Rik and Siem on tour

Joined March 2016

Bergen van Montenegro

June 9, 2016 in Montenegro ⋅ ⛅ 25 °C

Hier zou een blogpost moeten staan over de bergen van Montenegro, maar de bus die ons naar deze excursie zou moeten brengen kwam niet opdagen. Na twee uren wachten hebben wij onze blonde TUI dude gebeld. Het bleek dat wij niet op de lijst van locaal reisbureau stonden... Oops, foutje.

Dit blijft dus op onze to-do lijst staan.

💋

Cats in charge

June 8, 2016 in Montenegro ⋅ ☀️ 27 °C

Wij hebben nog nergens zoveel katten gezien als in Budva. En ze zijn zo verschillend, mooi en goed verzorgd. Ik noem ze 'maffia van Budva', want ze staan naast je als je wat te eten op je tafel krijgt. Verder zijn ze best rustig, angstig voor degene die ze wil aaien en super snel aan het rennen. Ze staan voor je en dan verdwijnen ze zomaar voor je neus.

Magisch.

Food & drinks

June 6, 2016 in Montenegro ⋅ ⛅ 24 °C

Het eten in Montenegro heeft het meest weg van Italiaans eten. Daarnaast zijn er ook veel typische Balkan gerechten die je bijvoorbeeld ook tegenkomt in Servië, Hongarije en Kroatië. Ook een paar Turkse gerechten zoals Baklava.

In veel Montegrijnse restaurants worden voornamelijk verse producten gebruikt. De ingrediënten zijn biologisch en authentiek. Ze zijn namelijk trots op hun goed smakend eten!

Montenegrijnen zijn gewend om in de namiddag warm (drie gangen zelfs) te eten, daarna even te rusten, en later op de avond opnieuw warm te eten. Ze gaan ook wat later uiteten (rond 20 uur) en nemen er goed de tijd voor. Vaak zie je op het terrasje een paar slanke vrouwen een mega groot toetje eten. Het is normaal om een toetje van 400 gr per persoon te krijgen.

De specialiteiten van de keuken aan de kust wordt gedomineerd door vis, olijven en olijfolie en het gebruik van granen en verse kruiden. Vis wordt meestal geserveerd met gekookte aardappels en gekookte blitva (snijbiet, wat een beetje als spinazie smaakt). De brodet is een soort vissoep met veel stukken vis erin van verschillende soorten, groenten en olijfolie (zie de foto).

Wij vinden hun eten lekker, maat best wel vettig. Ze serveren alles in best wel grote porties😊 De mensen van bergen maken het eten nog vettiger. De soep is daar veel steviger.

Je gaat hier niet sterven van honger. Pizza is op elke hoek te vinden, veel Italiaanse invloeden: pasta's, toetjes en soepen.

In centraal Montenegro wordt ook vis gegeten, maar dan zoetwatervis uit het Skadarmeer. Karper, alver en paling worden op verschillende wijzen bereid: gekookt, gegrilled of gerookt. (zie de foto)

De bekendste en meest genuttigde alcoholische dranken zijn wijn, jenever en bier. Montenegro kent twee locale druivensoorten: de rode Vranac (onze favoriet) en de witte Krstač. De wijnen die hiervan worden gemaakt hebben dezelfde naam en worden in de hele regio veel gedronken.

Montenegro heeft een eigen biermerk, Niksicko Pivo (bier uit Niksic). De brouwerij is in 1896 opgericht. Zo lekker! Verfrissend en mild van smaak.

Bij het ontbijt krijg je lekkere versgeperste tomatensap, maar mijn favo cocktail 'Bloody Mary' staat niet op hun menukaart.

💋
    Siem

Kotor

June 6, 2016 in Montenegro ⋅ ⛅ 23 °C

Onze dag was gereserveerd voor op de UNESCO-lijst geplaatste Baai van Kotor, de meest zuiderlijke fjord van Europa. Kotor is een stad met haar muren in een lengte van 5 km. Verder ligt Kotor aan de voet van een berg. Op deze berg is de oude San Giovanni-vesting te bezichtigen. Vanaf hier heeft men uitzicht over de baai van Kotor en kan men de hele stad overzien. Helaas hadden wij geen tijd om de berg te beklimmen.

