något speciellt med stämningen på de stora anrika godsen. Man får chansen att spela lite världsvan när man smakar av vinet. Först genom att snurra på glaset och ta sig en sniff (se lite eftertänksam och djup ut) och sedan smutta för att hitta smaker som gift sig med druvan. Som ammande skulle detta besöket te sig lite annorlunda, det vill säga mycket mer för Uffe att dricka upp.

Området vi valt ut för dagens besök heter Constantia. Det är ett av Kapstadens äldsta områden och är känt för sin vackra natur och vingårdar med tillhörande kulinariska restauranger. Första vingården på dagens agenda var Glen. Vi beställde in fyra viner för provsmak tillsammans med oliver, hummus och baguette. Junie somnade nästan på direkten och vi fick mycket tid åt att njuta av både varandra och det som serverades. Själva huset, hjärtat av gården var likt de andra vingårdarna vi tidigaste besökt i Sydafrika under vår smekmånad 2016. Ett stort vitt hus med vackra majestätiska utsmycknder på fasaden, omgiven av en blomstrande trädgård. Vi träffade en mamma med en 14-månaders bebis som kom fram och var nyfiken på Junie. Hon kom ursprungligen från Sydafrika men bodde nu i Förenade Arabemiraten. Där fick man som mamma 45 dagar föräldraledigt och när vi berättade om upplägget i Sverige kunde hon inte tro sina öron.

Stora moln gled förbi på himmelen och gjorde besöket på vingården lite kyligt (ca 19C i skuggan). Vi började bli redo för lunch och fortsatte till en gård som erbjöd picknick. Dessvärre var man visst tvungen att boka den 24h i förväg. Vi åkte då vidare till en vingård som vår Airbnb-värdinna rekommenderat -Klein. Vi beställde en tvårätters lunch med vin till Uffe och vatten till mig. Maten var verkligen något särskilt med en prislapp som inte skulle skiljt sig så mycket från en i Sverige. Igen påmindes vi om hur prisläget förändrats.

Kalk Bay - en liten by som vår Airbnb-värdinna också rekommenderat stod näst på tur. Den lilla byn hade byggts upp av rika diamant-och guldhandlare i början av 1800-talet. Det var en semesterort för de välbärgade med restauranger, havspooler för säkra simturer och ett polishus som såg till att säkerheten var hög. Vi såg stoppet som ett perfekt sätt att komma upp i våra 10 000 steg. Promenaden längs havet bjöd på mycket att titta på. Med en varsin Obama i handen (så kallades en americano utan mjölk på caféet) strosade vi runt och pratade om ditt och datt. Ännu en fin dag tillsammans led mot sitt slut och vi begav oss hem <3

Kontrasternas stad

November 19, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 19 °C

Detta inlägg kommer handla om Kapstaden, den staden som vi turister ser och upplever, men också staden från en annan synvinkel.

Solen sken när vi vaknade upp på tisdagsmorgonen, hyfsat utvilade efter en natt med några uppvak (kommer vi någonsin få sova hela nätter igen?). Som vi nämnt tidigare saknar vårt boende en pool och därför bestämde vi oss denna morgon för att hitta en i närheten. Endast 200 meter från vårt boende skulle det finnas en restaurang med just en pool (enligt bilderna vi hittat). Vi bytte om till badkläder med förhoppning om att få ta oss ett dopp. Restaurangen visade sig ligga i ett så kallat gated community. För att komma in på området var man tvungen att bli godkänd av säkerhetsvakterna. De visade oss till restaurangen och där var den, poolen! Vi beställde frukost (smoothie bowl och croissanter).
    Från vår plats vid restaurangbordet kunde vi skåda en tennisplan, en gigantisk fotbollsplan, ett fullutrustat gym, blomstrande trädgårdar och vackra hus. Ett säkert område för boende med alla faciliteter man kunde önska sig. Här inne ser man inte de fattiga som ber om pengar till mat och boende (i vissa all indirekt också till alkohol och droger). Vi njöt av frukosten och fick veta att gymmet och poolen endast var till för klubbmedlemmar- attans! Dock om vi pratade med chefen för klubben skulle vi säkert få använda oss av gymmet.

Efter en utsökt frukost körde vi till West Somerset. Där skulle Uffe träffa tatueraren som skulle föreviga Junies hand-och fotavtryck på Uffes bröst, över hjärtat. Det visade sig vara en mycket trevlig kille som med stor passion tog sig an uppdraget. Några dagar innan hemfärden bokades sessionen in. Junie som vaknat upp efter sin tupplur började bli hungrig. Vi letade upp ett litet café, beställde en kaffe och ammade i skuggan. Junie var som vanligt glad och nyfiken på allt och alla. Som ni säkert förstått är hon enkel att resa med :).

När lillan fått ny blöja och var mätt ställde vi in GPSen på en adress som skulle ha ett utegym. När vi kört i 15 minuter kom vi till Kapstadens slum. Kilometer efter kilometer kantades vägen av bostäder gjorda av gamla plåttak och annat material man kreativt förvandlat till små hus. Så långt våra ögon nådde såg vi människor i olika åldrar som hängde tvätt, spelade fotboll, tvättade bilar och andra vardagliga sysslor. Skillnaden var att dessa människor inte hade råd att gå på vinprovningar, äta på någon av stadens fina restauranger eller åka på safari. De hade inget överskott av pengar utan det de tjänade på att arbeta som exempelvis städare och vägarbetare inne i stan räckte för att täcka basbehoven. Vissa hade inga fasta jobb utan livnärde sig på att tigga vid vägkorsningar där vita körde på väg till och från jobb och aktiviteter. Skillnaden från morgonens besök på restaurangen i det säkra området och eftermiddagens vy från bilfönstret var påtaglig.

Under mitt första besök i Uganda 2008 fick jag se en slum från insidan. Se hur det såg ut i de små skjulen, träffa människorna som bodde där och uppleva problematiken. Från utsidan ser allt ut som kaos - hur är det ens möjligt att hitta bland stigarna mellan husen. Det jag fick erfara var att varje liten stig hade ett namn och i slummen fanns restauranger, hårfrisör, skolor och fotbollslag. I Kapstaden bor en tredjedel av alla invånare i slummen, troligtvis är andelen ännu högre då slummen växer för varje dag. Trots att det gått över 20 år sedan Apartheid avskaffades är skillnaden mellan vita och svarta fortfarande signifikant.

Tillbaka till bilturen och sökandet efter utegymmet ledde GPSen oss in till ett litet bostadsområde inte långt från plåtskjulen. Vägen ledde oss in bland fallfärdiga hus och längs gatorna gick människor med söndriga skor. Detta var inget område som vi ville träna i, desto mindre ta ut Junie i. Hjärtat börjad klappa när vi körde in på återvändsgator i sökandet efter vägen tillbaka. Vår bil fick uppmärksamhet och folk ropade efter oss. Vi kom ut på stora vägen igen och bestämde oss för att titta lite noggrannare på kartan innan vi ger oss ut nästa gång i sökandet efter gym. Hur sorgligt är det inte att områden som detta finns och bara någon mil iväg finns designhus och överflöd. Att åtminstone ha tillgång till toaletter är inte självklart i slumområden. De temporära som finns är inte säkra för kvinnor och barn att använda på kvällstid. Våldtäkter till och från toaletterna är skrämmande nog inte ovanliga.

För att få en paus från alla intryck och tankar som dagen rört upp åkte vi till en park i Rondebosch för att träna. Det blev 20 minuters Amrap (as many reps as possible) av knäböj, situps och armhävningar i gräset. Nästa gång ska vi försöka planera in träningspassen under Junies tupplurer. Det blir inte så effektivt med en uttråkad bebis :).

Ännu en dag i kontrasternas stad led mot sitt slut.

Tre dagar andra sidan ekvatorn

November 21, 2019 in South Africa ⋅ ⛅ 21 °C

Det är som sagt svårt att sätta ord på exakt vad det var som gjorde att vi hade den där känslan att "hit vill vi tillbaka" efter vårt första besök till Sydafrika 2016. Ni som läser detta som varit här tror jag vet exakt vad vi menar. Det är något speciellt med helheten. Men en sak vi rekommenderat varmt hemma i Sverige när folk frågat efter tips att göra i Kapstaden så har alltid High Tea på Belmond Mount Nelson dykt upp som ett måste på att-göra-listan.

Med det goda minnet av delikatesser i överflöd inramat av en omgivning kantad av otrolig lyx ville vi såklart uppleva detta igen. High Tea är ju ett koncept som britterna tagit till Sydafrika och serveras såklart inte bara på hotell Lord Nelson där vi åtnjöt det senast, utan erbjuds på mängder av lyxhotell, herrgårdar och gods. Vi spanade in insideguide.co.za som har rankningar för det mesta i och kring Kapstaden, top 10 stränder, top 10 pubar osv. Ja ni förstår konceptet..

Inte helt förvånande var just Hotel Mount Nelson nummer 1 på listan av High Tea. Men eftersom vi testade det senast så beslöt vi oss för att arbeta oss ner genom listan. Vi fastnade för The Cellars-Hohenort som skulle vara ett country-style hotell i Constantia Valley. Även här var man tvungen att boka och förbetalda minst 24h innan vilket vi till slut lyckats göra även om det inte var den enklaste processen. Hemma är vi så vana med digitala betalmedel så som Swish vilket blir helt verkningslöst så fort man åker utanför Sveriges gränser. De efterfrågade banköverföring från Sydafrikansk bank. Visst att vi ska vara här i fem veckor men hade inte planerat öppna upp ett sydafrikanskt bankkonto direkt. De har sina inhemska betallösningar så det är inte det att de saknar digitalisering, faktiskt ganska modernt när det gäller betalning med kreditkort och har sina motsvarigheter till iZettle och Swish osv. Men åter igen inget vi var kopplade till. Det slutade med att jag mejlade över min kreditkortsuppgifter vilket löste situationen och vi hade en bokning för två timmar High Tea på onsdagseftermiddagen.

Vi hade ju som ni kan förstå ganska höga förväntningar på denna upplevelse med både rådande prisbild och minnena från 2016. Vi konstaterade ganska kvickt att det inte är samma sak att gå på lyxigt High Tea med en 5,5 månaders bebis som tycker om att upptäcka nya saker hela tiden. Vi satte oss ner i solen med ett parasoll över vagnen och godsakerna dukades upp. Det var absolut inget fel på snittarna, ostarna eller sötsakerna men det var ändå snäppet under våran upplevelse från Mount Nelson. Där de kom med en lista på över 40 te sorter som servitörerna passionerat berättade om. Snittarna kom in i omgångar alltid följt av frågan om vi önskade mer av någon variant. Här var det mer mellanmjölk, 3 av 5 så att säga. Det i kombination med en rastlös Junie gjorde att vi efter ungefär en timme med frossande lyfte från stolarna. Det ska tilläggas att trädgården kring Hohenort var något alldeles extra, det var helt klart behållnignen av besöket. En 300 år gammal ek som skuggade promenadslingor fyllda med fantastiska växter och blommor. Vi frågade oss själva om vi uppskattat trädgården på samma sätt om vi inte själva nyligen anlagt vår trädgård. Med nyfunnen vetskap vilket gediget jobb och tid som krävs för att ha det så otroligt välplanerat, uppväxt och vackert.

Om jag räknar rätt så är vi nu inne på dag tio av vår resa här i Sydafrika och tiden har verkligen flugit förbi, som de så alltid gör. Nu när prognosen visade 24 grader i skuggan och strålande solsken ledde dagsplaneringen till ett besök till stranden. Atlanten har ju verkligen rövkallt vatten, vilket vi vet sedan vi burdök med vithajar 2016 och temperaturen var krig 14 grader och ett måste med våtdräkt. Men man kan ju njuta av lite strandhäng ändå tänkte vi och lite spända på att få använda strandtältet som vi införskaffat till Junie för första gången. Det blev Camps Bay som fick den varmaste rekommendationen för oss som barnfamilj av massörskan som jag besökte härom dagen. Det blev ett par timmar mysigt strandhäng även om det var blåsigt och vi placerade oss i lä bakom en stenbrygga. Vi packade ihop oss i bilen och dricksade killen som "vaktade" bilen som vanligt och planerade morgondagen på vägen hem till Rondenbosch. Louises förslag för fredagen var ett besök i det omtalade och färgsprakande området Bo Kaap. Området är känt för att vara ett av de äldsta i Kapstaden och inte minst de pastellfärgade husen som ger fantastiska möjligheter till riktigt häftiga bilder.

Sagt och gjort så begav vi oss till Bo Kaap. Första stoppet var för lunch och en etiopisk restaurang vid namn Madam Taitou. Louise hade även tittat ut denna i förväg då hon hade koll på att det etiopiska köket erbjöd bra vegetarisk mat. Jag som inte hade koll på vad jag skulle förvänta mig vandrade in i en djungel av växter och alla dessa Afrikainspirerade prylar. Man slogs direkt av en wow-faktor, det var smakfullt inrätt med unika sittformationer i olika etage och våningar där man kunde klättra upp på hemmagjorda trästegar. Det finns vissa upplevelser som förädlar helheten och detta var verkligen en sådan upplevelse. En upplevelse jag rekommenderar alla som kommer på ett besök. Inte nog med den spännande inramningen utan när vi beställer in sample plate för två personer av den vänliga ägaren kommer det ut en stor färgglad tallrik med massa godsaker som ska inmundigas med bara händerna. Bara det var en ovanlig men rolig upplevelse att skopa upp rörorna med det glutenfria etiopiska degiga brödet.

Vi har ju lovat att väva in lite kring matupplevelsen i Sydafrika i våra inlägg. Så tänkte att nu kanske är ett hyffsat passande segment. Det finns så otroligt mycket att berätta kring maten här så klart men min summering är att det är väldigt god mat och restaurangutbudet är bra. Det är ju en av anledningarna till att så många turister lockas hit varje år skulle jag säga. Vi märkte kontrasten som tydligast förra gången vi var i Sydafrika. Då hade vi bott två veckor på Madagascar där kosten var otroligt ensidig och väldigt dåliga vegetariska alternativ. När man sedan anlände till Johannesburg fanns helt plötsligt välkända varumärken som KFC, McDonalds och Hooters att tillgå. Så än så länge har vi ätit väldigt god mat och kvalitén håller hög klass på de restauranger vi besökt. Louise som heltidsvegeterian är lika nöjd som mig. Jag flexar med mestadels vegetariskt men blir lite kyckling också ibland. Indiskt och Mexikansk mat ligger varmt om hjärtat och har testat ett flertal här kring Rondebosch där vi bor. En annan fördel med tiden vi lever i att Tripadvisor finns snabbtillgängligt för att sondera ut de absolut bästa matställena i närheten. Säkerheten är ju en annan aspekt att ta hänsyn till efter skymning som vi inte behöver ha i åtanke på samma sätt där hemma. Rekommendationen är att inte vandra efter mörkrets inbrott vilket gör kvällsmåltiderna mer utmanande. Eftersom läget är som det är har de en välutvecklade leveranstjänster så som Uber Eats med flera där de flesta restauranger levererar hem till dörren vilket är super smidigt.

Då vi bor i en fullutrustad studiolägenhet med kök lagar vi många måltider hemma och erfarenheterna kring matbutikerna är väldigt varierade såhär långt. De tre största kedjorna här är Whoolworth, Checkers och Pick'n Pay. Whoolworth är helt klart den butikskedja som faller oss bäst i smaken. Stort utbud av färska frukter och grönsaker med fokus på ekologiska produkter och trevlig miljö i butikerna. Inte nödvändigtvis billigaste matbutiken med skillnad är det på t.e.x när vi besök Checkers där det luktade fisk i hela butiken och inte en ekologisk produkt i sikte. Pick'n Pay blir mest ratad för att de annonserar mycket för köp 3 betala för 2 för att sedan när man kommer till kassan krävs deras egna bonuskort som en svenne som jag inte har och blir irriterad över att få betala fullpris.

Tillbaka till vår vistelse i Bo Kaap nu. Belåtna alla tre efter den etiopiska upplevelsen vandrade vi sedan vidare till gatorna med de högkontrastfärgade husen. Här blev det lite fotosession med linslusen Junie i fokus. Området i fråga är från 1760-talet och här bodde de indiska och malayisiska slavarna som importerades till Sydafrika av de holländska bosättarna. Idag är det majoriteten muslimer som bor i området. Att somliga sidor säger att området är farligt att vandra utan guide är med stor sannolikhet myntat av guiderna själva för att sälja fler turer. Vi är glada över att vi tog turen på egen hand och upplevde alla som väldigt vänliga i området. Även om det måste vara fruktansvärt drygt att tusentals turister tar bilder utanför ens ytterdörr dagligen.

Efter en välbehövd kaffe och amning och en sväng inom den lokala marknaden var det dags att köra hemåt i rusningstrafiken. Tog 3 gånger längre tid på hemvägen med köer än på vägen dit. Nu vet ni allt, eller i alla fall lite vad som har hänt oss de senaste tre dagarna här på föräldraledigheten i Kapstaden andra sidan ekvatorn.

