South Africa
Foulkes Point

8. Tag Roadtrip

March 23, 2022 in South Africa ⋅ ☀️ 25 °C

Fahrt von Stormsrivier nach Jeffrey’s Bay.

Ankunft in Jeffrey’s Bay im Island Vibe Backpackers. Kurz nach unserer Ankunft hatten wir direkt unsere ersten zwei Surf-Stunden.

SURF ART LOVE PROJECT

January 18, 2018 in South Africa ⋅ ☀️ 25 °C

Luc, unser Surflehrer hat ein Projekt in die Welt gerufen, welches Kindern aus ärmeren Verhältnissen hilft surfen zu lernen. Zudem ist er auch ein Künstler und malt öfter mit den Kindern, die Kinder sollten sich zb selbst auf den Surfbrettern malen, diese Bilder hat er auf Sticker drucken lassen, die man für ca. 7€ kaufen kann, der Gewinn geht an die Kinder, davon werden neue Surfbretter oder Wetsuits gekauft.
      Bislang findet das Surfen mit den Kids einmal in der Woche statt. Wir sind mitgekommen, sind mit dem Bulli ins Township gefahren, da haben die Kinder schon gewartet, sie hatten eine Musikbox und haben alle zu lauter Musik getanzt, danach haben sich alle ins Auto gequetscht und die Party ging dort weiter - so viel Lebensfreude und Energie direkt schon zu Beginn. Am Strand angekommen wurden die Wetsuits verteilt, die meisten waren viel zu groß, aber das war egal, ein richtiger Surfer braucht eben einen Wetsuit - egal wie groß oder klein. Viele haben auch keinen abbekommen, das war aber nicht schlimm, die haben dann im Wasser gespielt und haben versucht Bodysurfing oder so zu machen. Das war echt cool, das ganze Wasser war voller Kinder und einigen haben Luc und Ludi aufs Board geholfen, der Rest hat sich anderweitig beschäftigt. Nachher hab ich erfahren, dass die meisten von denen nicht schwimmen können und da sind die typischen deutschen Gedanken in mir hoch gekommen 'oh, wie gefährlich.. Es hätte so viel passieren können,.. Was wäre wenn..', hier ist aber alles etwas entspannter, die Kinder wissen anscheinend wie man auf sich selbst und auf die anderen aufpasst, eigentlich war es eine große Horde von wilden Kindern, die alle aufeinander geachtet haben. Nach der' Surfstunde' wurden wir alle nass gemacht und ins Wasser gezogen oder mit Sand beworfen, man konnte mal wieder richtig kindisch sein :P

נוסעים אל עבר השמש

December 12, 2022 in South Africa ⋅ ☁️ 24 °C

אין דגם כזה של נקניקיות בארץ

Ek het ‘n toeter op my water skoeter

December 22, 2021 in South Africa ⋅ 🌧 19 °C

Sorry jongens, dat is wel heel lang geleden he. Maar dat is niets persoonlijks hoor, misschien meer iets van een writers block. Maar das nu helemaal voorbij, ik ga m’n best doen om iets regelmatiger van ons te laten horen.

Vorige keer kwamen we net terug van vakantie, nu zitten we er middenin. Het lijkt wel één grote vakantie, het leven. Tussendoor hebben we dus een paar weken een soort van research gedaan. In essentie was dat waanzinnig interessant. In een kort tijdsbestek hebben we op ons reservaat een aantal dingen bekeken. Zo gingen we op zoek naar insecten en ander gespuis wat er in en op de aarde leeft. We vonden vette dingen als de Box Kite Spider, een handvol schorpioenen en een hele rits aan andere coole dingen. Daarnaast hebben we gekeken hoeveel vocht het gras hier vasthoudt, weten we nu dat de vegetatie in ons reservaat afwijkt van wat je normaliter op vergelijkbare plekken vindt en hebben we een idee van het formaat territorium van een van de leeuwen hier. Maar helaas ook hier ging weer veel zonder uitleg en structuur, waardoor het maar de vraag is of het allemaal een beetje klopt wat we ondervonden hebben.. Maar toch wel echt interessant om wat dieper in te gaan in wat je nou eigenlijk allemaal ziet in je omgeving en wat dat dan betekent. De laatste week voor de zomervakantie (ja kerst = zomer, raar) hebben we niet meer zoveel gedaan helaas. We zijn wel nog twee keer mee geweest met een ‘snare sweep’. ‘Snaring’ is een van de meest voorkomende manieren van stroperij hier in het land. Het houdt in dat er met ijzerdraad vallen worden gezet waar dieren zich in vast lopen, niet meer vrij komen, sterven en uiteindelijk verkocht worden voor vlees danwel huid danwel hoorns danwel al het voorgaande. Om dat een beetje tegen te gaan is er dus een groep vrijwilligers hier die al die dingen probeert op te sporen en te verwijderen. Zo nu en dan vinden ze echt honderden van die vallen per dag, in slechts één natuurreservaat. Eerste keer dat we meegingen helaas (gelukkig eigenlijk he) niets gevonden, maar dag twee wel echt een grote vangst. De andere groep vond zelfs een luipaard wat nog in de val lag. Als het goed is gaan we in januari nog vaker met deze lui op stap om dit soort acties te ondernemen, dus dat kan nog wel interessant worden!

