South Africa
Arcadia

Here you’ll find travel reports about Arcadia. Discover travel destinations in South Africa of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Fahrt nach Polokwane plus Lionpark

July 25, 2017 in South Africa ⋅ ☀️ 21 °C

Vom Flughafen aus starteten wir heut Vormittag mit nur kleinen Anfangsschwierigkeiten im Linksverkehr (und Lenkrad rechts!) einen kleinen Ausflug -zu einem erstmal sehr touri-mäßigen Punkt auf unserer Reise- dem "Lion&Safari Park" in der Nähe von Prettoria, um Giraffen zu füttern und Löwenbabys zu streicheln!🦁
    Nun "genießen" wir gerade die 3-stündige Fahrt zu unserem ersten Domizil in Polokwane😂
    Vor Sonnenuntergang angekommen ✅

Party house

July 15, 2018 in South Africa ⋅ ⛅ 13 °C

Wow, hosting 2 parties in someone else's house is hard work.

Yesterday we had some of Natasha school friends for a braai (I thought it was lunch but we did not start cooking until after 4pm.....). It was great to meet Natasha's school friends may of which she had not seen in over 5 years. We ended up staying up very late sitting around the fire chatting.

This morning Natasha was up early cooking for today's lunch with some more family. We had a wonderful afternoon meeting family eating and drinking.

Johannesburg und Pretoria

November 3, 2018 in South Africa ⋅ ⛅ 19 °C

Morgens geht es auf den Neighbourgoods Market in Johannesburg. Unser Host hat uns am Abend zuvor gebrieft wie wir uns am besten in Johannesburg zu verhalten haben. Bereits beim Parken merken wir, dass Johannesburg anders ist als alle anderen Städte zuvor. Eine wirklich skurrile Ecke in der sich der Markt befindet. Direkt kommt ein Typ auf uns zu, der uns ganz freundlich erklären will, dass wir ein Parkticket brauchen um auf den Markt zu gehen und will uns zu einem Geldautomaten führen. Wir sind skeptisch und erkundigen uns bei Menschen am Markt, die uns bestätigen, dass das Parken umsonst ist. Die Stimmung verändert sich sofort auf dem Markt! Viele freundliche Menschen, bunte Stände, köstliches Essen und gute Stimmung. Wir frühstücken ausgiebig und machen uns danach auf den Weg zu einem weiteren kleinen Markt außerhalb von Johannesburg. Wir umrunden einen Stausee, merken wie geregelt der Verkehr in Deutschland ist und kommen in Pretoria an. Sightseeing: Union Building und Voortrekker Monument
    Abends sind wir zum Dinner eingeladen (die Einladung erreichte mich bereits vor 8 Jahren in Neuseeland). Herzlichkeit, gute und witzige Unterhaltungen, leckeres Essen und eine Stimmung als hätten wir uns erst gestern gesehen erwarten uns bei Tessa und Philip! Was für tolle Menschen:)

Pretoria

January 2, 2007 in South Africa ⋅ 🌙 16 °C

Heel de nacht goed en snel doorgereden, we schokten net niet uit onze britsen, tegen de ochtend zijn we in stedelijke omgeving, een heel verschil. We houden halt in een groot station om 7u, ontbijten en de busjes worden weer afmelden. We staan op perron 14 in BrusselMidi lijkt het wel, veel volk, omroepers die je niet verstaat, muziek en treingeluiden.
    Vandaag is Ray onze gids, we vertrekken naar Pretoria dat men nu Twane noemt, het verkeer is niet zo druk omdat het hier blijkbaar nog een feestdag is. Via de highway kwamen we de oude hoofdstad binnen maar eerst moesten we door de onderkomen stationsbuurt van Joburg, als Ray het noemt. Afgetakelde flatgebouwen, gesloten winkelpanden met venters op de stoep, je ziet dit blijkbaar in alle groten steden en Joburg is de grootste stad van Zuid Afrika.
    Blijkbaar probeert het bestuur toch een en ander te wijzigen, zij kopen leegstaande flatgebouwen op, moderniseren ze en verhuren of verkopen ze weer. Dit zou de middenklasse van de bevolking van de stad moeten aantrekken. De armsten kunnen dit niet betalen en de rijken willen her niet meer wonen.
    Maar dit was niet onze bestemming dus Ray concentreerde zich op Pretoria. De highway was naar Amerikaanse normen, veel rijvakken, afslagen via de roads en niet zo druk als verwacht. Eerst reden we naar de Kerkplaats waar verschillende Union Buildings staan met Paul Kruger in het midden van het plein. Hier staan o.a. de Raadszaal (180) dit is het oude parlement an de boerenrepubliek. Het Paleis van Justitie, verschillende officiële gebouwen die nu zijn ingenomen door banken en/of het gouvernement. We mochten even rondwandelen, dus vlug, vlug foto's genomen en genoten van de verschillende mensen: een man die de massa's duiven voerde, een blanke vrouw die haar was deed aan de sproeikraan en hem ophing aan de lage omheining, een tuinman die leek te dansen en leuk gekleed wandelende mensen met kind op de rug en een zonnescherm in de hand!
    Daarna naar de bestuursgebouwen op de heuvel, Herbert Baker de architect koos zelf de heuvel uit van waarop de twee lang vleugels met elkaar verbonden door een halfronde zuilengang het indrukwekkendst waren. Het mooie gebouw met prachtige tuin leek wel Italiaans. We wandelden door de tuinen en het park naar beneden in een leuk zonnetje. Ray wachtte ons benden op, we reden verder naar het Voortrekker Monument. Een indrukwekkend monument dat de Afrikaner Pioniers herdenkt. Mij deed de verheerlijking van de Boeren wat denken aan het taalmonument eerder op deze rondreis. In elk geval de indrukwekkende moed en volharding zie ik niet veel mensen heden nog opbrengen!
    Ray heeft veel sympathie voor de Boeren, minder voor de Engelsen en helemaal niet voor de zwarten!
    Na dit bezoek was het middag en Ray bracht ons naar Sandton, een chique woonwijk met kasten van huizen zwaar beveiligd. Een winkelparadijs voor shoppers met geld! Hier waren verschillende restaurants dus een salmon sandwich en graviteer werden besteld en genuttigd door ons, we slenterden door de shoppingcentra maar kochten niets. Hier is het zomer en bij ons winter en mijn hoofd stond niet echt op koopjes. Alle souvenirs hebben we als gekocht en ik begin stillaan aan inpakken te denken en hoe ik alles thuis zal krijgen!
    Toe was South West Township of Soweto aan de beurt.
    Ray is hier reeds gehighjackt geweest met een busje toeristen, revolver tegen de kop en buik en alles afgeven. Alhoewel het politiebureau maar 10' ver was duurde het 2,5u eer er politie opdaagde, later werd de zaak geseponeerd. Begrijpelijk dat Ray ons gewoon heer en weer bracht zonder echt te vertragen.
    In de jaren 1930 bleken belg zaten rond de stad te wonen, zij werkten in de stad maar waren ongewenst om er ook te wonen. Een zwarte leider begon huizen voor hen te bouwen, gewoon één of tweekamerwoningen. De mensen moesten deze afbetalen zonder intrest, Soweto is us helemaal niet zoals de shanty towns buiten Kaapstad. De mensen leefden en leven er betrekkelijk goed. Elektriciteit ontbrak nog in het begin maar water was verkrijgbaar.
    De opstand begon in 1967 toe de wet gestemd werd dat in de scholen en zeker in de universiteit Afrikaans de hoofdtaal moest zijn. Buiten hun status als 2e rangsburgers vinden de Bantu's zoals alle zwarten genoemd werden, dat deze kleine taal hun kansen om ooit in het buitenland hun diploma te gebruiken verminderde! Zij besloten een vreedzame betoging te houden naar Johannesburg en vetrokken op 16 december. De studenten gingen hand in hand op rijen van 5 de straat op, de politie omsingelde hen en wouden beletten dat zij Soweto verlieten. Dit liep uit de hand en honderden doden vielen! Dit was het eerst algemeen verzet tegen de verdrukking van de Apartheid. Hierna werd het verzet ondergronds voortgezet, de leiders van ANC en ander partijen gingen voor jaren de gevangenis is. Maar de wereld was op de hoogte gebracht door de beelden en men begon Zuid Afrika te boycotten, met het gevolg dat uiteindelijk in 1992 een onafhankelijkheid referendum en eind maakte aan de Apartheid!
    Sorry bamboo deze geschiedenisles vond ik zeer leerrijk hier ter plaatse, we reden nog langs het huis van Mandela en van Desmond Tutu. Daarna terug naar Johannesburg via de oude treilen van de goudmijnen die terug afgegraven worden om de erts nog te onthouden. De nieuwe tereinen worden als industrieterrein terug gebruikt. We vonden onze trein terug op het Nasrec station, dat in het groen en rustig gelegen naast het Nasrec stadion was, dit wordt later gebruktkbkijde Worldcup voetbal.
    Op ons bed vonden we de rekening, nakijken en betalen was de boodschap.
    Alle consumpties vanaf nu moeten cash betaald worden. Een flesje witte wijn kom er nog af, Brandvlei Chenin Blanc.
    Wilhelmina kreeg extra rands voor haar service in het restaurant, en Moyo de garçon ook, hij had een boontje voor mij volgens Dirk ;-) Alle andere personeelsleden worden getipt met de algemene tiprekking op de factuur.

Pretoria

September 25, 2015 in South Africa ⋅ ⛅ 24 °C

Aus allem Schlechten, wird etwas Gutes - so doof dieser Spruch auch ist, er bewahrheitet sich immer wieder.
    Die Grenzüberquerung verlief problemlos. Unser Ziel war nun ein unbedingt empfohlener Campingplatz in der Nähe von Pretoria. Dort angekommen, wurde uns verkündet, es sei alles restlos ausgebucht. Wir hätten reservieren sollen, da ein verlängertes Wochenende bevorstand, und wahrscheinlich sei bereits überall alles voll. Schon etwas verzweifelt fuhren wir die vom GPS vorgeschlagenen Lodges an. Auch die nächsten Lodgebetreiber prophezeiten uns volle Unterkünfte, doch sie hatten Mitleid mit uns und richteten uns ihr privates Gästezimmer ein. Marcel zeigte uns noch kurz die überraschend grosse und schöne Stadt Pretoria. Mit ihm und Mercia verbrachten wir dann einen netten und sehr interessanten Abend in ihrem Wohnzimmer. Die Liebristo Farm Lodge (eigentlich auf Hochzeits- und andere Feiern spezialisiert) war eine wunderschöne Unterkunft mit liebenswürdigen Gastgebern, mit welchen wir noch immer in Kontakt stehen! Thank you so much Mercia and Marcel!Read more

Arcadia