Seychelles
Grand Anse

Ankunft auf Praslin

October 29, 2017 on the Seychelles ⋅ ⛅ 29 °C

Von Deutschland auf die Seychellen...
      Am 29.10.2017 sind wir um 18.00 Uhr auf Praslin bei 29 grad angekommen.....Jaaaa...wir haben es geschafft....unsere 1. Station....... Wir haben auf dem Weg nach Praslin den Flughafen in München und in Wien kennengelernt und wir sind von Wien mit Ethopian Air nach Addis Abeba geflogen. Was waren wir auf den Flug mit Ethopian Air und den Flughafen in Äthopiens Hauptstadt gespannt.... Der Flug verlief ganz normal- es gab keine großen Unterschiede zu anderen Airlines und auf dem Flughafen in Addis Abeba ist es sehr bunt, wenn sich die verschiedenen Nationen aus Afrika, Asien und relativ wenig Europäer treffen. Somit gibt es bei einem Kaffee viel zu schauen. Und irgendwann haben wir bei unserem 5 stündigen Stopover doch noch die vorhandenen Liegesessel zum Schlafen genutzt. Und dieser Flughafen wird mit Investitionen der Chinesen in nächster Zeit noch erweitert und modernisiert.
      In Victoria (Hauptstadt von Mahe/Seychellen) wurde als erstes unser Gesundheitszustand gecheckt- Impfausweis und Temperatur gemessen. Wir sind gesund und dürfen weiter. Da wir von Mahe noch nach Praslin fliegen, lernen wir am Flughafen schon einmal ein paar Preise für Getränke kennen...wir werden hier wohl sehr auf unsere Finanzen schauen müssen. Mit einer kleinen Propellermaschine ging es dann von Mahe nach Praslin, und mit dem Taxi weiter zu unserer Unterkunft Coco Bay Villa....und dann haben wir nur noch geschlafen ca. 13 Stunden lang...

Ile St Pierre

October 19, 2017 on the Seychelles ⋅ ⛅ 27 °C

Na drie uur op Curieuse kwam onze schipper ons met zijn sloepje weer ophalen. Volgende bestemming Ile St Pierre om te snorkelen. Omdat het eilandje slechts wat rotsen met enkele palmbomen is zonder enig strand werden we voor een rots overboord gezet. Kostbare spullen die slecht tegen zeewater kunnen lieten we aan boord. De rotsen lagen stevig te bakken in de zon. Erop zitten was geen pretje. Dus snel snorkelspullen aan en te water.

Naast Ila St Pierre ligt het nog kleinere Ile St Paul. Rondom is het snorkelen vergelijkbaar met Anse Lazio. Een prettige bezigheid hoewel na anderhalf uur ik af en toe wel lichte kramp kreeg. Soms in mijn voeten dan in mijn kuiten. Maar ach wat is kramp als er zoveel kleurrijks te zien is.

Anse Lazio onder water

October 17, 2017 on the Seychelles ⋅ ⛅ 28 °C

De route naar Anse Lazio gaat over smalle weggetjes die soms nauwelijks breed genoeg zijn om tegenliggers te laten passeren. Dat in combinatie met haarspeldbochten en hellingen die van 10% naar 20% en zelfs naar 30% gaan leveren spannende momenten op. Van zijn 1 naar zijn 2 schakelend gaan we omhoog en dan weer naar beneden. Regelmatig raakt de achterkant het wegdek of schuren de banden in de wielkassen. De verhuurder had al gezegd dat hij kleine schades toch niet op ons kon verhalen omdat die er volop waren. Maar dat de schokbrekers tot op draad versleten waren had hij even vergeten te melden. Maar goed, uiteindelijk rij ik de dames met hun samengeknepen billen naar het mooiste strand en een fantastisch snorkelplekje.

Floortje Dessing beweerde dat dit het mooiste strand te wereld is. Maar voor ons was vooral onder water een feestje. Een ongelooflijke hoeveelheid kleurrijke vissen liet zich zien op een plek die de life guard ons aanwees.

NP Vallée de Mai

October 17, 2017 on the Seychelles ⋅ ⛅ 27 °C

Na een heerlijk ontbijt met veel fruit en een bezoekje van die leuke kleine duifjes en een red fody. Gingen we in een onbetrouwbaar gebutst huurautootje naar de Vallée de Mai en naar het ‘mooiste’ strand te wereld (quote Floortje Dessing)

NP Vallée de Mai is de de plek om soorten tegen te komen die nergens anders ter wereld voorkomen.
      Met de entreetickets werd ons dan ook een lijstje met endemische soorten in de hand gedrukt.

De Coco de Mer is het symbool van de Seychellen de kokosnoten hebben de vorm van vrouwenbillen. Voor de ontdekking van de Seychellen (18de eeuw) spoelden de noten aan op de stranden van de Indische oceaan. Niemand wist waar ze vandaan kwamen en mede door de bijzondere vorm werden ze gezien als gave van de goden. En een associatie met vruchtbaarheid lag natuurlijk voor de hand.

In de Vallée de Mai spotte we ook een aardig reeksje van de genoemde endemische soorten. Hoewel we geen gids bij ons hadden is het natuurlijk handig om wel even op ze te letten. Zo werden we al snel gewezen op de Black Parrot en aan het eind van de wandeling hielp een gids me aan de Pigeon Hollandaise ofwel de Blauwe Seychellen duif met zijn rode kop witte bef en blauwe vleugels. Robin spotte de Giant Bronze gecko en enkel fotografen vestigde onze aandacht op de Green Day Gecko.

We kregen een wat schreeuwerige show van de diksnavel buulbuul De sjagerijnige dames van het caféetje schonken een prettige ice café. Het zweet gutste langs alle kanten langs ons lichaam na ruim twee uur stijgen en dalen door een jungle waar daglicht niet doordringt maar waar het vrolijk 30 graden is met een vochtigheidsgraad van tegen de 100.

Volgende stop Anse Lazio.
      Maar het gehuurde karretje moest daarvoor nog wel even tot het uiterste getest worden.

La Digue

November 26, 2013 on the Seychelles ⋅ ⛅ 26 °C

Heute wird la Digue erkundet, der Präsidentenpalast und die Vanilleplantagen auch die Anse Source d'Argent darf nicht fehlen. Am Nachmittag steigen wir auf den Gipfel Nid D’Aigles (Eagle’s Nest) und werden durch einheimisches Getier im Abstieg um eine kleine Zollgebühr gebetenRead more

25/03/2019: Praslin jour 2

March 25, 2019 on the Seychelles ⋅ ⛅ 31 °C

Nous débutons la matinée par une chaude mise en jambe. Il s'agit du glacis noir natural trail. Un sentier d'un peu moins de 3km A-R pour atteindre un point de vue sur Praslin.
      Le sentier débute à 200m du parc de la vallée de Mai.
      La pente est un peu raide et la chaleur et l'humidité nous font bien transpirer.
      Au bout d'un peu moins d'une demie heure nous atteignons le point de vue. La sueur en valait la chandelle. La descente est plus facile.

Nous prenons la direction de la côte d'Or. Nous réservons une plongée chez Whitetip divers pour le lendemain matin.

Il est maintenant l'heure de notre première baignade seychelloise à l'anse volbert. Eau turquoise sable fin, sable blanc, cocotiers. Malgré tout la visibilité n'est pas bonne et il y a peu de flore et de faune à regarder.
      Nous déjeunons un repas très moyen dans un restaurant en face de la plage.

Nous roulons ensuite jusqu'à anse boudin où un panneau indique qu'il y a le "Best snorkeling point". Quelques poissons se balladent dans les algues autour des gros rochers granitiques typiques d'ici. Nous sommes déçus, c'est largement mieux à l'hermitage.

C'est à Anse Lazio un peu plus loin vers le nord de l'île que nous faisons notre dernier arrêt de la journée.
      Nous n'avons croisé que peu de monde sur l'île jusqu'à présent. C'est normal tout le monde est à Anse Lazio. La plage est, comme décrite, digne d'une carte postale.
      Nous observons le comportement et les différentes tenues des touristes qui viennent poser près des gros rochers. Entre les gros, les strings, les poses bizarres, les tétés en avant, les bras levés, les jeux d'acteurs nous donnent matière à commenter. Surtout les italiens.
      L'anse est grande. Même s'il y a un peu plus de monde qu'ailleurs on ne peut pas dire qu'il y ait foule.
      L'eau est limpide. Nous faisons un peu de snorkeling près des rochers où la faune tropicale sous marine est abondante. Ah ! Enfin des poissons et de l'eau claire !

Pierre se fait une séance de running avec des côtes en fin de journée, il revient au bord du malaise et trempé de transpiration jusqu'aux os.

Nous mangeons ce soir au bungalow un délicieux riz, jambon, ratatouille casse grain.
      Heureusement que Pierre a trouvé des l'arrivée des tim-tam à la boutique.

Naar Praslin

October 16, 2017 on the Seychelles ⋅ 🌙 28 °C

Na wat bellen werden we niet om 07.00u maar om 08.30u opgehaald voor de catamaran fast ferry naar Praslin. De Cat Coco zat rijtje aan rijtje vol. Op het dek stonden mensen in verschillende tinten groen. Ook Evy voegde zich bij het gezelschap maar ze hield gelukkig alles binnen. De boot racede vlot naar Praslin.

Daar wachtte een chauffeur om ons naar Indian Ocean Lodge te brengen. De ‘hotel’kamers konden zich ruim meten met het appartement van Clefs de Iles. En het uitzicht tussen de palmen door was nog paradijslijker.

In de nabij gelegen supermarkt deden we wat boodschappen daarna toch maar snorkelen. Dat hoewel de indrukwekkende receptioniste (ong1.90cm) al aangegeven had dat er nogal wat zeewier was.
      Het water was ongekend warm en er was inderdaad weinig te zien. De receptioniste probeerde tegen indrukwekkende prijzen ook nog wat excursies aan ons te slijten.

Terwijl de meiden op de strandbedden plaats namen. Heb ik rond het hotel wat lokale dieren geprobeerd te spotten. Een slijkspringer en de krabben waran vooral gaaf. Het waterhoentje, de wulp en de oeverloper waren bijzondere herinneringen aan thuis.
      Het mannetje van de Red Fody liet zich deze keer wat langer zien.

Een prachtige zonsondergang met uitzicht op Cousin en Cousinne en toen door naar het luxe buffet in de Indian Ocean Lodge. Daar plande we de rest van ons verblijf op Praslin voor wat schappelijker bedragen.
      Ik ben benieuwd of het gaat lukken om veilig met een huurautootje Vallee de Mai (cocos d’ mer), Anse Lazio (mooiste strand ter wereld en snorkelen) en Cote d’Or(souvenirs) te bezoeken.

Wel een bijzonder matige internet verbinding bij de receptie. Verslagje loopt dus wat vertraging op.

Erholungstag

October 16, 2023 on the Seychelles ⋅ ⛅ 28 °C

Heute haben wir nur die Seele baumeln lassen und uns von der Anreise erholt.

Praslin

December 26, 2021 on the Seychelles ⋅ ☀️ 28 °C

Die letzte gemeinsame Woche verbringen wir auf Praslin.
      Unsere erste Unterkunft auf der Insel war ein totaler Reinfall. 🥴 Bereits bevor wir uns schlafen gelegt haben war klar, dass wir uns auf die Suche nach einer neuen Unterkunft machen werden. Wer suchet der findet sogleich am nächsten Tag eine Unterkunft zum wohlfühlen.Read more

26/03/2019 : Praslin jour 3

March 26, 2019 on the Seychelles ⋅ 🌧 28 °C

C'est le grand jour de notre dive seychelloise ! Nous arrivons à 8h40 au club de plongée.
      Après tout le tin-touin habituel nous arrivons au booby rock, au large de Praslin en 15-20min de bateau.
      Notre guide, Chris, est un créole d'ici.
      Bascule arrière, sans taper personne. Plouf nous voilà à 20m avec une très bonne visibilité, et ce n'est pas souvent d'après les habitués.
      La faune est riche, plein de petits et gros poissons tropicaux.
      Nous verrons 2 raies aigles-léopard, 2 tortues, d'impressionnants perroquets à bosse et 3 poulpes qu'on embête à faire sortir de leur trou.
      Les 4 garçons de la palanquée sont priés de remonter seuls en fin de plongée car ils sont quasiment sur la réserve. Moi j'ai encore quasiment 100 bars. Le guide fait continuer la plongée aux filles : une danoise et moi même après avoir donné son parachute à Pierre. Nous verrons une muraine et en remontant à la surface, Chris nous fait soudainement replonger. Un requin dormeur est niché sous un gros rocher ! Au total la plongée aura duré 70min.

Nous mangeons dans un restaurant non loin de celui d'hier midi. Je commande un burger de bœuf, le steak est immangeable. Reste le pain et les frites, miam miam. Décidement nous n'avons pas beaucoup de chances avec les tables seychelloises.

Nous parcourons cette après midi la route de la consolation. Elle est peu fréquentée et comporte tout le long de petites plages paradisiaques. Nous faisons quelques photos à l'anse de la consolation et marquons un plus long arrêt à l'anse Saint sauveur.
      Nous remontons ensuite tout au nord-ouest de l'île et grimpons une quinzaine de minutes sur un sentier afin d'atteindre un point de vue sur l'anse Georgette. Un hôtel luxueux construit sur une grande partie de la côte empêche son accès par le littoral.
      D'en haut nous voyons plutôt l'immense golf de l'hôtel que la plage.

Ce soir nous profitons d'un sunset à l'anse Saint sauveur, dans un restaurant que nous avons repéré dans l'après midi.
      Nous commandons un très bon cocktail de fruits frais avec vue sur la mer et les rochers.

Nous dînons un goûtu avocat péï et des pâtes complètes au sel sans matière grasse.

Grand Anse