Roadtrip med Lady "Gaga"

November 24, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 21 °C

Går tiden inte lite snabbare i Sydafrika? Den frågan har dykt upp vid ett flertal tillfällen sedan vi landade i detta spännande land. Nu har tre dagar gått sedan besöket i Bo Kaap och vi har utforskat mer vad staden och dess omgivningar har att erbjuda. När jag tänker efter är det inte bara dagarna i Kapstaden som går fort, utan snarare har hela föräldraledigheten gått som tåget. Det känns som igår den där varma dagen i juni då vår flicka kom till världen. Snart har hon varit hos oss i sex månader och lyckligare kan vi inte vara. Det är fantastiskt att se henne bli lite starkare/pratigare/busigare för varje dag som går. Det är ett privilegie att få spendera fem veckor tillsammans alla tre - utan måsten och vardagliga bekymmer. Vi är här och nu. Tiden går fort när man har roligt och lever i nuet, kanske går tiden lite snabbare i Sydafrika trots allt.

Lördagen bjöd på molnigt väder med en temperatur på 19 C i skuggan. Vi hade tidigare under veckan sett gatupratare som aviserat om en keramikmarknad i en av Rondenbosch parker den lördagen. Perfekt, enkel lördagsaktivitet som kunde kombineras av ett träningspass i parken. När vi närmade oss så insåg vi att det var ett typiskt "vitt" arrangemang. Inte en mörkhyad syntes till bland raderna av stånd. Vi gick runt bland borden där lokala keramiker ställde ut sina alster till en ansenlig peng. Vi tröttnade ganska snabbt och hittade en parkbänk i stål som skulle agera träningsredskap. Vi turades om att utföra övningar som dips, box jump, utfall och plankan medan Junie låg i vagnen. Hon var på gott humör och var nöjd med att titta på våra övningar. När vi var klara åt vi den inköpta enkla lunchen som bestod av drickyoghurt och en varsin macka. Vi hade båda sett framför oss hur vi åtminstone några gånger i veckan tränade tillsammans. Det har visat sig svårt att hinna med eftersom vi varje dag åker på utflykt och anpassar oss efter Junies behov. Våra 10 000 steg har vi nästan alltid nått upp till. Dagen fortsatte med en välbehövlig massage för min del. Amning och icke ergonomiska lyft sliter på ryggen och det var riktigt skönt att bli knådad. Som jag började inlägget med är det fantastiskt kul att följa Junies utveckling. Denna kväll precis innan hon somnade hittade hon orden "gaga" och dada". Hon har för övrigt blivit riktigt stark i benen och har börjat förflytta sig lite på mage med hjälp av benspark och rullningar.

När Junie väl lärt sig orden går de på repeat vilket vi upptäckte på söndagen i bilen på väg till ett animal sancturay. World och Birds Wildlife Sanctuary hette stället vi besökte. Rätt snabbt insåg vi att det inte endast var ett sanctuary utan också en djurpark. Skillnaden är att ett sanctuary tar hand om de djur som inte kan leva i det fria av olika anledningar så som skador och tidigare hem i fångenskap. En djurpark köper, säljer och föder upp djur i fångenskap. Det var extra sorgligt att se lemurerna som satt i sina burar (dock stora) när vi sett dem vilda, skuttandes mellan träden i deras naturliga miljö långt in i Madagaskars regnskogar. Besöket blev kort men Junie hann träffa sina långväga släktingar som nyfiket satte sig bredvid henne.

När vi ändå var på roadtrip ville vi fortsätta och se vad omgivningen mer hade att bjuda på. Vi hade blivit tipsade om Chapmans Peak Drive av Lars Malmqvist och efter 20 minuters körning var vi framme vid grindarna. En liten vägtull betalades och vi fortsatte uppåt på den slingrande vägen. Utsikten påminde oss om Nya Zeelands fantastiska landskap. Det var verkligen en mäktig utsikt, och en körning som vi tipsar vidare om. Vi fortsatte och kom till samhället Nordhoeek som låg vackert vid en lång och bred sandstrand. Vi stannade till på the Farm Village som erbjöd små intressanta butiker och restauranger. Vi delade på en glass i solen och sedan fick Uffe sug efter en öl. Det uppskattades av Junie som började bli hungrig och vi tog plats vid ett bord i den ena restaurangen. Stegräknaren på telefonen visade endast 4000 steg. Med solen i ryggen gick vi mot stranden för att klara dagens mål. Den visade sig ligga mycket längre iväg än vi trott. Vid 7000 steg valde vi att vända tillbaka. När vi kom till allmänningen fick några tavlor målade av en man i gräset oss att stanna till. Så vackert landskapet runt Nordhoeek var fångat i tavlorna som stod lutande mot närliggande träd var. Konstnären pillade med penslarna och tittade på tavlan som stod på staffliet. Jag noterade att den såg färdigmålad ut men tänkte att han nog arbetade med små detaljer. Vi slog oss ner snett bakom konstnären för att äta vår medhavda lunch. Vi noterade båda att så fort vi gått förbi la han ner penseln och tog upp sin telefon. För varje förbipasserande återupprepades scenariot. Han tog upp penseln, pillade lite bland sina färgburkar för att sedan lägga ner penseln och ta upp sin telefon. Vi fick båda känslan av att han inte alls var den konstnär han utgav sig för att vara. Snarare kanske det var så att han köpt tavlorna och genom att agera konstnär skulle han kunna sälja dem vidare till en dyrare peng. Han gav oss åtminstone en lunchunderhållning som hette duga.

Veckan efter började precis lika bra som den förra slutade. Dagen visade sig bli riktigt varm och längtan efter att bada fick oss att söka efter ett alternativ till det kalla havet. Uffe, som är den som planerar det mesta av våra utflykter hittade en sjö i en nationalpark 30 minuter iväg med vår silverfärgade budgetbil. På vägen stannade vi till vid den helvegetariska indiska restaurangen och köpte med oss två wraps. Framme i vackra Silvermine nationalpark lyfte vi ut den sovande Junie i bilbarnstolen och satte oss i skuggan. Vi åt och tittade på kartan som visade att vi inte var många 100 meter från sjön. Junie vaknade och vi hämtade vagnen för att gå runt sjön. Några familjer med hundar satt utplacerade på olika ställen runt sjön. Efter lite amning hittade vi en plats vid sjökanten. Vattnet var mörkt och bara några meter ut i vattnet försvann sikten. Det var stenigt och vid första svalkningen gick vi inte så långt ut. Två vackra vita hundar kom följt av sig ägare. De gick ner och ställde sig i vattnet för att kyla ner sig. En gick fram till mig och nosade nyfiket.

Medan Junie sov gott i vagnen solade vi och efter att tagit modet till oss gick vi längre ut i vattnet och badade. Uffe korsade sjön och jag höll mig i närheten av lillan. Vårt vatten började ta slut och vi bestämde oss efter en stunds tvekan att gå tillbaka till bilen. Det fanns vandringsleder i nationalparken och den kortaste skulle ta 1.5 h att gå runt. Lite väl långt i gassande sol utan vatten och något att mumsa på. På tillbaka vägen stannade vi till vid en mataffär som Uffe tittat ut. Food Lovers Market hette affären som hade ett stort utbud av färsk frukt och grönsaker. Med framsätet fyllt av färgglada läckerheter körde vi hemåt. Det var inte bara tomaterna och paprikan som var röda, vi kände hur våra axlar också började anta samma färg. Imorgon får det bli en utflykt med lite mindre sol.

Hejdå och gaga från oss <3

Miss blue eyes

November 27, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 22 °C

Nu två veckor in på vår resa börjar det bli mer och mer knepigt att hitta på utflykter och aktiviteter som inte redan är avbockade och uppfyller kravet på bebisvänlighet. Kvällarna brukar gå åt att kika igenom våra anteckningar där vi klottrat ner saker vi vill se och uppleva under tiden vi är här. Samt försöker vi utöka listan genom att söka runt på webben för att hitta saker att göra som kanske inte ingår i första lagret av turistattraktioner, utan det som dyker upp innanför skalet.

Kvällensbeslut för morgondagen blev ett besök till området Woodstock och en föridentifierad lunchrestaurang vid namn The Kind Kitchen. Ni som läser detta blir förmodligen föga överraskade att det var en vegansk restaurang som Lojsan så spänt ville testa. Woodstock i sig är känt för att vara ett hippt kvarter med framförallt mängder av vacker gatukonst.

Lunchen var till stor belåtenhet, får erkänna att burgaren badass beyond meat var den bästa vegetariska ersättaren jag testat på vårar resor. Slog även Impossible burger i New York. Här lärde vi också känna ett trevligt kitesurfarpar från Göteborg som också var i Kapstaden på gemensam föräldraledighet. Verkligen intressant att höra andras upplevelser och erfarenheter. Inte minst få en inblick i hur Junie kommer vilja spatsera rundor konstant om några månader.

Vidare vandrade vi gatorna upp och ner och beundrade dessa magnifika målningar på byggnaderna. Det som ska nämnas är att detta var den överlägset hetaste dagen såhär långt på vår vistelse. Helt stilla luft i 29-gradig värme i skuggan gjorde att vi alla tre blev blöta av svett. Lite avis på Junie som fick glida runt i vagnen iklädd enbart blöja. Louise menade på att det inte passade att jag spatserade i mina underkläder.
    Efter en relativt kort promenad kände vi att ju längre från huvudgatan vi kom ju fattigare blev det med barn som kom fram och tiggde pengar. Vi nöjde oss efter ytterligare en lyckad dag och vände på vår barnvagn hemåt.

Med den otroligt heta dagen i minne planerade vi för onsdagens kommande utflykt. Vi måste svalka oss på något sätt var vi överens om. Vi sökte fram en vattenpark med 26min körning från oss i närheten av Bloubergstrand. Det skulle bli en lugn och härlig utflykt där Junie kunde få testa på swimmingpool för första gången på resan.

Framme vid Milnerton Waterpark säger mannen i kassn, "A school class is here today, is that okay for you?".
    Inga problem alls för oss, plus vi hade ju kört i nästan 30min för att komma till vattenparken.
    Recensionerna på Google stämde ganska väl. Hade 3.5-stjärnor och många kommentarer om att det kunde fräschas upp men att barnen hade lika kul för det.

Inne i parken började vi reka de olika poolerna och upptäckte att skolklassen han pratade om var säkert 50 personer. De två vuxenbassängerna var helt ockuperade, vilket egentligen inte var ett problem för oss det heller. Vårt ändamål för dagen var att låte Junie plaska lite i en barnpool då det var några veckor sedan hon hade baby sim i Höör senast. Det som hon gillar så mycket.

Vi började med vår vetenskapliga analys hur vi skulle bära oss åt för att Junie skulle kunna bada på bästa sätt utan att riskera bränna sig i solen. Vi körde inom en baby affär på vägen för att köpa en heltäckande UV dräkt till henne. Men det hade de tyvärr inget utav det i sortimentet. Resultatet blev badblöja med en body utanpå och solhatt med komplement av solfaktor 50 för barn på de utstickande kroppsdelarna. Pappa håller nu Junie stolt i famnen och hon tjuter förväntansfullt under tiden vi smörjer henne. Efter några sekunder börja en varm känsla ringla ner längs magen. Jahopp, så lång tid tog det innan det skulle kissas på pappa. Lite ovan och osäker tänkte jag att bästa strategin var att ta henne snabbt till poolen så det inte började bildas en pöl runt mina fötter. Det nöjet ville jag inte ge de andra besökarna.

Om det inte framgått än så var vi de enda vita i vattenparken och en klar minoritet av de hundratalet besökarna. Vilken succé vår dotter lyckades göra med föga ansträngning. Så fort vi satt oss i barnpoolen och börjat plaska kommer 20-talet förskolebarn och omringar hela poolkanten. De pekar och fnissar åt oss. Både jag och Junie trivdes i centrum och lekte vidare. Annat var det för mamma Louise som också vill komma ner i poolen men inte kunde komma fram genom klungan som bildats runt oss. "Excuse me, excuse me" upprepade hon förnämnt bakom barnen. Till slut fick poolvakten stänka vatten på dem för att de skulle skingra sig så Louise kunde ansluta till oss i bassängen. Lite komiskt. Vi gissar att de aldrig sett en blåögd bebis tidigare då de stod och upprepade "hey blue eyes" när de vill påkalla vår uppmärksamhet. Men det var bara vänliga och trevliga tillrop från alla barnen som var nyfikna på oss som enda blekfisfamiljen i vattenlandet.

Lite kul att kunna vistas i en mer omväxlande miljö för att få bredare perspektiv på vad Kapstaden har att erbjuda utanför de områdena med majoritetsbefolkning av europé-ursprung.

Vi har ju lovat att väva in lite intryck kring bemötandet från lokalbefolkningen här i våra inlägg. Det finns så otroligt mycket att säga och olika situationer man skulle kunna rabbla upp men för en personlig upplevelse så säger jag följande. Överlag så blir vi väldigt väl bemötta av alla människor vi kommer i kontakt med här. Det man ska veta och ha stor respekt för är den otroliga segregation som existerar här mellan vita och svarta än idag. Det är ju galet i sig att Apartheid lagarna avskaffades så sent som 1994. Eftersom det inte finns något socialt skyddsnät eller regering som fördelat om rikedomar mellan vita och svarta sedan dess är kontrasten enorm jämfört med hemifrån. Det är som flera helt (svarta, färgade och vita) olika folkslag fortfarande som delar samma stad. De svarta har sina områden, jobb, butiker, evenemang osv. Och vice versa för de vita.

Alla serviceyrken som städning av vägar och servering på restauranger innehas till största majoritet endast svarta. Det vill säga dem som har en inkomst och fast bostad. Resultatet av den stora mängden människor är otroligt mycket tiggeri och hemlöshet. Det är enbart svarta man ser som står i gatukorsningarna och tigger mynt. Samma gäller när du ska parkera bilen, oavsett var det om det är längs en gata eller vid en butik sitter eller står där alltid personer som pekar in till parkeringen och vill ha en slant för de t.ex vaktar bilen och hjälper till när du ska backa ut. Trots detta faktum så är bemötandet som sagt alltid eller som oftast väldigt vänligt. Möjligtvis att restaurangpersonal kan agera besviket om de får mindre än 10% dricks. Ännu en sak som vi upplever förändrats. Mer Amerikanskt än tidigare där 10-15% dricks förväntas på alla restauranger där man serveras. Det är bara att anpassa sig efter seden och räkna in det som en del av de löpande kostnaderna.

Nu hoppar vi vidare till torsdagens bravader. Som ni märker brukar det bli bundlingar av ungefär tre dagar i varje inlägg. Som vi hoppas är en lagom lektyr för de intresserade, samt att vi kommer kunna återuppleva samtliga dagar på vår rundresa längre fram när vårat minne sviker oss.

Eftersom även denna dag peakade på 31 celsius så var det svalkning som låg på schemat. Muizenberg, en ort som för många är ett måste vid en vistelse kring Kapstaden. Det är ett mecka för surfare då vågorna håller hög kaliber och vattnet i bukten är förvånansvärt behagligt för att vara här i Sydafrika. Den fläktande vinden som naturligt uppskattas av vågberoende surfarna var denna dag också uppskattad av oss. Värmen blev inte alls så tryckande som när vi befann oss i kitteln Woodstock tidigare i veckan. Vi placerade Junie strategiskt i skuggande och vi turades om att bada och leka i vågorna.

Tidvatten hör man ju om ofta men jag tycker det är sällan man skådar det i realtid. Ligger snällt och solar, sluter ögonen och plötsligt får jag ett iskallt uppvaknande av att vattnet letat sig 20 meter upp på den tidigare breda stranden och sköljde över mig och alla våra ägodelar. Inte nog med det, jag sätter mig upp och kvider att något biter mig. Jag ser ett stort gäng slämmiga blåa ting ligga på min mage och mina ben. Jag skuttar upp och skakar av dem. Vad fan var det? Blue bubble jellyfish aka brännmaneter. Det var inte super behagligt för er som inte testat. Louise hjälpte såklart till att tycka synd om mig men skrämde mer upp mig med att vissa maneter kan vara livsfarliga. Jag svarade att allt jag visste var att man rekommenderas urinera på kroppsdelen som blivit bränd. Men färskt minne av Junies prestation igår, så övervägde jag väcka henne för att döva smärtan över hela min kropp. Så blev inte utfallet. Men jag överlevde ändå som ni märker då jag lyckats skriva detta inlägg. Hoppas ni har det (nästan) lika great där hemma!

Signal Hill är minsann ingen kulle

December 1, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 20 °C

Packning 10 minuter innan byte av boende är ett minne blott med bebis. Klockan 08.00 började vi packa för att hinna bli klara till bilåterlämning och check out fyra timmar senare. Visst hade vi hunnit bli klara snabbare men lika bra att packa och fixa i lugn och ro för Junies skull. När bilen var återlämnad sa vi hejdå till boendet som vi spenderat 16 nätter på och tog en Uber till Sea Point. Nu skulle vi bo mer centralt, ett stenkast från havets brus och restauranger. Efter burit upp väskor, vagn, bilbarnstol och en liten bebis till andra våningen gjorde vi oss hemmastadda i lägenheten som skulle komma kallas hem i 10 nätter. Anläggningen hade en pool, ett litet gym och grillmöjligheter som kompenserade upp för den till ytan lilla lägenheten.