Na dit hele feest was het tijd voor het volgende feest: graduation. Het groepje studenten waar we laatste maand mee aangehaakt waren zijn nu klaar met hun opleiding, wij hebben een aantal certificaten binnen, tijd voor een partij dus. Nou, en dat werd het hoor. Gewoon, net als vroeger, met een te lange ceremonie en ongemakkelijke praatjes, helemaal leuk. Wél eindelijk een keer echt goed vegetarisch eten, wat echt niet vanzelf gaat voor Zuid-Afrikanen.. Na het knalfeest nog even lekker de kroeg in met z’n allen, goeie afsluiter van het jaar. Tequila!

Volgende dag alsof er niets gebeurd is gewoon lekker de hele dag de auto in, want: vakantie! Joepie! We hebben in de maand hiervoor een mooie route uitgestippeld, we rijden naar St. Lucia (oostkust), en vanaf daar zakken we de hele kust af naar Kaapstad. Drie weken roadtrip door bergen, dalen, rivieren, oceanen (Indisch warm en Atlantisch koud), surfen, wildlife en mooie wandelroutes, om te eindigen met bijna een week Kaapstad (wijn, pinguïns, stad (missen we toch wel af en toe), Robbeneiland, oud & nieuw, Tafelberg). Het begon al echt waanzinnig goed in St. Lucia, waar we 25 km over een verlaten strand hebben gereden op zoek naar zeeschildpadden die daar hun eitjes komen leggen. Echt onwijs bijzonder om dat van zo dicht bij mee te maken.
      As we speak zitten we in Jeffrey’s Bay, het surfwalhalla van Zuid-Afrika, en een van dé surfspots wereldwijd. Dus dat gaan we dan ook doen morgen. S’ochtends lekker het water in, de rest van de dag lekker speciaalbiertjes drinken in een super leuke bar hierzo. Voor de rest verkopen ze overal alleen maar smerige lagers en ciders, dus het is voor ons biersnobs heel fijn om weer eens een IPA’tje te drinken hmmm lekker.

Deze kerst partyweek brengen we verder nog door langs de Garden Route, waar we wandelen, kayakken, uitgebreid eten en van de prachtige uitzichten genieten.

OMG IK VERGEET BIJNA DAT WE DEZE WEEK STOKSTAARTJES EN PINGUÏNS HEBBEN GEZIEN. Holy shit. We waren dus in Addo Elephant National Park, bekend om z’n olifanten (what’s in a name), maar die kennen we wel inmiddels. Kwamen we er aldaar dus achter dat daar ook stokstaartjes leven. Ik dus vragen aan een gids, waar dan? Hij wijst vijf plekken aan, dus wij zijn een dag op zoek gegaan. Gevonden. Is dus het lievelingsdier van Simone. Genieten joh. Zitten ze lekker een beetje te ravotten en de boel te inspecteren, heel cute. Als kers op de taart ook nog een stekelvarken gezien daar. Top park! Wachten we al vier maanden op haha. En dan vandaag op pinguinreis! Vanochtend reden we vanuit Addo naar Port Elizabeth om een bezoekje te brengen aan een pinguinkolonie die op een eiland (St. Croix) leeft 25 km zee-inwaarts. Heel sick was dat, want pinguïns zijn voor mij de toppers. Ondertussen ook nog even zeehonden, haaien, dolfijnen en een bultrug meegepakt, het houdt niet op! Wel jammer dat bijna alle pinguïns dood zijn inmiddels. Populatie is 70% geslonken in de afgelopen 20 jaar. Hoera voor overbevissing en olie! Gelukkig is Shell niet meer Nederlands, dan hoeven we ons daar niet meer voor te schamen. Toch maar eindigen op een vrolijke noot: volgende week nog meer pinguïns, want bij Kaapstad lopen ze gewoon over het strand. Ik weet niet of ik dat aankan hoor. Dus het kan zijn dat dit mijn laatste bericht is, maar ik probeer zeer binnenkort weer iets te laten horen.

Liefs!

Liedje van het moment: Nic Stevens - Toeter Skoeter