Wij hebben het kathedraal Sv. Tripuna, het plein van de wapens met het paleis, theater van Napoleon, Klokkentoren en de kleine markt bezocht.

Daarna reden wij langs een prachtig kuststadje Paraste en mochten wij even stoppen om het kerkje op het eiland "Gospa od Skrpelja" te fotograferen. Helaas moesten wij door naar het klooster in de bergen en konden wij het prachtig kerkje niet bezoeken.

Excursie het Ostrog klooster

June 4, 2016 in Montenegro ⋅ ⛅ 17 °C

Vandaag hebben wij veel te lang op de bus gewacht en dachten al dat ze ons waren vergeten! Het was niet het geval! Deze excursie was uniek, want wij gingen naar twee bestemmingen: Kotor en het Ostrog klooster.

Onderweg naar het klooster zijn wij gestopt in Nikšič, waar wij lekker hebben gelunched. Na zo'n stevige drie gangen lunch moesten wij in onze kleine bus kruipen en een hele stijle berg omhoog. Nou... Het was warm, hoog en heel veel draaien. Rik had er geen lol in, want zijn maag vindt alle die 'kermis' activiteiten niet leuk. Het duurde veel te lang, maar eindelijk stonden wij er net als de honderden andere mensen. Vooral veel gelovigen die er LOPEND kwamen om in de open lucht bij het klooster te kunnen overnachten en deel te nemen aan zondagse mis. Na zo'n reis wordt je van zelfsprekend gelovig, want je bent kapot!

Dit was dus het pelgrimsoord van Orthodoxen, Katholieken en Moslims. Het klooster van Ostrog behoort tot de meest bezochte bedevaartsoorden op de Balkan. Van alle uithoeken van de wereld komen pelgrims naar deze heilige plaats. Zowel Orthodoxen, Katholieken en Moslims geloven dat de gemummificeerde overblijfsels van Vasilius wonderbaarlijke en helende krachten hebben.

Het klooster Ostrog is eigenlijk een samenstel van twee kloosters waarvan het bovenste op 900 m, in de bergwand ingelijfd, ligt. Wat een prachtig uitzicht vanuit het orthodoxe kerkklooster!

Voordat wij naar binnen mochten, kregen wij een speedcursus Orthodox zijn. Bij de Oosters-Orthodoxe Kerk is de volgorde van kruisteken: hoofd - borst - rechterschouder - linkerschouder. Waarbij duim, wijsvinger en middelvinger samen worden gebracht als symbool van de Drie-eenheid (vader, zoon en de heilige geest in een). Het kruisteken wordt als regel gemaakt aan het begin of het einde van een gebed; soms ook bij het passeren van een heiligenafbeelding of een kerkgebouw en daarnaast in de Orthodoxe Kerk altijd bij het begroeten van een icoon. En je mag nooit met je rug naar het altaar toe weglopen. Dus draaien en met de rug naar buiten toe achteruit lopen.

Er waren echt prachtige iconen te bewonderen. De gemummificeerde hand in de kapel zou volgens de legendes de hand van Johannes de Doper zijn. Deze mochtten wij even kort schudden 😂... Grapje! Nou ja, alleen de doodkist mogen aanraken, want het brengt geluk en gezondheid.

Rik en ik waren dankbaar dat wij onze stevige lunch binnen hebben gehouden, de gevaarlijke, smalle bergwegetje en lange rij bij de ingang (in de zon) mochten overleven. Ook veel gezondheid en lang leven voor onze familie en vrienden gewenst en met de rug naar de deur toe naar buiten gekropen. Zonder onze koppen te stoten aan de lage deurpost bij het achteruitlopen wat niet iedereen van onze groep is gelukt. Rik was vergeten te kruisen en ik deed van de zenuwen verkeerd kruisen, op zijn Katholieks - met mijn rechte hand naar mijn rechterschouder toe. Hopelijk werd de Heilige niet kwaad op ons.

Going out!

June 3, 2016 in Montenegro ⋅ ⛅ 17 °C

Wij hebben een heel goed restaurant bij ons hotel. Een nadeel is dat het niet bij ons hotel hoort. 😂

Bij het hotel Astoria kan je lekker eten en goede cocktails krijgen! Mijn nieuwe favoriet - cocktail Godfather.

Rik

Never miss updates of Rik and Siem on tour with our app: