Montenegro

A 11-day adventure by Rik and Siem on tour Read more
  • 244kilometers

Hello, Montenegro!

May 30, 2016 in Montenegro ⋅ ⛅ 25 °C

Toen wij voor het eerst aan onze vrienden en familie hebben verteld dat wij naar Montenegro op vakantie gaan, reageerden ze allemaal erg verbaasd met een grote "WAAR???" Dat mensen tegenwoordig naar Afrika en Australia gaan, is het niet meer verbazingwekkend genoeg. 😂

Montenegro ligt in Zuidoost-Europe aan de Adriatische Zee en grenzend aan Kroatië, Bosnië, Servie en Albanie. Montenegro betekent "zwarte berg". Het land is nog niet ontdekt door de toeristen!
    Alles start hier pas: eerste toeristen komen binnen, gebouwen worden gebouwd, stranden schoongemaakt en etc.

Wij hebben een goede vlucht gehad. Een beetje vertraging, turbulentie en drukte. Alles hoort bij het reizen! Ik vind het zo heerlijk, Rik haat het. Gelukkig maken wij het samen gezellig! Ik heb twee keer koffie gemorst: in Schiphol op de vloer en in de vliegtuig op mijn benen. Rik herinnerde zich toen dat hij zijn zwembroek thuis is vergeten. 😝

Veilig in Tivat geland met de tussenstop in Ohrid (Macedonie). Een blonde TUI dude met een coole surfer look heeft ons snel in een bus gepropt en naar Budva gebracht. Niet alles liep vlekkenloos, want wij moesten de laatste paar honderd meters naar het hotel lopen terwijl onze bagage met een mini busje werd gebracht. Wij wisten trouwens niet zeker of onze koffers richting hotel of met die schauffer mee naar huis gingen...

Uiteindelijk hebben wij ons hotel gevonden. En... een kamer met een uitzicht naar zee..... Oh nee, naar een muur, zogenaamd "mountain view" gekregen. En weer naar de receptie om uit te leggen dat wij echt wel een kamer met zeezicht hadden geboekt. Na de lunch was alles rechtgezet en wij zaten rond 15 uur samen met die blonde TUI dude aan tafel onze avontuurlijke excursies aan het kiezen. Gekozen, betaald, handjes geschud, laatste tips gekregen en poef wij waren weer alleen gelaten. Rust, mooi uitzicht, lekker ruikende zee. 100% vakantie en romantiek. Want oh wat mooi is Budva by night!

Exploring Budva

May 31, 2016 in Montenegro ⋅ ⛅ 24 °C

Budva is een van de meest mondaine steden aan de Montenegrijnse kust. De rivièra van Budva staat bekend om zijn wijde baaien met zandstranden. Het autovrije oude stadsgedeelte is omringd door een stadsmuur, die in de middeleeuwen door de Venetianen werd gebouwd. Binnen de stadspoorten vindt je talrijke pittoreske straatjes met knusse winkeltjes en cafeetjes.

Wij zaten op een leuk terrasje genaamd 'Caspar' waar je lekkere tapas en smoothies kan bestellen. Luisterend naar jazzachtige muziek zaten wij relaxed in de schaduw van een huge dennenboom met een koud drankje. Er liepen schattige, best wel smalle katten rond en keken wat er onder de tafels te vinden was. Zo lief zou je zeggen... Tot je iets te eten op tafel krijgt en dan worden die schattige poesjes gemene leden van de beroemde Budva kattenmaffia. Dan moet je super scherp in de gaten houden waar die gemenerikken uithangen en het eten snel in je mond proppen voordat ze het stellen. Want die ninja's zijn mega snel aan het rondrennen en toch blijven ze je lief aankijken terwijl ze je eten stelen.

Door de katten zaten wij wat minder relaxed te genieten en toen keken wij naar onze armen. Oh, Goden! Wij waren bijna Zwarte Pieten geworden door de leuning van de stoelen die afgeven. Zwart! Tot aan de ellenbogen! Rik bleef de tapas bewaken, terwijl ik de verf van mijn armen moeizaam probeerde af te wassen. En toen wisselden wij van dienst.

De old town is echt prachtig! Let vooral op de mooie architectuur. 'Citadela' is het hoogste punt van Budva waar je super mooi uitzicht van de omgeving hebt. Verder kan je lekker chillen bij 'Ice Club MB' met heerlijke homemade icethee of een ijsje. Je kan er in de schaduw zitten op een schommelstoel. En ja, je zal de schaduw zoeken, want +27C hier betekent hot, hot, hot. Smeer je je goed in, anders word je een Roodneusje.