Genom att byta boende får vi se staden från ett annat perspektiv. Den sömniga och trygga förorten Rondenbosch förmedlade en känsla av lugnt familjeliv med trevliga parker och ett smalt utbud av restauranger. Sea Point å andra sidan är hippt, ungt och modernt med kilometerlång strandpromenad och intressanta barer och restauranger. Lunchen intogs i en saluhall inte långt från vårt boende - Mojo Market. Där fanns mat från världens alla hörn och ett stort vegetarisk/vegansk utbud. Efter en stunds funderande bestämde jag mig för en proteinrik linssoppa och Uffe sig för en halloumirulle (saknar han möjligtvis pizzeriorna i Höör?). Med fulla magar och en glad Junie promenerade vi längs strandpromenaden och tittade på hur vågorna slog mot klipporna i vattnet. Så avkopplande!

Det har endast gått en dag och lägenheten ser ut som kaos med halvuppackade väskor, kläder, leksaker och skafferivaror vi inte hittat plats till än. Vi konstaterade ännu en gång att vi är experter på stöka till det och att skapa ordning och reda står på dagens schema efter poolhänget. Iklädd sin nya UV-dräkt plaskade Junie glatt i vattnet sittandes på första trappsteget i poolen. Vi tog med henne ut i vattnet och praktiserade de grepp vi lärt oss på babysimmet. Junie, ska vi dyka? Hon mötte Uffes blick med ett leende - tecknet som hon lärt sig göra när hon vill dyka. Efter en stund i vattnet tog vi upp henne och klädde på henne torra kläder. Klockan passerade 12.00 och hon började gnugga sig i ögonen. Mätt i magen somnade hon lugnt i vagnen. Uffe och jag fick hela två timmar för oss själva. Vi badade och solade - fasen så bra vi har det. Det var extra tillfredsställande att vi tränat på förmiddagen.

Kommande dag bjöd på strålande solsken och hög temperatur - kanske inte idealiskt väder för en vandring i brant lutning. En timme innan solen stod som högst gick vi ut och beskådade dagens mål - Signal Hill. Ni som varit i Kapstaden vet att Table Mountain och tillhörande Lions Head och Signal Hill ramar in staden. Under vår smekmånad tre år tidigare gick vi upp för Lions Head och fick skåda staden ovanifrån. Den vyn är något alldeles extra och tåls upplevas igen. Vi började gå med Junie tryggt vilande på pappas bröst i bärselen. Redan innan vi nått vandringsleden var vi svettiga efter en vandring uppför de brant lutande bostadskvarteren. Vi nådde den inofficiella slingan och Uffe fick meddelande från tatueraren David. Han hade gjort små justeringar på designen och undrade vad vi tyckte. Efter lite funderande gav Uffe honom tummen upp. När den korta pausen var slut gick vi vidare längs den lilla stigen som bestod av grus och uppstickande små stenar. Jag tyckte att vegetationen såg ut att passa långa slingrande djur och höll en vaksam blick på var vi satte fötterna och buskarna runt stigen. Det var längre och brantare än vad vi fick intrycket av nere vid bergets kant. Det var ingen liten hill att gå upp för.

Vi fick känslan av att vara ensamma på berget - förnuftigare vandrare valde nog en bättre, svalare tid på dagen. Vi stannade för att äta den medhavda lunchen och Junie fick en paus från pappas varma (och svettiga) bröst. Som en kärleksförklaring lyfte Uffe upp Junie i luften och började på en svajig och gäll stämma sjunga "I will always love youuu". Roat tittade jag på dem och upptäckte att vi inte var ensamma. En medelålders man närmade sig och tittade nyfiket på solot. Jag tog tid på mig att upplysa Uffe om att vi inte var ensamma. Mannen fick höra refrängen mer än en gång innan Uffe lite genant tystnade och hälsade. Med ny energi fortsatte vi framåt och en timme senare var vi uppe på toppen tillsammans med ett gäng skärmflygare. Efter en glass i solen valde vi en annan väg tillbaka som inte var lika brant men desto längre. 1.3 mil och 18500 steg senare var vi hemma igen. Ett svalkande och avkopplande dopp i poolen avslutade vandringen och dagen på bästa sätt.

Sex månader senare

December 3, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 17 °C

Ömma i kropparna efter gårdagens bravader upp och ner för Signal Hill. 11.3 km vandring över 629 höjdmeter under 2h 27min lutade det åt en följande dag på lågvarv. När en lugn morgon var avklarad och rastlösheten började smyga sig på tyckte jag det var läge att satsa på lite Uffe - Junie tid. Slungade upp henne i bärselen och sen var vi på färd. Först en sväng inom mataffären för att fylla på det sinande vattenförådet följt av nästa vätskekontroll på närliggande "bottle shop". 6-pack Castle lager i ena näven, en femlitersdunk vatten i andra och en sprallig dotter på bröstet så gick vi båda nöjda tillbaka till vårt poolområde. Mamma Lojsan passade på att ta en förmiddagslur medan Junie och jag chillade på gräsmattan vid poolen med en öl och bus.

Då dagen bjöd på förhållandevis mulet väder kändes det helt okej att spendera denna återhämtningsdag på vårt lägenhetskomplex. När eftermiddagen dykt upp som en förvåning inser vi att vi är långt ifrån våra tiotusen steg för dagen. Vi ger oss därför iväg på en promenad längs det kilometerlånga strandstråket till Sea Point Outdoor gym. Vi svingar oss på utegymmet i tjugo minuter för att sedan nöjda, eller åtminstone uttömda på fantasi för övningar vända hemåt. Med våra kurrande magar lockas vi till Mojo Market, den super hippa och trevliga saluhallen vi besökt härom dagen. Trots det närmade sig Junies sovtid så låg hon så go och glad i vagnen så vi beslöt oss för att vår middag på plats. Noteringen blir åter igen att det finns en anledning till att vi inte haft så sena kvällar med uteliv. I den redan bullriga och levande miljön börjar ett liveband spela. Då vänder en glad och trött Junie över till att bli våldsamt ledsen. Även denna situation löser vi genom att skyndsamt äta upp vår mat för att ge oss ut ur sorlet. Junie somnar snabbt i vagnen längs den vaggande strandpromenaden där vi avslutar kvällen med att dela en glass på en bänk i solnedgången.