Hotel Avala

June 1, 2016 in Montenegro ⋅ 🌧 17 °C

Ons hotel staat op een schitterende locatie, namelijk helemaal aan zee. Het is rustig hier, geen verkeer of luidruchtige toeristen. Het hotel Avala was het tweede hotel gebouwd in Budva aldus die blonde TUI dude Johnno. Het ziet er groot en modern uit. Heel donker van binnen: massief hout en zwartkleurige muren. Een groot contrast met buiten waar alles licht en kleurrijk is. Als je in de gang loopt, gaat het licht niet overal aan. Voor 10 sec voel je je als een mol: rond en blind. 😂

Afgelopen jaren zijn wij verwend geworden door de luxe van diverse hotels in vorige bestemmingen. Wij hebben eerlijk gezegd veel verwacht van een hotel met 4,5 sterretjes dat zo top in de reiscatalogus eruit zag.
    Na ons mini incidentje met de verkeerde kamer hadden wij het gevoel dat er nog meer verrassingen op ons te wachten staan. Kleine dingen zoals geen koffie of thee in de kamer, wat scheve lampen, geen pen, dikke en harde handdoeken verpesten onze stemming niet snel.

Met zijn tweetjes douchen is niet handig, want dan overstroomt de vloer in de badkamer. Wel een groot en relaxt bad! Onze billen moeten ook even wennen aan een vierkante wc pot. Verder lijkt alles te werken en ziet er goed uit, maar de afwerking van de kamers mist een en ander.

Als je in het Engels wat aan de obers vraagt, raken ze in paniek. Dan doe ik het maar uit noodzaak in het Russisch. Ze hebben het hier niet alles onder controle: vergeten tafels op te ruimen of orders op te nemen, soms mis je een vork of servet, soms ruimen ze te snel
    op en nemen je glas wijn mee als je even weg bent. Je hebt twee keuzes: wachten en ergeren aan hun gedrag of alles zelf doen. Wij zouden die twee sterretjes van 4,5 moeten krijgen, want wij regelen veel zelf. 😂

Het eten is wat vlak en weinig diversiteit. In de lounge ruimte krijg je wel betere koffie dan in het restaurant, maar het zit allemaal niet in 'all-inclusive'. Wij voelen ons ook niet zo bijzonder in het zonnetje gezet met de 'all inclusive', want er zit meer exclusief dan andersom.

Kortom: het Avala hotel in Budva is net als het echte leven: je moet er hard voor werken om wat te kunnen bereiken. 😅🍸

P.s. Energy Clinic was bijzonder goed. Wij zijn dankbaar voor een zacht huidje en ontspannen spieren.

Siem

Boottocht op het meer van Skadar

June 2, 2016 in Montenegro ⋅ ☀️ 22 °C

Vanmorgen stonden wij al om 8:30 (het is vroeg als je vakantie hebt) op de bus te wachten die ons naar het meer het Nationale Park van Skadar zou brengen. De reis begon moeizaam, want wij stonden in de file. De Montenegrijnen worden door de burenlanden gezien als luie mensen. Om te bewijzen dat het niet zo is, gaan ze elk jaar in het begin van het hoogseizoen steeds aan een groot project beginnen. Dit jaar gaan ze aan een uitbreiding van een drukke autoweg in Budva werken... Raar, maar waar.

Onze gids Vasco vertelden veel over het land. De TUI dude met zijn surfer-look was er ook bij. Johnno heet hij weten wij nu. Hij maakte grapjes en was erg vriendelijk. Een fijne toevoeging aan onze 'vergrijsde' bus.

Van Budva reden wij langs Sveti Stefan en Petrovac door naar Vranjina. Kort gestopt om een mini museum te bekijken, koffie te drinken, plaspauze te houden en snel naar een bootje doorgerend, want wij gingen varen op het meer Skadar.

Het Meer van Skadar (Skadarsko Jezero) is het grootste meer op de Balkan. Met zijn lengte van 48 km en breedte van 14 km is het een van Europa's belangrijkste vogelreservaten. Naast de vele watervogels, is het visrijkdom van het meer ook buitengewoon groot. Het meer ligt zes meter boven zeeniveau. Zo mooi! Vooral het contrast van hoge zwarte bergen met groene bomen en het blauwe water vol met de bloeiende waterlelies. De TUI dude heeft ergens vandaan een fles rakia (rakija) en oliebollen getoverd. Rakia is vergelijkbaar met cognac, gemaakt door distillatie van vergiste vruchten. De drank is erg populair in de gehele Balkan en is erg sterk moet ik zeggen. Het was niet saai bij ons op het bootje met al die aangeschoten hollanders.

Gelunched in het plaatsje Rijeka Crnojevica waar de typische Montegrijnse plattelandse architectuur te vinden was. Lekkere soep, gegrilde vis of een kippetje met mosterd saus met verse salade en aardappelen erbij gegeten. Een glaasje gedronken van de beroemde Montenegrijnse huiswijn 'Vranac'. Op de terugweg nog naar de hoofdstad van Montenegro geweest - Podgorica.

Onze avonturen worden vervolgd! Wij laten ons steeds verrassen 👌

P.s. Op een smal bergwegetje kwam onze bus een tegenligger tegen met een vrouwelijke chauffeur. Gestrest probeerde zij een paar rare manoeuvres uit te halen om aan de kant te gaan. Onze gids was toen iets belangrijks aan het vertellen en heel serieus zei hij tegen ons: 'look at your left. There is a woman trying to shrink her car. If you are women, please, don't drive in Montenegro.'

Blonde TUI dude

June 3, 2016 in Montenegro ⋅ 🌧 22 °C

😊
    Dit is onze TUI gids die ons in Montenegro heeft verwelkomt. Johnno werkt hier pas 5 weken, maar deelt super nuttige adviezen uit. Hij heeft veel van de wereld gezien en gaat vast in de komende jaren nog meer bekijken. Altijd leuk om zo'n wereldreiziger te leren kennen.Read more

Plaža Mogren 1 & 2

June 3, 2016 in Montenegro ⋅ ⛅ 22 °C

Wat een relaxte dag! Vandaag hebben wij weer wat gewandeld in Budva. Nog een paar leuke stranden ontdekt.

Going out!

June 3, 2016 in Montenegro ⋅ ⛅ 17 °C

Wij hebben een heel goed restaurant bij ons hotel. Een nadeel is dat het niet bij ons hotel hoort. 😂

Bij het hotel Astoria kan je lekker eten en goede cocktails krijgen! Mijn nieuwe favoriet - cocktail Godfather.

Rik

Excursie het Ostrog klooster

June 4, 2016 in Montenegro ⋅ ⛅ 17 °C

Vandaag hebben wij veel te lang op de bus gewacht en dachten al dat ze ons waren vergeten! Het was niet het geval! Deze excursie was uniek, want wij gingen naar twee bestemmingen: Kotor en het Ostrog klooster.

Onderweg naar het klooster zijn wij gestopt in Nikšič, waar wij lekker hebben gelunched. Na zo'n stevige drie gangen lunch moesten wij in onze kleine bus kruipen en een hele stijle berg omhoog. Nou... Het was warm, hoog en heel veel draaien. Rik had er geen lol in, want zijn maag vindt alle die 'kermis' activiteiten niet leuk. Het duurde veel te lang, maar eindelijk stonden wij er net als de honderden andere mensen. Vooral veel gelovigen die er LOPEND kwamen om in de open lucht bij het klooster te kunnen overnachten en deel te nemen aan zondagse mis. Na zo'n reis wordt je van zelfsprekend gelovig, want je bent kapot!

Dit was dus het pelgrimsoord van Orthodoxen, Katholieken en Moslims. Het klooster van Ostrog behoort tot de meest bezochte bedevaartsoorden op de Balkan. Van alle uithoeken van de wereld komen pelgrims naar deze heilige plaats. Zowel Orthodoxen, Katholieken en Moslims geloven dat de gemummificeerde overblijfsels van Vasilius wonderbaarlijke en helende krachten hebben.

Het klooster Ostrog is eigenlijk een samenstel van twee kloosters waarvan het bovenste op 900 m, in de bergwand ingelijfd, ligt. Wat een prachtig uitzicht vanuit het orthodoxe kerkklooster!

Voordat wij naar binnen mochten, kregen wij een speedcursus Orthodox zijn. Bij de Oosters-Orthodoxe Kerk is de volgorde van kruisteken: hoofd - borst - rechterschouder - linkerschouder. Waarbij duim, wijsvinger en middelvinger samen worden gebracht als symbool van de Drie-eenheid (vader, zoon en de heilige geest in een). Het kruisteken wordt als regel gemaakt aan het begin of het einde van een gebed; soms ook bij het passeren van een heiligenafbeelding of een kerkgebouw en daarnaast in de Orthodoxe Kerk altijd bij het begroeten van een icoon. En je mag nooit met je rug naar het altaar toe weglopen. Dus draaien en met de rug naar buiten toe achteruit lopen.

Er waren echt prachtige iconen te bewonderen. De gemummificeerde hand in de kapel zou volgens de legendes de hand van Johannes de Doper zijn. Deze mochtten wij even kort schudden 😂... Grapje! Nou ja, alleen de doodkist mogen aanraken, want het brengt geluk en gezondheid.

Rik en ik waren dankbaar dat wij onze stevige lunch binnen hebben gehouden, de gevaarlijke, smalle bergwegetje en lange rij bij de ingang (in de zon) mochten overleven. Ook veel gezondheid en lang leven voor onze familie en vrienden gewenst en met de rug naar de deur toe naar buiten gekropen. Zonder onze koppen te stoten aan de lage deurpost bij het achteruitlopen wat niet iedereen van onze groep is gelukt. Rik was vergeten te kruisen en ik deed van de zenuwen verkeerd kruisen, op zijn Katholieks - met mijn rechte hand naar mijn rechterschouder toe. Hopelijk werd de Heilige niet kwaad op ons.