Tänk att sex månader kan gå så snabbt. Denna dag är det redan sex månader sedan vår lilla Junie kom till världen. Vi börjar dagen med att diskutera hur vi symboliskt kunde fira henne lite extra nu när det var den 3:e december. Vi tyckte båda det var passande med en tur till Kapstadens välkända akvarium, Two Oceans som vi fått rekommendation att besöka redan hemifrån. Vi tänkte att det nog kunde vara lite spännande att uppleva alla dessa fiskar för vår lilla krabat.

Jag snörade på mig joggingskorna för att ta mig till hyrbilskontoret 5km från lägenheten. Förena lite nytta med en joggingtur. Andra hyrbilen för vår vistelse som vi ska ha tills vi flyger hem. Hämtade upp brudarna i vår nya Nissan Micra som ändå kändes som en uppgradering mot tidigare Suzuki Celerio.

Vi fick rätt, Junie tyckte det stora akvariet var så spännande med alla dess fina färger och vattendjur som svävade i de enorm tankarna. Hon blev så exalterad att hon glömde av att sova. Hon gjorde sömntecken redan när vi kom dit men all spänning gjorde att hon fick uppleva allt från nemo fiskarna till pingviner och hajar. Lagom till de största rovfiskarna i slutet slocknade hon utmattad i vagnen. Nöjda föräldrar vandrade vi vidare till crafts market intill stolta över vår sexmånaders solstråle sussandes i vagnen.

Efter en stunds sökande efter presenter till stundande julklappslekar hemma i Sverige och en mysig middag på saluhallen vid V&A Waterfront begav vi oss till parkeringsgaraget. Det första jag ser är att vår röda metallic hyrbil är helt vitrispad längs hela sidan. Första tankarna som flyger genom huvudet är, "hur fan har detta kunnat hända". Vi spekulerar om vi varit emot något utan och märka det vilket vi snabbt konstaterar att så inte fallet kan vara. Vidare påminns man om den extra försäkringen man alltid får tjata sig fri ifrån, "standard only, no extra insurance please!". Kunde detta vara första gången vi ångrar att vi inte tagit den extra försäkringen på närmare tretiotalet bilhyror i samtliga världsdelar?
    Då skulle det vara på grund av att någon jävel kört på vår parkerade bil i en väl tilltagen parkeringsruta, där vi inte har något som helst med olyckan att göra. I frustrationen hittar Louise en lapp på framrutan. "Sorry for swiping your car." Tillsammans med mailadress och telefonnummer. Förutsatt att det var korrekta uppgifter var det ju schysst att de lämnat lapp.

Vi fick under kvällen snabbt kontakt med Perry och hans livspartner Gideon (som också var svensk) som bad så hemskt mycket om ursäkt för incidenten i parkeringsgaraget. Nu håller vi tummarna att det det löser sig på ett smidigt och ekonomiskt sätt för oss.

Följande dag började med lite morgonshopping. Normalt sätt omnämns inte dessa vardagsbestyr som matvaruhandling om inte något kul inträffat. Som vi nämnt tidigare är Kapstaden fyllt av så kallade "enkla jobb" så som samla in kundvagnar och följa med och packa in varorna i bilen. Inne i butiken vid grönsaksavdelningen finns också män som hjälper att hålla upp påsar för att kunderna enkelt ska kunna lägga ner sin färska frukt och grönt.

När Louise står och plockar mellan de finaste paprikorna dyker en man upp med en påse bredvid henne. Smått förvånad börjar hon lägga ner paprikorna och mannen räcker fram påsen. Problemet nu är att Louise förstår inte att han räcker fram påsen för att han vill att hon ska ta den. Utan hon blir osäker och börjar fylla på med fler saker han har löst liggande i kundvagnen. Kiwi, potatis, ja allt ska ner i samma påse tänker hon. Mannen börjar se förvirrad ut men låter henne lasta på. Till slut inser hon sitt misstag och tar emot påsen lite generad och vi handlar vidare.

Vi är vanligtvis inte super fanatiska kring museum, samtidigt som vissa kan vara riktigt intressanta och givande. Vi hade Apartheid museet i Johannesburg och the Met i New York på näthinnorna när vi valde att göra ett besök till District 6 museet. Detta var till minnet av de 60.000 familjer som blev tvångsförflyttade från sina bostäder i sjätte distriktet i Kapstaden under Apartheid regimen på 1970-talet. Tyvärr tillhörde detta besöket inte till de där mer minnesvärda besöken som sticker ut i mängden. Utan mer ett sövande besök där det är svårt att ta in all information som är dokumenterad i meterlånga texter längs väggarna. Jag förstår Junie som däckade så fort vi kom in och hängde helt lealös i bärselen.

Efter förmiddagsutflykten stod det aktivitet mer i Lojsans smak på schemat. Träningspass på gymmet och poolhäng. Detta njöt vi av ända fram till sen eftermiddag då vi dagen i ära bokat en visit till The Roundhouse. En smakfull rekommendation vi fick av Lars när vi efterfrågade tips på aktiviteter här i Kapstaden i ett av våra tidigare inlägg. Vid deras gräsmatta i etage kunde vi njut av en picknickkorg fylld med delikatesser till solens sorti i väster. En helt underbar kväll som började i gassande hetta och tre timmar senare endast lystes upp av den dekorativa belysningen i träden. Allt där emellan var ren njutning.